چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 12 Jun 2024
 
۰

لزوم بهره ازغلات‌تصفیه‌نشده درغذای کودک

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 449964
برای نهار اصلاً توصیه نمی‌شود که بچه‌ها حتماً برنج بخورند؛ همچنین مصرف روزانه نان سفید را کاهش و مصرف نان سبوس‌دار را باید افزایش داد. البته مصرف برنج سبوس‌دار زیاد در ایران رواج ندارد، اما اگر بتوان این فرهنگ را میان مردم باب کرد، پیشرفت بسیار خوبی در این عرصه رخ می‌دهد.
به گزارش جهان، عضو مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: طبق مطالعات انجام‌شده بر روی ۱۴ هزار و ۸۰۰ دانش آموز ۶ تا ۱۸ ساله و بررسی تأثیرات مصرف غلات تصفیه‌شده و غلات تصفیه‌نشده، مشخص شد که قوت غالب در ایران بیشتر شامل مصرف غلات تصفیه‌شده از جمله نان سفید و برنج بدون سبوس است. با تحقیقات اخیر روشن شد که ۷۰ درصد این دانش‌آموزان مصرف برنج را در برنامه روزانه خود دارند و بیشتر ترجیح می‌دهند نان سفید مصرف کنند.

مولود پیاب در گفت‌وگو با مهرخانه، با بیان این‌که غلات تصفیه‌شده طی فرآیند تصفیه بسیاری از مواد مغذی و مفید خود را از دست می‌دهند، تشریح کرد: برای مثال ویتامین B موجود در این مواد طی روند تصفیه، گرفته می‌شود و در مرحله بعدی با آبکش‌کردن برنج نیز، دیگر مواد مفید موجود در برنج نیز از بین می‌رود. همچنین مصرف غلات تصفیه‌شده باعث بروز چاقی در کودکی و ابتلای فرد در بزرگسالی به فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت خواهد شد.

مصرف روزانه سیب‌زمینی باعث کاهش چاقی در کودکان می‌شود

او در خصوص تحقیقات انجام‌شده در مورد مصرف غلات تصفیه‌نشده؛ به‌ویژ سیب‌زمینی، بیان داشت: طبق بررسی‌های انجام‌شده افزایش مصرف برنج با افزایش اندازه وزن، دور کمر، دور باسن و فشارخون ارتباط مستقیم دارد، اما در مورد غلات تصفیه‌نشده با افزایش مصرف این نوع مواد، میزان وزن افزایش نمی‌یابد؛ همچنین افرادی که به طور روزانه سیب‌زمینی مصرف می‌کنند، متوسط وزن، دور کمر، فشار خون و دور باسن‌شان نسبت به افرادی که مصرف سیب‌زمینی نداشتند، کمتر بوده است. در واقع مصرف روزانه سیب‌زمینی باعث کاهش چاقی در کودکان می‌شود.

بیماران مبتلابه دیابت و فشار خون غلات تصفیه‌نشده مصرف کنند

این پژوهشگر اظهار داشت: به بیماران دیابتی توصیه می‌شود غلات تصفیه‌نشده مصرف کنند و از مصرف غلات تصفیه‌شده در برنامه غذایی خود خودداری کنند؛ چراکه غلات تصفیه‌شده سریع‌تر قند خون را بالا می‌برند، ولی غلات تصفیه‌نشده به دلیل این‌که دیرتر از معده خارج می‌شوند با سرعت کمتری قند خون را بالا خواهند برد. همچنین به بیماران مبتلا به فشار خون مصرف غلات تصفیه‌نشده توصیه می‌شود.

کودکان را به رعایت عادت‌های غذایی درست تشویق کنیم

او با تأکید بر این‌که بایستی کودکان را به رعایت عادت‌های غذایی درست تشویق کنیم، عنوان داشت: مهم‌ترین فردی که در خانواده تأثیرگذار است، مادر است؛ چراکه معمولاً تهیه سبد کالای خانواده بر عهده او قرار دارد؛ لذا توصیه می‌شود مادران برای صبحانه فرزندان‌شان کمتر از نان لواش، تافتون و کیک یا بیسکویت استفاده کنند و سعی داشته باشند فرزندان‌شان در ابتدای صبح صبحانه‌ای کامل شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین و پنیر یا تخم‌مرغ استفاده کنند.

کودک با مصرف نان سبوس‌دار دیرتر گرسنه می‌شود

پیاب با بیان این‌که وقتی کودک نان سبوس‌دار مصرف می‌کند دیرتر گرسنه می‌شود، گفت: به دلیل این احساس سیری، کمتر ممکن است کودک در زمان زنگ تفریح مدرسه به خوردن چیپس، پفک و شیرینی‌هایی که از قند‌های مصنوعی تهیه شده‌اند، روی آورد. برای نهار اصلاً توصیه نمی‌شود که بچه‌ها حتماً برنج بخورند؛ همچنین مصرف روزانه نان سفید را کاهش و مصرف نان سبوس‌دار را باید افزایش داد. البته مصرف برنج سبوس‌دار زیاد در ایران رواج ندارد، اما اگر بتوان این فرهنگ را میان مردم باب کرد، پیشرفت بسیار خوبی در این عرصه رخ می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *