پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
بیانیه دانشگاه جامع امام حسین (ع)

لغوتحریم‌ها منوط به رضایت‌ آژانس است

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 448423
اساتید و دانشجویان دانشگاه جامع حسین(ع) طی بیانیه ای تاکید کردند: برداشته شدن هر میزان از تحریم که در متن برجام گنجانده شده باشد، همگی منوط به راستی‌آزمایی آژانس شده است.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، اساتید و دانشجویان این دانشگاه درباره نتایج مذاکرات اخیر هسته‌ای بیانیه ای را صادر کردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِیلُ * فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ آل عمران آیات 173 و 174
 
فرماندهی معظم کل قوا در حضور مکرر خود در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام، امر خطیر پاسداری از حرکت توفنده انقلابی و اسلامی ملت شریف ایران را جزء وظایف اصلی این دانشگاه دانسته‌اند.
 
ایشان بر چهار وظیفه این دانشگاه انگشت تأکید نهاده‌اند: علمی، فرهنگی، نظامی و انقلابی. از سوی دیگر در آخرین فرمایشات خود در جمع فرماندهان و مسولان سپاه، مسئولیت حراست و پاسداشت انقلاب اسلامی را وظیفه نخبگان سپاه دانسته‌اند.
 
دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام از روزهای آغازین پس از قرائت بیانیه لوزان توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، توان علمی و انسانی مستمر و ویژه‌ای را به بررسی ابعاد پرونده هسته‌ای در گذشته، حال و آینده اختصاص داده است. پس از نهایی شدن متن «برنامه جامع اقدام مشترک » این تمرکز و تمحّض، شدت بیشتری پیدا کرد.
 
در طی شش ماه جلسات و بررسی‌های متعدد و متفاوت در دانشکده‌های مختلف و اعضای محترم هیأت علمی‌ و پژوهشگران این دانشگاه، نکاتی به دست آمده است که باید با آحاد ملت ایران، کلیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دست اندرکاران محترم دولت یازدهم در میان گذاشت و تکلیف شرعی و تاریخی را ایفا کرد؛ هرچند تاکنون نتایج و خروجی های این مطالعات و بررسی‌ها، از مسیرهای مختلف، در اختیار مسئولان محترم نظام قرار گرفته است.
 
1. خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، در دو سطح راهبردی حائزاهمیت است: اولاً این خطوط، شاخص‌هایی کاربردی برای میزان حفظ منافع ملت مسلمان ایران بوده‌اند. ثانیاً با توجه به ماهیت نظام جمهوری اسلامی و جایگاه ولایت فقیه در اسلام و قانون اساسی، این خطوط قرمز حکم حکومتی و فتوای حاکم شرع محسوب شده و کوچک‌ترین تخطی سهوی یا عمدی از آن‌ها، ورود به منطقه ممنوعه محرمّات بین شرع مقدس و قانون اساسی است.
 
2. مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی، قوه‌ای هم تراز با قوه مجریه است که نمایندگان آن با رأی مستقیم مردم انتخاب شده و دارای استقلال کامل از قوای دیگر است، لذا تصمیم‌های این قوه در حفظ و ارتقای منافع ملت ایران تأثیری بسزا و مهم دارد. همدلی با قوه مجریه بر همه قوا و دستگاه‌ها و اقشار دولتی و غیردولتی فرض است؛ اما بررسی کارشناسی و تصمیم‌گیری مستقل از جوسازی‌های رسانه‌ای و رفاقت‌های شخصی و یا جناحی، انتظار بحق ملت ایران از نمایندگان محترم است.
 
3. بررسی‌های این دانشگاه نشان می‌دهد، متن برجام، علی‌رغم به کاربرده شدن عبارت "لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا" در پیوست‌های ضمیمه شده، برخی تحریم‌های مهم پس از 8 سال صرفاً تعلیق خواهند شد، تحریم‌هایی مانند تحریم سوئیفت (شبکه بین‌المللی ارتباط مالی بین بانکی) در طی 8 سال آینده باقی خواهند ماند. تحریم‌های آمریکا نیز با عبارت «توقف» اجرا در متن برجام وارد شده‌اند و در تفصیل و جزئیات معلوم می‌شود این توقف برای عناوین محدود و جزئی و مختصری از تحریم‌ها پس از گذشت حداقل 8 سال است ضمن اینکه ساختار تحریم‌ها باقی می‌ماند.
 
این مسیر خلاف منطق مذاکره برای برداشته شدن اهرم تحریم از بالای سر ملت ایران بوده و با خطوط قرمز مقام معظم رهبری منافات دارد. مذاکرات هسته‌ای از سال 82 تاکنون در طی سه دولت متفاوت برای برداشتن تحریم‌ها انجام شده است، و الا بضاعت و قوای بالفعل نظامی ملت ایران و سابقه رشادت و حماسه هشت سال دفاع مقدس، مدت‌هاست اجازه خطور خطای آخر را به آمریکایی‌ها نداده است، هرچند عده‌ای ساده دلانه و بعضاً سبک‌سرانه، مذاکرات را رافع یا مانعی برای جنگ قلمداد می‌کنند.
 
4. برداشته شدن هر میزان از تحریم که در متن برجام گنجانده شده باشد، همگی منوط به راستی‌آزمایی آژانس شده است! بدین معنا که تا زمانی که رضایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در طی 12 سال گذشته، با گزارش های خود اجازه عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران را نداده است، اکنون داور نهایی و زننده سوت تعلیق و بازگشت تحریم‌ها خواهد شد. مقام معظم رهبری بر اساس منطق ساده و همه فهم، با اشاره به سابقه تاریک رفتار ناعادلانه آژانس، مخالف چنین شرطی بوده‌اند. نظام رفتاری و استراتژی‌های علنی و اسنادی نظام سلطه نشان می‌دهد هرگونه اجازه تعیین تکلیف به غربی‌ها، موجب گستاخی بیشتر و خطر بروز تعدی و تجرّی بیشتر را خواهد داد.
 
5. دستاوردهای علمی و صنعتی اتمی و هسته‌ای ملت ایران، حاصل تلاش‌ها و صعوبت‌هایی است که جوانان دانشمند و دانشگاهیان این کشور بر خود هموار کرده و حتی خطر جانی را بر خویش آسان ساخته‌اند. با توجه به ناکام بودن مسیر لغو منطقی تحریم‌ها، پذیرش محدودیت‌های بلندمدت و ابدی در حوزه‌های علوم و فن‌آوری‌های فوق پیشرفته از سویی و تعطیلی و تخریب دستاوردهای تکنولوژیک به دست آمده توسط متخصصان داخلی چه منطق عقلی و قانونی خواهد داشت؟ پیشنهاد می‌شود برای پاسداری از منافع مادی و معنوی ملت ایران، مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف سازد تا صرفاً به میزان معنی‌داری که از تحریم‌ها برداشته می شود، مجوز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی در برجام را بدهد. توازن داده و ستانده، منطقی عرفی و بازاری دارد که هر شنونده غیرمغرضی بر صحت آن مهر تأیید خواهد زد.
 
6. پذیرش انجام نظارت های بی سابقه و اختصاصی بر فعالیت هسته ای ایران از معدن تا ساخت رتور سانتریفیوژ تا 25 سال آینده با تکنولوژی های فوق پیشرفته و... ، آیا برخوردی مجرمانه و تحقیرآمیز با ملت شریف ایران نیست؟! استثنا شدن مؤکد جمهوری اسلامی در ذیل نظارت‌های فراپادمانی و نوپدید، انحرافی آشکار از شعار رفیع استقلال و آزادی ملت ایران از زورگویی مستبدان و مستکبران است. چنین اتفاقی ممکن است موجب آغاز تبدّلات ارزشی و فرهنگی قهقرایی در یکی از لایه‌های بنیادین هویت ملی و اسلامی ملت ایران گردد که جبران آن ده‌ها سال به طول بیانجامد.
 
7. ملت مؤمن و قهرمان ایران ثابت کرده است که در التزام به مکتب اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم، هر سد و انحرافی در مسیر پیشرفت خود را در هم کوبیده است. از سد رژیم پهلوی گرفته تا سد تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده، از انحراف منافقین سیاسی گرفته تا انحراف فرهنگی و فکری از مکتب امام خمینی رحمه‌الله‌علیه. اکنون نیز بر اساس شواهد مستند و مکرر علمی و تاریخی، ملت شریف ایران، توافقی را که در آن داده‌ها و ستانده‌ها توازن حداقلی نداشته و کرامت و شرافتشان زیر سؤال برود، به هیچ وجه پذیرا نخواهد بود، لذا کسانی که بخواهند غافلانه یا غیرمسئولانه چنین خدشه ای را به سیمای نورانی انقلابی ملت بزرگوار ایران وارد کنند، باید منتظر واکنش سخت و تلخ خدای ملت ایران و دست خدا از آستین ملت ایران باشند.
 
8. هر چند آگاهان و روشن بینان سیاسی از ابتدا، مواجهه غیرهوشیارانه و غیرمنطقی با آمریکا را موجب افزایش طمع دشمنان قبلی و فعلی ملت ایران می دانستند، در روزهای اخیر هم مشخص شد که غربی‌ها و آمریکایی‌ها می خواهند مشکلات و شکست‌های خود را در منطقه جنوب غربی آسیا با استفاده از مسیری که به برجام رسیده اند، تبدیل به نقطه موفقیت خود، نمایند. آن‌ها با ادعای نقش دادن به جمهوری اسلامی در حل منازعات عراق، سوریه و یمن، خواستار کنار گذاردن رویکردها و کارکردهای انقلابی جمهوری اسلامی از مسئولان ما هستند. تبعاً این مسیر در داخل کشور نیز با توطئه‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای پیچیده‌ای همراه است که همه مسئولان برای مقابله با نقشه های دشمن، باید هوشیاری خود را صدچندان کنند و مراقب نفوذ فرهنگی از طرق مختلف و به ویزه از مسیر روابط اقتصادی و تجاری می‌باشند.
 
9. با توجه به گزارش تخصصی و کارشناسانه کمیسیون بررسی برجام در مجلس، وظیفه مجلس هنوز به اتمام نرسیده است. لذا با توجه به ارجاع مستقیم و صریح مقام معظم رهبری مبنی بر اتّباع از تصمیم مجلس، این مسئولیت بسیار بسیار سنگین‌‌تر شده است. دولت آن‌چه را در توان داشته به منصه ظهور رسانده است؛ اما این حد از تلاش، کل توان مجاهدت و پایداری ملت ایران نیست. اکنون مجلس شورای اسلامی است که با تصمیم خود سهم ملت ایران را در آینده نظام بین‌الملل و ساختار قدرت بین‌الملل مشخص خواهد کرد.مقام معظم رهبری به عنوان امام، رهبر و هادی جامعه اسلامی، مدیرترین، شجاع‌ترین و مدبرترین فرد جامعه است و که از اقدام‌های عاقلانه، عالمانه، مؤمنانه و انقلابی، بیشترین حمایت را خواهد کرد.
 
10. دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام به سهم خود قدردان و سپاسگزار تلاش همه کسانی است که دلسوزانه، عالمانه، عاقلانه و مؤمنانه، برای آینده ملت ایران زحمت می‌کشند، ولی مواجهه و مقابله علمی، فرهنگی و انقلابی با تحریف اصول عملی و نظری امام خمینیرحمه‌الله‌علیه و فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله‌تعالی را بر خود فرض می‌داند. موارد فوق، متکی به مباحث مبسوطی است که به تدریج بر روی پایگاه اینترنتی دانشگاه منتشر خواهد شد.
 
در پایان ما دانشجویان، اساتید دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام با تسلیت فاجعه غم‌بار منا و تبریک ایام عید سعید غدیر خم به فرماندهی معظم کل قوا و همچنین ملت شریف ایران، اعلام می داریم خطوط قرمز مقام معظم رهبری در مدیریت پرونده هسته‌ای، شاخص های روشنی برای همه دلسوزان و حافظان منافع ملت و مملکت اسلامی ایران است، و تخطی از آنها موجب بروز خسارات جبران ناپذیری خواهد شد. لذا این دانشگاه تمام توان علمی-تحقیقاتی خود را در جهت تقابل روزافزون با زیاده خواهی پیچیده آمریکا و متحدانش به کار خواهیم بست و اجازه نخواهیم داد که دشمنان برجام را به منفذِ ورود به سطوح تصمیم-سازی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور، تبدیل کنند.
 
در این مسیر مستشاری عالمانه، مؤمنانه و انقلابی به مسئولان ارشد نظام و آگاه سازی و روشنگری گره‌های فکری و سیاسی روزآمد را وظیفه همیشگی خود می دانیم.
 
مهر ماه 1394
 
اساتید و دانشجویان دانشگاه جامع امام حسین(ع)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *