کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضربه‌عروسی‌های پرخرج به‌ارزشهای‌انقلابی

13 مهر 1394 ساعت 16:23

نشریه کریستین مانیتور در گزارشی با عنوان «ضربه عروسی‌های پرخرج به ارزش‌های انقلابی» به بررسی عروسی های ایرانی و فرجام آنها پرداخت.


به گزارش جهان به نقل از مسیر آنلاین، کریستین ساینس مانیتور می نویسد: نمایش تجمل در عروسی‌های ایرانی محکی برای ارزش‌های انقلابی است، هم از این حیث که شکاف طبقاتی را به نمایش می‌گذارد و هم از این لحاظ که نمایانگر تغییر نگرش اجتماعی‌ای است که به موج طلاق منجر شده است. صنعت خدمات مجالس عروسی به درک ما از این تغییر آداب و رسوم و نیز تلاش‌های نه چندان موفق مسئولان برای کنترل وضعیت کمک می‌کند.

بیشتر ایرانی‌ها هرگز عروسی‌های پرزرق و برقی که در باغ‌ها برگزار می‌شود را از نزدیک ندیده‌اند. با این حال شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تصویر این مجالس را برای مردم عامه به نمایش می گذارند، آن هم در شرایطی که مردم ایران با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. آمار طلاق در همۀ طبقات اجتماعی رو به افزایش است، به طوری که یک سوم ازدواج‌ها در تهران به طلاق ختم می‌شود… بر اساس آمار رسمی، طی دهه گذشته نرخ طلاق به بیش از ۲ برابر رسیده است.

این نشریه در ادامه به تلاش مسئولان برای مهار وضعیت از جمله تغییر قوانین مهریه اشاره میکند: دو سال پیش حداکثر مهریه قانونی ۱۱۰ سکه طلا تعیین شد … ماه گذشته قانون جدیدی تصویب شد که بر اساس آن مرد به خاطر عدم پرداخت مهریه بلافاصله به زندان فرستاده نمی‌شود، که این قانون با هدف برداشتن فشار از زندانها تصویب شده است.

کریستین ساینس مانیتور به سراغ هزینه های عروسی ها نیز رفته است: کسانی که به دنبال عروسی‌های پر زرق و برق هستند به سراغ ارائه‌دهندگان خدمات غیرقانونی مجالس می‌روند… تقاضا برای مکان‌های جایگزین تالارهای رسمی بالاست. البته این مکان‌ها که امکان مراسم مختلط را فراهم می‌کنند موقت هستند، به طوری که تنها طی یک ماه و نیم گذشته ۱۵۴ باغ، یعنی نیمی از باغ‌های مورد استفاده برای عروسی‌های مختلط بسته شده‌اند.

نشریه مزبور از قول یکی از طراحان خدمات عروسی می گوید: «خانواده‌های ما سنتی هستند و چیزی که در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌بینیم مدرن است و ما بین این دو گیر افتاده‌ایم.»

طبق نتایج تحقیقی که وزارت بهداشت هفته پیش منتشر کرد ازدواج در ایران هفتمین اولویت جوانان ایرانی است، در حالی که شغل و پول دو اولویت اول هستند.

صحبت با یک وکیل سرانجام این گزارش است: بیشتر طلاق‌ها در بین زوج‌های جوان بر سر اختلافات بی‌اهمیت است، و تعداد کمی از آنها به اندازه آنچه «جدایی نادر از سیمین» نشان می‌دهد متمدنانه هستند. او اضافه می‌کند: «قبلا مردم منعطف‌تر بودند و میل بیشتری به سازش داشتند. اما حالا انگار فقط می‌خواهند همدیگر را آزار دهند.»


کد مطلب: 448401

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/448401/ضربه-عروسی-های-پرخرج-به-ارزشهای-انقلابی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com