سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۲

نوبخت: از عربستان‌ شکایت می‌‌کنیم

سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 447344
سخنگوی دولت گفت: دولت تمام تلاش خود را برای استیفای حقوق حجاج ایرانی کشته‌شده، مفقودشده و مجروح در منا انجام می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فاجه منا و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به گزارشی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در هفته گذشته بخشی از پرداخت‌ها به طرح‌های عمرانی انجام شد و پرداخت‌های دولت به طرح‌های عمرانی افزایش پیدا کرد.

وی گفت: براساس آخرین گزارش خزانه‌داری کل در دو مهرماه بالغ بر ۸ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی به صورت نقدی پرداخت شده است.

نوبخت با اشاره به رقم پرداخت‌های عمرانی دولت در گذشته گفت: شاهد سیر صعودی پرداخت‌های عمرانی هستیم که این مسئله هم موجب افزایش اشتغال و هم باعث فعال کردن بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق اجرای طرح مهار آبهای مرزی به وزارت جهاد کشاورزی و نیرو نیز پرداخت شده است.

وی همچنین گفت: براساس گزارش خزانه‌داری کل تا دوم مهرماه ۱۱ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان نسبت به پرداخت طرح‌های عمرانی صورت گرفته است.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش‌های دولت در خصوص توجه به تولید داخلی گفت: با وزیر صنعت، معدن و تجارت توافقنامه‌ای بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نمایندگی از دولت انجام شد تا در زمینه پرداخت‌های یارانه‌های تولید اقدام شود قرار است این ظرفیت با تسهیلات نظام بانکی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به این‌که براساس ظرفیت‌هایی که در واحدهای تولیدی وجود دارد تلاش می‌شود منابع مالی از سوی دولت در اختیار این واحدها قرار گیرد گفت: این منابع به صورت مابه‌التفاوت سود تسیهلات بانکی در اختیار واحدها قرار می‌گیرد البته در مواردی نیز این پرداخت‌ها به صورت نقدی در اختیار یک صنعت خاص قرار می‌گیرد.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به بازدید روز گذشته‌اش به همراه وزیر صنعت ، معدن از واحد صنعتی ایران خودرو یادآور شد: صنعت خودرو صنعت بزرگی است و حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی این بخش است مردم انتظار دارند محصولات با کیفیت بالاتر و با قیمت مناسب از این واحدها دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید به صنعتی به این بزرگی برای حمایت از تولید داخل و توسعه کشور کمک کند، گفت: قرار شد ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعت تعلق گیرد که این حمایت تنها مخصوص صنعت خودروسازی نیست. بلکه بخشی از آن به صنعت خودرو پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: وظیفه دولت در مقوله اقتصاد مقاومتی تقویت صنعت و تولید داخلی است. لذا از چنین جلساتی که با آقای نعمت‌زاده برگزار شد با وزارت جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی نیز انجام شده و برنامه‌هایی را برای تحرک‌بخشی این صنعت در دستور کار داریم.

نوبخت افزود: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان یک نهاد برنامه‌ریزی برای همه این بخش‌ها برنامه مکتوب وجود دارد و سیاست دولت اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: ستاد اقتصاد مقامتی متناسب با نظرات اخیر رهبری بازسازی و آماده شده است که امیدواریم با اجرای آن برنامه‌های رفاهی و توسعه‌ای در کشور به همراه داشته باشد.

سخنگوی دولت در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه منا و اقدامات دولت در این خصوص گفت: حادثه منا بسیار غم انگیز و دردناک از چند جهت قابل تامل و بررسی است.

نوبخت با اشاره به کشته شدن تعداد کثیری از زائران خانه خدا با لباس احرام در این حادثه، گفت: این اتفاق به این شکل در هر مکان و هر جایی دیگر نیز رخ دهد بسیار غم انگیز است اما نکته‌ای که این تعلم و جریحه‌دار شدن وعواطف انسانی را بیشتر می‌کند موضع و عکس‌العمل مسئولان عربستان است.

وی گفت: آنها حداقل باید مسئولین این فاجعه را بپذیرند زیرا مسئولیت سلامتی این عزیزان شرعا، عرفا و براساس پروتکل‌های بین‌المللی برعهده این دولت است و آنها باید پاسخگو باشند، اگر هم این حادثه عمدی نباشد وقوع این اتفاق در کشورشان باید از خانواده حجاج و کشورهای اسلامی عذرخواهیم کنند.

وی با بیان اینکه موضع دولت عربستان در فاجعه منا به هیچ عنوان مسئولانه نیست تاکید کرد: همانطور که رهبری یادآور شدند آنها هم باید مسئولیت این حادثه را بپذیرند و هم عذرخواه کشورهای اسلامی باشند.

سخنگوی دولت افزود: عده و عُده عربستان نشان داد برای خدمت‌رسانی به مجموعه آسیب دیده این تعداد کافی نیست اینکه آنها کجا بودند، یمن یا جای دیگری بودند موضوع بحث نیست اما آنچه مسلم است این است که نیروی لازم برای خدمت به حجاج وجود نداشته است و متاسفانه وقتی کشورهایی که عزیزان و شهروندانشان در این زمینه نیاز به کمک داشتند برای حضور به عربستان اعلام آمادگی کردند این دولت از حضور دیپلمات‌ها خودداری کرد.

وی با بیان اینکه دولت عربستان هیچ نوع خدمتی را برای حجاج برنمی‌تابد، به اولویت دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: تمرکز دولت بر این است که هر چه سریعتر پیگیر وضعیت جان‌باختگان، مجروحان و حجاج ایرانی باشد و آنها را به داخل کشور منتقل کند.

نوبخت گفت:‌در حال حاضر ۲۴۸ مفقود از این حادثه برجا مانده است که تعداد مفقودین کمتر، اما تعداد جانباختگان افزایش یافته است. این نشان می‌دهد احتمال اینکه مفقودان ایرانی من‌بعد به کاروانشان برنگردند وجود دارد و دولت باید با قدرت در زمینه شناسایی این مفقودین و جانبازان تمرکز کند.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: هیئتی از نمایندگی دولت با مسئولیت وزارت فرهنگ، وزارت خارجه و هلال احمر مسئول پیگیر امور این جانباختگان و مجروحان به عربستان شد اما این دولت غیرمسئولانه با این اعزام‌ موافقت نکرد و به بهانه اینکه چون وزیر بهداشت قبلا درخواست حضور در عربستان را داده بود، از دادن ویزا به این هیئت خودداری کرد.

نوبخت گفت: باید موضوع را مدیریت کنیم تا زائران ما و ۶۵ هزار زائر به همراه آسیب‌دیدگان این فاجعه به کشور برگردند و همه امکانات برای این مسئله بسیج شدند.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی و وزیر امور خارجه پس از وقوع این حادثه از نیویورک عازم ایران برای پیگیری مسائل این فاجعه نشدند، گفت: به نظر شما اینکه آیا حضور آقای رئیس جمهور در ایران برای پیگیری این رخداد موثرتر بود یا اینکه در سازمان ملل و استفاده از تریبون جهانی که در خدمت ماست این مسئله را پیگیری کند.

سخنگوی دولت با اشاره به تشکیل جلسه هیئت دولت در روز جمعه برای پیگیری فاجعه منا گفت: رئیس جمهور بلافلاصله پس از وقوع این حادثه دستور پیگیری آن را از سوی معاون اول اعلام کردند و جلسه هیئت وزیران تشکیل شد و ستادی با مدیریت وزارت کشور برای این مسئله ایجاد شد.

وی گفت: هیئتی را برای اعزام در این جلسه مشخص کردیم و تک تک مسائل و مدیریت آنها تعیین شد. معاون اول نیز مسائل را مرتب به رئیس جمهور گزارش می‌دادن.

نوبخت ادامه داد:‌ آقای روحانی با آقای ظریف در نیویویورک انتظارات به حق ملت ایران را در این زمینه پیگیری کردند. با توجه به محدودیت رسانه‌ای که در سطح جهانی وجود دارد انعکاس این سخنان در مجمع سازمان ملل قطعا موثرتر است.

وی با اشاره به اینکه دولت عربستان در این فاجعه مسئولانه برخورد نکرده گفت: وزیر خارجه عربستان خود را از آقای ظریف مخفی می‌کند. البته آنها حرفی هم برای گفتن ندارند ولی در مدت حضور در نیویورک از مجموعه امکانات برای پیگیری این مسئله استفاده شد. آقای ظریف وروحانی در نشست‌های خود این موضوع را به سران کشورهای دیگر اعلام کردند و از آن به عنوان کانالی برای فشار به دولت عربستان بهره گرفتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تریبون مجمع عمومی سازمان ملل در سال تنها یک بار در اختیار ما قرار می‌گیرد و قطعا از طریق این تریبون می‌توانیم پیام ملت‌مان و مطالباتمان را به جهان اعلام کنیم که آقای روحانی این مسئله را در دستور کار قرار دادند.

وی با اشاره به ناتمام ماندن سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: منتقدان باید منصفانه عمل کنند. این موضوع موضوعی نیست که از آن برای ایجاد فشار سیاسی به دولت استفاده کرد و نباید از هر فرصتی برای ایجاد فشار سیاسی به دولت بهره برد.

نوبخت با اشاره به بازگشت امروز رئیس جمهور از نیویورک به کشورمان گفت: ما همچنان همه حقوق زائران را پیگیری می‌کنیم و شرف و حیثیت خود را در این مسئله به میدان می‌آوریم و پیگیر‌های صورت گرفته را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا برخی از اجساد جانباختگان در عربستان دفن شده‌اند گفت: آنها نمی‌توانند بدون اجازه خانواده و روال رسمی این کار را انجام دهند. برخی کشورها اعلام کردند می‌توانند جانباختگانشان را در مکه دفن کنند، اما ایران چنین اجازه‌‌ای را نداده است.

وی درباره سرنوشت رکن‌آبادی دیپلمات ایران گفت: ایشان با پاسپورت عادی با همان روالی که زائران به مکه رفته‌اند عازم این سفر شدند. عربستان همانطور که مسئول حفاظت از سلامتی حجاج ایرانی است، مسئول صیانت از ایشان نیز است. البته ایران از همه ابزارها و اهرم‌ها برای استیفای حقوق حجاج ایرانی و جانباختگان استفاده می‌کند و در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای مراسم تشییع جانباختگان حادثه منا گفت: اعضای هیئت دولت در جهت تکریم این افراد در فرودگاه‌ها حاضر شده و مراسم رسمی باشکوهی را از جانباختگان برگزار می‌کند با توجه به اینکه برخی از آنها مربوط به استانها و بخش‌های مختلف کشور هستند و خانواده‌هایشان نیز بی‌تاب آنها هستند بدون فوت قوتی باید اجساد آنها به خانواده‌هایشان تحویل شود و استانداری‌ها نیز در استانها باید در تکریم این اجساد بکوشند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر وزیر امور خارجه عربستان در مورد رئیس جمهور گفت: ما از کشوری سخن می‌گوییم که با تخاصم و دشمنی حرف می‌زند لذا باید از چنین دیدگاه و رویکردی انتظار چنین سخنان سخیف و بی‌ارزشی را داشته باشید و چنین اظهار نظرهایی دور از انتظار از آنها نیست.

وی گفت: عربستان از نظر خود اوباما کشوری است که در آن دموکراسی وجود ندارد، بنابر این نمی‌توان از چنین کشوری و مسئولان انتظاری بیشتر از این داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه آیا ایران از عربستان شکایت می‌کند گفت: شکایت صورت می‌گیرد. البته پیگیری‌های حقوقی لازم انجام می‌شود. در عرصه بین‌الملل سازوکارهایی برای این مسئله را دنبال می‌کند و در جهت احقاق حق تضعیف شده حجاج،مفقودین و مجروحین از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برخی معتقدند بازدید شما از ایران خودرو در این شرایط پیام‌های منفی را به همراه دارد، گفت: مردم از صنعت خودرو انتظار دارند محصولات صنعت خودرو با قیمت مناسب و کیفیت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد. البته باید پای سخنان صنعتگران و تولید کنندگان نیز نشست و مشکلات آنها را پرسید.

وی گفت: اگر دنبال رشد اقتصادی و خروج از رکود هستیم صنعت خودرو به این گستردگی می‌تواند ما را د ر این مسیر جلو بیندازد. لذا توجه به صنعت خودرو نیز مانند سایر تولیدات باید در دستور کار دولت باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئله برجام و پیگیری آن در مجلس گفت: طبق ماموریتی که به شورای امنیت ملی داده شد این بود که پرونده هسته‌ای در آنجا رسیدگی و مدیریت شود. البته این شورا آن را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه مجلس محترم با انگیزه کمک به دولت برررسی برجام را در دستور کار قرار داد، گفت: مجلس اعلام کرد نفس برجام را قبول دارد و به عنوان رفیق دولت در این زمینه رسیدگی آن را آغاز کرد.

سخنگوی دولت گفت: طبق قانونی که خود مجلس وضع کرده است بررسی برجام و مذاکرات هسته‌ای باید در شورای عالی امنیت ملی انجام شود. دبیر این شورا نیز اعلام کرده است که از هیچ خطوط قرمزی در آن عبور نشده است و نظر رهبری نیز این بود که مجلس از رسیدگی به برجام کنار گذاشته نشود که همینگونه نیز شد.

وی ادامه داد: برجام به عنوان یک تعهد که شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با آن مسئولیت داشته است مورد بررسی قرار گرفت طرف مقابل نیز بخصوص شورای امنیت ملی سازمان ملل نیز براساس آن قطعنامه جدیدی را صادر کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت تمهیدات لازم را برای اجرایی شدن برجام فراهم کرده است، گفت: برجام برای اجرا آماده شده است و در آن بخشی که می‌توانیم تمهیدات و مقدمات لازم را برای اجرا فراهم کنیم کار خلاف قانون و رویه‌ای انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی رهبری می‌فرمایند ما برای رفع تحریم به مذاکره نشسته‌ایم گفت: موضوع رفع تحریم‌ها باید به سرعت رفع شود لازم نیست توضیح دهم که عدم اجرای آن و تعلل در اجرای آن چه آسیبی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند و این مسئله برای کسی قابل کتمان نیست.

سخنگوی دولت افزود: محاسبات نشان می‌دهد هر چقدر این مسئله را به تاخیر بیندازیم، قطعا باید هزینه‌هایی را بپردازیم گفت: البته همانگونه که به طرفهای مقابل اعلام کردیم اگر بیش از این هم ما را تحت فشار قرار دهند از آرمانهایمان دست برنخواهیم داشت و در شرایط تحریم رشد اقتصادی منفی به مثبت تبدیل شد و تورم بالای ۴۰ درصد به ۱۳ درصد نزول پیدا کرد. لذا ما با اینگونه فشارها از پای درنمی‌آییم.

نوبخت گفت: دولت مقدمات کار را فراهم کرده است تا این که تحریم‌ها زودتر رفع شود و در این بخش کاری خلاف قانون صورت نگرفته و صورت نخواهد گرفت. زیرا دولت برخلاف قانون عمل نخواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره مبلغ فروش نفت و دلار در بودجه ۹۸ گفت: آنچه که در بودجه ۹۴ برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده است با توافق وزارت نفت ۲۲ میلیارد دلار است و بودجه کشور بر این اساس تنظیم شده است. نرخ ارز نیز حدود ۳ هزار تومان در نظر گرفته شده. البته معتقدیم شرایط پس از تحریم‌ و آزاد شدن منابع کشور انتظار داریم نرخ مناسبی برای دلار انتخاب شود تا شاهد تاثیر آن در اقتصاد کشور باشیم.

نوبخت درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه قطر اعلام کرده است میزبان ایران برای برگزاری نشستی بین ایران و کشورهای عربی خواهد بود، گفت: ما همیشه نسبت به همسایگانمان احترام می‌گذاریم بنابر این از هرگونه رویه‌ای برای تعامل بیشتر با کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم.

وی گفت:‌ ایران همواره علاقه‌مند به توسعه مناسبات با کشورهای همسایه است.

سخنگوی دولت درباره استیضاح آخوندی نیز گفت: آقای آخوندی کارنامه درخشانی در حوزه فعالیت خود دارد و در عرصه راه و ساختمان کارنامه مقبولی را در ا ختیار دارد.

وی با اشاره به تعداد محدود امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح آخوندی گفت: همین تعداد امضاها نشان می‌دهد استیضاح ایشان جنبه فراگیری در مجلس نخواهد داشت البته استیضاح حق مجلس است و فرصتی برای دفاع آقای آخوندی از کارنامه و عملکردشان خواهد بود.

نوبخت درباره نامه منتشنر شده از سوی بابک زنجانی به رئیس جمهور که در سایت‌ها منتشر شده است گفت: من این نامه را ندیدم و جمع‌بندی دقیقی از آن ندارم. البته ایشان تحت تعقیب هستند و باید نسبت به خسارتی که به بیت‌المال زده‌اند پاسخگو باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری رقم کمی از بیت‌المال نیست، گفت:‌ تردید نداریم که قوه قضائیه در دفاع از بیت‌المال و رسیدگی به این موضوع اندکی سستی به خرج دهد البته دولت نیز به عنوان مدافع حقوق ملت این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

نوبخت درباره اخباری مبنی بر اینکه گفته شده است مذاکرات برای مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی صورت گرفته است گفت: وظیفه خود می‌دانیم از حقوق کسانی که هیچ تقصیری ندارند در هر کجای عالم دفاع کنیم. هیچ مذاکره دو جانبه‌ای در این خصوص صورت نگرفته است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی شدن و یا اتفاقی بودن دست دادن آقای ظریف و اوباما در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: بنده هم مثل شما این خبر را شنیده‌ام و الان برای توضیحات بیشتر درباره این خبر که هنوز صحت بودن یا کذب بودن آن مشخص نیست زود است. اجازه دهید آقای ظریف به کشور برگردند و سپس صحبت کنیم و ببینیم این قضیه چگونه بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باید به دادگاه بین المللی شکایت کرد
محسن
ایرانی رو بدبخت و ذلیل کردید اون هم جلوی حرامیان آل سعود حالا میخواهید شکایت کنید متاسفم