کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در اثبات بی کفایتی آل سعود؛

هولوکاست آل سعود در ۵ کیلومتری مکه/ وقتی تراژدی کشتار حجاج تکرار می‌شود

6 مهر 1394 ساعت 10:46

مسئولیت حادثه تلخ منا بر عهده دولت بی‌کفایت عربستان سعودی است که باید حکام عرب پاسخگوی عواقب این حادثه باشند.


به گزارش جهان، عیدسعید قربان امسال بی‎کفایتی بزرگ دیگری از خاندان سعودی را به خود دید و سرزمین منا در پنج کیلومتری مکه قربانگاه هزاران حاجی از کشورهای مختلف شد. این واقعه هولناک که قلب جهان اسلام را به درد آورد، بار دیگر عدم صلاحیت سیاسی حاکمان سعودی در مدیریت امور حج را به جهانیان ثابت کرد.

پادشاه وهابی عربستان که همواره خود را خادم حرمین شرفین معرفی می‎کند پس از وقوع این حادثه تأسف‌برانگیز از ارائه آمار رسمی تعداد جان‌باختگان، مجروحین و مفقودین اجتناب و تلاش می‌کند با استفاده از دلارهای نفتی رسانه‌های خبری بین‌المللی را با اهداف شوم خود همسو نگه داشته و از انعکاس عمق فاجعه سرزمین وحی بکاهد و برقصور و خطاهای خود سرپوش گذارد.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت دراین باره می‌گوید: عمق فاجعه منا بیش از چیزی است که در رسانه‌های عربستان منتشر می‌شود. این حادثه بیش از ۲۰۰۰ قربانی و مصدوم دارد. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت تا کنون تعداد قربانیان ایرانی این حادثه به ۱۵۵ نفر افزایش یافته است. ضمن این که همچنان ۳۲۱ نفر از زائرین مفقود و ۱۰۳حاجی دیگر در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی بستری هستند.

آیت‌الله امامی کاشانی نیز ریشه فاجعه منا را بستن راه توسط مامورین سعودی برمی‌شمرد و با تاکید بر ضرورت پذیرش این مساله و مواخذه مدیران مسئول از سوی عربستان تصریح می‌کند: دولت سعودی باید لوازم این مساله را بپذیرید که یکی از این لوازم مراجعه کشورهای اسلامی به دادگاه بین‌المللی است، تا مشخص شود چرا این همه قتل و جانبازی در منا صورت گرفت. وی همچنین بر لزوم اداره حج به دست سازمان کنفرانس اسلامی و صاحب‌نظر بودن کشورهای مسلمان و نیز گماردن نیروهای امنیتی از سوی این کشورها در فریضه حج را متذکر می‌شود و بیان می‌کند: دولت عربستان باید به محکمه پاسخگو باشد.

آنچه که بیش از هر چیزی در این حادثه‌ تلخ نمایان است ضعف مدیریتی سعودی‌ها در اداره امور حج است. چگونه ممکن است کشوری سالانه میزبان تعداد کثیری از حجاج بیت‌الله الحرام باشد ولی با بی‌تدبیری‌های تمام، روز عید مسلمین را به عزا تبدیل کند و سرزمین‌های امن الهی قربانگاه هزاران حاجی باشد.

در این رابطه "حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی" در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به حادثه منا با بیان اینکه حادثه منا در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است، گفت: بنده بارها چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن به سرزمین وحی مشرف شده‌ام، ولی هرگز شاهد چنین اتفاقی که در حج امسال افتاد، نبوده‌ام.

مشاور نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: اینگونه حوادث از قبل نیز قابل پیش بینی بود. چرا که در دولت بی‌کفایت عربستان سعودی، یک عده‌ جوان‌های نابخرد، بی‌تجربه، زمام امور مدیریت کشور عربستان و مخصوصا اداره حج و مکه مکرمه را به عهده گرفته‌اند و لقب خادم الحرمین را نیز خود گذاشته‌اند که البته باید به این‌ها خائن الحرمین گفته شود.

وی ادامه داد: ما به یاد داریم حج سال ۶۶ را که تعداد زیادی از حجاج بیت‌الله الحرام به خاک و خون کشیده شدند، در آن زمان امام خمینی (ره) فرمودند که سعودی‌ها لیاقت مدیریت حج و زیارت را ندارند و باید مدیریت مدینه منوره و مکه مکرمه به‌دست ملت‌های اسلامی سپرده شود و همه باید در مدیریت حرمین الشرفین حضور پید اکنند.

حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی با بیان اینکه چند حادثه بزرگ حج امسال بی‌کفایتی سعودی‌ها را ثابت کرد، بیان داشت: من خودم بارها این مسیر منا را برای رمی جمرات عقبه رفته‌ام. روز عید سعید قربان حجاج هنگامی که از مشعر وارد سرزمین منا می‌شوند، ابتدا برای رمی جمرات عقبه می‌روند و سپس به سمت قربانگاه و بعد از آن تقصیر می‌کنند و از احرام خارج می‌شوند، طبیعی است که سازمان حج و زیارت ما، همه ساله به حجاج توصیه می‌کند که برای رفتن به جمرات عجله نکنند، بگذارند اول صبح که ازدحام جمعیت زیاد است، کمی خلوت‌تر شود و ظهر و بعدازظهر راهی شوند، حالا نمی‌دانم چرا امسال این حادثه تأسف انگیز اتفاق افتاد و تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام جان خود را از دست دادند، آنها که می‌خواستند، بروند قربانی کنند، خودشان در سرزمین منا قربانی شدند.

وی اضافه کرد: آنچه مهم و در پیام مقام معظم رهبری کاملا مشهود است، بی مدیریتی و بی کفایتی و بی لیاقتی دولت عربستان است که باید مسئولیت قطعی و خطیر این حادثه را به عهده بگیرد و کاملا روشن کند که چه علتی باعث می‌شود که راه و ورود و خروج حجاج در روز عید قربان آن هم در آن ازدحام جمعیت اینطور محدود شود. این مسئله یک توطئه حساب شده به نظر می‌رسد.

حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی خاطرنشان کرد: همانطور که فیلم‎های ارسالی از این حادثه نشان می‌دهد، عده‌ای از مسئولین بی‌کفایت سعودی می‌خواستند به کاخ مخصوصی که پادشاه عربستان ساخته بروند و به تماشای حجاج بنشینند و بادی بر غب‌غب بیاندازند، به همین دلیل مسیر حجاج را برای عبور خودشان مسدود می‌کنند و در نهایت این حادثه تلخ اتفاق می‌افتد.

مشاور نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: مسئولیت این حادثه بر عهده دولت بی‌کفایت بی‌لیاقت وهابیت عربستان سعودی است که باید پاسخگوی عواقب این حادثه باشد.این بار باید ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به صورت "جد" بخواهند تا آنها دست از مدیریت مکه مکرمه و مدینه منوره بردارند و حرکتی حساب شده و منسجم برای سالهای آینده انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کد مطلب: 447034

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/447034/هولوکاست-آل-سعود-۵-کیلومتری-مکه-وقتی-تراژدی-کشتار-حجاج-تکرار-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com