يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

آمادگی ایران برای تولیدمشترک دارو با کوبا

يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 445608
سفیر کشورمان در کوبا با بیان اینکه به لطف پایداری کوبا سیاست تحریم این کشور شکست خورد، گفت: امیدواریم که به زودی شاهد لغو کامل تحریم‌های آمریکا علیه کوبا باشیم.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «گرندما» خبر داد، با وجود این که رسانه‌های غربی در تلاش هستند سابقه برنامه هسته‌ای ایران را پنهان نگاه دارند، این کشور برنامه هسته‌ای خود را از ۵۰ سال پیش به پیشنهاد آمریکا آغاز کرده است.

در دهه ۶۰ زمانی که حکومت ایران به دست «شاه» کشور بود، این کشور توانست به لطف رابطه نزدیک خود با آمریکا به اولین رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی خود دست پیدا کند.

در روزهای اخیر که موضوع هسته‌ای ایران به بحث ثابت کنگره آمریکا تبدیل شده و قانونگذاران جمهوری‌خواه این کنگره در تلاش هستند تا بر سر راه برنامه جامع اقدام مشترک که در «وین» پایتخت اتریش مورد توافق ایران و کشورهای ۱+۵ قرار گرفته است، مانع تراشی کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷ شمسی) برنامه هسته‌ای ایران به عنوان حق ملی این کشور با اهداف صلح‌‎آمیز توسعه پیدا کرد.

برای اطلاع بیشتر از این وقایع و برنامه‌های آتی ایران، رسانه کوبایی «گرندما» به گفت‌وگو با «کامبیز شیخ حسنی» سفیر ایران در کوبا پرداخته است.

«شیخ حسنی» در این رابطه عنوان کرد که در دوران حکومت شاه که دست‌نشانده آمریکا در ایران بود، وی به آمریکا اطمینان خاطر داده بود که در ازای توسعه هسته‌ای کشور، میلیون‌ها دلار مواد خام از ایران به این کشور ارسال شود.

سفیر ایران در کوبا اظهار داشت که در سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۳ شمسی) ایران به توانایی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای دست پیدا کرده و همزمان نیز صادرات نفتی خود را توسعه بخشیده بود.

وی افزود که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ دولتی مستقل در این کشور روی کار آمد که به منافع ملی ایران بیش از هر چیز دیگری توجه داشت؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها سنگ‌اندازی در مسیر توسعه تحقیقات هسته‌ای ایران را آغاز و به وسیله نفوذ سیاسی و تبلیغات رسانه‌ای خود، برنامه هسته‌ای ایران را به یک بحران تبدیل کردند.

از نقطه نظر این دیپلمات ایرانی که سابقه حضور ۳۰ ساله در دستگاه دیپلماسی ایران را دارد، این راهبرد آمریکا تنها با هدف ممانعت از پیشرفت ایران در زمینه انرژی هسته‌ای اتخاذ شده بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای غربی که بیش از ۱۰ سال است به تحریم برنامه‌های هسته‌ای ایران پرداخته‌اند، عضویت دائم ایران در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نظارت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های ایران در این زمینه را نادیده می‌گیرند.

«شیخ حسنی» تصریح کرد که انرژی هسته‌ای نه تنها در زمینه تولید برق بلکه در زمینه‌های مختلف دیگری همچون سلامت و ایمنی تغذیه نیز کاربرد دارد.

وی در ادامه افزود که هدف ما در استفاده از انرژی هسته‌ای همواره واضح و مشخص بوده است؛ سوخت‌های فسیلی ما ابدی نیستند و برای پاسخ دادن به نیازهای یک کشور در حال توسعه در زمینه انرژی، لازم بود که دانش خود در این حوزه را به کار بگیریم.

این دیپلمات ایرانی عنوان کرد که در حال حاضر ایران در زمینه تولید ایزوتوپ پرتوزا به خودکفایی و استقلال کامل رسیده است و از این قابلیت در زمینه تولید دارو برای درمان بیماران مبتلا به سرطان استفاده می‌کند.

سفیر ایران در کوبا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای این کشور با گروه ۱+۵ نیز عنوان کرد که در این مذاکرات ۴ هدف اصلی دنبال می‌شد که حفظ قابلیت و توسعه برنامه هسته‌ای ایران در داخل کشور، لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و حذف برنامه هسته‌ای ایران از بند هفتم منشور سازمان ملل، از جمله این اهداف بودند.

وی افزود که ما معتقدیم که با تصویب این توافق و اجرای کامل آن، به این اهداف که به ثبات ایران، منطقه و جهان کمک می‌کند، دست خواهیم یافت.

«شیخ حسنی» همچنین اظهار داشت که از طریق برنامه هسته‌ای، مردم ایران به قابلیت‌های فراوانی در این زمینه دست یافته‌اند که نیروگاه بوشهر با تولید روزانه ۱۰۰۰ مگاوات برق یکی از این موفقیت‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد که کشورهای امضا کننده برنامه جامع اقدام مشترک در «وین» نیز به ما این اطمینان خاطر را داده‌اند که در راستای پیشرفت کشور در زمینه انرژی هسته‌ای با ایران همکاری خواهند کرد.

* اقتصاد خودکفا

با وجود این که تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران به ملت و اقتصاد این کشور آسیب‌هایی وارد کردند اما این تحریم‌ها نتوانستند مانع از رشد و توسعه این کشور شوند.

سفیر ایران در کوبا در این رابطه عنوان کرد که ما مردم آرام و پایداری هستیم که تاکنون موفقیت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به دست آورده‌ایم.

وی افزود که راهبرد ما بر مبنای خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و تعامل سازنده با جهان بنا شده است که این امر مهم با تقویت نیروهای داخلی، استعدادهای جوان و اقتصاد کشور به دست خواهد آمد.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد که ایران در دو سال سپری شده از دوران ریاست جمهوری «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است؛ در سال ۲۰۱۴ اقتصاد ایران با یک رشد ۳ درصدی به اوج رسید و تولید نفتی این کشور به ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت؛ در این زمان همچنین صادرات کالاهای غیرنفتی ایران نیز به ۵۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه این تاریخ در سال گذشته رشد ۱۹ درصدی به همراه داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که وابستگی ایران به بودجه حاصل از مواد خام و انشعابات آن از ۵۰ درصد به ۳۶ درصد نزول داشته است که این رقم پایین‌ترین میزان در طول ۴ دهه اخیر را نشان می‌دهد.

«شیخ حسنی» در ادامه افزود که ایران در زمینه توسعه اقتصادی پیشتاز کشورهای خاورمیانه است؛ در حال حاضر ایران با تولید ۱۶ میلیون تن فولاد و ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه اتوموبیل در جایگاه نخست تولید این محصولات در خاورمیانه قرار دارد.

وی عنوان کرد که ایران در زمینه علمی نیز در سال ۲۰۱۴ با چاپ ۳۹ هزار و ۹۱۸ مقاله، ۱.۵ درصد تولید علم در جهان را برعهده داشته است.

* همکاری جنوب-جنوب در جهت توسعه

نماینده دیپلماسی ایران در کوبا عنوان کرد که آمریکای لاتین با وجود این که در زمینه منابع طبیعی و انسانی قاره‌ای ثروتمند محسوب می‌شود، در طول سال‌های زیادی از مداخلات قدرت‌های بزرگ جهان رنج برده است.

وی افزود که با به قدرت رسیدن دولت‌های ترقی‌خواه در آمریکای لاتین فضای سیاسی این منطقه کاملا تغییر کرد و با ظهور سازمان‌های منطقه‌ای نظیر اتحادیه بولیواری برای کشورهای آمریکای لاتین (آلبا) و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) اتحاد کشورهای منطقه به شکل محسوسی تقویت شد.

«شیخ حسنی» در ادامه تصریح کرد که آمریکای لاتین و خاورمیانه هر دو مناطقی با چالش‌هایی مشابه همچون تغییرات اقلیمی، تروریسم، خشونت، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان هستند؛ تلاش این دو منطقه برای دستیابی به راه‌حلی جامع منجر به ایجاد «گروه ۷۷» و «جنبش عدم تعهد» شد.

وی ادامه داد که «جنبش عدم تعهد» میراث رهبران بزرگ کشورهای ما از جمله «فیدل کاسترو» در دهه ۶۰ می‌باشد.

سفیر ایران در کوبا همچنین خاطرنشان کرد که ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت «جنبش عدم تعهد» درآمده و در کنار کوبا یکی از فعال‌ترین اعضای این گروه بوده است؛ گروهی که تاکنون تصمیمات استقلال طلبانه فراوانی نظیر حمایت از مردم فلسطین، رد تحریم‌های آمریکا علیه کوبا و دفاع از حق مردم ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اتخاذ کرده است.

وی درباره «جنبش عدم تعهد» تصریح کرد که ایران به عنوان ریاست موقت این گروه برای تقویت ساختاری این نهاد و کمک به ملت‌های عضو خواهد جنگید؛ ما اطمینان داریم که این جنبش می‌تواند نقش اساسی در پیشرفت کشورهای جنوب ایفا کند؛ همکاری جنوب-جنوب در قالب همین سازمان‌ها بسیار مفید خواهد بود.

* اتحادیه‌ای برای انتقال تجربیات

سفیر ایران در کوبا عنوان کرد که روشنفکران ایرانی از آغاز مبارزات «فیدل کاسترو» از روند انقلابی کوبا حمایت کرده‌اند و ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با کوبا روابط دیپلماتیک داشته است.

وی افزود که در طول سه دهه اخیر، دوستی بین ایران و کوبا در زمینه‌های سیاسی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های همکاری بین دو کشور بوده است و از سال ۲۰۱۳ نیز با روی کار آمدن «حسن روحانی» دولت وی تأکید فراوانی بر تقویت روابط با کوبا در زمینه‌های مختلف همچون حوزه‌های اقتصادی و علمی دارد.

«شیخ حسنی» در ادامه خاطرنشان کرد که داد و ستدهای ما با کوبا همواره مثبت بوده و ما بیش از هرچیز در زمینه توسعه دارویی و واکسن از روابط خود با کوبا سود برده‌ایم؛ ما علاقه‌مند هستیم که در زمینه‌هایی مانند پزشک خانواده نیز با کوبا همکاری کنیم.

وی ادامه داد که ایران نیز صاحب تجربیاتی است که می‌توانند برای کوبا مفید باشند؛ سیاست یارانه، توسعه علمی و محصولات آن، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، صنایع دفاعی و توسعه شهری از جمله این تجربیات هستند.

نماینده دستگاه دیپلماسی ایران در کوبا در ادامه اعلام کرد همانطور که کوبا در گذشته در زمینه انتقال تکنولوژی برای تولید واکسن با ایران همکاری داشته است، ما آماده هستیم که با فراهم ساختن ماشین آلات لازم برای توسعه این صنعت به این کشور کمک کنیم.

وی اظهار داشت که ایران کشوری با امکانات فراوان برای سرمایه‌گذاری در کوبا محسوب می‌شود و کوبا نیز می‌تواند از توانایی های ایران در زمینه‌های نفت، پتروشیمی، تولید ماشین آلات صنعتی، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، مصالح ساختمانی، پروژه‌های عظیم مسکن‌، ساخت کشتی و صنعت قطعات یدکی بهره ببرد.

«شیخ حسنی» افزود که ما می‌توانیم در زمینه تولید و توسعه مشترک دارو نیز با یکدیگر همکاری کنیم.

این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز خشنودی ازهمزمانی شروع مأموریت وی در کوبا با آغاز دگرگونی روابط بین این کشور و آمریکا، عنوان کرد که من در اینجا شاهد رخدادهایی تاریخی هستم.

وی ادامه داد که دیگر دوره حکومت بر مردم به واسطه فشار و تحریم به پایان یافته و وقت آن فرا رسیده است که دولت‌ها بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل به گفت‌وگو و تبادل نظر سازنده با یکدیگر روی آورند.

سفیر ایران در کوبا اظهار داست که سیاستمداران آمریکایی نیز دیگر پذیرفته‌اند که سیاست آنان در این زمینه شکست خورده و این مهم به لطف پایداری کوبا حاصل شده است.

نماینده دستگاه دیپلماسی ایران در کوبا در پایان عنوان کرد که ما از ایران این روند را حمایت می‌کنیم و امیدواریم که به زودی شاهد لغو کامل تحریم‌های آمریکا علیه کوبا باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *