پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱

دو "مهــدی" ؛ دو "پـــــــدر"

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 444960
"شاید در مقایسه رفتار شخصیت هایی چون مرحوم آیات خزعلی، مشکینی و محمدی گیلانی با مواضع آقای هاشمی رفسنجانی درباره آقازاده هایشان است که درخواست ها برای پیروی آقای هاشمی از همرزمان خود در انقلاب افزایش یافته است."
به گزارش جهان به نقل از سنیم، خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّما اَمْوالُکُمْ وَاَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِنْدَهُ اَجْرٌ عَظیمٌ۱» و بدانید که اموال و فرزندان شما وسیله آزمایش اند و نزد خدا پاداشى بزرگ هست. در طول تاریخ، بسیار بودند کسانی که خداوند آنها را با نزدیکان‌شان امتحان کرد و از زمان نوح نبی گرفته تا زبیر، هر کدام به شکلی واکنش نشان دادند.

در دوران بعد از انقلاب اسلامی نیز برخی مسئولین و السابقون انقلاب، در معرض این امتحان الهی که خدا وعده داده بود، قرار گرفتند و هرکدام به شکلی متفاوت به استقبال این امتحان الهی رفتند.

از جمله کسانی که از این امتحان سربلند بیرون آمد و نحوه برخورد عبرت آموز با فرزندش را برای همیشه در تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی ثبت کرد، مرحوم آیت‌الله خزعلی بود.

آیت‌الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری دو سال پیش با اعلام برائت از پسرش مهدی، او را "منحرف" خواند. آن هم به دلیل انحراف "فکری" و نه حتی مفاسدی افزون بر آن.

آیت‌الله خزعلی پس از اصرار فرزندش مهدی بر مواضع فتنه‌گرانه و حمایت از سران فتنه در سال ۸۸، به گفته خودش "کاسه صبرش لبریز شد و دیگر نصیحت کردن را کارساز ندانست" و لاجرم با صدور بیانیه‌ای‌ صریح و قاطع تاکید کرد: ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او (مهدی خزعلی) از ما جداست و هر چه از من نقل کند، صحت ندارد.




مرحوم آیت‌الله خزعلی برخلاف برخی از پیشکسوتان نظام، اجازه نداد فرزندش از نام او سوءاستفاده کند و پشت سر جایگاه پدر، علیه نظام به فتنه‌انگیزی ادامه دهد. چنین رفتاری که در تاریخ انقلاب نیز بی سابقه نیست و نام کسانی چون مرحوم محمدی گیلانی را در حافظه خود دارد، می تواند الگوی رفتاری عملی برای کسانی باشد که در جایگاه‌های مهم و کلیدی نظام، هنوز نتوانسته‌اند درباره عملکرد فرزندان خود بر احساسات پدرانه فائق بیایند.

رفتار خانواده آقای هاشمی پس از محکومیت مهدی و مواضع فتنه‌انگیزانه فائزه، دقیقا مصداق این امر و در جهتی کاملا خلاف عملکرد آیت‌الله خزعلی و بیت شریف ایشان است. اکنون که مهدی هاشمی در دادگاه نظام اسلامی، محاکمه و محکوم شده است، از فیلم وداع گرفته تا صدور بیانیه، همه و همه در راستای حمایت از مهدی و زیر سوال بردن عملکرد قوه قضائیه در محاکمه وی منتشر می‌شود. درباره فائزه نیز، علی‌رغم اینکه مواضع فتنه‌گرانه و ساختار شکنانه تند وی در سال ۸۸ ، ناظران را بهت زده کرد، هیچ‌گاه از سوی آیت‌الله هاشمی تقبیح نشد و با سکوتی که معلوم نبود از سر رضاست یا تغافل، همراه گشت.




شاید در مقایسه رفتار شخصیت هایی چون مرحوم آیات خزعلی، مشکینی و محمدی گیلانی با مواضع آقای هاشمی رفسنجانی درباره آقازاده هایشان است که درخواست ها برای پیروی آقای هاشمی از همرزمان خود در انقلاب افزایش یافته است.

این درخواست ها از همان سال ۸۸ تاکنون ادامه یافته است،اما در عوض موضع خانواده آقای هاشمی از سکوت به منتشر کردن فیلم وداع و بیانیه ارتقا پیدا کرده است!

این در حالی است که مرحوم آیت الله خزعلی و همسرش برخلاف آقای هاشمی و همسرش در قبال انحرافات و خطاهای فرزنداشان مهدی خزعلی، موضع گیری شفاف و انقلابی داشته و همواره احساسات و عواطف پدر و مادری را فدای انقلاب و ارزشها کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدخداوردی
Iran, Islamic Republic of
آقای مهدی خزعلی باسلام
پسر نوح با بدان بنشست /خاندان نبوتش کم شد

نان ونمک نظام و انقلاب ورهبری وپدر را خوردی ونمکدان شکستی! امیدوارم روقتی که با روی سیاه وارد محشر میشی پاسخی داشته باشی
اگر مسلمان باشی که نیستی میدانی که یکی از گناهان کبیره عاق والدین هست که تو عاق پدر مرحومت شدی/پس خد ابه دادت برسه
برو خوش باش