جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۹
‫آیا واقعا از رکود خارج شدیم؟‬

‫جدولی که پاسخ این سوال را می دهد: آیا براستی دولت یازدهم توانسته کشور را از رکود خارج کند؟!‬

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 444849
آمارها نشان میدهد نیمه اول سال ۹۴، رکود در کشور تشدید شده و شاهد بی‌سایقه‌ترین رکود در کشور در سال‌های پس از انقلاب هستیم.
‫جدولی که پاسخ این سوال را می دهد: آیا براستی دولت یازدهم توانسته کشور را از رکود خارج کند؟!‬
به گزارش جهان، تولیدات ۱۹ گروه از ۳۰ گروه کالایی منتخب صنعتی اعلام شده توسط وزارت صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بعضا تا بیش از ۴۸ درصد داشته‌‌اند. در خصوص مولفه های مربوط به مجوزهای صادره صنعتی همچون تعداد، سرمایه و اشتغال نیز کاهش جدی وجود دارد. قرار دادن اقتصاد در حالت انتظار رکودی را ایجاد کرده که در سال های بعد از انقلاب این مقدار رکود بی سابقه بوده است.

خروج از رکود از پر تکرار ترین کلید واژه های رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت در ۷۵۰ روز اخیر است. دولت یازدهم بعد از به دست گرفتن سکان دستگاه اجرایی ابتدا سخن از برنامه ای برای خروج غیر تورمی از رکود را به میان آورد، و بعد از چند ماه لایحه ای را هم تحت این عنوان به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. چند ماه از تقدیم این لایحه به مجلس نگذشته بود که دولتمردان اعلام کردند، که کشور با رشد اقتصادی ۴ درصد که سال ۹۳ که از سوی بانک مرکزی اعلام شد که از رکود خارج شده و رونق روی خوشی را به اقتصاد ایران نشان داده است.

دولتمردان درباره خروج از رکود چه گفتند؟

ابتدا رئیس جمهور در روزهای میانی شهریور ۹۳ در صحن جامع رضوی صحبت از خروج کشور از رکود را به میان آورد. روحانی تاکید کرد که محاسبات ۳ ماهه اول سال ۹۳ اعلام می کند که دولت از رکود عبور کرده است و این وعده را داد که تا ماههای آینده مردم نشانه های رونق اقتصادی را در آمار ارقام خواهند دید. اما روزهای پایانی سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم بر خروج اقتصاد ایران از رکود تاکید کردند. سیف در هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران تاکید کرد که کشور از رکود خارج شده است و طیب نیا هم در یک برنامه تلویزیونی بر گفته های سیف صحه گذاشت. مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم چند ماه قبل از اظهارنظرهای روحانی و تیم اقتصادی وی با حضور در برنامه پایش تاکید کرد که در اقتصاد بن بست و معجزه نداریم و وضعیت خروج از رکود و رونق اقتصادی در سال ۹۳ بهتر خواهد شد.

آیا واقعا از رکود خارج شدیم؟

اما با گذشت نزدیک به یک سال از این اظهار نظرها، با فرا رسیدن هفته دولت، تیم اقتصادی دولت سعی کرد تا گزارش های عملکردی متعددی با رنگ و لعاب زیاد ارائه دهد که هر یک جای نقد بسیار دارد. یک نمونه این نقدها، سیاست ها و عملکرد دولت یازدهم در بخش تولیدات صنعتی است، بگونه ای که بر اساس گزارش وزارت صنعت معدن و تجارت، طی ۴ ماهه نخست امسال تولیدات ۱۹ گروه از ۳۰ گروه کالایی منتخب صنعتی اعلام شده توسط وزارت صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بعضا تا بیش از ۴۸ درصد داشته اند و تنها ۱۱ گروه کالایی رشدهایی اندک را تجربه کرده اند. همچنین در خصوص تمامی مولفه های مربوط به مجوزهای صادره صنعتی همچون تعداد، سرمایه و اشتغال نیز کاهش جدی وجود دارد.




این آمار و ارقام یک واقعیت مهم را نشان می دهد که اقتصاد کشور در شرایط فعلی نه تنها از رکود خارج نشده، بلکه بلاتکلیفی و رها سازی اقتصاد ایران در سال ۹۴ تشدید شده به طوری که وضعیت تولید در کشور به اسف بار ترین شکل ممکن در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درآمده است. شاید نمونه این رکود بی سابقه را در سالهای دشوار جنگ تحمیلی در دهه ۶۰ و یا در دوران اوج تحریمهای بین المللی در سالهای ۹۰ و ۹۱ هم سابقه نداشته است. اما ارقام بسیار پایین موجود در این آمار بیش از همه وزارت صنعت، معدن و تجارت را به بوته نقد می کشد. حال باید این سوال را پرسید که آیا این آمار دلایلی جز عدم حمایت مناسب و مکفی دولت از تولید، سوء تدبیر، تصمیمات و سیاست های نادرست و نگاه غیرکارشناسانه دولت در این حوزه دارد؟!
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رکود هسته ای
اگر اگر و بازهم اگــــــــــــــــــــــــر از روکود اقتصادی خارج شده باشیم
.
.
.
تازه وارد رکود هسته ای شدیم
سیاح
Iran, Islamic Republic of
از مزرعه ای می گذشته و در آن ومزرعه کود حیوانی بوده و از روی آن عبور کرده بعد آمده گفته از رو کود گذشتیم !
فقط از رکود هندوانه کاشتن گذشتیم و کشاورزان بیچاره هندوانه های خود را در صحرا رها کرده و یا به گاو و گوسفند می دهند
بر اثر شکست قیمت هندوانه جشن بگیریم و سال دیگر بر اثر بدبخت شدن کشاورز هندوانه کار ، دیگر کسی هندوانه نمی کارد و هندوانه هم به رکود می پیوندد !
سیاست نکاشت را دنبال کنید
حسین از آذربایجان شرقی
Iran, Islamic Republic of
شاید برخی اصلاً معنی رکود و تورم را نمی داند بایستی براشون کلاس کارآموزی و بازآموزی با استفاده از مدرسان اقتصادی برگزار کرد
حیدر
Iran, Islamic Republic of
بهتر است رئیس جمهور محترم تنها در مسائل حقوقی که خود را متخصص آن میداند اظهار نظر کنند و این امور را به سرهنگان ببخشید به اقتصاددانان واگذار کند.
در عوض می توانیم راستگویی را یاد بگیریم!
منظورش رکورد بود اشتباه لفظی بود
خوشبین
Iran, Islamic Republic of
آقا چرا تحریف میکنید؟
بعضی گفتند ما از رو کود عبور کردیم. این سخن را بعد از عبور از یک زمین کشاورزی فرمودند و منظورشان کود شیمیایی بوده است.
ما هم موافقیم. بلکه برخی از مردم عزیزمان هر روز از رو کود عبور میکنند آن هم چند بار.
میثم
اقای رییس جمهور هنوز درفضای انتخاباتی قرار دارد وسخنانش بیشتر ارمانگرا وتبیلغاتی وحماسی است .
لطفا دقت کنید:کشور از رکود عبور کرد
ساختمان تحریم ترک برداشته
یک شبه تحریمها را برداشتیم
3-2بردیم
و......
یکی از اقایان لطفا بیایند توضیح بدهند چرا هنوز بعد از دوسال اقای رییس روحیه انتخاباتی دارد!!!!!؟؟؟؟؟
دولت راستگویان است دیگر...