جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱
۷
بلوفهای ژنرال صنعت نفت؛

جذب ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي ظرف مدت ۵ سال؛ رویا یا واقعیت؟! + جدول

پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 443687
نگاهی به میزان جذب سرمایه گذاری خارجی به صنعت نفت در سال های ۷۴ تا ۸۴، نشان می دهد که آرزوی وزارت نفت مبنی بر جذب ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي ظرف مدت ۵ سال، بیشتر به رویا شبیه است تا واقعیت
جذب ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي ظرف مدت ۵ سال؛ رویا یا واقعیت؟! + جدول
گروه اقتصاد جهان نيوز: در حالی‌که وزیر نفت و مدیران این وزارت‌خانه به دنبال معرفی ۵۰ پروژه نفتی و گازی به ارزش ۱۸۵ میلیارد دلار به شرکت‌های خارجی در کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی در لندن (اواخر آذرماه امسال) هستند که میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده توسط صنعت نفت در دوره زمانی یازده ساله (سال های ۷۴ تا ۸۴)، در مجموع ۲۳ میلیارد دلار بوده است. نکته قابل تامل این است که این میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در شرایطی رقم خورده است که ایران تحت تحریم‌های هسته ای نبوده است. [اینجا]

البته زنگنه امیدوار است با توجه به اصلاحات انجام شده در مدل قراردادهای نفتی ایران در دو سال اخیر و افزایش جذابیت این قراردادها (معروف به قراردادهای IPC) برای شرکت های خارجی، بتواند تمایل این شرکت ها را برای انجام سرمایه گذاری گسترده در صنعت نفت ایران جذب کند.

این در حالی است که با وجود عدم دسترسی به اطلاعات دقیقی درباره امتیازهای مذکور بخاطر عدم رونمایی از این قراردادها در داخل کشور و محرمانه باقی ماندن آنها!، امیدواری برای جذب ۱۸۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي ظرف مدت ۵ سال در صنعت نفت با توجه به تجربه جذب ۲۳ ميليارد دلار سرمايه خارجي ظرف مدت ۱۱ سال در این صنعت، بسیار خوش بینانه به نظر می رسد. میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده به صنعت نفت براساس قراردادهاي بيع متقابل بين سال‌هاي ۷۴ تا ۸۴، در جدول زير آمده است:


از آن‌جا که مطابق با برآورد مدیران وزارت نفت، نياز سالانه صنعت نفت برای جذب سرمايه در طول اجرای برنامه ششم توسعه بين حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰ ميليارد دلار است، ضرورت دارد این وزارت‌خانه به صورت جدي استفاده از منابع داخلي براي تامين مالي پروژه‌هاي این صنعت را نيز مورد بررسي قرار دهد و بیش از این در رویای حل بخش زیادی از این مشکل با جذب سرمایه گذاری خارجی باقی نماند.

منبع: مسیرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
تو جیب ما رو نزن سرمایه نمی خواد جذب کنی!
علی
این نتیجه غلط رأی اعتماد مجلس به شخصی با اینهمه مشکل و حاشیه و حتی اتهام رسیدگی نشده!!! میدانید و میدانیم که دست نشانده عالیجناب میباشد و تحمیل او به این دولت فقط با زور عالیجناب بوده!!
Iran, Islamic Republic of
احتمالا منظور از قرارداد IPC، قراردادهایی مانند کرسنت هست.
فعل خواستن را بایستی صرف کنیم و از کمبودها نهراسیم. چنانچه در این خصوص از حضرت آقا الگو بگیریم بر هر موضوعی می توانیم دست یابیم. یاعلی
Romania
واسه زمان احمدی نژاد رو هم بزار
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد ... حالا فعلا دستاوردهای توافق هسته ای که دو ساله دارن قولشو میدن را جمع کنیم مال پنج سال دیگه پیشکش ..
شازده
Iran, Islamic Republic of
حالا این رقمی هم که میفرمایی جذب کردی. چه فرقی به حال ملت داره؟!
چرایش را هم، همه میدانیم.