جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

عضو جمهوری‌خواه اوباما را تهدید کرد

دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 443042
یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل عدم ارائه متن توافق ایران و آژانس اختیار قانونی برای رفع تحریم‌ها را ندارد، نوشته است در صورتی که اوباما این مسئله را نادیده بگیرد، کنگره می‌تواند به دیوان عالی شکایت کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که به شدت مخالف توافق هسته‌ای با ایران است، با اشاره به عدم افشای متن توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به لحاظ قانونی حق برداشتن تحریم‌های ایران را ندارد.

«مایک پومپئو» در یادداشت مشترکی که به همراه «دیوید ریوکین» عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته، با اشاره به بندی در قانون بازنگری کنگره بر توافق هسته‌ای که دولت آمریکا را ملزم می‌کند متن توافق و همچنین کلیه اسناد جانبی را به کنگره ارائه دهد، نوشته است: «متأسفانه رئیس‌جمهور بر اساس قانون عمل نکرده و همین امر توانایی وی برای اجرای توافق را زیر سوال می‌برد.»

ایران و آژانس ۲۳ تیر ماه امسال همزمان با اعلام توافق هسته‌ای، نقشه راهی برای حل مسائل باقی‌مانده به امضا رساندند. ذیل این نقشه راه، سندی طبقه‌بندی‌شده وجود دارد که نحوه پاسخگویی به مسئله ابعاد احتمالی نظامی را تشریح کرده است. هرچند این توافق مانند صدها سند دوجانبه آژانس و کشورهای عضو محرمانه است، نمایندگان کنگره آمریکا می‌گویند آژانس باید متن آن را در اختیار قانونگذاران آمریکایی بگذارد.

پومپئو نوشته است: «این از قلم افتادگی، تبعات قانونی مهمی دارد. در قلب این قانون، که مورد توافق کنگره و کاخ سفید قرار گرفته، بندی وجود دارد که توان رئیس‌جمهور را برای "توقف، تعلیق، کاهش، تخفیف یا محدود کردن اجرای تحریم‌های قانونی مربوط به ایران" در زمانی که کنگره در حال بررسی توافق است، مسدود می‌کند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «این دوره بازنگری، قرار بود که ۶۰ روزه باشد و زمانی آغاز شود که رئیس‌جمهور توافقنامه را به کنگره ارائه می‌کند. اما، از آنجا که رئیس‌جمهور توافقنامه را به طور کامل، همانطور که در قانون ملزم شده، ارائه نکرده، بنابراین زمان ۶۰ روزه هنوز آغاز نشده و طبق قانون، اگر کنگره تا روز دوشنبه (پایان تعطیلات تابستانی) متن کامل توافقنامه را دریافت نکند، توان رئیس‌جمهور برای توقف اجرای تحریم‌های قانونی، به طور دائم مسدود خواهد ماند.»

این عضو کمیته منتخب اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با متهم کردن اوباما به نادیده‌ گرفتن مکرر الزامات قانونی، عدم قرائت متن کامل توافق را «اشتباهی بزرگ» برای کنگره توصیف کرده و در پایان نوشته است: «هر دو مجلس (نمایندگان و سنا) باید با دادن رأی دیدگاه خود را اعلام کنند، مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور با عدم ارائه نسخه‌ای از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، بر خلاف الزامات قانونی عمل کرده و در نتیجه نمی‌تواند تحریم‌های قانونی ایران را رفع کند. آن زمان، اگر رئیس‌جمهور محدودیت قانونی بر اختیاراتش را نادیده گرفت، کنگره خواهد توانست و باید این مسئله را به دیوان عالی ببرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *