جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جمهوری‌خواهان به تهدید متوسل شدند

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 441710
پایگاه خبری «هیل» گزارش داده است که جمهوری‌خواهان کنگره تهدید کرده‌اند که اگر دموکرات‌ها دست به «اطاله» بررسی توافق هسته‌ای با ایران بزنند، بهای سیاسی آن را خواهند پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با ادامه روند حمایت سناتورهای دموکرات از توافق هسته‌ای با ایران و قوت گرفتن احتمال استفاده آن‌‌ها از ترفند «اطاله» بررسی این سند، جمهوری‌خواهان به حملات لفظی و تهدید دموکرات‌ها روی آورده‌اند.

«اطاله» (filibuster) ترفندی است که در مواردی از سوی اقلیت مجالس آمریکا به کار گرفته می‌شود تا از تصویب یک طرح جلوگیری کنند. بر اساس قوانین سنا، اگر طرحی مورد حمایت سه پنجم نمایندگان نباشد، یک سناتور می‌تواند تا هر زمان که خواست در مورد آن یا هر موضوع دیگری در صحن صحبت کند و مدام رأی‌گیری در مورد طرح را به تأخیر بیاندازد.

با استفاده از این حربه است که دموکرات‌ها، که مجموعا ۴۴ سناتور دارند، می‌توانند بحث در مورد توافق هسته‌ای را آنقدر طولانی کنند که ضرب‌الاجل ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، که برای اعلام نظر کنگره تعیین شده، فرا برسد و رأی‌گیری در مورد آن انجام نشده باشد. بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای، اگر تا آن زمان کنگره مخالفتی با توافق اعلام نکند، این سند خود به خود از سوی نمایندگان پذیرفته‌شده تلقی می‌شود.

هرچند قانون بررسی توافق هسته‌ای، مسئله‌ای مستقل از دیگر لوایح و طرح‌های کنگره است، اما در مجلسی که تمام موضوعات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات به عنوان گرو به هم مرتبط است، مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا می‌توانند تلاش دموکرات‌ها برای اطاله بررسی را به نحوی دیگر، مثلا با جلوگیری از تصویب یک قانون مورد نظر باراک اوباما که حتی در رابطه با مسائل داخلی این کشور است، تلافی کنند.

پایگاه خبری «هیل» نیز در این رابطه نوشته است که جمهوری‌خواهان قصد دارند در صورتی که دموکرات‌ها از رأی‌گیری در مورد توافق جلوگیری کنند، در ماه سپتامبر به شدت به آن‌ها ضربه بزنند.

بنا بر این گزارش، جمهوری‌خواهان با ریاکارانه خواندن رفتار دموکرات‌ها، که خود در تصویب قانون نظارت بر توافق نقض داشته‌اند، می‌گویند که آن‌ها بهایی سیاسی برای این رفتارشان خواهند پرداخت.

«آلن راث» رئیس گروه جنگ‌طلب «سکیور امریکا نو» و از مخالفان سرسخت توافق می‌گوید: «دموکرات‌ها اگر فرصت رأی دادن را از مردم (کنگره) بگیرند، خود را در معرض ضربه‌‌ای سیاسی قرار دادند. تصور می‌کنم که این هدیه‌ای سیاسی برای جمهوری‌خواهان خواهد بود.»

«باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا هم به این مسئله واکنش نشان داده و با «تعجب‌آور» خواندن این اقدام دموکرات‌ها، گفته است: «همه سناتورها، جز یکی، در حمایت از حق کنگره برای اظهار نظر در مورد توافق نهایی رأی دادند، بنابراین، تغییر جهت دادن و جلوگیری از رأی‌گیری در مورد آن، از دید من متناقض است و مردم را هم دچار سردرگمی می‌کند.»

پیش از این «تام کاتن» سناتور تندروی ایالت آرکانزاس هم در اظهار نظری مشابه گفته بود که «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات سنا، می‌خواهد «حق مردم آمریکا» برای اظهار نظر در مورد توافق را از آن‌ها بگیرد.

اما دموکرات‌ها، این انتقادات را رد کرده و می‌گویند جمهوری خواهان هم زمانی که در اقلیت بوده‌اند، رفتاری مشابه داشته‌اند.

از مواردی که رأی به توافق را از اهمیت بیشتری برخوردار کرده، در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۶ است، جایی که ۲۴ سناتور جمهوری‌خواه و تنها ۱۰ سناتور دموکرات باید برای حفظ کرسی‌هایشان تلاش کنند. از جمع این سناتورهای جمهوری‌خواه، بسیاری از آن‌ها مربوط به ایالاتی هستند که به صورت سنتی یا دموکرات‌ بوده‌اند و یا جزو ایالات مردد محسوب می‌شده‌اند، به همین دلیل آن‌ها برای انتخاب مجدد با چالش مواجه خواهند بود.

به نوشته هیل، به همین جهت جمهوری‌‌خواهان قطعا تلاش خواهند کرد تا از مسئله توافق هسته‌ای برای تقویت سناتورهایی که کرسی‌هایشان در خطر است، استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *