سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۴

چرا به انگلیس روباه پیر می گوییم؟

سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 440695
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران پس از ۴ سال، به دلیل نفرت تاریخی مردم ایران از این استعمارگر پیر واکنش های زیادی را بر انگیخت. این تنفر و حساسیت عمومی دلایلی روشن و منطقی دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، چهار سال از تعطیلی سفارت انگلیس در تهران می گذشت که نهایتا اول شهریور ماه ۹۴ با حضور «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این کشور دوباره بازگشایی و کاردار مقیم در آن مستقر شد. این اتفاق که از چند روز پیش خبرش در رسانه ها منتشر شده بود اما؛ واکنش های متفاوتی را در تهران به دنبال داشت. عموم این واکنش ها البته یک وجه مشترک داشت و آن هم نگرانی از بازگشایی لانه «روباه پیر» بود.

شاید برای بسیاری از غیر ایرانی ها و به خصوص اروپایی ها اطلاق این صفت به انگلیسی ها مفهوم نبوده یا حداقل دلایل آن دقیقا روشن نباشد. به همین دلیل در زیر اشاره ای کوتاه خواهیم داشت به برخی مصادیق فریب کاری، خیانت و خباثت های انگلیسی ها در طول حداقل یکصد سال گذشته، با این هدف که مخاطب غیر ایرانی بداند و بفهمد که ایرانی ها یا حداقل بخش زیادی از آنان برای این حرکت خود منطق و دلیل روشن دارند.

چنانچه تاریخ به ما یادآوری می کند، در بازه های زمانی مختلف چه پیش از انقلاب اسلامی که نظام شاهنشاهی دربست در اختیار استعمارگران عالم به ویژه انگلیسی ها بود و چه پس از آن، دولت انگلیس همواره از طریق سفارت خود در تهران اهداف استعمارگرانه اش را دنبال ‌كرده است که موارد زیر تنها مشتی است نمونه خروار:

الف) نقش موثر در انحراف نهضت مشروطه

جنبش مشروطه که از ابتدا با هدف رهایی از استبداد داخلی و بسط عدالت در كشور کلید خورد در نهایت با توطئه سفارت انگلیس از خط اصیل خود منحرف و از مشروطه مشروعه به مشروطه انگلیسی تبدیل شد.

ب) طراحی و اجرای كودتای سیاه سوم اسفند ۱۲۹۹

در ماجرای كودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ که همان مشروطه نیم بند شکل گرفته در ایران با یک کودتای خائنانه از بین رفت، سفارت انگلیس به عنوان طراح اصلی آن به ژنرال «آیرونساید» و «نورمن» مسئولیت داد تا «رضاخان میرپنج» را به عنوان رهبر نظامی و «سیدضیاءالدین طباطبایی» را به عنوان رهبر سیاسی كودتا برگزیده و هماهنگی‌های لازم را با آنان انجام دهند. در این میان نقش «اردشیر ریپورتر» عامل و جاسوس انگلیس در ایران محوری بوده است.

ج) کارشکنی در ملی شدن صنعت نفت ایران

نفت ایران برای نخستین بار در سال ۱۲۸۷ شمسی پس از کشف در مسجد سلیمان به عنوان امتیاز در اختیار شرکت نفتی «ویلیام ناکس دارسی» انگلیسی قرار گرفته بود و آنها غارت نفت ایران را آغاز كردند. ملی شدن صنعت نفت در واقع کوتاه کردن دست آنها از این ثروت ملی بود، بنابراین نهایت کارشکنی را در مقابل آن انجام دادند. انگلیس پس از آنکه طرح معروف به «گس ـ گلشائیان» مبنی بر تداوم امتیاز دارسی به تصویب مجلس ایران نرسید، بارها در دادگاه لاهه و شورای امنیت اقامه دعوی كرد اما چون موفقیتی كسب نكرد با اعزام دو هیات نظامی به رهبری «بازیل جكسون» و «ریچارد استوكس» اقدام به تهدید ایران کرد.

د) تلاش برای اجرای كودتای ۲۸ مرداد

دولت انگلیس پس از ناکامی در غارت بیشتر نفت ایران کودتا علیه دولت دکتر مصدق را طراحی کرد. برهمین اساس رابطان «ام آی ۶» با ماموران «سیا» ارتباط برقرار كرده و عملیات كودتا با نام رمزی «بوت» ـ که بعدا به «آژاکس» تغییر نام داد ـ با مدیریت «مونتی وودهاوس» انگلیسی، جنگ روانی «بی بی سی» و با کمک آمریکایی ها انجام شد.

ه) همکاری با سرویس های آمریکا و اسراییل برای حذف انقلابیون

در جریان مبارزات انقلابی مردم علیه رژیم دست نشانده پهلوی سفارت انگلیس در کنار سفارت خانه های آمریکا و اسراییل از جمله اتاق فکرهایی بودند که ساواک، شهربانی و... را برای سرکوب انقلابیون آموزش داده و آنها را راهبری می کردند.

و) نقش ویژه «اطلاعاتی ـ عملیاتی ـ روانی» در فتنه ۸۸

نمونه‌های متعددی از خراب‌كاری‌های عاملان انگلیس در قضایای پس از انتخابات سال ۸۸ وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ حضور آشكار دیپلمات‌های انگلیسی با نمادهای سبز در میان آشوبگران و مدیریت میدانی اغتشاشات

ـ نفوذ برخی از رابطین امنیتی سفارتخانه‌ در ستاد كاندیداهای خاص

ـ اعزام جاسوس‌های انگلیس در پوشش خبرنگار به ایران و پوشش همه جانبه اتفاقات منتهی به انتخابات

ـ جنگ روانی «بی‌بی‌سی» با دامن زدن به حوادث و متشنج نشان دادن اوضاع

خلاصه اینکه؛ این شواهد مستند تاریخی که تنها بخشی از خیانت ها و فریب کاری های دولت خبیث انگلیس در حق ملت شریف ایران است، دلیل محکمی است بر اینکه چرا ایرانیان نفرتی تاریخی از انگلیس دارند و به آن «روباه پیر» می گویند...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر روباه و روباه دوست
Iran, Islamic Republic of
اضافه بفرمایید
۱_ اشغال ایران در جنگ جهانی و قحطی ایران و قتل عام
۲_ حمایت از عزل و قتل امیرکبیر
۳_ ایجاد تفرقه و ایجاد فرقه و حمایت از فرقه های بهاییت در میان شیعیان ایران و وهابیت در میان اهل سنت عرب و اخباریگری در عراق
۴_ حمایت از جنایتکاران صهیونیستی و حمایت از تشکیل دوات اسرائیل
۵ _ حمایت از صدام
۶_ حمایت از داعش
Iran, Islamic Republic of
بعد از ۲۰ سال در درس تاریخ اضافه می شود که فریب دولت مردان ایرانی در مذاکرات هسته و وعده های الکی به آنها
مرگ بر انگل ستان
چرا به انگلیس روباه پیر می گوییم؟
آقا اجازه چونکه انگلیسیها علاوه بر اینکه میتواتند مردم عادی را فریب بدهند میتوانند برخی از سیاستمداران را هم فریب بدهند و میتوانند برخی افراد که خود را ...زرنگ میدانند آنها را هم فریب بدهند میتوانند بعضی از رییس ...ها را هم فریب بدهند
و از اول روی کسانیکه در آنجا درس میخوانند برنامه ریزی میکنند و در مواقع لازم ...
این بود انشای من