کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سمینار فعالان اقتصادی مازندران

مدیریت ناصحیح عامل ۷۰ درصد رکوداقتصادی

31 مرداد 1394 ساعت 16:31

مدیران و فعالان اقتصادی در سیمنار «مدیرانه یک» بر ضرورت شناسایی قابلیت‌های استانی تأکید کردند و مدیریت ناصحیح را عامل ۷۰ درصد رکود اقتصادی دانستند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، سمینار «مدیرانه یک» با هدف بیان برنامه‌های استراتژیک در حوزه مدیریت عالی و میانی با دعوت از مدیران دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد.

انتظار می‌رفت که این نشست با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر عمل کند اما به‌جز یک مدیر دستگاه اجرایی، خبری از سایر مدیران دعوت شده نبود.

در این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته یک‌هزار میلیارد تومان به بخش فناوری در سراسر کشور اختصاص یافت اما تنها ۱۷۰ میلیارد تومان آن هزینه و بقیه به خزانه برگشت داده شد که نشان می‌دهد با وجود اعتباراتی که دولت تأمین می‌کند اما برنامه‌های خوبی در بخش فناوری و آی‌.تی نداریم.

* ضرورت شناسایی قابلیت‌های استانی

عبدالله مهاجر با بیان اینکه به دنبال طرح‌های دانش‌بنیان هستیم، اظهار کرد: باید در کنار فعالیت‌های بازرگانی مجهز به علم روز باشیم زیرا در این‌صورت است که می‌توانیم در رقابت‌پذیری موفق عمل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید قابلیت‌های استان به‌خوبی شناسایی شده و مبنای عملکرد ما باشد، افزود: در کنار شناخت قابلیت‌ها باید به سوی خصوصی‌سازی نیز حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران نیز با ارائه گزارش پژوهشی درباره مدیریت در سطح کلان، اظهار کرد: ۱۰ برنامه کلی باید در این سطح مورد توجه قرار بگیرد که مهمترین آنها داشتن چشم‌انداز، شعار آرمانی، مأموریت، اهداف، استراتژی، سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها است.

حسن‌علی آقاجانی‌کاسگری گفت: یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود، ارزش‌ها و نگرش‌های ما است زیرا در فعالیت‌های اقتصادی اگر ارزش‌ها، اعتقادات و فرهنگ مورد توجه قرار نگیرد، حتی اگر در مقطعی از زمان رشد داشته باشیم اما به‌مرور با رکود مواجه می‌شویم.

وی در پایان تأکید کرد: در سطح مدیریت کلان لازم است تا شعار آرمانی انتخاب شود تا آن مجموعه همه فعالیت‌ها و استراتژی خود را براساس آن شعار انجام دهد.

* اجرای نادرست قوانین

برخی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه نیز به نکات خوبی اشاره کردند که یکی از آنها بی‌توجهی مدیران مرتبط با حوزه کشاورزی، بازرگانی و صنایع و معادن به تولید و اشتغال است زیرا با حضور نیافتن خود در چنین جلسه‌ای نشان دادند که دغدغه اندکی برای تولید و اشتغال دارند.

یکی از فعالان اقتصادی نیز موضوع ارزش‌ها و اعتقادات را عنوان و اظهار کرد: تعهد به ارزش‌ها و اعتقادات به موفقیت تجار کمک می‌کند، زیرا بازار کار با وجود انسان‌های مجرب و متعهد، یک بازار سالم و ارزشمند است.

چشم‌انداز براساس امکانات بالقوه و بالفعل نیز از دیگر نکات فعالان اقتصادی بود و در آن تأکید شد که اگر قرار است چشم‌اندازی داشته باشیم باید ابتدا امکانات خود را ببینیم.

دچار شدن به بروکراسی اداری و بی‌همتی برخی مدیران در عرصه اقتصادی نیز از معضلاتی بود که فعالان اقتصادی عنوان کردند.

یکی از فعالان اقتصادی نیز با بیان اینکه قانون در کشور است اما به‌درستی اجرا نمی‌شود، گفت: اگر همه به قانون تمکین کنند و فعالیت‌ها در چارچوب قانون باشد و نه روابط، می‌توانیم آینده‌ اقتصادی در صنعت و معدن، بازرگانی و کشاورزی را روشن تصور کنیم.

* بی‌نتیجه بودن آمایش‌های سرزمینی

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران گفت: دولت فعلی باوجود مشکلاتی که در آغاز راه با آن مواجه بود اما توانست از رکود بیرون آمده و تورم را در پایین‌ترین حد نگه دارد.

سید مصطفی موسوی اظهار کرد: دولت جدید برنامه‌های خوبی دارد و جهت‌گیری‌های آن به سمت رونق اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در برنامه استراتژیک، هر سندی که تدوین شد یا نیمه‌کاره بود یا در یک اتاق دربسته تدوین شده است، افزود: آمایش‌های سرزمینی انجام‌شده نیز هر چند سرشار از اطلاعات مختلف بود اما چیزی از آن به دست نیامد که دردی از اقتصاد را دوا کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران در پایان گفت: برای اینکه سند چشم‌انداز در بخش بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی قابلیت اجرایی و عملی شدن پیدا کند، باید بیشتر به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم.

* مدیریت ناصحیح عامل ۷۰ درصد رکود اقتصادی

رئیس کمیسیون فنی‌مهندسی و فناوری آی‌.تی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت: تولید ناخالص به منفی هفت رسیده است و یکی از دلایل آن مدیریت ناصحیح در دولت قبل بود که ۴۰ تا ۵۰ سال اقتصاد کشور را به عقب برگرداند که این رشد منفی در هیچ کشوری به‌جز در کشوری چون زیمباوه سابقه نداشته است.

سیدباقر اصفهانی اظهار کرد: باوجود رکود اقتصادی در دولت فعلی اما هنوز در عرصه رقابتی در شرایط مساعدی قرار داریم، همچنین امکان دارد کالاهای قاچاق و جنس‌های چینی باشد اما باز هم رقابت خوبی داریم.

وی ادامه داد: شرایط فعلی نشان می‌دهد که کشور ما وارد میدان جهانی شده است و البته در کنار این فرصت مثبت، با چالش‌های جدیدی نیز مواجه است که باید برای آنها نیز برنامه و استراتژی خوبی تعریف شود.

اصفهانی در پایان با بیان اینکه بر روی گزینه مدیریت و عملکرد مدیران بسیار تأکید داریم، تصریح کرد: آنچه که ما را در شرایط اقتصادی بد نگه داشت، تنها ۳۰ درصد به دلیل تحریم بود اما ۷۰ درصد آن به خاطر مدیریت ناصحیح خودمان بوده است.

به گزارش فارس، اعضای جلسه بر ادامه برگزاری چنین جلساتی تأکید کردند تا بتوانند از کنار این گردهمایی‌ها به جمع‌بندی یا راه‌حل‌هایی که به موفقیت برای حضور موفق‌تر آنها در میدان بزرگ تجارت و رقابت منجر می‌شود، دست یابند.


کد مطلب: 440091

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/440091/مدیریت-ناصحیح-عامل-۷۰-درصد-رکوداقتصادی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com