پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
در همایش گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

صحبت‌های مصباحی‌مقدم در مورد مک‌دونالد

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 440011
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: حرف راه اندازی مک دونالد احمقانه است چرا که مک دونالد نماد حاکمیت، نفوذ و حضور آمریکا است و باید جلوی این نمادهای آمریکایی را گرفت
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، اظهار داشت: ما باید نفع خودمان را بپذیریم و از ضرر پرهیز کنیم. حرف راه اندازی مک دونالد احمقانه است چرا که مک دونالد نماد حاکمیت، نفوذ و حضور آمریکا است و باید جلوی این نمادهای آمریکایی را گرفت؛ برخی دهانشان آب نیفتد که شرایط برای رفاقت با ایران فراهم شده است. آنها اراده عادی سازی روابط با ما را ندارند. چرا مسئولان می‌گویند که ما باید مسائل دیگر را حل کنیم و مشکلات ما فقط هسته‌ای نیست؛ راه، راهی است که مقام معظم رهبری فرمودند.

مصباحی مقدم گفت: باید به گونه‌ای مصرف کنیم که کمترین مقدار برای بیشترین استفاده و بهره وری را داشته باشیم و مصرف درست باید مبنا قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات درباره الگوی مصرف، مصرف کالای داخلی است، ادامه داد: چرا ما باید کالای داخلی بی کیفیت را مصرف و کالای خارجی با کیفیت را مصرف نکنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما با مصرف کالای خوب مخالفتی نداریم اما باید فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم؛ به طور مثال در هندوستان گاندی و لعل نهرو مبنا را بر جلوگیری از واردات کالای خارجی و ساده زیستی قرار دادند و نتیجه این شد که در این کشور وابستگی به انگلیس از بین رفت و هند استقلال یافت.

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه باید به تولیدات داخلی کمک کنیم، تا با حمایت ما کالاها مصرف و قدرت تحقیق و توسعه و کیفیت بالا رود، گفت: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مسئله استانداردسازی تولیدات است؛ بنابراین باید استانداردهای تولید و کیفیت محصولات را بالا ببریم و سازمان استاندارد باید مکلف به این کار شود.

وی ادامه داد: مشکل ما اینجاست که کالای تولید داخل را به نام خارجی به بازار عرضه می‌کنند و این یعنی کالای با کیفیت داخلی را با برند خارجی عرضه کنیم؛ این فرهنگ غلط است ولی فرهنگ غلط به خانواده‌های ما می‌گوید کالای خارجی بهتر است ولو اینکه چینی باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه گاهی اوقات مردم پز مصرف کالای خارجی را می‌دهند، اظهار داشت: ایرانی‌ نباید به مصرف کالای خارجی پز بدهد و به دیگران فخر بفروشد؛ اگر این موضوع اصلاح نشود، هیچ چیز اصلاح نخواهد شد.

مصباحی مقدم با اشاره به اشتیاق کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران یادآور شد: شرکت‌های اروپایی پس از برجام به ایران هجوم می‌آورند و دنبال بازار مصرف هستند. باید پرسید آیا به آنها میدان دهیم که بازار مصرف ما را بچاپند؟ این اشکال متوجه مسئولان است که بنا را بر این گذاشتند که تولیدکننده داخلی با کیفیت حمایت نشود و گاهی واردات، پورسانت دارد ولی تولید داخل ندارد.

وی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: خطاب اقتصاد مقاومتی به دولتمردان و مردم است؛ دولتمردان باید در خریدهای دولتی و شخصی کالای تولید داخل خریداری کنند. وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها بخشنامه کرده که جایی که قطعات پزشکی تولید داخل داریم، حق واردات ندارند. وزرا، مسئولان و مردم باید این خط را دنبال کنند و اگر بنا را بر این بگذاریم که کالای داخلی را تولید و مصرف کنیم، در این صورت آثار و برکات زیادی دارد و نقاط ضعف ما برطرف و تحریم‌ها بی‌خاصیت می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: ما را به این موضوع تهدید می‌کنند که اگر برجام را عملی نکنید، تحریم‌ها بازمی‌گردد؛ باید کاری کنیم که دشمن را در برگرداندن تحریم‌ها مأیوس و پشیمان کنیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه آیا برجام گامی در جهت تزلزل اقتصاد مقاومتی نیست، اظهار داشت: استراتژی ما در جنگ پیشروی است و گاهی برای آن تاکتیک‌هایی انجام می‌دهیم و مذاکرات نیز از این مقوله است؛ مذاکراتی که ایران با ۱+۵ انجام داد در راستای این بود که به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه انجام داده است یعنی یک قدم عقب آمدیم اما اهداف خود را فراموش نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بلافاصله بعد از انتشار برجام فرمودند که در غیر از مسئله هسته‌ای مذاکرات نباید انجام شود، خاطرنشان کرد: آمریکا دنبال این بود که به همه مسائل ورود کند و به دنبال نفوذ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است؛ عده‌ای در داخل کشور دهان‌شان آب افتاده و با این توافقنامه دنبال این هستند که ما می‌خواهیم با آمریکا برادر شویم و رنگ آمریکایی پیدا کنیم؛ چنین خبری نیست. آمریکا همچنان مستکبر است و از سر عجز پای میز مذاکرات نیامده بلکه از سر فهم شرایط آمده است و فهمیده که نمی‌تواند از طریق جنگ ما را از پای درآورد. بلکه می‌خواهد از طریق نفوذ این کار را انجام دهد.

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه باید در داخل انسجام و وحدت را حفظ کنیم، اظهار داشت: اینکه نتیجه برجام مسئله تزلزل مقاومت اقتصادی است، بستگی به عملکرد ما دارد؛ اگر حین مذاکرات قصد ما این بود که روابط ما با تحریم‌کنندگان بهبود و اقتصاد ما نیز سروسامان پیدا کند. حرف غلطی است و نگاه ما باید به داخل کشور و نیروی انسانی باشد.

وی با اشاره به روند رسیدگی برجام در مجلس یادآور شد: تشکیل کمیسیون رسیدگی به برجام حکایت از اقدام انقلابی مجلس دارد و کار باید با دقت و وسواس زیاد انجام شود و اگر برجام با دقت بررسی شود، کار عاقلانه‌ای انجام داده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ورود به مذاکرات هسته‌ای تدبیر مقام معظم رهبری است، تأکید کرد:ورود به مذاکرات از زمان دولت آقای احمدی نژاد صورت گرفت نه در دوره آقای روحانی.

مصباحی مقدم افزود: مقام معظم رهبری فرمودند باید روند قانونی رسیدگی به برجام طی شود و در این زمینه اعلام موافقت یا مخالفت نکردند؛ مسیر قانونی برجام از طریق شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی است و مجلس هنوز نتیجه کارش را اعلام نکرده و ما در مجلس موافقان و مخلفان جدی داریم و دستمان خالی نیست و این‌گونه نیست که مجلس به راحتی براین مسئله سرپوش بگذارد و ماله کشی کند. مگر شوخی است. مسئله آینده انقلاب است و دستاوردهای هسته‌ای ما کوچک نیست. هم اکنون به دقت موارد خروج از خطوط قرمز بررسی شده و ترجمه رسمی که وزارت خارجه به مجلس داده، مورد مناقشه است؛ ما در مجلس افرادی را داریم که به زبان انگلیسی مسلط هستند و بار حقوقی کلمات را می‌فهمند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدانید مجلس نهم مجلس قوی است و همین مجلس در هنگام بحث انرژی هسته‌ای بیشترین سرمایه گذاری و حمایت را کرد؛ بنابراین نگران مجلس نباشید و انشاءالله باید برجام در مجلس بررسی شود و هم اکنون برجام در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *