جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اوباما: درخواست بانک مرکزی ایران را رد کنید

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 439935
دولت آمریکا از دیوان عالی این کشور خواست با درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به شاکیان یک پرونده مخالفت کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه از دیوان عالی این کشور خواسته درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت نزدیک به دو میلیارد دلار از مجل دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به افرادی که «قربانیان بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا» در سال ۱۹۸۳ خوانده شده‌اند را نپذیرد.

پیش از این در فروردین ماه سال جاری گزارش شده بود که «دیوان عالی آمریکا» از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته درباره برداشت ۱.۷۵ میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی ایران جهت پرداخت به این افراد اعلام نظر کند.

مطابق گزارش روز پنجشنبه روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، «دونالد وریلی»، چهارمین مقام بلندپایه وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌ای خطاب به دیوان عالی از قضات آن دادگاه عالی‌رتبه خواست با درخواست تجدید نظر بانک مرکزی که در دارایی‌های بلوکه شده ذی‌نفع است، مخالفت کند.

انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت ۲۴۱ سرباز آمریکایی را به کام مرگ کشاند. این سربازان بخشی از نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در لبنان بودند. ایران هرگونه مداخله در این حادثه را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا و فرانسه به رغم این جنبش حزب‌الله و ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده‌اند و به همین دلیل بازماندگان قربانیان آمریکایی این بمب‌‌گذاری‌ها خواستار پرداخت غرامت از سوی جمهوری اسلامی ایران شدند.

یک دادگاه در نیویورک تیرماه سال گدشته با رد درخواست بانک مرکزی ایران دستور داده بود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اموال ایران میان خانواده‌های آمریکایی که از جمله در بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت کشته شده اند توزیع شود.

پرونده تازه در سال ۲۰۱۰ به جریان افتاد زمانی که خانواده های قربانیان بمب‌گذاری بیروت متوجه شدند اموال مرتبط با بانک مرکزی ایران در حسابی در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌شود.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ دادگاهی فدرال در نیویورک تحت نظر قاضی «کاترین فارست» به نفع خانواده‌های قربانیان رای داد.

بانک مرکزی ایران همان سال درخواست تجدید نظر داده و استدلال کرد که این حکم ناقض تعهدات آمریکا براساس معاهده ۱۹۵۵ با ایران است. بانک مرکزی پس از رد این تجدید نظر سپس به دیوان عالی آمریکا رجوع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *