شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۰
۷
جمعه های دلواپسی در «جهان نیوز» (۲۳)

حیات و سکونت در کهکشانها در قرآن و روایات/ سفرهای فضایی در حکومت مهدوی چگونه است؟

پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب: 439616
پذیرش این روایات شاید ثقیل باشد، اما به گفته جابر بن حیّان: «چه بسا در جهان موجوداتی باشند که حکم آن‌ها با اشیایی که ما دیده‌ایم و به آنها آگاهی داریم متفاوت باشد؛ زیرا ساختار وجودی هر یک از ما به گونه‌ای است که توانایی شناخت همه موجودات و دستیابی بدان‌ها را نداریم.»
حیات و سکونت در کهکشانها در قرآن و روایات/ سفرهای فضایی در حکومت مهدوی چگونه است؟
گروه فرهنگ جهان نيوز- سلام بر تو اى ديده خدا در ميان مخلوقاتش،سلام‏ بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور راه مى‏يابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مى‏شود... سلام بر تو اى كشتى نجات،سلام بر تو اى چشمه حيات،سلام بر تو،درود خدا بر تو و بر خاندان پاكيزه و و پاكت،سلام بر تو.

خدا در تحقق وعده‏اى كه به نصرت تو داده و ظهور امرت شتاب فرمايد.

سلام بر تو اى مولاى من.من دل‏بسته تو و آگاه به شأن دنيا و آخرت توام،و به دوستى تو و خاندانت به سوى خدا تقرّب مى‏جويم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار مى‏كشم و از خدا درخواست مى‏كنم بر محمّد و خاندان‏ محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پيروان و ياوران تو در برابر دشمنانت و از شهداى در آستانت در شمار شيفتگانت قرار دهد.
(۱)


علم و پیشرفت های علمی در حکومت امام مهدی (عج) (بخش سوم)

در قسمت های قبل (+ و +) به علم امام (عج)، علم شیعیان در حکومت آن حضرت (عج) و سفرهای فضایی در عصر ظهور پرداختیم و در این قسمت به حکومت امام مهدی (عج) بر ساکنان آسمانها می پردازیم.

حیات و سکونت در کهکشانها در قرآن و روایات

....وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً

هر كه در آسمان‏ها و زمين است خواه ناخواه فرمانبردار اوست و همه به سوى او بازگردانده مى‏شوند.(آیه ۸۳ سوره مبارکه آل عمران)
الله الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی ء قدیر و ان الله قد احاط بکل شی ء علما
الله خدایی است که هفت آسمان و زمین را مثل آن(هفت زمین را)* بیافرید و امر او در بین آنها پیوسته نازل می شود تا بدانید که خدا بر هر چیز تواناست و خدا بر همه چیز احاطه علمی دارد.(آیه ۱۲ سوره طلاق)

* رجوع به کتب تفاسیر از جمله تفسیر نمونه ج ۲۴ ص ۲۶۱

ائمّه اطهار علیهم السلام نیز در میان گفتارهای خود درباره موجودات آسمانی که در کهکشانها وجود دارند ، سخنانی فرموده‌اند.ازجمله:
امام صادق علیه السلام فرمودند:حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: برای ستارگانی که در آسمان هستند شهرهایی است همانند شهرهایی که در زمین وجود دارد.(۲)

درروایت دیگری ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره آسمان‌های هفتگانه سؤال کردم، حضرت فرمودند: هفت آسمان است که در میان آن‌ها آسمانی نیست مگر آن که در آن مخلوقاتی وجود دارد و بین آن آسمان تا آسمان دیگر در فضا آفریده‌هایی وجود دارد، تا به آسمان هفتم منتهی گردد.  پرسیدم: زمین چگونه است؟ فرمودند: زمین هفت تاست در پنج تا از آن‌ها مخلوقات وجود دارند و در دو تای دیگر هواست و در آن دو چیزی وجود ندارد.(۳)

گفتۀ امام (ع) نشانگر اين است كه پنج كرۀ زمين و يا پنج زمين و آسمان آباد و مسكونى است. طبق رواياتى متعدد، كرات زيادى در آسمانها وجود دارد كه آباد و داراى جوامعى از مخلوقات خدا هستند كه غير از نوع انسان و فرشته و جن مى‌باشند، كه علامه مجلسى مجموعه‌اى از آنها را در بحار الانوار آورده است.(۴)

امام سجاد عليه السّلام فرمود: آگاه باش! صاحب شما به ابر سوار مى‌شود و به هفت آسمان و هفت زمين پنج اقليم آباد و دو اقليم ويران بالا رود (سفر كند.)( ۵)

پذیرش این روایات شاید ثقیل باشد، اما به گفته جابر بن حیّان: «چه بسا در جهان موجوداتی باشند که حکم آن‌ها با اشیایی که ما دیده‌ایم و به آنها آگاهی داریم متفاوت باشد؛ زیرا ساختار وجودی هر یک از ما به گونه‌ای است که توانایی شناخت همه موجودات و دستیابی بدان‌ها را نداریم.»(۶)

چنانچه قرنها بعد از بیانات ائمه علیهم السلام، دانشمندان علم نجوم بعد از سالها تحقیق و بررسی به وجود تمدن در کرات و کهکشانها پی برده اند. یازده تن از دانشمندان متخصّص بعد از یک کنفرانس محرمانه در سال ۱۹۶۱ در «گرین بانک» ویرجینیای غربی توافق‌نامه‌ای داشتند که برطبق فرمولی نشان می‌داد بیش از پنجاه میلیون تمدّن در کهکشان ما وجود دارد.

«راجرآمک گوان» یکی از مقامات مسئول در «ناسا» (واقع در رداستون آلاباما) که بر طبق نظریّات وی جدیدترین پیشرفت‌های فضایی تحقّق یافته است، به عدد ۱۳۰ میلیارد فرهنگ ممکن در کهکشان نیز رسیده است. (۷)


گستره حکومت امام مهدی (عج) بر سایر کرات و کهکشانها

بنا به اعتقاد شيعيان آل محمّد صلّى اللّه عليه و اله، امامان معصوم در جهان آفرينش خلق نخست خدايند.(۸) و نيز در همۀ كاينات ولايت تكوينى و تشريعى دارند؛ يعنى مى‌توانند با اذن و قدرت خدا در همۀ مخلوقات تصرّف ولايى و امامى بنمايند و اگر بخواهند بدون به هم خوردن نظام آفرينش و يا جايگزين نمودن نيروى ديگر در اوضاع هستی تصرّفاتى مى‌نمايند؛ مانند «شق القمر» و «ردّ شمس» و غيره كه در كتاب‌هاى مهم مذهبى و در ميان اعجازهاى نبوّت به‌طور وضوح بيان گرديده و مشهور است و نيازى به تكرار آن نيست و مسألۀ اطاعت خورشيد و ماه از «امام قائم عليه السّلام» نيز از اين معنا مستثنى نمى‌باشد.

امام باقر عليه السّلام فرمود: خورشید و ماه را فراخواند، پس هردو به او جواب مى‌دهند (از او اطاعت نمايند) و زمين براى او پيچيده مى‌شود.(۹)

با این بیان روشن است که مقام عظماى ولايت مى‌تواند با قدرت و فضل خداوند تبارك و تعالى در آسمان‌ها و زمين تصرّفاتى داشته باشد، پس حكومت بر كرات ديگر نيز جز همان قلمروهاى ولايى هستند؛ چون آنان «يد اللّه» و «خليفة اللّه» هستند كه شكّى در آن نيست.

ابو سعيد خدرى گويد كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: ازخلافت او ساكنان زمين و آسمان و پرندگان در هوا خشنود مى‌شوند.(۱۰ )

از اين حديث استفاده مى‌شود كه منظور از رضايت ساكنان آسمان‌ها از حكومت او اشاره به فرشتگان آسمان و ملائكۀ مقرّب پروردگار است و يا اشاره بر گسترش حكومت او بر كرات ديگر مسكونى و گشوده شدن راه آسمان‌ها و مسافرت‌هاى فضايى به نقاط دوردست جهان است.

چنان‌كه در تفسير آيۀ ۱۵سورۀ ق (۱۱) از امام عليه السّلام آمده است: خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفريده است تا آن‌جا كه مى‌فرمايد و حجّت آن‌ها هم منم.(۱۲)

امام باقر (ع) در اين‌باره مى‌فرمايد: خداى تبارك و تعالى برتر و والاتر از آنست كه اطاعت بنده‌اى را بر همگان واجب كند ولى چيزى از دانشهاى زمين و آسمانها را از او پوشيده بدارد.(۱۳)

اسباب سفرهای فضایی در زمان حکومت امام مهدی (عج)

در حدیث معراج حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم، این جمله که خداوند می‌فرماید: «لاُسخّرنّ له الریاح ، ولاُذلّلنّ له السحاب ، ولاُرقّینّه فی الأسباب» ، دلیل بر این است که در روزگار ناشناخته ظهور برای فضانوردی و رفتن به آسمان از وسیله‌های گوناگون استفاده می‌شود که در این روایت به سه نوع آن تصریح شده است:

الف) «لاُسخّرنّ له الریاح»؛ ریاح را حتماً در تسخیر او قرار می‌دهیم.

در قرآن کریم از حضرت سلیمان و بساط عظیم او که بادها بساط او را با صدها نفر به آسمان می‌بردند ، سخن به میان آمده است.
قدرت بادها و طوفان‌های شدید بسیار شگفت‌انگیز است که تسخیر آن‌ها به معنای در اختیار داشتن آن‌ها و کنترل آن‌ها می‌باشد.
در عصر ما هیچگاه دانشمندان نتوانسته‌اند طوفان‌ها را مهار کنند و از قدرت آن‌ها استفاده کنند ، ولی بنابر آیات قرآن کریم حضرت سلیمان قدرت بر چنین کاری را داشته است.

حضرت بقیّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه - که ولایت بر همه چیز دارند - با کنترل آن‌ها نه تنها آثار منفی آن‌ها را از بین می‌برند ، بلکه با تسخیر آن‌ها و تسلّط بر آن‌ها از آن‌ها استفاده مثبت می‌نمایند.

ب) «ولاُذلّلنّ له السحاب الصعاب» ؛ و حتماً ابرهای سرسخت را ، برای او رام می‌کنیم.

بدیهی است ابرهای نوری و قدرت‌های شگفت‌انگیز آن‌ها غیر از ریاح می‌باشند.

ج) «ولاُرقینّه فی الأسباب» ؛ و حتماً در وسیله‌های فضایی او را بالا می‌بریم.

جالب توجّه است که در این جمله از کلمه «فی» استفاده شده که به معنای این است که آن حضرت در میان وسیله‌های فضایی قرار می‌گیرند و اگر مقصود از اسباب همان «سحاب صعاب» می‌بود باید کلمه «علی» به کار برده می‌شد یعنی سوار بر ابرها می‌شود نه در ابرها.

علاوه بر نکته‌های فراوان دیگری که در این روایت وجود دارد ، توجّه به این نکته بسیار مهمّ است که خداوند در این حدیث قدسی پس از سوگند یاد نمودن به عزّت و جلال خود تمام مطالبی را که برای رسول گرامی خود بیان فرموده است با «لام» و با «نون» تأکید آورده است که این‌ها همه دلیل بر این نکته است که جریاناتی که در این روایت به آن‌ها تصریح شده ، مانند رفتن آن حضرت به آسمان‌ها توسّط وسیله‌های فضایی و... قطعاً و صد در صد در عصر درخشان ظهور واقع خواهد شد و قابل هیچ‌گونه شکّ و تردید نمی‌باشد.

نکته بسیار جالب دیگری که از روایت استفاده می‌کنیم این است : در تسخیر بودن همه ابرهای صعاب و تمامی اسباب‌ها و وسیله‌های فضایی ، تنها برای استفاده شخص آن حضرت نیست ؛ بلکه تعدّد و فراوان بودن آن‌ها دلیل بر آنست که اصحاب و یاوران و هر کسی را که آن حضرت اراده فرمایند از این وسایل استفاده خواهد کرد و در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.(۱۴)

منابع:
۱-ترجمه زیارت حضرت صاحب الزمان (عج) در روز جمعه
۲- دولت کریمه ص۲۹۵ به نقل از بحار الأنوار : ۵۸/۹۱
۳- همان به نقل از بحار ۵۸/۹۷
۴- عصر ظهور علی کورانی ص۳۷۰
۵-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۱۷۷ به نقل از يوم الخلاص ص ۲۹۸، ياد مهدى ص ۱۵۲
۶- همان به نقل از تحلیلی از آرای جابر بن حیّان ص۵۹
۷- دولت کریمه، مرتضی مجتهدی سیستانی ص۲۸۰ به نقل از گمشدگان مثلث برمودا ص ۱۹۲و ستارگان ص۴
۸- مفضّل گويد كه امام صادق عليه السّلام فرمود:
خداى تبارك و تعالى چهارده نور را چهارده هزار سال پيش از آفرينش خلق كرد و آن نورها أرواح ما بود.
پرسيدند: آن چهارده نفر، كيستند؟
فرمود: محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين و نه تن أئمّه از نسل حسين و آخر ايشان قائم است كه پس از غيبت، ظهور مى‌كند و زمين را از ظلم و جور پاك مى‌نمايد.(سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ج۱ص۳۰ به نقل از سرچشمۀ حيات ص ۲۶ به بعد؛ كمال الدّين: ص ۱۹۲ )
۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۱۷۹ به نقل ازبيان الأئمّة:۳/۲۶۵ از دلائل الإمامة طبرى
۱۰- حکومت حضرت مهدی (عج) در عصر ظهور، علی اصغر رضوانی ص۱۹ به نقل از بحار الانوار ج ۵۱ص ۸۱
و یوم الخلاص ص۶۵۰
۱۱-آيا ما از آفرينش نخستين عاجز مانديم، بلكه آن‌ها در آفرينش جديد ترديد دارند.

۱۲- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۱۷۹
۱۳- یوم الخلاص ص ۶۴۵
۱۴- دولت کریمه صص۲۹۵-۲۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


السلام علیک یا ربیع الانام
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
سلام و خداقوت/ همیشه برای من وجود حیات در سیارات عالم سوال بود تا اینکه مطلب شما رو مطالعه کردم ، اما سوالم اینه اگر مخلوقات ذی شعوری در سایر عوالم وجود دارند چرا در قرآن مجید اشاره نشده یا چرا حجت خدا مامور زندگی در زمین هستند و چرا از احوال رستاخیز در کلام قرآن بیشتر تعبیر ساکنان زمین برداشت می شود؟؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.
زهرا. ش
Germany
سلام ، اگر در آیات قرآن تامل و تفکر داشته باشیم، متوجه بسیاری از شگفتیها و اعجاز علمی و ادبی قرآن میشیم، با وجودی که قرار نیست به قرآن کریم به عنوان یه کتاب علمی نگاه کنیم، چون در اصل کتاب زندگی و هدایت برای همه ی مردمان اعصار هستش از زمان جاهلیت قبل از اسلام گرفته تا زمان حال و جاهلیت مدرن، ...... اما همون طور که گفتم شگفتیهای علمی زیادی در این کتاب عظیم الشان هستش، مثل اشاره ای که به هفت آسمان شده........ و اتفاقان در سوره مبارک الشوری، آیه بیست و نه... خدا وند فرموده: ( و از آیات اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از جنبندگان در آنها منتشر نموده و او هرگاه بخواهد بر جمع آنها توانا ست) در قرن هفتم میلادی این آیه نازل شده، در حالی که این حقیقت در قرن بیست و یک کشف شد....
خداوند در قران می فرماید :"يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ" (اى گروه جنيان و انسيان اگر مى‏توانيد از كرانه‏ هاى آسمانها و زمين به بيرون رخنه كنيد پس رخنه كنيد [ولى] جز با [به دست آوردن] تسلطى رخنه نمى‏كنيد) پس معلوم می شود تنها کسانیکه بر زمین و آسمانها مسلط هستند می توانند بر آنها صعود کنند همان کسانیکه خداوند زمین و آسمان را مسخر آنها گردانده است..
خداوند در قرآن می فرماید:"أَمْ لَهُم مُّلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ" (آيا فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن ايشان است [اگر چنين است] پس [با چنگ زدن] در آن اسباب به بالا روند) یعنی کسانیکه می توانند ارتقا فی الاسباب داشته باشند که خداوند فرمانروایی آسمان و زمین را به ایشان داده است.
محمد
بهار نزدیک است