چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
دو منبع آگاه هندی خبر دادند

احتمال پرداخت۱.۴میلیارددلار پول نفت ایران

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 438564
دولت هند از پالایشگاه های این کشور خواست خود را برای پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار از بدهی های نفتی ایران آماده کنند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: دو منبع آگاه‌ هندی گفتند، به پالایشگاه های این کشور گفته شده خود را برای پرداخت 1.4 میلیارد دلار از بدهی های نفتی ایران آماده کنند. این یکی از اولین نشانه ها از آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران در نتیجه توافق هسته ای ماه گذشته است.

توافق هسته ای بین ایران و 6 قدرت مهم جهانی روز 14 جولای منعقد شد و اگر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کنند که تهران به تعهدات خود پایبند است، تحریم ها علیه این کشور اواخر امسال لغو خواهد شد.

این منابع که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود گفتند، راجیو مهریشی، از مقامات بلندپایه وزارت دارایی هند در ماه جاری از پالایشگاه های این کشور خواسته تا خود را برای پرداخت دو قسط 700 میلیون دلاری از بدهی های نفتی ایران آماده کنند.

ای کی شارما، رئیس بخش مالی شرکت ایندین اویل گفت، اولین قسط ممکن است در ماه جاری پرداخت شود، هرچند وزارت دارایی هنوز دستورالعملی در مورد جدول زمانی پرداخت ها به پالایشگاه ها ابلاغ نکرده است.
شارما به خبرنگاران گفت: «برخی پرداخت ها ممکن است این ماه انجام شود. ما منتظر دستورالعمل (از جانب وزارت دارایی) هستیم.»

وی به رقم دقیق قسط اول اشاره ای نکرد اما برآورد کرد که سهم شرکت متبوعش از قسط اول طلب نفتی ایران 60 تا 70 میلیون دلار باشد. پالایشگاه های هندی بیش از 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهکارند.

ایران پس از دهه ها تحریم، شدیدا نیازمند منابع مالی و سرمایه گذاری است تا به احیای اقتصاد خود کمک کند.
مهریشی ماه گذشته در صدر هیئتی متشکل از نمایندگان فدرال رزرو هند و بانک دولتی یو سی او برای گفت و گو در مورد نحوه پرداخت بدهی های نفتی به تهران سفر کرده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده به صورت ویژه در مورد کشورها و شرکت های خاص مشارکت کننده در مورد پرداخت ها به ایران اظهار نظر نمی کند، اما گفته که دولت آمریکا متعهد است آزاد سازی پول های ایران که در خارج از این کشور سپرده گذاری شده و مشمول تحریم نیستند، مطابق با قسط های برنامه ریزی شده بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *