يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

سیلاب به داد تالاب هامون رسید

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 438339
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های چند روز اخیر و به راه افتادن سیلاب در کشور همسایه باعث شد تا آب وارد هامون شود.
به گزارش جهان، محمودی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تالاب هامون اظهار کرد: سیلاب ورودی به تالاب هامون با متوسط دبی ۲۰ متر مکعب بخش‌هایی از تالاب هامون را در برگرفته که مهمترین قسمت‌های آن لورگ باغ و هامون هیرمند است که این قسمت‌ها از مراکز عمده ایجاد ریزگرد در منطقه بودند.

وی ادامه داد: ورود سیلاب و کنترل ریزگرد‌ها با توجه به وجود بادهای ۱۲۰ روز سیستان و همچنین طوفان‌های چند روز اخیر در کنترل و تعدیل آب و هوای منطقه نقش بسزایی داشته و هم اکنون مراکز ریزگرد به خوبی کنترل و مهار شده‌اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: وقوع سیلاب در مرداد ماه بسیار کم سابقه بوده و با توجه به ورود سیلاب‌های زمستان گذشته به تالاب و آبگیری برخی از مناطق و با توجه به مطالعات و اقدامات عمرانی انجام شده برای کنترل و نگهداشت آب می‌توان بعد از گذشت سال‌ها خشکسالی روز‌های آینده یا تمام سال در تالاب‌ هامون آب داشته باشیم که این موضوع بسیاری از معضلات و تهدیدات منطقه همچون ریزگرد‌ها را مهار کرده و کشاورزی احیا می‌شود.

محمدی در پایان گفت: سیلاب مرداد ماه با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه و آبگیری بخش‌های زیادی از تالاب و اجرای پروژه‌های عمرانی و هدایت دقیق آب می‌تواند مدت زمان نگهداری آب و زندگی در تالاب را احتمالا به سیلاب زمستان آینده وصل کند و این اتفاقی است که پس از دو دهه خشکسالی برای اولین بار و با احتمال بالا اتفاق خواهد افتاد و همچنین احیای تالاب هامون را با سرعتی بیش از حد انتظار به پیش ببرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *