سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

تغییر الگوی انتقال ایدز و افزایش زنان مبتلا

يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 437800
متأسفانه مهابا نسبت به موضوع روابط جنسی به کلی کنار رفته و سخت‌گیری خانواده‌ها نسبت به این موضوعات کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که دیگر جوانان ما از چیزی پروا نداشته و روابط آزادی با یکدیگر دارند و همین مسایل باعث شده است که بیمار دختر مبتلا به ایدز ۱۶ ساله‌ای داشته باشیم که از طریق روابط ناسالم در دام این بیماری افتاده است.
به گزارش جهان به نقل از مهرخانه، علی‌رغم پایین‌تر بودن آمار زنان مبتلا به ایدز در ایران، تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ابتلای زنان به ویروس HIV حدود ۲.۵ برابر بیش از مردان است و زنان به دلیل ویژگی خاص‌تری نسبت به مردان، بیشتر در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند.

مطابق گزارش اخیر وزارت بهداشت که فروردین امسال منتشر شده است، می‌توان گفت آمار زنان مبتلا به ایدز نسبت به سالیان گذشته به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است.

عباس صداقت؛ ریيس اداره ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه می‌گوید: براساس آمار جمع‌آوري‌شده از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني، تا تاريخ اول فروردین ۹۴، مجموعاً ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسايي شده‌اند كه ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: اما در سال ۹۳ از افرادی که مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، ۷۲.۶ درصد موارد شناسایی‌شده را مردان و ۲۷.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دادند.

* افزایش نگران‌کننده زنان مبتلا به ایدز

دکتر مسعود مردانی؛ فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ایدز در این رابطه به مهرخانه می‌گوید: آمارهایی که از دو سال قبل توسط وزارت بهداشت ارایه شده است نشان می‌دهد که تعداد زنان مبتلا به HIV نسبت به سال‌های گذشته به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است، اما با این حال نمی‌توان گفت زنان در حال پیشی‌گرفتن از مردان هستند، بلکه تنها می‌توان اعلام کرد که میزان ابتلای زنان به بیماری ایدز رو به افزایش است.

وی ادامه می‌دهد: اگر نگاهی به آمارهای وزارت بهداشت بیندازیم متوجه می‌شویم که علاوه بر افزایش زنان مبتلا به HIV، سن مبتلایان نیز در کشور پایین آمده است و اکنون جوانان ما نسبت به ۱۰ سال قبل در سنین پایین‌تری به ایدز مبتلا می‌شوند که همین موضوع نشان می‌دهد راه‌های ابتلا به بیماری ایدز نسبت به سال‌های قبل تغییر پیدا کرده است.

* تغییر سن و جنس ابتلا به ایدز در پی تغییر الگوی انتقال بیماری

به گفته این پزشک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی، اگر ۱۰ سال قبل را در نظر بگیریم آمارها و گزارشات حاکی از آن است که شایع‌ترین علت ابتلا به ایدز استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان تزریقی بوده است، اما از ۵- ۴ سال گذشته، میزان ابتلا به دلیل استفاده از سرنگ آلوده در حد ثابتی باقی مانده و ابتلا به دلیل مقاربت جنسی با فرد آلوده، افزایش یافته است.

عضو کمیته کشوری ایدز تصریح می‌کند: متأسفانه نوجوانان و جوانان زیادی در کشور به دلیل داشتن روابط پرخطر به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند و اکنون با تغییری که در الگوی اپیدمیک بیماری ایدز به وجود آمده است، دختر‌ها در سنین نوجوانی، بیش از پسرها در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند.

مردانی تأکید می‌کند: اگر اقدام عاجلی برای کنترل این روند وجود نداشته باشد و آموزش و پرورش کشور اقدامی برای آگاه‌سازی نوجوانان؛ به‌ویژه دخترها انجام ندهد، در سال‌های آینده با فاجعه جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

* زنان، قربانی تماس جنسی آلوده هستند

اکثر زنانی که ایدز دارند، از طریق تماس جنسی با همسران‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند. همسر این زنان به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس‌‌های جنسی، آلوده شده‌اند و این ویروس را به آن‌ها منتقل کرده‌‌اند. بسیاری از این افراد حتی تا سال‌ها از بیماری خود خبر نداشته و قربانی اشتباه فرد دیگری می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت نیز با اشاره به افزایش ابتلا به ایدز در زنان کشور می‌گوید: از بین بیماران مراجعه‌کننده به من، ۹۹ درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هم تأکید كرده است كه بیشترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران از طریق برقراری روابط ناسالم جنسی صورت می‌گیرد.

* تأثیر ویژگی‌های جسمانی زنان در ابتلای بیشتر به ایدز

زنان از نظر جسمانی آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس HIVدارند. این واقعیت یک پیام با خود به همراه دارد و این‌که بایستی توجه خاصی به زنان در مبارزه با ایدز شود و از آنان حمایت بیشتری به‌عمل آید.

تأثیر دیگری که آلودگی به ویروس HIV در زنان به وجود می‌آورد، انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است که این نیز خود دلیل دیگری است برای توجه بیشتر به آسیب‌پذیری زنان و زنگ خطری است در رابطه با افزایش آمار کودکان آلوده و مبتلا به ایدز.

اطلاعات به‌دست آمده از تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان، دو برابر بیشتر امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند.

* احتمال وقوع فاجعه ابتلا به ایدز در پی عدم کنترل روابط آزاد/ افزایش دخترهای نوجوان مبتلا به HIV

مردانی تأکید می‌کند: یکی از مسایلی که باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد، افزایش روابط دختر و پسر نسبت به ۲۰ سال گذشته است. در حال حاضر جوانان ما نسبت به سال‌های گذشته آسان‌تر با جنس مخالف ارتباط برقرار می‌کنند.

عضو کمیته کشوری ایدز اضافه می‌کند: اکنون روزی ۱۰ الی ۱۵ نفر به مطب شخصی من مراجعه می‌کنند که می‌گویند همراه با دوست‌دختر یا دوست‌پسرشان آمده‌اند و در مواقعی که خیلی خجالت می‌کشند می‌گویند با نامزدمان آمده‌ایم یا قرار است بعداً با هم ازدواج کنیم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه مهابا نسبت به موضوع روابط جنسی به کلی کنار رفته و سخت‌گیری خانواده‌ها نسبت به این موضوعات کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که دیگر جوانان ما از چیزی پروا نداشته و روابط آزادی با یکدیگر دارند و همین مسایل باعث شده است که بیمار دختر مبتلا به ایدز ۱۶ ساله‌ای داشته باشیم که از طریق روابط ناسالم در دام این بیماری افتاده است.

* گسترش ایدز در تمام کشور

بارها اعلام شده است که شهر تهران بیشترین تعداد مبتلا به ایدز را دارد، اما عضو کمیته کشوری ایدز در این رابطه می‌گوید: اگرچه در بسیاری از مواقع در مورد برخی آسیب‌های اجتماعی شهر تهران پیش‌قراول است، اما در مورد ابتلا به بیماری HIV برخی استان‌ها از تهران جلو زده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: به‌طورکلی، عمدتاً در شهرهای بزرگ که جوانان بیش از شهرهای کوچک روابط جنسی ناسالم و غیرمحافظت‌شده دارند، این بیماری دیده می‌شود.

* ایدز طبقه اجتماعی نمی‌شناسد

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درخصوص سطح اجتماعی افراد مبتلا به بیماری HIV اظهار می‌‌کند: هم در میان افراد فقیر شاهد ابتلا به HIV هستیم و هم در میان طبقات مرفه، اما در زنان مبتلا بهHIV زنانی که از طبقات فقیر جامعه هستند بیشتر برای گذران زندگی مجبور به داشتن روابط جنسی پرخطر هستند. البته این به معنای نبود رابطه جنسی پرخطر در میان زنان طبقات مرفه نیست؛ چرا که این موارد علاوه بر معیشت، به آموزه‌های دینی، هنجارها و تربیت‌های خانوادگی هر فرد بستگی دارد.

* عدم آگاهی جوانان از ایدز

بیشترین مبتلایان به ایدز را جوانان ۲۵ تا ۳۵ ساله تشکیل می‌دهد که همین میزان ابتلا نشان‌دهنده عدم آگاهی جوانان نسبت به این بیماری است.

دکتر عباس صداقت؛ رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نیز در این رابطه می‌گوید: آخرین مطالعه که براساس استانداردهای جهانی در مورد سنجش آگاهی جوانان و نوجوانان در زمینه شناسایی راه‌های انتقالHIV/AIDS و باورهای غلط در رابطه با این بیماری در سال ۸۹ انجام شد، حاکی از آن است که تنها حدود ۱۸ درصد جوانان از راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری آگاهی داشتند.

وی می‌افزاید: بیش از نیمی از جوانان کشور نمی‌دانند که چگونه از خود در برابر این بیماری محافظت کنند. می‌توان گفت که آگاهی جوانان در این رابطه قابل قبول نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *