پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

طاقچه بالای ریچاردفورد برای نفت ایران

يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 437687
یک روزنامه آمریکایی نوشت: توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی نویدبخش فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی برای شرکتهای خارجی از جمله تولیدکنندگان نفت است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه یو اس ای تودی گزارش داد، احیای صنعت نفت ایران پس از دستیابی به توافق هسته ای کار آسانی نخواهد بود.

ریچارد نفیو متخصص تحریم ها و مسائل ایران و عضو مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا در این باره تاکید کرد: به دلیل مسائل بروکراتیکی که شرکتهای خارجی در ایران با آن روبرو خواهند شد و همین طور به خاطر نگرانی نسبت به احتمال بازگشت سریع تحریمها، طی سالهای آینده شاهد سرمایه گذاری هنگفتی در ایران نخواهید بود.

وی در ادامه تصریح کرد: چند سال طول خواهد کشید تا شرکتهای خارجی از وضعیت جدید ایران احساس رضایت کنند.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: من فکر می کنم ایرانی ها تمایل زیادی دارند تا آنجا که می توانند توافق هسته ای را یک پیام مثبت برای جهان ارزیابی کنند.

آنها قصد دارند تا شرکتهای نفتی خارجی را برای بازگشت به ایران ترغیب کنند. من فکر می کنم در نهایت شرکتهای خارجی به ایران بازخواهند گشت.

وی افزود: شرایط زیرساختهای صنایع انرژی ایران به علت کمبود سرمایه گذاری در شرایط تحریم، بدتر شده و برخی از میادین نفتی فرسوده وجود دارند که تولید آنها متوقف شده است.

مقامهای ایرانی نیز به این مساله اذعان دارند که بخش نفتی برای بازگشت به حالت عادی پیش از تحریم، نیاز به سرمایه گذاری پایدار و باثباتی دارد.

گزارش آژانس بین المللی انرژی در ماه جولای نشان می دهد که تولید نفت ایران به طور میانگین به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۳.۷ میلیون بشکه رسیده بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران تاکید کرده است که تهران می تواند یک ماه پس از لغو تحریمها تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

البته ریچارد نفیو این اظهارات را به چالش می کشد. وی معتقد است که ایرانی ها قادر به افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت خود نیستند.

به احتمال زیاد ایران در ابتدا پس از لغو تحریمها قادر خواهد بود تا تولید نفت خود را ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

البته نمایندگان دولتهای غربی و شرکتهای نفتی غیر آمریکایی به دنبال فرصت های سرمایه گذاری جدیدی در ایران هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: هیچ طرحی برای بازگشت شرکتهای آمریکایی به ایران وجود ندارد، نه فقط بخش نفتی بلکه در اکثر فعالیت های اقتصادی.

شاید تنها برخی مجوزها به برخی شرکتها در زمینه برخی محصولات از جمله تولیدات کشاورزی، مواد غذایی و هواپیما داده شود ولی شرکتهای نفتی را مشاهده نخواهید کرد.

من فکر نمی کنم شرکتهای نفتی آمریکایی تا زمانی که تحریمهای اولیه ای که علیه ایران اعمال شده، به این کشور بازگردند و این مساله به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *