جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵

آیا "قاهر ۳۱۳" سال ۲۰۱۸ عملیاتی می‌شود؟

پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 437252
از زمان عملیاتی کردن جنگنده "قاهر ۳۱۳" در نهاجا اطلاعی در دست نیست، اما یکی از سایت‌های غربی اظهاراتی را در این زمینه مطرح کرده است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در چند روز اخیر سخنانی درباره خرید ۴۰۰ فروند جنگنده از سوی ایران مطرح شده که البته ادعای مطرح شده توان بومی کشور را نادیده گرفته و به این موضوع توجه نشده که جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۴ نسل جنگنده ساخته و یکی از این جنگنده‌ها "قاهر ۳۱۳" است که پتانسیل‌های ویژه‌ای دارد.

با توجه به درخواست‌های مخاطبان در خبر "آیا ایران ۴۰۰ فروند جنگنده می‌خرد" درباره درج گزارش یا مطلبی درباره جنگنده "قاهر ۳۱۳" گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با احترام به مخاطبان و در جهت جلب رضایت بزرگواران مخاطب ، گزارشی را در این زمینه تهیه کرد.

سایت میلیتاری فاکتوری (Military Factory) با اشاره به جنگنده "قاهره ۳۱۳" نوشت: ایران یک جنگنده بومی به کمک صنایع نظامی خود از جمله "قدس"، "هسا"، "پنها"، "صها" و ... را ساخته است که این یک جنگنده استیلز (با توانایی رادار گریزی) است.

* مشخصات جنگنده "قاهر ۳۱۳"

این سایت ادامه داد: این جنگنده با طول بیش از ۱۵ متر، عرض ۸ متر، وزن کلی ۹۰۰۰ کیلوگرم با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت، با موتور "توربوفان" است.

سایت میلیتاری فاکتوری (Military Factory) تصریح کرد: تسلیحات این جنگنده بمب‌های هدایت شونده ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرمی "او آر ۶ " و موشک‌های هوا به هوا (کلاس‌های مختلف بسته به نوع استفاده) خواهد بود.

این سایت درباره زمان عملیاتی شدن در خدمت این جنگنده در یگان‌های نیروی هوایی ایران نوشت: جنگنده "قاهر ۳۱۳" در سال ۲۰۱۸ آغاز به خدمت خواهد داشت.


* بیزینس اینسایدر: "قاهر ۳۱۳" شبیه فانتوم آمریکایی است

سایت بیزینس اسنایدر (Business Insider) درباره جنگنده "قاهر ۳۱۳" با اشاره به شباهت این جنگنده به جنگنده‌های F۲۲ و F۳۵ نوشت: جنگنده تک صندلی ایرانی با داشتن بال‌های کوچک و شکل خارجی ویژه دارای قابلیت‌های خاصی است.

شبکه پرس تی وی (Press TV) درباره جنگنده "قاهر ۳۱۳" نوشت: جنگنده "قاهر ۳۱۳" شباهتی از نظر طراحی و ساخت به جنگنده "F۱۸" دارد که برای ماموریت‌های تهاجمی و جنگ‌های هوا به هوا کاربرد دارد.

* جینس: قاهره ۳۱۳" به روز شده "آذرخش" است

مجله دفاعی جینس (Janes) درباره جنگنده "قاهر ۳۱۳" معتقد است: "قاهر ۳۱۳" یک جنگنده بومی ایرانی است که نسخه به روز شده جنگنده "آذرخش" است.

* سردار دهقان: در تامین و پشتیبانی مورد نیاز نیروهای مسلح قابلیت‌های لازم وجود داشت

سردار "حسین دهقان" وزیر دفاع در نشست خبری شهریور سال گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره زمان تحویل جنگنده "قاهر ۳۱۳" اظهار داشت: هواپیمای آذرخش به عنوان جنگنده در اختیار بخش هوایی قرار داده شده است و در تامین و پشتیبانی مورد نیاز نیروهای مسلح در بخش هوایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های لازم وجود دارد.

* سردار کاظمینی: جنگنده پیشرفته "قاهر" با هواپیماهای اف- ۱۶ آمریکا مقابله می‌کند

سردار "محسن کاظمینی" در گفتگو با خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره اظهارات رسانه‌های خارجی مبنی بر توانايي"جنگنده قاهر ۳۱۳" در مقابله با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس اظهار‌ داشت:‌ امروز به لطف خداوند فناوری ما در عرصه هوافضا بسیار پیشرفته‌تر از پنج یا ۱۰ سال پیش است و در زمينه راداری، هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره و هواپیماهای جنگی، این پیشرفت دیده می‌شود.

وی افزود: توانمندی کشورمان در این زمینه، در سطح منطقه و حتی در قیاس با برخی کشورهای اروپایی بی‌نظیر است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ تصریح کرد: این جنگنده پیشرفته قابلیت‌های زیادی دارد که با هواپیماهای اف- ۱۶ آمریکا مقابله می‌کند، لذا ما در فضای کشورمان موفق به کسب این توانمندی شده‌ایم.


البته توان عملیاتی "قاهر ۳۱۳ " در توان هجومی پرواز در ارتفاع پست، رادارگریزی، مقابله هوا به هوا با اهداف متخاصم و سرعت عمل بالا است. البته برخی رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند این جنگنده را کپی جلوه دهند و یا به طور کامل ساخت آن را زیرسوال می‌برند که در پاسخ باید پروازهای "صاعقه" و "آذرخش" را مثال زد.

از زمان عملیاتی کردن این جنگنده در نهاجا اطلاعاتی موجود نیست، اما سوالی که مطرح است اینکه آیا این جنگنده بنا به گفته یکی از رسانه‌های غربی نظامی (میلیتاری فکتوری) سال ۲۰۱۸ عملیاتی می‌شود یا این جنگنده زودتر به یگان‌های تابعه تحویل داده می‌شود یا تولید انبوه آن به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای کاش چیزایی که در موردش میگن درست بود...
این همه سایت که گفتن این کارتونه هم ببین
ناصر
زهی خیال باطل
شوخی خوبی بود و کلی خندیدیم
در عکس ها کابین این جنگنده به قدری بدوی می نماید که شک های مربوط به اساس وجودی چنین جنگنده ای را توجیح می کند. کاش این گفته ی من اشتباه باشد.
سینا
البته همه از این پیشرفت بزرگ خوشحال میشن ولی برای کسایی که با اطلاعات هواپیما سر و کاردارند و اندکی هم دانش و یا حتی مطالعه میشه چیزهایی رو در طراحی قاهر313 دید که بحث برانگیز خواهد بود