پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۴
عضو هیئت رئیسه مجلس:

دولت زمان را برای ارائه لایحه برجام از دست ندهد/ قانون، راهی برای دور زدن مجلس باقی نگذارده است

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 436343
دکتر دهقان گفت: متن برجام دارای نقاط مثبت و منفی می باشد و امروز نوبت کارشناسان و اساتید حقوق است که بدون هیچ گونه پیش داوری اقدام به بررسی متن نمایند تا معلوم شود در این پیش نویس توافق نامه چه چیزی بدست آورده ایم و چه چیزی از دست داده ایم.
دولت زمان را برای ارائه لایحه برجام از دست ندهد/ قانون، راهی برای دور زدن مجلس باقی نگذارده است
جلسه جمعی از فعالان بسیج دانشجویی خراسان رضوی با حضور دکتر محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس امروز شنبه نهم مرداد ماه ۹۴ برگزارشد.

در این جلسه دکتر دهقان در خصوص مذاکرات هسته ای و نتیجه ی آن توضیحاتی ارائه داد و ضمن تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام داشت : مجلس شورای اسلامی بدون هیچگونه پیش داوری متن برجام را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را با تصمیم خود به ملت ایران اعلام خواهد کرد.

نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز تاکید کرد: بر اساس اصول۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی هر توافق نامه ای باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و متن برجام باید در جلسه هیئت وزیران مطرح و در صورت تایید آن به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: با توجه به فرصت ۹۰ روزه برای تصمیم گیری در داخل کشور، دولت نباید زمان را از دست بدهد و لازم است هرچه زودتر لایحه ی مربوطه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

دکتر دهقان در پاسخ فعالان بسیج دانشجویی در خصوص برخی مواضع مبنی بر عدم لزوم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت : قانون اساسی، هیچ راهی برای دور زدن مجلس باقی
در بررسی ها ابتدا باید به اصل ۱۵۳ قانون اساسی توجه شود. مجلس شورای اسلامی و هیچ مرجعی نمی تواند زیر قرار دادی را امضا کند که زمینه ی سلطه بیگانگان را در کشور فراهم کند
نگذارده است و هر قراردادی با هر عنوانی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی با اشاره به تفسیر شورای نگهبان گفت: نظر این شورا این است که عنوان، تاثیری در ماهیت ندارد و اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی شامل هرگونه توافق یا قرارداد با هر عنوانی می شود. اینکه عنوان توافق نامه را برجام بگذاریم تفاوتی در ماهیت ایجاد نمی کند و نظر تفسیری شورای نگهبان هم در این خصوص صریح است.

دکتر دهقان در بخش دیگری از جلسه پرسش و پاسخ با فعالان بسیج دانشجویی خراسان رضوی اظهار داشت: در بررسی ها ابتدا باید به اصل ۱۵۳ قانون اساسی توجه شود. مجلس شورای اسلامی و هیچ مرجعی نمی تواند زیر قرار دادی را امضا کند که زمینه ی سلطه بیگانگان را در کشور فراهم کند.

وی افزود : متن برجام دارای نقاط مثبت و منفی می باشد و امروز نوبت کارشناسان و اساتید حقوق است که بدون هیچ گونه پیش داوری اقدام به بررسی متن نمایند تا معلوم شود در این پیش نویس توافق نامه چه چیزی بدست آورده ایم و چه چیزی از دست داده ایم.

عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص قطعنامه شورای امنیت گفت : درست است که قطعنامه شورای امنیت الزاماتی برای کشور ما ایجاد می کند امّا چون قطعنامه برگرفته از متن برجام است، تایید یا رد برجام بر لازم الاجرا شدن یا بی اثر بودن قطعنامه تاثیر دارد.

دکتر محمد دهقان در پایان ضمن تشکر از حساسیت دانشجویان نسبت به منافع ملی اظهار داشت : لازم است نظرات تخصصی همه گروه ها بویژه دانشجویان واساتید در خصوص برجام به اطلاع مجلس شورای اسلامی و تصمیم گیرندگان رسانده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجلس با دقت برجام رو بررسی کنه. اگه مغایر با منافع بلند مدت مردم و کشور باشه، محکم بایسته.
مجلس باید در راس امور بودن خودش رو در همچین مواقعی نشون بده.
به نظر مجلس منفعل شده.
ایا قطعنامه 598 در مجلس تصویب شد؟
598قطعنامه بود نه قرارداد. در ضمن مربوط به جنگ وصلح بود که طبق قانون اساسی مربوطه به اختیارات ولی فقیه.
ان شا الله آقای دهقان باید بفکر نوشتن کتاب خاطراتشان باشند.
Seychelles
مجلس مدتها است در زمین بازی دولت آچمز شده و فکر می کنم تا بیداری نمایندگانی که به دنبال رای سال آینده هستن راه زیادی مانده!
چرا دولت از بررسی توافق هسته ای توسط مجلس اینقدر هراسان است و منتقدین را به دلواپسی متهم می کند حالا خداوکیلی منتقدین دلواپسند یا دولت که دنبال دور زدن مجلس است و شاید هم به دنبال فشار به دیگر قوا
علی
دولت با عدم ارائه لایحه موافقت نامه وین، وجود دوگانگی در سطح تصمیم گیری کلان کشور را القاء می کند. رجوع به قانون اساسی و مفسر آن، شورای نگهبان راه درست است.
Finland
این القا که بیشتر از طرف شماست!
میگید دولت موافقه این توافقه و خائنه و بقیه مسئولین مخالف و انقلابی و ارزشی!
سرور
Romania
دکترجان علی لاریجانی همه شما را فرستاده دنبال سرکشی به حوزه های انتخابیه!
مسعود دیپلمات
همانگونه که اصل مذاکرات هسته ای تا کنون چندین بار تمدید گردیده است ، لذا مدت بررسی متن برجام نیز می تواند تمدید شود تا پس از اعمال اصلاحات مورد نظر طرفین مجددا" به طرفین مذاکره احاله شود.
خاتمی
Germany
مجلس داره دور میخوره
Romania
آرزو بر جوانان عیب نیست
شما و باندتان مثل اینکه از لغو تحریمها حسابی ناراحت میشوید چرا؟؟؟؟؟
...