پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱

مرض بی‌تفاوتی چیست؟

دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب: 435287
براساس آموزه‌های دینی و مکتب اهل بیت(ع) به سادگی نمی‌شود از کنار مسائل و مشکلات اجتماعی گذشت. اما به نظر می‌رسد جامعه ایرانی به سمت یک مرض مهلک پیش می‌رود و آن بی تفاوتی نسبت به جامعه و مشکلات آن است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «بی تفاوتی» مرگبارترین طلسم روزگار ماست. روزگاری که هر لحظه اش آبستن یک تاریخ و حادثه است.

بی تفاوتی همان برترین سلاحی است که شیطان برای مسلط کردن بدان بر خوبان جوامع، بی دریغ آن را به کار می‌بندد و در میانه این میدان، یگانه تیغ بران کارزار حق و باطل را خداوند به مثابه هدیه‌ای آسمانی به انسان‌های آزاده جبهه خود تقدیم فرموده و آن امر به معروف و نهی از منکر است.

در جامعه ی امروز ما، عده معدودی، بار کم کاری‌ها و اشتباهات اکثریت جامعه را به دوش می‌کشند. مرض مسری بی‌تفاوتی روز به روز فراگیرتر می‌شود و اکثریت بیشتری را مبتلا می‌سازد و همین می‌شود که هیچ‌کس به کار دیگری کار ندارد. هر که هر کار که خواست می‌کند و فقط انتفاع شخصی خود را ملاک و هدف می‌داند. هیچ کس حق اعتراض به خطای دیگری را ندارد و این کار نوعی تعدی در حق جامعه به شمار می‌آید ...

این داستان حیرت آور به اینجا ختم نمی‌شود. تاریخ نشان داده و تجربه ثابت کرده که این اکثریت بی‌تفاوت، کم‌کم تسلطی اجتماعی بر جامعه خویش پیدا می‌کنند. تسلطی که مثل موریانه‌ای تمام بنیان‌های دینی و نظام‌های اجتماعی را از درون پوچ و فرسوده می‌کند و در لحظه‌ای که هیچ‌کس انتظارش را ندارد، این بنای عظیم و باشکوه، ناگاه در هم می‌شکند.

پس از سی و چند سال اقتدار و سرافرازی و مقاومت در برابر انواع خطرات و حملات و شکست‌ها، امروز آخرین تیرهای ترکش دشمنان قسم خورده اسلام، پیکره دین را هدف گرفته... شاید پوسته حملات پیاپی دشمن، فشارهای سیاسی و اقتصادی باشد، اما با نگاهی ژرف‌تر به عمق حوادث روشن می‌شود که به موازات این فشارها، توان فوق العاده‌ای صرف ترویج فرهنگ بی‌تفاوتی در میان مردم ما شده است و این تنها راه به زانو در آمدن ماست.

وقتی تیغ بحران‌های سیاسی و اقتصادی بر پیکره‌ ملت ما اثر می‌کند که به زهر بی تفاوتی و خودبینی آلوده شده باشد. آن هنگام است که اگر آن تیغ بر این پیکره فرو نشست، سم مهلک بی تفاوتی مردم را از نگاه جامع به این بحران‌ها بازداشته و همه بی خبر از دیگران برای رهایی خود از این دام به سویی می‌پرند و هیچ گاه این قوا هم جهت نشده و زمینه نجات و حل بحران نمی‌شود.

مدت‌هاست که فرهنگ « به شما چه ربطی دارد» و « پاسخ گو نبودن» و « خود آزاد پنداری مطلق» به جان مردم پایتخت افتاده و می رود تا زهر آن آرام آرام در رگ های کل کشور پخش شود و باید کاری کرد. نسخه و پادزهر این درد فقط و فقط در دست طبیبی است که خود، این نظام را طراحی کرده...

رسول خدا صلوات الله علیه می فرمایند: هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود. (۱)
دشمنان عزت و شرف اسلام خوب می‌دانند، گوهری که دزدیده شدنش کمر این امت را خواهد شکست، همان وجه تمایز این امت با امت‌های پیشین است.

خداوند متعال می‌فرماید: شما (مسلمان‏‌ها) بهترین گروهى هستید که (از جانب خداوند) بر مردم (جهان) پدیدار شده ‏اید، به کار پسندیده امر مى‌‌کنید و از کار زشت باز مى‏‌دارید و به خدا (در آنچه نازل کرده) ایمان مى‏‌آورید .(۲)

همان چیزی که امامان ما بدان مشهور بوده اند و شناخته می شوند و هر انقلاب و حرکت عظیمی که از صدر اسلام تا کنون واقع شده، از غدیر و عاشورا گرفته ، تا انقلاب اسلامی ایران، زیر چتر این واجب فراموش شده به وقوع پیوسته.

حال ماییم و سرنوشت سازترین لحظات تاریخ. ماییم و پرچمی که به پایش حسین علیه السلام به مسلخ رفته و « هل اتی » به خون کشیده شده. ماییم و این گردنه خطرناک و تاریخی ... و خداوند مقدر فرموده تا سلاح اهل ایمانش در این کارزار بی بدیل، امر به معروف و نهی از منکر باشد و ما پیوسته در بوته آزمایش‌ایم تا لحظه‌ای که تاب بیاوریم و زیر این علم، قامت خم نکنیم، که در غیر این صورت بی تردید، طبق وعده الهی، حق زمین گیر نخواهد شد، بلکه ما به واسطه ی ضعف و کم کاری و ناشکری این دو نعمت عظمی، از دور این مدار حسن طرد گشته و دیگرانی به یاری دین خداوند خواهند شتافت.

و خداست که بى‏ نیاز است و شمایید که نیازمندید، و اگر (از دین او) روى برتابید به جاى شما گروه دیگرى را می‌‏آورد.

منبع: hayauni.ir

---------------------------------------------------
۱- قال رسول الله صلی الله علیه و آله: إذا لَم یَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ وَلَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتى ، سَلَّطَ اللّه‏ُ عَلَیهِم شِرارَهُم ، فَیَدعوا عِندَ ذلِکَ خِیارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛ (امالى شیخ صدوق رحمت الله علیه ، ص۲۵۴ )
۲- سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۱۰ – ترجمه مرحوم آیت الله مشکینی
۳- سوره مبارکه محمد صلی الله علیه و آله، آیه ۳۸ – ترجمه مرحوم آیت الله مشکینی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مردم همانند که مسئولینند و برعکس.