شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۷
۵۶
فابیوس، ایران و گذر زمان

متهم پرونده «خونهای آلوده» در راه تهران/ نه پرداخت غرامت و نه حتی عذرخواهی!

چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 434570
ایران بار دیگر صحنه حضور مقامات بلندپایه غربی شده و بعد از حضور معاون صدراعظم آلمان در تهران اکنون خبرهایی در مورد سفر «لوران فابیوس» و «فدریکا موگرینی» به کشورمان منتشر می شود.
متهم پرونده «خونهای آلوده» در راه تهران/ نه پرداخت غرامت و نه حتی عذرخواهی!
سرویس بین الملل جهان نيوز: ایران در دو سال اخیر در دو مقطع شاهد ترافیک سنگین مقامات غربی در تهران بوده است؛ یکی بعد از حصول توافق ژنو و دیگری بعد از توافق وین.

در همین رابطه «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان به همراه جمعی از بازرگانان و صاحبان صنایع این کشور به تهران سفر کرد و در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی اظهاراتی ایراد کرد که ناشی از عدم آگاهی او به اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود.

و اکنون خبرهایی در مورد سفر «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و همچنین وزیران خارجه و اقتصاد ایتالیا به تهران منتشر می شود. هدف از این نوشتار توصیف چرایی انجام این سفرها و هدف مقامات غربی از عزیمت به ایران نیست بلکه توضیح مطلبی است که در هیاهوی آمد و رفت این مقامات نباید آنها را فراموش کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، در روز عید سیعد فطر در اظهاراتی با اشاره به حصول توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ فرموند که این توافق تغییری در مواضع جمهوری اسلامی نداده و موجب نمی شود که ایران حمایت از محور مقاومت را کنار بگذارد.

این مواضع در حالی مورد تائید مجدد قرار گرفتند که برخی انتظار داشتند بعد از حصول توافق، ایران مواضع خود را تغییر داده و برای نزدیکی بیشتر به غرب سیاست های قبلی اش را به فراموشی بسپارد.

در این میان حضور فابیوس در ایران حاوی نکاتی است که یادآوری آنها می تواند موجب برخورد مناسب تر با وزیر امور خارجه فرانسه شود.

فابیوس، ایران و گذر زمان


لوران فابیوس، برای ایرانی ها نامی آشناست. این آشنایی فقط مربوط به مذاکرات دو سال اخیر با کشورهای ۱+۵ و چوب لای چرخ گذاشتن های فرانسه و خوش خدمتی وی به اعراب و صهیونیست ها در این گفتگوها نیست بلکه این آشنایی به دوران نخست وزیری وی در فرانسه باز می گردد.

در دوران ریاست جمهوری «فرانسوا میتران» (۱۹۸۱تا ۱۹۹۵) فابیوس نخست وزیر فرانسه بود و او دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌ اش به ثبت رسانده است. یکی از این رسوایی‌ها در جولای ۱۹۸۵ اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیر دولتی صلح سبز که علیه آزمایش های اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تا کنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

متعاقب آن حادثه فرانسوا میتران در سخنرانی اش خواست که همه وزیرانش مسئولیت این اشتباه را بپذیرند و فابیوس از کسانی بود که مصونیت سیاسی اش نادیده گرفته شد و در دادگاه محاکمه شد.

فابیوس متهم بود که هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های خونی را لغو کرده و خونهای آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند، وارد بازار شدند. او دستور غربال‌گری را زمانی صادر کرد که محموله خون های آلوده، صادر شده بود.

هرچند که رای این دادگاه به دلیل ناکافی بودن مستندات دخالت او در این پرونده، تبرئه شدن فابیوس بود اما هنوز هم جناح رقیب این مسئله را نقطه تاریک پرونده او می داند.

هرچند بازه زمانی توزیع خون‌های آلوده در فرانسه و صدور آنها به کشورهای دیگر توسط دولت فابیوس شش ماه بود؛ اما مشکلات آن برای مردم مصرف کننده سال‌ها ادامه داشته است.

عامل ورود ایدز به ایران


آمارهای غیررسمی، بیماران هموفیلی قربانی فرآورده‌های خونی آلوده فرانسوی در ایران را ۳۰۰ نفر می‌دانند. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تا کنون ۱۲۵ تن از بیماران هموفیلی، هپاتیتی و کلیوی در اثر استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست داده‌اند. درواقع این سهل‌انگاری دولت فابیوس بود که موجب شد اولین بیمار ایدزی در ایران شناسایی و ثبت شود.

هم اکنون حداقل۱۸۰۰ ایرانی شناخته شده‌اند که در اثر خون‌های فرانسوی به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند. ایران در اوایل دهه ۶۰ از واردکنندگان فراورده‌های خونی از انستیتو مریو فرانسه بود. در سال ۱۳۶۴ فرآورده‌های خونی آلوده وارداتی از فرانسه به بیماران هموفیلی ایرانی تزریق می‌شد.

و اما این سفر


اکنون این فرد نام آشنا قصد سفر به ایران را دارد. سفری که بدون شک با اهدافی خاص و برای عقب نماندن فرانسه از رقیبان سنتی خود در بازار پررونق ایران انجام می شود. فراموش نکنیم که فرانسه با اعراب حاشیه خلیج فارس و صهیونیست ها روابط اقتصادی و نظامی گسترده ای دارد و حتی گفته می شود خود فابیوس اصالتا یک یهودی است و مشخص است که پاریس در انتخاب میان ایران و اعراب و صهیونیست ها، آنها را انتخاب می کند.

نمونه این رفتار فرانسوی ها درسال های اخیر و پس از تشدید تحریم های بین المللی علیه تهران شاهد بوده ایم و اکنون که به موجب توافق هسته ای درهای اقتصاد ایران به روی سرمایه گذاران و شرکت های مختلف خارجی باز شده بهتر است مقامات ایرانی نیز در عقد قراردادها و بسط روابط نیم نگاهی نیز به سابقه افراد و کشورهایی که در ترافیک دیپلماتیک تهران گیر کرده اند داشته باشند.

فابیوس هیچگاه در خصوص موضوع «خونهای آلوده» از کشورمان عذرخواهی نکرده است. حداقل اقدام وی پیش از سفر به ایران عذرخواهی از قربانیان آن حادثه می تواند باشد. ایران حتی غرامت آن حادثه را نیز از فرانسه نگرفته است.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رجبی
United States
نباید این آدم ... رو به کشور راه بدن...
فرانسه حامی اسرائیل بوده وهست...
اینهمه تو مذاکرات کارشکنی و سنگ اندازی کرد اینهمه به ما توهین کرد متهم اول پرونده انتقال خون آلوده به ویروس ایدز هم که هست دیگه چه غلطی باد کنه تا راهش ندن ظریف غیرت غیرت
فابیوس خودش صهیونیسته...
United States
هر وقت که خبری از این فرد میشنوم، قیافه و صورت بچه های هموفیلی معصومی جلو چشمم میاد که به خاطر خیانت این فرد دچار ایدز شدن...
یاد فریاد مادر یکی از این بچه ها میافتم که چه جور در دادگاه خدا رو صدا میکرد...

خدا جای حق نشسته...
اینایی که منفی دادن فازشون چیه؟!!!
امان از دست کاسبان تحریم
بهنام
الان منفی دادن شما برادران دلواپس رو چطوری تفسیر کنیم
سیب زمینی جان، اگر یکی از نزدیکان شما توسط این خون ها آلوده میشد و پر پر شدندش رو میدی با هم این جور اظهار نظر میکردی؟؟ عادت دارید همه چیز رو جناحی کنید؟
کاسب تحریم و کاسب پساتحریم یک قماشند!با باین برچسبها دامنتنون از گناه رانتهای 650 میلیون یورویی و وارداتی که نقشه اون رو برای پس از تحریم دارید پاک نمیشه !از کی تا به حال دلواپسی برای منافع ملی شده مایه سرافکندگی ولی و جاده صاف کنی برای جانیان استکبار مایه افتخار؟!؟
و همینطور کاسبان مذاکره
بحث رو جناحی نکنین
برات آرزو میکنم ان شاالله ناخواسته ایدز بگیری تا حال خانواده قربانیان خونهای وارداتی از فرانسه که آلوده به ایدز بودن رو درک کنی تا دیگه زبونت و به گفتن هر واژه ای که تو مخت کردن انقدر راحت نچرخونی
یه جور شما از این غربیها طرفداری میکنید، آدم فکر میکنه شماها حافظین منافع غرب درایران هستید یا اصلا اونا هموطنان شماهستند
علیاش
اشتباه مثبت دادم. شما سلامتی هموطنان برایت مهم نیست.
Iran, Islamic Republic of
واقعا فکر میکنی تحریم کاسبی داشت؟!
میشه به منم یاد بدی؟
مثبت اشتباهی بود
کاسبان تحریم و مذاکره یکی اند و برای رد گم کنی میدوند و داد میزنند آی کاسب آی کاسب!!؟
دست این یارو تا آرنج آلوده به خون هموطنامونه...
کاسبی یعنی چی؟!!!!
از این دولت ...بر نمی آید که در مقابل چنین اوباشی بایستد
احسنت
الان در حرکتی نمادین همان بیماران یا بازماندگانانشان را با دسته گل میفرستن استقبال فابیوس!
از سرافراز و صدا وسیماش به خاطر بی تفاوتی نسبت به جان انسان ها ممنونیم
Iran, Islamic Republic of
حالا تازه یاد بیماران هموفیلی افتادید اگر این آقا نمی اومد یاد اونها می کردید اینقدر بهانه جویی نکنید
تو کشور خودش کاری باهاش نداریم اما نباید تو کشور ما پا بذاره !
بهانه جویی نیست توی مملکت خودش هر کس میخواد باشه تو کشور ما یک قاتل شناخته میشه !
United States
آره افتادیم ، یادتون نیست ثریا هم بهش توی مستند پرداخت !! شما خوابی قرار نیست همه خواب باشن کاسب مذاکره
Netherlands
نواب صفوی ها به هوشند و بگوش پایش به تهران برسد مجازات می شود
احسنت
Netherlands
مجلس با وزیر خارجه روردنکند مردم و حزب الله با وزیر و مجلس یک جا برخورد می کنند. تادیب مناسب وزیر فرانسوی که به جای خود
شما فقط چهار میلون نفرید
تو اینجوری خیال کن!
Netherlands
نیروهای حزب الهی همین حالا و در برخورد با این مردک باید طوری به میدان بیایند که دیگر وزاری کشورهای اروپایی جرات وارد شدن به خاک مقدس ایران را نداشته باشند اگرمثل انگلیس گور سفارتشان را گم کردند و رفتند که چه بهتر
Iran, Islamic Republic of
این حرفهات رو باور کنیم یا اون پرچم فرانسه ای که باهاش کامنت دادی؟
این مقاله و کامنتهای مندرج در ان نقض کامل امنیت ملی و ای
حالت خوبه؟!
France
با این حساب باید از کشورهای روس، انگلیس و آمریکا که قرنها ما را استثمار کرده اند تقاضای دریافت غرامت هزاران میلیاردی کرد.
بزرگترین اتهامش اینه که تعداد زیادی از مردم ایران رو به بیماری لاعلاج مبتلا کرد . این فرد باید وقتی اومد ایران دستگیر بشه.
قوه قضاییه باید حکم جلب این خلافکار رو صادر کنه. اگه این بابا بیاد ایران و راست راست واسه خودش بگرده و هیچ اتفاقی براش نیفته اونوقته که فاتحه استقلالمون خوندس.
یادمون نرفته که فرانسه و آلمان و آمریکا همین حالاشم تعدادی از سران مملکتی ما رو به اتهام طراحی قتل و ترور ممنوع الورود کردند و تا همین چند سال قبل تعدادیشون حکم جلب شون صادر شده بود.
فراموش نکنید که آقای هاشمی رفسنجانی و بعضی از همفکرانش تو صدر لیست اونها بودند.
مقامات ايران از مرم شان جدا نيستند غيرت ايراني هيچ وقت خيانت هاي فرانسه در دوران جنگ، بعد از جنگ و در مذاكرات هسته اي را فراموش نخواهند كرد.
اما موضوع مهم اين است كه همه اين كشورها دنبال منافع خود در بازار ايران هستند. به عبارتي مي خواهند از بازار ايران بهره ببرند اما دولتمردان ما به غير از فروش نفت و گاز چطور مي خواهند از بازار رقبا بهره ببرند.
فراموش نكنيم يكي از شگردهاي دولت هاي صنعتي انتقال تكنولوژي عقب افتاده به كشورهاي عقب مانده و امن كردن كشور خود و آلوده كردن اين كشورهاست. محيط شكننده زيستي ايران به هيچ عنوان توان اين صنايع را ندارد.
خوشگذراني و مصرفي بار آوردن اين كشورها از شگردهاي ديگر اين بي انصافان است. ما به لطف كالاهاي قاچاق خارجي به اندازه كافي مصرفي شده ايم ديگر مصرف بس
سید مهدی
با سلام جمع کثیری از مردم ایران هم عرب هستند نگویید اعراب و صهیونیستها. بلکه بگویید حکام دست نشانده کشورهای حاشیه خلیج فارس
کامل درسته حرفت.
ما نباید درگیر قومیت و توهین به نژادها بشیم
اعراب رو موافقم اما صهیونیستهاه همه جانورند
بدترین ضربه رو در این سالهای تحریم از همین فرانسه ملعون خوردیم و الا المان حاضر به همراهی با تحریم نشده بود
United Kingdom
واسه من سواله که چطور آمریکا به نماینده ایران در سازمان ملل ویزا نداد ، به این بهانه که وی در در تسخیر سفارت امریکا در ایران دخالت داشت ؟
اما ما به کسی که عامل کشته شدن ده ها بیمار ایرانی با ویروس ایدز بوده ، اجازه سفر به ایران میدیم !؟
باحال
واي.....
چقدر ايران شلوغ پلوغ شده
اين ميره
اون مياد!
نعمت همينجوري سرازير شده طرف ايران!!!
قدر بدونين ديگه!
ضمنا هرکي فرش قرمز داره سريع بشوره تميز لول کنه
از فردا ميخوايم خيابونهاي تهران را فرش کنيم واسه هيأتهاي خارجکي!!!
United Kingdom
پرونده ایدز در قوه قضائیه موجود است قاضی پرونده بهتر است حکم جلب متهمان یا مجرمان خارجی مرتبط با پرونده را سریعا صادر کند و اگر قبلا صادر شده اجرایی کند و اگر هم نمیکند لازم است خانواده های قربانیان با همراهی ملت یک تظاهرات حقوق بشری علیه ایشون راه بیندازند و مطالبه حق خود را بکنند
احسنت
علی
دولت یازدهم فکر میکند باعث افتخارش است که این مزدوران وحشی پشت سرهم به اینجا میایند و نمایش به راه انداخته اند . مطمئنا دلیل امدن اینها اینست که انها از توافق نامه کاملا راضی اند و ما باخته ایم همه انچه را به خاطرش شهید دادیم و رنج کشیدیم .
فرقانی
این جنایتکار را دستگیر و تحویل دادگاه دهید
مطالبه درستیه
حاتمی
مواظب باشیم چه چیزی رو فدای چه چیزی میکنیم
به فرمایش آقا اگر از مبارزه با استکبار دست برداریم از خط قرآن دور شده آیم
سخنان آقا در جمع دانشجویان
مرگ بر اسرائیل
عمار
Iran, Islamic Republic of
این وزیر خارجه اسراییله نه فرانسه موضع گیریهایش که یادتان نرفته.اسراییل هرجور بنوازد ایشان همانطور میرقصد احتمالا نوای جدید صهیونیستها این مدلیه!
به لطف تدبیر کلید تمامی ناامیدان ودشمنان امید وار شده اند.والبته همگی باهم بدنبال نگرفتن نقشه های قبلی همچون گزینه های روی میز ،فتنه 88و....متحد الشکل بازی جدیدی شروع کرده اند ازنوع منم منم مادرتون! دستگاههای امنیتی به هوش باشند تاضربات دیگری رامتحمل نشویم.
حسین
باسلام ببین به گجا رسیدیم
رضا سعیدی
Iran, Islamic Republic of
اگه مسئولین غیرت داشته باشن اجازه ورود بهش نمیدن.چطو اونا به بهانه دست داشتن در تسخیر لانه جاسوسی نماینده ایران رو به سازمان ملل راه ندادن؟
علی
این کثافت صهیونیست باید به محض ورود به ایران دستگیر ومحاکمه بشه
حبیب
Romania
این نامردان دنبال منافع خودشون هستن. یادمون نرفته که چند وقت پیش جطوری توی مذاکرات از امریکا واسرائیل دفاع میکرد. ای کاش دم این فرانسوی ها رو بچینن ازمملکتمون برای همیشه...
Romania
مذاکره بهانه ای بری به چالش کشیدن ایران
که همش کار این دوتا ... است
علی محمدنصیری لرستانی
یدالله فوق ایدیهم،دست خدا بالا ترازهمه دست هاست،انشاالله که خداوند متعال وقادر،منتقم،حق اون بیماران بیگناه رو ازحلقوم این اشخاص وکسانی که دست داشتن میگیره،اونم توی همین دنیا