جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱۱
لاریجانی در صحن علنی تاکید کرد:

محتوای حقوقی و فنی 'جمع‌بندی مذاکرات' پس از ارائه متن اصلی، در مجلس بررسی می‌شود

چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 433442
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تبعاً این توافق که متن اصلی آن و چه ضمائم آن از اجزا و ریزه‌کاری‌های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد، نمایندگان ملت مسیر گام قبلی با همان نگاه ملی و مثبت و سازنده به این امر خواهند پرداخت و به زودی با حضور وزیر امور خارجه هم در جریان کلیت مذاکرات و هم متن اصلی قرار خواهیم گرفت.
محتوای حقوقی و فنی
به گزارش جهان، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: پس از توافق هسته‌ای که روز گذشته انجام شد، نکاتی چند تقدیم می‌گردد؛ ابتدا لازم می‌دانم از زحمات طاقت‌فرسا و تلاش‌های مجدانه دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم و آقای دکتر ظریف وزیر محترم خارجه و آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان انرژی اتمی و همه تیم مذاکره‌کننده، قدردانی و تشکر نمایم که در این مدت قریب به دو سال، مذاکره در مقابل ۱+۵ مذاکرات سختی را به پیش بردند که می‌تواند در نوع خود کم نظیر باشد.

وی ادامه داد: در یک نگاه کلان، اگر به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت بر ساماندهی تحریم‌ها نسبت به کشورهای مختلف نگاه کنیم، این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم‌ها، غالباً از بستر زمان، با دقت و به موقع استفاده نکردند. لذا یا دچار وادادگی تاسف‌بار شدند یا بهانه به دست حریفان زورگو دادند که در لباس دفاع از ساختار سازمان ملل، دست به خشونت بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه نظام جمهوری اسلامی نشانگر عمق هوشمندی در دیپلماسی بود که توانست منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی بنشاند و حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح‌آمیز هسته‌ای خویش بنماید و این دستاوردی گرانقدر در تاریخ این مناقشات خواهد بود.

لاریجانی با تشریح ارکان این توفیق دیپلماتیک گفت: اگر این دستاورد یک پیروزی است که هست، از آن خداوند است که بار دیگر خداوند ملت ایران را پیروز کرد و فرمود: «وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ».

وی ادامه داد: هدایت‌های ارزشمند امام خامنه‌ای که با تشخیص به موقع صحنه و ایجاد زمینه حل و فصل موضوع و ارشادات مستمر هم حرکت ایجابی دیپلماتیک، کشور را هدایت و حمایت نمود و هم در بزنگاه‌ها به طرف مقابل هشدار لازم دادند که از زیاده‌خواهی دست بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که در سخنرانی روز قدس عرض کردم، رهبری بزرگوار انقلاب هم در تاسیس دانش هسته‌ای، نقش یکه داشتند و هم در ایجاد فضای استقامت و ایستادگی ملی در زمان خود که لازم و ضروری بود و هم در حل و فصل این موضوع در این مرحله که مسیر مذاکرات با تدبیر داهیانه ایشان سامان یافت و این هم نمونه دیگری از پیروی از سخن گهربار امام است که فرمود: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند».

لاریجانی ادامه داد: ما صمیمانه به خاطر رهنمودها و حمایت‌های ارزشمند رهبر عزیز در طول بیش از دو دهه فعالیت هسته‌ای کشور، از ایشان سپاسگزاری می‌نماییم.

وی ایستادگی و بردباری ملت در طول یک دهه و تشویق مسئولان به حفظ دستاوردهای ملی کشور را یکی از عوامل توفیق مذاکرات خواند و گفت: این ایستادگی، پشتوانه عظیمی بود که باید امروز در این توافق در مقابل هوشمندی ملت سر تعظیم فرود آورد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: تاثیر این قدرت و ایستادگی ملت به حدی بود که یکی از مسئولان ۱+۵ پس از توافق اخیر اذعان داشت «در مقابل ایران نمی‌توانستیم ساختار تحریم را حفظ کنیم».

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید قدر صلابت این ملت را که همراه با دعای خیر آنان بود، دانست گفت: قدرشناسی واقعی از این ظرفیت ملت که تلاش مجدانه برای حل مشکلات اقتصادی آنان است باید اولویت نخست کار دولت و مجلس قرار گیرد و میدان جدید حرکت کشور را میدان مسابقه در توسعه برای کار و تلاش نماییم تا معضل بیکاری و تورم علاج شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش دانشمندان هسته‌ای و شهدای هسته‌ای گفت: صد البته همه شهدای انقلاب در این دستاورد تاثیر داشتند، زیرا تلاش مجاهدانه آنان و روح منزه آن عزیزان، انرژی قدرتمند در حقانیت و تحقق این دستاورد ملی بود، با خلوص نیت بر ارواح مطهر آنان درود می‌فرستیم و از زحمات بی‌شائبه و ارزشمند آنان سپاسگزاری می‌نماییم.

وی ادامه داد: همچنین از تلاش‌های همه دولت‌ها و مسئولان‌ هسته‌ای کشور قدردانی می‌کنیم.

لاریجانی گفت: در سطح کلی توافق، همه این تلاش‌ها منجر به نتیجه‌ای شد که کشورهای قدرتمند هیچ‌گاه حاضر به پذیرش آن نبودند و در قطعنامه‌های مختلف و اظهارات سیاسی آنان، همیشه تعلیق تمامی بخش‌های هسته‌ای ایران را ذکر می‌نمودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما امروز مجبور شده‌اند همگی نه تنها فناوری هسته‌ای ایران؛ شامل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و آب سنگین را بپذیرند که همکاری در توسعه آن را نیز در توافق ذکر کردند.

وی اظهار داشت: گرچه برای مدتی محدودیت‌هایی در توافق آمده است اما در ازای آن، ایران همه تحریم‌های اقتصادی را لغو می‌کند و این معنا هم در مقدمه توافق و هم در بخش رفع تحریم‌ها، با دقت کافی آورده شده است.

لاریجانی ادامه داد: در توافق نهایی آمده است این «برجام» موجب لغو تمامی تحریم‌های شورای امنیت و همچنین تحریم‌های چند جانبه و ملی مرتبط با فناوری هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه برخی مسئولان کشورهای ۱+۵ پس از توافق ادعا کردند لغو تحریم‌ها تدریجی است، احتمالاً آرزوهای خود را بیان نموده‌اند، چون متن توافق این امر را نشان نمی‌دهد و یا مقصودشان تحریم‌های بخش اشاعه‌ای است که نزد نظام جمهوری اسلامی و مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، تمرکزی بر این امر از ابتدا نبوده است چرا که ما در کسب این دانش هسته‌ای، متکی به دیگران نبودیم و شاید شگرد این‌گونه گِردگویی برای مقابله با مشکلات درونی آنهاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعف و سرور دوستان ایران در منطقه گفت: این شعف در پیام‌های دوستان ایران پس از توافق ظهور داشت و خشم و غضب مسئولان رژیم صهیونیستی که اختیار از کف داده‌اند، نشانگر این است که توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد.

لاریجانی با بیان اینکه میدان جدیدی برای همکاری کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی باز شده است، گفت: توصیه ما به کشورهای منطقه، بهره جستن از این ظرفیت سازنده است که می‌تواند بستر ارزشمندی برای ایجاد امنیت پایدار متکی بر اراده ملت‌ها در منطقه باشد.

رئیس قوه مقننه ضمن اعلام تشکر از تلاش‌ها و ابتکار عمل سلطان قابوس گفت: ما هیچ‌گاه نقش‌آفرینی مثبت و سازنده دوستان خود را در منطقه فراموش نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی با آنچه در کنگره آمریکا در موضوع توافق به تصویب رسید، گفت: این مقایسه به خوبی روحیه مسئولیت‌پذیری در مسائل ملی و هوشمندی در بهره جستن از فضا و حل و فصل یک موضوع مهم را نشان می‌دهد.

لاریجانی با بیان اینکه کنگره آمریکا، مصوبه خود را دستاویز مناقشات داخلی خود قرار داد، گفت: مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود، چارچوب حرکت رو به جلو را مدون نمود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از سهم دقیق، همت ارزشمند و به موقع نمایندگان تشکر کرد و گفت: طبعاً این توافق چه متن اصلی آن و چه ضمائم آن از اجزا و ریزه‌کاری‌های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نمایندگان ملت نظیر گام قبلی با همان نگاه مثبت به این امر خواهند پرداخت و به زودی با حضور وزیر امور خارجه هم در جریان کلیات مذاکرات و هم متن اصلی قرار خواهیم گرفت.

لاریجانی به نمایندگان توصیه کرد که در مرحله بررسی محتوای فنی توافق با تأنی و کارشناسی در متن گام به پیش بردارند و نه اظهارات سیاسی دیگران که هر یک منشأ یا منشأهای خاص دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان پیشاپیش عید فطر را به نمایندگان و ملت ایران تبریک گفت.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی باور کنیم که شما احیانا با این توافق مخالفت کرده یا آن را تعدیل می کنید. ما که باورمان نمی شود جناب رییس پس لطفا نمایش استقلال رای را کنار بگذارید ....
الحق و الانصاف که خوب گفتی مرحبا
قطعا باید مجلس هم بررسی و تایید کند مگر نمایندگان ملت غیر از ملت هستند؟؟ در ضمن شما از کجا میدانید که قراره مخالفت بشه؟؟
Iran, Islamic Republic of
از همون جایی که منتقدان هسته ای به قایم شدن در پشت رهبری متهم می شوند!
اقای لاریجانی معمای مخالفت با هر تکان دولت قبل وجنجال به پا کردن ونیز گذراندن قانون برای ای خوردنش (من خودم مخالف دولت قبلم ،اولش بگم ) واینطوری "صٌلـــــــــــــــح کــــــــــــــــل " شدن شما در این دولت رو میشه حل کنید ؟!
مهدی
اون زمان "مجلس در راس اموره " از زبونش نمیافتاد.حالا اصلا به کل ،اسمی از جایگاه مجلس ،نمیبره ! روزگار چه بازیهائی داره ....
United States
چرا از تهران کاندید نمیشه؟
تو قم هم دفعه قبل ،علیرغم تعداد بالاتر شرکت کنندگان در رای گیری ،نسبت به دفعه قبلش ،رای کمتری اورد.
وقتی توی قم تضمین حمایتی داره چرا توی تهران موقعیت خودش را به خطر بیندازه
که رای نیاره و خیط بشه؟
بوسجین
Romania
اقا جان ولمان کن خوب شما هم ملت را سر کار گذاشتی