يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۲
۴
«دبه آمریکایی» از منظر چند تن از چهره های سیاسی ایران

«مذاکرات» خارج از توانایی اوباماست/ همین «دبه»ها دلیل خوشبین نبودن به آمریکایی‌هاست

ژست آمریکایی‌ها را جدی نگیرید
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 432690
رئیس مجلس تاکید کرد: طرف مقابل این نکته را اگر یاد داشته باشد متوجه خواهد شد که پیشنهاد برای مذاکره را خودشان دادند و تقریباً سه سال طول کشید و از دولت قبل این مذاکرات آغاز و پیشرفت خوبی نیز در آن حاصل شد.
«مذاکرات» خارج از توانایی اوباماست/ همین «دبه»ها دلیل خوشبین نبودن به آمریکایی‌هاست
گروه سیاست جهان نيوز: مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ این روزها در وین، به اوج حساسیت خود رسیده و پر بیراه نیست اگر مدعی شویم، چشم همه جهان به «هتل کوبورگ» دوخته شده تا سرانجامِ این ماراتن سیاسی-بین‌المللی مشخص گردد.

هر چند دهم تیرماه اولین ضرب‌العجل دستیابی به توافق بین ایران و غربی‌ها بود اما «دبه آمریکایی» اجازه نداد مذاکرات تا این تاریخ به نتیجه برسد و هجدهم تیر ضرب‌العجل بعدی بود که طرفین برای تمدید مذاکرات بر سر آن توافق رسیدند.

البته غربی‌ها به هجدهم تیر هم راضی نشدند و بار دیگر، و با «دبه‌«ای تازهف دم از تمدید مذاکرات زدند و این تاریخ برای دومین بار و به مدت سه روز دیگر تمدید شد.

هرچند بعید به نظر می رسد که هیئت ایرانی، این بار زیر بار تمدید زمان مذاکرات برود اما چهره های شاخص سپهر سیاست ایران، در اظهار نظرهای جداگانه ای به انتقاد از آمریکا و «دبه‌«اش روی میز مذاکرات پرداختند.

محسن رضایی: پرونده مذاکرات بسیار سنگین از توان اختیارات اوباماست

محسن رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تلاش آمریکا برای امتیازگیری از ایران در مذاکرات گفت: آمریکا راهی به جز مذاکره با ایران ندارد و حمله نظامی یا تشدید تحریم‌ها به بن‌بست رسیده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی در خصوص سنگ‌اندازی امریکا در مسیر مذاکرات گفت: راه‌های دیگر مانند حمله نظامی چه با اقدام امریکایی‌ها و چه رژیم صهیونیستی یا ادامه تحریم‌ها کارآمد نیست و به بن‌بست رسیده است.

وی افزود: اوباما هم به‌صراحت اعلام کرد که نمی توان به ایران حمله کرد و تحریم ها نیز نتیجه‌ای ندارد پس نمی توانند سنگ اندازی کنند چون همه قدرت های بین المللی موافق توافق هستند.
رضایی گفت: ‌اروپایی ها که نزدیک‌ترین متحدان امریکا هستند در خفا از دولت این کشور گلایه می کنند و زیاده خواهی های آن را به زیان خود می دانند غرب نمی خواهد در کنار مسئله اوکراین با مسئله دیگری در خاورمیانه مواجه شود.

وی همچنین با اشاره به مخالفت روسیه و چین با زیاده خواهی امریکا افزود: مذاکره با ۱+۵ تقریبا به نتیجه رسیده است اما امریکا به عنوان یک عضو ۱+۵ نمی گذارد کار به نتیجه برسد زیرا می خواهد امتیازات بیشتری بگیرد و به امتیازاتی که نظام پذیرفته است در قبال دریافت امتیاز از طرف مقابل بدهد قانع نیستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیش بینی نتایج مذاکرات در یکی دو روز آینده تصریح کرد: اوباما دارای ظرفیت سیاسی معینی است و این پرونده بسیار سنگین تر از توان تصمیم گیری اوست بعید است اوباما بتواند همه این پرونده را حل و فصل کند.

رضایی گفت: نگران این هستم که بخش هایی از پرونده بماند و اوباما نتواند مشکلی را که خودش درست کرده است رفع کند و سنگی که خودش در چاه انداخته است بیرون بیاورد.
وی افزود: با آنکه بوش از اوباما افراطی‌تر بود و یکی دو قطعنامه ضعیف در دوره او وضع شد اما قطعنامه های سنگین علیه ما مربوط به دوره اوباماست و سنگی در چاه انداخته است که خودش هم به سختی می تواند آن را بیرون بیاورد نگرانم که بخش هایی از این پرونده برای آینده باقی بماند.

شمخانی: «به مذاکرات خوش‌بین نیستم» رهبری در حال نمایان شدن است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وی با تأکید بر "ما در مذاکرات هسته‌ای از ابتدا به‌دنبال توافق خوب بودیم" افزود: ما در مذاکرات هسته‌ای به‌دنبال این بودیم که یک مشکل ناخواسته، تحمیلی و وهمی را با یک تعامل حل کنیم و ۲۲ ماه نیز صبر کردیم و چارچوب ابعاد مختلف یک توافق خوب را در پی این ماه‌ها تبیین کردیم و به مذاکره نشستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه متن اصلی توافق تنظیم شد و ۵ ضمیمه مختلف از جمله ابعاد تحریم هسته‌ای تعامل نظارت و شفافیت دارد، گفت: این ابعاد تنظیم شد تا بتواند در یک قرارداد حقوقی این معضل برچیده شود، اما واقعیت این است که طرف مقابل فاقد اقتدار سیاسی است، از این جهت که آنچه در میز مذاکره می‌گوید با عرصه رسانه و تلویزیونی متفاوت است.

شمخانی در همین زمینه تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد نداشتن اقتدار سیاسی طرف مقابل در میز مذاکرات این است که قادر نیست آنچه را می‌گوید در درون جامعه آمریکا اعمال کند؛ یعنی طیف‌های مختلف جامعه آمریکا با اشکال مختلف نظرات متفاوتی دارند.

وی اضافه کرد: در درون ۱+۵ یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد و بیشتر از آن این است که برخلاف جمهوری اسلامی ایران که یک کشور مستقل و مبتنی بر اقتدار در تصمیم گیر‌‌ی‌ها است و براساس آن تصمیم می‌گیرد و اجرا می‌کند، اما متأسفانه آنها تحت تأثیر فشارهای منطقه به خصوص رژیم صهیونیستی هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این مؤلفه‌های متعدد تأثیرگذار منفی اجازه نمی‌‌دهد که یک منطق بر مذاکرات هسته‌ای حاکم باشد، لذا جمهوری اسلامی ایران از روز اول که مذاکرات را آغاز کرد آن را مذاکره‌ای می‌دانست که چنانچه حل شود، مناسب است. ولی می‌دانست که طرف مقابل معمولاً با توجه به تجربه‌های قبلی به نوعی ناسازگاری و ناهمسازی خواهد داشت و رفتاری معقول منطقی و مساوی نخواهد داشت که به همین دلیل امروز آثار آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که «من به مذاکرات خوش‌بین نیستم»، بیشتر از گذشته در حال نمایان شدن است.

شمخانی با تأکید براینکه ما از روز اول مقید به مذاکرات بودیم و هنوز هم به مذاکرات مقید هستیم، گفت: ما به مذاکراتی مقیدیم که در نهایت منتج به یک توافق خوب بشود و توافق خوب توافقی است که صنعت هسته‌ای ما را با نشاط و رو به جلو نگه دارد و دیگری اینکه از طرفی تحریم‌های ظالمانه یک طرفه را لغو کرده و استقلال، امنیت و دفاع ما را دچار خدشه نکند.

وی با تأکید براینکه توافق خوب توافقی است که مبتنی بر رعایت حقوق قرمز باشد، به تشریح خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تصریح کرد: این در حقیقت مبتنی بر خطوط قرمزی است که با یک رویکرد عقلانی تعریف شده است. خطوط قرمز خطی نیست که از موضع قدرت و مستقل از واقعیت باشد بلکه این خطوط مبتنی بر رویکرد و عقلانیتی تعریف شده که در دستور کار مذاکره‌کنندگان قرار دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه غرب بتواند مشکلات درونی خودش را در مذاکرات هسته‌ای با ایران حل کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم که غرب از زیاده‌خواهی دست بردارد، چنانچه توافقی درچارچوب عزت اسلامی صورت گیرد، مردم خوشحال می‌شوند.

لاریجانی: غربی ها در لحظات آخر ژست می گیرند؛ جدی نگیرید!

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای با اشاره به آخرین روند مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: فکر می‌کنم که مذاکراتی که در زمینه هسته‌ای دنبال می شود چون بر اساس یک چارچوب فکرشده، است مسیر خوبی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و موضعی که اخیراً کشورهای دیگر و آمریکا می‌گیرند نباید جدی گرفته شود زیرا در آخرین لحظات آنها این ژست‌ها را می‌گیرند اما پیشرفت‌ها روی هم رفته خوب بوده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: طرف مقابل این نکته را اگر یاد داشته باشد متوجه خواهد شد که پیشنهاد برای مذاکره را خودشان دادند و تقریباً سه سال طول کشید و از دولت قبل این مذاکرات آغاز و پیشرفت خوبی نیز در آن حاصل شد.

لاریجانی تصریح کرد: آنها می‌توانند در این زمینه به جمع‌بندی معقول برسند انشاءالله با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری به نتیجه‌ای که مدنظر ملت ایران است، برسیم.

حبیبی: همین «دبه»ها دلیل خوشبین نبودن به آمریکایی‌هاست

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره مذاکرات هسته ای اظهار داشت: دبه کردن امریکایی ها در مذاکرات اخیر در وین نشان می دهد آنها هنوز مشی خصومت با ایران و زورگویی خود را فراموش نکرده اند.

حبیبی تصریح کرد: آمریکایی ها می خواهند به هر نحوی شده صنعت هسته ای ایران را از بین ببرند اما بدانند به این هدف خود نخواهند رسید.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند که به مذاکرات خوشبین نیستند، دبه کردن آمریکایی ها در توافق نشان می دهد هیچ گاه نمی توان به آنها خوشبین بود.

وی افزود: ایران در مذاکرات هسته ای به جهان ثابت کرد به دنبال توافق خوب است اما این آمریکایی ها و غربی ها هستند که نمی خواهند ملت ایران از حقوق مسلم هسته ای خود استفاده کند . تیم مذاکره کننده باید همچنان بر اصول و خطوط قرمز ایستادگی کند.

دلیل «دبه آمریکایی» از نگاه فواد ایزدی

فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به تاکتیک آمریکا در مذاکرات برای گرفتن حداکثر امتیاز از ایران گفت: در مذاکرات بین‌المللی روش‌ها و تاکتیک‌های مذاکراتی متعددی وجود دارد که یکی از آنان سیاست فرار رو به جلو است که آمریکا در مذاکرات اخیر آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: این سیاست بدین گونه است که اگر آمریکا احساس کند طرف مقابل به این توافق نیاز دارد و با سیاست فرار رو به جلو دچار اضطراب می‌شود، در مذاکرات به مرگ می‌گیرد که طرف مقابل به تب راضی شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ۲ طرف مذاکرات هسته‌ای علاقمند به رسیدن به توافق هستند، گفت: این وضعیت احتمال رسیدن به توافق را بالا می‌برد و ۲ طرف تلاش می‌کنند تا راهی برای رسیدن به توافق پیدا کنند.

ایزدی تصریح کرد: در آمریکا کسی مخالف مذاکره با ایران نیست، بلکه دغدغه شان این است که نکند در این مذاکرات امتیازی به ایران داده شود. نگران منافعی هستند که ممکن است به ایران برسد.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: سیات جدیدی که آمریکا از روز سه‌شنبه گرفت در همین راستا بود که از آن به عنوان دبه آمریکایی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲ اصل «محدودیت برنامه هسته‌ای ایران» و «لغو تحریم‌ها» در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، گفت: این محدودیت‌سازی برنامه هسته‌ای ایران بدین خاطر است که طرف مقابل مطمئن شود برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است که البته در این مسیر امتیازات بسیاری از ایران گرفته است.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: حال در قبال این امتیازاتی که ایران می‌دهد، تحریم‌ها باید لغو شوند اما طرف آمریکایی نمی‌خواهد این کار را انجام دهد به همین خاطر است که در مذاکرات دبه در می‌آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا از این مذاکرات بدنبال همان هدفی است که در مذاکرات اسلو بدان رسید. در آن مذاکرات قرار شد طرف فلسطینی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و انتفاضه را ادامه ندهد در مقابل زمین بگیرد. مذاکره کنندگان فلسطینی تعهدات خود را انجام دادند اما آمریکا به تعهدش که دادن زمین به فلسطینیان بود، عمل نکرد.

ایزدی در پایان با بیان اینکه آمریکا همانطور که با فلسطینیان رفتار کرد می‌خواهد با ایران رفتار کند، گفت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان همانطور که تا امروز سعی کرده است خطوط قرمز را حفظ کند، از خط قرمز لغو تحریم‌ها نیز عدول نکند.

رضا سراج: وقتی زور آمریکایی‌ها به ایران نرسید، «دبه» در آوردند

رضا سراج، کارشناس مسایل سیاسی نیز در تحلیل «دبه آمریکایی» نوشت:
آمریکایی‌ها انتظار داشتند در دور نهایی و ایستگاه آخر مذاکرات در چند خواسته جلوتر از لوزان توافق را رونمایی کنند. آنها انتظار داشتند که علاوه بر اینکه زیر بار لغو تحریم‌ها نخواهند رفت، رژیم تحریم‌ها را در توافق نهایی حفظ کنند. آنها انتظار داشتند رژیم بازرسی‌ها و نظارت‌های خاص را در توافق نهایی به ما تحمیل کنند و در این چند خواسته جلوتر، افزایش سقف زمانی برای تعلیق برنامه هسته‌ای ایران مدنظرشان بود.

همچنین چانه‌زنی پیرامون سایر مباحث فنی را هم در دستورکار خود داشتند. بنابراین آمریکایی‌ها با این انگاره وارد ایستگاه آخر مذاکرات شدند که اگر بتواند با چانه‌زنی موثر به توافقی خوب‌تر دست پیدا کنند و در نهایت چنانچه چانه‌زنی‌شان موثر واقع نشد، در کف خواسته‌های خود در چارچوب لوزان توافق را نهایی کنند، لذا آنها را بنا را بر زیاده‌خواهی گذاشتند و آنجایی که نتوانستند اراده خود را به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند، در چارچوب استراتژی که از پیش برای خود تعیین کرده بودند، دبه درآوردند.

در اینجا پیش‌بینی می‌شود که ممکن است آمریکایی‌ها مجددا در دور جدید، به چارچوب لوزان برگردند. بازگشت آمریکایی‌ها به چارچوب لوزان برای نهایی کردن توافق حتما نمی‌تواند برای ما یک موفقیت محسوب شود چراکه توافق در چارچوب لوزان اولا فاقد ویژگی‌های یک توافق خوب برای جمهوری اسلامی است و ثانیا خطوط قرمز ما را مراعات نمی‌کند.

توافق در چارچوب لوزان توافقی است که به رژیم بازرسی‌ها و نظارت‌های خاص مشروعیت می‌بخشد و رژیم تحریم‌ها را نهادینه می‌کند ضمن اینکه توافق در چارچوب لوزان، برنامه هسته‌ای ایران را هم کاریکاتوری می‌کند لذا تیم مذاکره‌کننده ما که تاکنون با شجاعت و هوشیاری در برابر زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی ایستادند، بدانند که همه مردم ما پشت سر آنها هستند و آنها هم باید تلاش خود را معطوف به یک توافق خوب کنند و بازگشت آمریکایی‌ها را در چارچوب یک خدعه برای رسیدن به توافق خوب ارزیابی کنند.

پیش‌بینی من این است که آمریکایی‌ها هم به لحاظ مسائل و معادلات داخلی و هم به لحاظ مباحث و معادلاتی که با متحدین خود در منطقه و صحنه بین‌الملل دارند، نمی‌توانند در خارج از چارچوب لوزان، توافق را نهایی کنند و شرایط توافق در چارچوب لوزان را هم عرض کردم.

بنابراین آنچه که پیش‌بینی می‌شود، این است که آمریکایی‌ها یا باید میز مذاکرات را ترک کنند که البته نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون در آن صورت مقصر شکست مذاکرات معرفی می‌شوند. یا باید به تمدید مذاکرات تن دهند که البته تمدید مذاکرات دیگر مثل گذشته برای آن نفعی ندارد و در برابر تمدید ستانده‌ای دست آنها را نخواهد گرفت. لذا ممکن است آمریکایی‌ها از روی ناچاری به تمدید مذاکرات به عنوان یک گزینه بد در مقابل گزینه بدتر یعنی ترک میز مذاکرات، تن دهند.

از اینجا به بعد، اگر آمریکایی‌ها نتوانند در چارچوب لوزان به توافق برسند، تلاش می‌کنند از یک توافق سیاسی در چارچوب لوزان را رونمایی کنند تا یک شبهی از پیروزی را برای خود به تصویر بکشند بنابراین آمریکایی‌ها خود را در یک شرایطی پیچیده‌ای قرار دادند و اکنون ما در یک شرایط کاملا روشن و شفافی هستیم و جمهوری اسلامی ایران باید از این شرایط تهاجمی و آفندی خود در مذاکرات بیشترین استفاده را بکند که امیدواریم نمایندگان ایران در مذاکرات با ارزیابی از این تحولات و نیاز آمریکایی‌ها به مذاکرات بتوانند، به یک توافق خوب که متضمن امنیت ملی و منافع ملی ما باشد، دست یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پس نتیجه می گیریم مرگ بر آمریکا
انشاالله برد برای ما و باخت برای طرف حیله گر
United States
رابطه گرگ و میش باید از بین بره. اگر امریکا می خواد از رکوذ اقتصادی و سیاسی خارج بشه باید به ایران به عنوان یک نظام مستقل در سیاست و اقتصاد نگاه کنه و معامله کنه.
زمان کابوی بازی در اروپا هم تموم شده و اونجا مارشال پلن رو ببرد که امروز برداشت ارباب. رعیتی بکنه. حالا میبینه که اروپایی ها دیگه باج نمی دن و اماده امضاء توافق جدا. گانه شده اند.!!!!!!!
امریکا تنها یک کشور هست و جزیی از جامعه جهانی مثل کوبا و افریقا و پاکستان و. ....
مسعود دیپلمات
Romania
یک توافق خوب برای آمریکا، توافقی است که بتواند ایران را به زمین بزند! لذا هدف امریکا از کش دادن مذاکرات برای این است که طرف ایرانی را خسته کرده و به خیال خودش امتیاز بیشری را بدست آورد. لاکن استقامت طرف خودی باعث خواهد شد که طرف غربی منزوی شود. از طرف دیگر افزایش تعداد کشور هایی که به فهرست تحریم های غرب اضافه می شوند ، خود غربی ها را به تنگنا خواهد انداخت.
بنابراین هیچ نگران توافق نباشید. اگر صبر کنید ز غوره حلوا سازید.