جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۴
آخرین اخبار مذاکرات وین؛

کری: هنوز موضوعات دشواری مانده که باید حل شوند/ موگرینی: پیشرفت‌هایی حاصل شده است

شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 432597
مدرس آمریکایی روابط بین‌الملل در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا تصریح کرد که کاخ سفید تحت فشارهای داخلی و برای جلوگیری از انتقادات داخلی و همپیمانانش تصمیم گرفت که در مهلت ۹ جولای هیچ توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ حاصل نشود.
کری: هنوز موضوعات دشواری مانده که باید حل شوند/ موگرینی: پیشرفت‌هایی حاصل شده است
به گزارش جهان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه ۶ تیر ماه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.

روز دهم مذاکرات شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و ۱+۵ نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.

در روز یازدهم که گویا سخت‌ترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.

دوازدهمین روز مذاکرات با دیدارهای دو جانبه و چند جانبه و نیز بیانیه کری پایان یافت. بیانیه‌ای که در آن وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم.

اخبار مذاکرات وین را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید:

۲۳:۱۵
نشست ظریف و کری از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی(۲۴:۰۰ به وقت تهران)

۲۳:۱۴
ظریف در بالکن هتل در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات به خوبی هواست؟ گفت: بله هست

۲۲:۵۰
آغاز نشست داخلی ۶ کشور به ریاست موگرینی

۲۲:۲۵
پایان نشست صالحی و مونیز پس از بیش از ۴ ساعت

۲۲:۱۰
ورونکوف، رئیس هیئت روس در مذاکرات و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به طور جداگانه با ظریف دیدار و گفت‌وگو کردند

۲۱:۵۹
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید زمان تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای با ایران فرا رسیده است.

۲۱:۳۹
شاید ۱+۵ درباره سایر چالش‌های موجود بر سر دستیابی به توافق جامع با ایران، تا حدودی اتفاق نظر داشته باشند، اما تحریم تسلیحاتی یکی از آن مواردی است که درباره آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

۲۱:۳۰
نشست صالحی مونیز و نیز معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد.

۱۹:۳۰
نشست هاموند و کری پایان یافت

۱۹:۳۰
معاونان ظریف از دقایقی پیش وارد نشست با شرمن و رابرت مالی شده‌اند.

۱۹:۰۰
پایان نشست معاونان ظریف با اشمیت.

۱۸:۵۰
نشست معاونان ظریف با موگرینی از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران تاکنون در جریان است.

۱۸:۴۵
هاموند بدون صحبت با خبرنگاران وارد هتل محل مذاکرات شد

۱۸:۱۵
آغاز نشست رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا

۱۸:۱۰
نگار مرتضوی خبرنگار سابق صدای آمریکا به نقل از یک منبع نزدیک به کنگره و کاخ سفید در واشنگتن نوشته است که دولت آمریکا خود را برای توافق در روز دوشنبه آماده می‌کند.

۱۷:۱۵
گمانه زنی‌ها حکایت از لغو شدن سفر لاوروف به وین در روز جاری و موکول شدن آن به فردا دارد

۱۷:۱۵
هاموند ساعت ۱۶:۰۰ (۱۸:۳۰ به وقت تهران) وارد وین می‌شود

۱۶:۵۳
یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به نقل از دیپلماتها درباره مذاکرات هسته‌ای وین نوشت که مشخص نیست مذاکره‌کنندگان قادر به نیل به توافق تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه باشند.

۱۶:۴۱
یک وبگاه خبری-تحلیلی لبنانی با اشاره به حجم بالای دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های آمریکایی و غربی این سوال را مطرح کرد که علت مانع‌تراشی آمریکا در توافق هسته‌ای سیاسی-راهبردی است یا اقتصادی؟

۱۶:۲۷
خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام دیپلماتیک گزارش داد که ایران و ۱+۵ در حل بعضی از مسائل بغرنج در مذاکرات ناکام مانده‌اند و به نظر می‌رسد چرخه بی پایانی بر سر این موارد در جریان است.

۱۶:۱۳
خبرگزاری اتریش نوشت که در ۵۰ ساعت آینده معلوم می شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ چه سرانجامی خواهد داشت.

۱۵:۳۵
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دقایقی در بالکن هتل کوبورگ حضور یافت. او خطاب به خبرنگارانی که از وی آخرین وضعیت مذاکرات را جویا شدند، گفت پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

۱۵:۰۸
یک مقام ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفت که «هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات هسته‌ای در وین وجود ندارد».

۱۴:۴۱
وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری درباره مذاکرات هسته‌ای با اشاره به دیدارش با همتای ایرانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «هنوز موضوعات دشواری باقی مانده که باید حل شوند».

۱۴:۳۱
یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن تل‌آویو را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده است.

۱۴:۱۷
«دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به یادداشت ظریف در روزنامه فایننشال تایمز، طی یادداشتی برای روزنامه تلگراف، به مخاطبان غربی هشدار داد اظهارات او را باور نکنند.

۱۴:۱۶
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا دقایقی قبل به گفت‌وگو نشستند.

۱۴:۰۵
آغاز نشست صالحی و مونیز

۱۳:۱۲
نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور صالحی، مونیز، موگرینی و معاونان ظریف بعد از ٤٠ دقیقه پایان یافت و قرار است صالحی و مونیز دقایقی دیگر نشستی دوجانبه داشته باشند.

۱۲:۵۹
«جیم دین» سردبیر نشریه انتقادی آمریکایی «وترنز تودی» پیرامون تغییر مواضع غربی در مذاکرات هسته‌ای گفت آمریکا به دنبال تحدید توانایی‌های نظامی دفاعی ایران و قبولاندن شرایط خود به ایرانی‌هاست.

۱۲:۴۹ وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز به جمع مذاکره‌کنندگان در وین خواهد پیوست.

۱۲:۴۶ نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور عراقچی و روانچی دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

۱۲:۰۳
«ایهود یعاری» تحلیلگر امور خاورمیانه در کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که به دنبال دادن مجموعه‌ای از امتیازات گسترده آمریکا به ایران، توافق بین قدرتهای جهانی و ایران حاصل شده است و تا اوایل هفته آینده این توافق به امضا خواهد رسید. به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، تحلیلگر صهیونیست افزود که آمریکایی‌ها «طی دو تا سه هفته جاری تقریبا در همه جنبه‌های کلیدی مورد بحث در مذاکرات، به یک سلسله‌ از تسلیم‌ها تن داده است».

۱۱:۱۶
خبرگزاری رسمی چین در گزارشی به نقل از منابع مطلع گزارش کرد که ایران و ۱+۵ در موضوع ابعاد احتمالی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته اند.

۱۰:۳۶
یک روزنامه آمریکایی که مواضع نزدیکی به کاخ سفید دارد، در گزارشی درباره مذاکرات وین مدعی شد که «ایران کمپین مقصر جلوه دادن آمریکا در شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرده است».

۰۹:۵۹
روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به اختلاف نظر بر سر تحریم‌های تسلیحاتی در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که از دید ایران رفع این تحریم‌ها مسئله اقدامات متقابل و همچنین نشان تغییر رویکرد در قبال خود است.

۰۹:۴۵
نماینده پارلمان سوریه رژیم صهیونیستی را بازیگر پشت صحنه مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در وین خواند و گفت: فشار لابی صهیونیستی بر کاخ سفید موجب تغییر مواضع آمریکا در وقت اضافه مذاکرات وین شد.

۰۸:۲۰
"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد در صورت شکست مذاکرات با ايران، همه گزينه ها روی ميز هستند.

۰۳:۴۴
رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای تصریح کرد رژیم صهیونیستی از قابلیت‌های کافی برای حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیست.

۰۳:۲۰
یک منبع نزدیک به تیم هسته ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از وین، در رابطه با برخی اخبار منتشر شده توسط شبکه الجزیره مبنی بر آماده شدن متن توافقنامه هسته‌ای کشورمان و گروه ۱+۵ اظهار داشت: خبرسازی شبکه الجزیره مبنی بر آماده شدن متن توافق هسته ای جهت امضای طرفین صحت ندارد.

۰۱:۰۷
وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد ایران و ۱+۵ بتوانند تا روز دوشنبه در مذاکرات شهر وین که بر اثر درخواست‌های زیاده‌خواهانه واشنگتن به بن‌بست کشانده شده به توافق نهایی دست پیدا کنند.

۰۰:۵۳
نشست دوجانبه عراقچی و شرمن پایان یافت اما جلسات معاونان و کارشناسان ادامه خواهد داشت.

۰۰:۳۱
مدرس آمریکایی روابط بین الملل در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا تصریح کرد که کاخ سفید تحت فشارهای داخلی و برای جلوگیری از انتقادات داخلی و همپیمانانش تصمیم گرفت که در مهلت ۹ جولای هیچ توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ حاصل نشود.

۰۰:۰۸
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید ایران و گروه ۱+۵ در تلاش شبانه‌روزی برای رسیدن به توافق در مذاکراتی هستند که بر اثر تلاشهای زیاده‌خواهانه طرف غربی به بن‌بست کشیده شده است.

۰۰:۰۵
با توجه به عمر کوتاه حدود دوساله باقی‌مانده از دولت فعلی آمریکا، احتمال تغییر نگرش‌ها و تصمیمات کنگره پس از تغییر دولت بسیار جدی است و در این صورت، عملاً همه تلاش‌های صورت‌گرفته از جانب ایران در خصوص عمل به تعهدات خود طبق تؤافق، یک‌طرفه و بی‌نتیجه خواهد بود.

۲۲:۵۳
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دولت آمریکا هنوز به مرحله‌ای که مذاکرات هسته‌ای ایران را ترک کند، نرسیده است.

۲۲:۳۳
نمایان شدن ساکنان این روزهای کوبورگ در بالکن این هتل آن هم هر از چند گاهی و شاید بیان جمله‌ای خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران را به بیرون از چادر محل استقرارشان می‌کشاند تا شاید خبری یا عکسی را کاسب شوند.

۲۲:۳۰
وزیر دفاع آمریکا بار دیگر اظهارات پیشین درباره لزوم راستی‌آزمایی از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تکرار کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران و فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ولی ما امیدوار نیستیم!
Iran, Islamic Republic of
به احتمال زیاد مذاکرات تا شهریور ماه تمدید خواهد شد.
United States
ما امید به خدا داریم نه به خلق خدا. بنده های خدا از یک پشه عاجزند. اینها همه امتحان های خداوند. و یادمون باشه اسقلال اقتصادی از واجبات دوام نظام هست و ما باید هم در سیاست و هم در اقتصاد استقلال و ازاد ی کامل داشته باشیم تا در جهان تاثیر گذار باشیم. استکبار ستیزی نیاز به استقلال در اقتصاد دارد. ان شالله
خدایا خودت به مملکت و امت اسلامی ما یاری برسان تا در برابر این کفار توانمند ظاهر شود و زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر (عجل ) باشد
سید علی را عزت ببخش و برایمان حفظ کن