شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در یمن

پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 432357
قاهره یک طرح ۱۱ بندی برای توقف جنگ در یمن تدوین کرده تا به موجب آن یک آتش‌بس دایمی در این کشور برقرار شود و زمینه برای بازگشت به میز گفت‌وگوها فراهم شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «قاهره» پایتخت مصر، این روزها شاهد رایزنی‌های فشرده درباره پیش‌نویس طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در یمن است.

این در حالی است که «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب نیز به شدت از برقراری آتش‌بس در یمن استقبال می‌کند.

پایگاه خبری «السلطة الرابعة» با انتشار این خبر نوشت: این طرح شامل ۱۱ بند است که در اجرای آن، مصر، عمان، الجزائر و اتحادیه عربی نیز شرکت خواهند داشت تا هرچه سریعتر در یمن، آتش‌بس برقرار شود.

این ۱۱ بند عبارتند از:

آتش‌بس میان طرفین درگیری در یمن یعنی ارتش و نیروهای انصارالله از یک‌‌ سو و نیروهای طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی وفراری یمن که خود را مقاومت مردمی می‌نامند.

۲- عقب‌نشینی انصارالله و ارتش از «عدن»، «تعز»، «لحج» و تمامی استانهایی که شاهد درگیری هستند و نیز عقب‌نشینی تمام افراد مسلح موسوم به مقاومت مردمی به خارج از شهرها.

۳-آن دسته از نیروهای ارتش که در جنگ جاری در یمن دخالت نداشته‌اند باید جایگزین نیروهایی که از شهرهای یمنی عقب‌نشینی می‌کنند، شوند تا مسئولیت حفظ امنیت و ثبات در داخل شهرها و استانهای درگیر را برعهده گیرند.

۴- توقف تمامی اشکال جنگ و درگیری از سوی کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان.

۵- برقراری آتش‌بس دایمی به منظور تداوم گفت‌وگوها و اجرای روند سیاسی در کشور.

۶- توافق بر سر یک مرحله انتقالی جدید دست‌کم به مدت یک سال تا طی آن همه طرف‌ها به میر گفت‌وگو بازگردند و اجرای تمام توافقات حاصله در گفت‌وگوهای ملی بر اساس سازوکارهایی که پیش از این بر سر آن توافق شده بود، آغاز شود.

۷- تشکیل شورای ریاستی متشکل از ۷ نفر (۳ نفر از استانهای جنوبی، ۲ نفر از استانهای مرکزی و ۲ نفر از استانهای شمالی و غربی). ریاست این شورا را نیز یک مقام جنوبی برعهده می‌گیرد و مسئولیت اداره کشور طی دوره انتقالی با این شورا خواهد بود.

۸- بازسازی هیئت ملی مسئول نظارت بر اجرای توافقات حاصله در گفت‌وگوهای ملی و تضمین مشارکت ملی تمامی گروه‌ها و نیروهای فعال در یمن.

۹- بازبینی در مفاد مورد اختلاف در قانون اساسی کشور و همه‌پرسی درباره قانون اساسی دولت فدرال طی مدت حداکثر ۶ ماه.

۱۰- مشارکت مصر، عمان و الجزائر در کنار اتحادیه عرب، در تسریع روند اجرای این توافق به عنوان ضامن و ناظر.

۱۱- بازسازی عملی و عادلانه ساختار ارتش و نیروهای امنیتی و فرماندهی آنها بر اساس معیارها و ارکان ملی یمن.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمقانه است یعنی یمن را دودستی تقدیم عربستان کنند
میگند چیزی را که ما با جنگ و خونریزی به دست نیاوردیم شما دو دستی تقدیم ما کنید یک تشکری هم بابت کدخدا منشی به ما بدهکار میشید .