پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲۲
مذاکرات هسته‌ای در وین در روز جمعه

کری: امیدواریم تا شنبه شب به جمع بندی برسیم/ ظریف: غلبه منطق بر توهم را مشاهده می‌کنم

جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب: 431344
وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکرات چند روز گذشته در وین گفت: پیشرفت زیادی حاصل شده، اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد که نیازمند اراده سیاسی است.
کری: امیدواریم تا شنبه شب به جمع بندی برسیم/ ظریف: غلبه منطق بر توهم را مشاهده می‌کنم
گروه سیاست جهان نيوز ـ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

روز دوم مذاکرات نیز همانند روز اول اخبار داغی به همراه نداشت و دیدارهای دو جانبه ظریف با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه و معاون وزیر خارجه چین و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتفاقات میدانی چندانی رخ نداد اما در عرصه رسانه‌ای جنگ قابل توجهی از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران در جریان بود که رویترز و آسوشیتدپرس گوی سبقت را از سایر هم خطان خود ربوده بودند و تلاش داشتند تا ایران را مقصر این رخوت به وجود آمده و یا عدم نتیجه گیری احتمالی از مذاکرات جاری بدانند.

روز سوم مذاکرات معاونان و کارشناسان در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین به گفت‌وگو پرداختند. ضمن اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با وزیر خارجه آمریکا و آلمان دیدار داشت. معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری با یکدیگر داشتند.

روز چهارم مذاکرات اما با آمدن ظریف از تهران به وین و نیز حضور صالحی و فریدون کمی گرمتر شد. ظریف در روز سه شنبه با وزرای خارجه آمریکا، روسیه و آلمان و نیز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار به صورت دو جانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. تمدید هفت روزه تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به اما و اگرها درباره تمدید چند روزه مذاکرات پایان داد تا نگرانی از بابت اتمام ضرب الأجل وجود نداشته باشد و طرفین چند روز بیشتر را در هتل کوبورگ به گفت‌وگو بنشینند تا نتیجه‌ای حاصل شود. هر چند سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم ترس از ترک مذاکرات در صورت نرسیدن به اهداف و نیز اظهارات رئیس جمهور کشورمان درباره بازگشت سریع فعالیت‌های هسته‌ای در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود اوضاع کنونی را کمی مبهم.

روز پنجم مذاکرات با نشست وزرای خارجه آمریکا و ایران به همراه معاونانشان و نیز معاون موگرینی و صالحی همراه بود. صالحی که به تازگی وارد مذاکرات شده نیز روز چهارشنبه رایزنی دو جانبه ۴ ساعته با مونیز وزیر انرژی آمریکا داشت. بازگشت ۱۳ تن طلا به کشور از آفریقای جنوبی یکی از اخبار خوب روز چهارم مذاکرات بود.

ششمین روز مذاکرات با دیدارهای دو جانبه ظریف در وین با همتایان آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، چینی و آمریکایی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپری شد. ظرف از بامداد جمعه نیز برخی وزرا به پایتخت‌های خود باز می‌گردند تا مشورت‌های لازم را انجام دهند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تهران دیدارهایی با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داشت که نجفی نماینده دائم ایران این نشست‌ها را مثبت خوانده و از رسیدن طرفین به یک تفاهم کلی خبر داد.

* * *

۲۲:۵۸ یک دیپلمات غربی با بیان اینکه رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یک موضوع سیاسی است گفته در این باره توافقی در مذاکرات هسته‌ای صورت نگرفته است.

۲۲:۴۷ جلسه کری و ظریف ساعت ۲۲:۰۰ و پس از یک ساعت و نیم پایان یافت. صالحی نیز از دقایقی دیگر مجدداً با مونیز جلسه خواهد داشت.

۲۲:۱۱ وزیر خارجه ایران گفت: نشانه‌های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می‌کنم. احساس می‌کنم که طرف‌های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده‌اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل‌های پایدار نمی‌انجامد، بلکه تنش‌ها و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد.

۲۱:۲۰ خبرگزاری روسی ایتارتاس از قول منبعی بی‌نام مدعی شده بر سر انتقال مازاد اورانیوم ایران به روسیه توافقاتی بین ایران و ۱+۵ صورت گرفته است.

۲۰:۵۱ وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در حال پیشرفتیم، گفت که هنوز کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شود و ظریف هم عنوان کرد: پیشرفت هایی حاصل شده اما همچنان موضوعات سختی وجود دارد که می خواهیم آنها را حل کنیم.

۲۰:۳۱ هشتمین دور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش در وین آغاز شد.

۲۰:۲۴ مقامات آمریکایی در محافل خصوصی گفته‌اند که روند کاهش تحریم‌های ایران، ۹ ماه پس از توافق هسته‌ای آغاز خواهد شد.

۱۸:۵۴ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است برای حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی ایران نیازمند دسترسی به برخی شخصیت‌ها و بازرسی از برخی سایت‌هاست، در حالی که تاکنون هیچ سندی را درباره ادعاهای خود در اختیار ایران قرار نداده است.

۱۷:۵۱ منابع متعدد غربی به خبرنگار فرانس ۲۴ گفته‌اند که «اگر ایران و ۱+۵ به توافق برسند، ما چیزی را امضاء نمی‌کنیم چون این یک معاهده و پیمان‌نامه نخواهد بود.»

 ۱۷:۱۴ هشتمین دور رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران در وین برگزار خواهد شد.

۱۷:۱۱ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی تاکید کرد که مشکل اصلی مذاکرات این است که نماینده آمریکا هیچ اختیاری از خود ندارد و کنگره آمریکا به هیچ وجه آنها را نماینده ایالات متحده نمی‌داند.

۱۵:۱۷ رئیس دفتر رئیس جمهور ایران به منظور ارائه مشورت به تیم مذاکره کننده هسته‌ای به وین رفت.

۱۵:۱۰ نشست صالحی و مونیز پس از ۳ ساعت خاتمه یافت؛ ادامه نشست ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران

۱۴:۵۰ نشست معاونان ظریف و موگرینی که از ساعت ۱۲:۳۰ آغاز شده بود، پایان یافت

۱۳:۳۰ معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه سخن گفتن درباره آماده بودن متن توافق هسته‌ای نادرست است، افزود: توافق هسته‌ای باعث می‌شود که ایران نقش برجسته‌‌تری در بحران‌های منطقه ایفا کند.

۱۳:۲۷ وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکرات چند روز گذشته در وین گفت: پیشرفت زیادی حاصل شده، اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد که نیازمند اراده سیاسی است.

۱۳:۲۴ نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا از ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت وین در جریان است.

۱۳:۲۲ یک منبع غربی مطلع از روند مذاکرات ایران و ۱+۵ گفته که مذاکرات هسته‌ای دیگر بیش از این تمدید نمی‌شود و در صورت موفقیت مذاکرات، تحریم‌های ایران تا دی ماه سال جاری، کاهش چشمگیری خواهند داشت.

۱۳:۱۱ مدیرکل آژانس بین‌المللی پس از دیدار با مقامات عالی ایرانی در تهران گفت که هدف از این سفر حل مسائل باقی‌مانده پرونده هسته‌ای ایران از جمله ابعاد نظامی احتمالی گذشته آن بوده است.

۱۳:۱۰ سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در گفت‌وگوها با آمانو،‌ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم ایجاد یک زمان بندی مشخص برای پایان دادن به موضوعاتی که از گذشته مطرح بود، تفاهم کردند.

۱۲:۴۲ یک سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تلاش کنگره برای تمدید تحریمهای ایران به روزنامه هافینگتون پست گفته است که این اقدام هیچ فشار اضافه ای به ایران تحمیل نمیکند و فقط مذاکرات هسته ای را تحت الشاع قرار خواهد داد.

۱۲:۳۴ عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: اگر به توافق خوب مورد نظرمان برسیم، توافق خواهیم کرد وگرنه بدون توافق برمی‌گردیم.

۱۱:۵۶ نیویورک تایمز مدعی شد که ایران با انتقال بیش از ۹ تن از اورانیوم غنی شده به خارج از کشور، به عنوان بخشی از توافق جامع هسته‌ای، موافقت کرده است.

۱۱:۱۶ وزیر امور خارجه ایران دقایقی قبل با رئیس جمهور اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

۱۰:۴۳ وزیر خارجه ایران در مصاحبه با پایگاه المانیتور تاکید کرد که واشنگتن بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند.

۶:۵۲ معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از ساعت ۲۱ پنجشنبه تا ۳ بامداد امروز جمعه به مدت ۶ ساعت به گفت‌وگو در راستای رفع اختلافات موجود بر سر توافق جامع پرداختند.

۴:۱۴ حادثه تلخ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ امروز، پس از گذشت ۲۷ سال،کماکان یکی از حوادثی است که در میان دهها حادثه ماقبل و بعدش، کهن‌الگوی «آمریکای غیرقابل اعتماد» را در ناهشیار جمعی هر فرد ایرانی زنده نگاه می‌دارد.

۰۰:۲۳ معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید گزارش‌های منتشر شده در مورد نهایی شدن متن توافق هسته‌ای، شایعه است.

۰۰:۰۷ یک دیپلمات مصری معتقد است غرب ایران را به عنوان کشوری هسته‌ای خواهد پذیرفت و برنامه‌ هسته‌ای ایران در گرو تحریم‌های غرب نخواهد ماند.

۲۳:۴۳ امروز هم رایزنی‌های هسته‌ای در وین در جریان بود و بازار داغ ملاقات‌های دوجانبه وزرای خارجه ایران و ۵ کشور از ۶ کشور.

۲۳:۰۳ یک منبع به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته دیدار سطح وزرای خارجه بین ایران و گروه ۱+۵ به ایجاد فضای مثبت در مذاکرات هسته‌ای منجر شده است.

۲۱:۴۵ صالحی و مونیز برای دومین بار از ساعت ۷:۳۰ دقیقه به وقت وین دیدار خواهند داشت

۲۱:۴۰ پایان دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از یک ساعت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برای دکتر ظریف وتیم ایران ارزوی موفقیت داریم ظریف انسان بزرگیست
منتقد
من برای ملت ایران آرزوی عزت و پیروزی دارم و ملت ایران را ملت بزرگی می دانم
يك آمريكايي
Germany
بله ظريف آدم بزرگيست!
United States
امیدواریم که تیم مذاکره کننده با رعایت مرزهای پیشرفت کشور بتونن موفق باشن. مهمترین چیز رعایت منافع بلند مدت کشوره. آرزوی توفیق دارم براشون.
Iran, Islamic Republic of
چرا؟
چون مثل دکتر جلیلی در مذاکرات در مورد تاریخ اسلام وایران صحبت نمیکنه و منافع ملی براش اولویت داره
Iran, Islamic Republic of
از حفظ کدوم منافع و الویت صحبت می فرمایید؟ بروید مطالعه بفرمایید امتیازاتی که این بزرگوارتان در حین مذاکرات به دشمنان ما اهدا کرده کدامشان حفظ منافع ملی است.
Iran, Islamic Republic of
عزیز، آیا نگاه شما به از دست دادن منافع ملی یک نوع سرمایه گذاری است؟
Iran, Islamic Republic of
شعار نده، حفظ کدوم منافع ملی.
Iran, Islamic Republic of
جواب چرا این نیست، چون که آقای دکتر جلیل بده!!!
اگر همین پایمردی و دیپلماسی مقاومت دکتر جلیلی نبود که آمریکا دوره دولت قبل نامه نمیداد که خواستار مذاکرست!اگردیپلماسی مقاومت دولت قبل نبود شما چه داشتید برای معامله؟که همه آنها به لطف این ورژن حمایت از منافع توسط ظریف در همون ژنو سوخت شد و بر باد رفت که حالا باید بر سر امنیت ملت مذاکره و معامله کنند!!
آقای نهاوندیان!!!بابودجه بیت المال!!!
رهر عزیزمون به طور ویژه شما را دعا می کنند یا علی
Germany
من ولي چيزهاي ديگه اي مشاهده ميكنم
((❤️دکتر ظریف برگرد❤️))
خستگی در چشمانت موج می زند. می‌فهمیم کارت بسیار دشوار است. یک تنه دربرابر اینهمه دشمن غیر قابل اعتماد و نامرد، باید حواست به هزارویک جا باشد. انصافاً تمام تلاشت را کردی و نماینده امین، متدین، غیور و شجاع جمهوری اسلامی، در مواجهه با دشمنی. می‌دانم دلت از ناملایمتی ها شکسته، ولی رهبری تو را غیور و از بچه های انقلاب خوانده. حالا چقدر ارزش دارد که بعضی دوستان نادان تو را خائن بنامند؟ دکتر تو خوب میدانی طرف مقابل غیر قابل اعتماد است، نامرد، و فرزندان ابلیسند. نگاه کن با تو سر میز مذاکره توافق می‌کنند و تا رویت را برمی‌گردانی، زیرش می‌زنند. در جلسات خصوصی با تو یک طور حرف می‌زنند و در پشت تیریبون یک طور دیگر. دکتر ظریف، سردار دیپلمات میهن، خداقوت. ولی اگر برگردی به خداوند در پیش ملّت عزیز هستی عزیز تر می‌شوی. اینها بدعهدند می‌خواهند تو را پیش ملّت به خیال خام خودشان خوار کنند. دکتر ظریف، آمریکا فقط دنبال گرفتن یک امضاء خشک و خالی از توست تا بهانه‌ای برای بدعهدی و فشارهای بیشتر به ایران پیدا کند، بهانه‌ای رسمی، و تو خوب این را می‌دانی. حدود دو سال است که داری مجاهدت می‌کنی ولی آمریکایی‌ها نمک نشناسند. دوست ندارم فکر کنی که اگر نتوانستی در این جنگ دیپلماسی برای ملّت ایران امتیازی بگیری بازنده ای! نه تو سردار مایی ما تو را تا همین جا هم پیروز میدانیم. دکتر ظریف برگرد، نگران از ملامت بی بصیرتان نباش. مردم و رهبری تو را خوب می‌شناسند، و قدر زحماتت را میدانند. دکتر تو را به روح شهدا برگرد.
حسین
ان شاء الله از این متن یه فیلم هندی کامل درمیاد...
مذاکرات از دولت قبل شروع شده بود. آقای ظریف هم حقوق میگیره که همین کارا رو بکنه. اگه خسته میشه، اذیت میشه، تحت فشاره و . . . خوب استعفا بده. دیگه اینقدر ادا و اصول نداره. مگه نفرات قبلی تا حالا تیله بازی میکردن. حدود دو سال است ملت ایران رو گذاشتن سر کار. با بی خردی هر جور که تونستن تابو های جمهوری اسلامی رو شکوندن. غیور خوندن ایشون توسط حضرت آقا ربطی به بی فکری حضرات نداره... وگرنه آقا دو هزار بار خطوط قرمزو به صورت علنی تکرار نمی کردن. ایشون کلا تو سه تا قرار داد در تاریخ جمهوری اسلامی نقش داشتن. 598، قرار داد سعد آباد و همین مذاکرات که الحمد لله یکی از یکی بیشتر باعث غرور و افتخاره!!! آره جناب دکتر جان جد و آبادت برگرد چون دیگه امام حسن (ع) رو آقایون به خاطر ضعف و بی عرضگی خودشون دارن تفسیر می کنن. حتما بگرد...
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا برگرده؟ بگذارید قهرمان افسانه ایتان به جلو پیش برود!
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی برار!
Iran, Islamic Republic of
شما دست آقای مهران مدیری از اهالی برره رو از پشت بسته اید.
Iran, Islamic Republic of
دکتر ظریف کجا رفته؟
Germany
گل بچينه
Germany
چيزي نيست، فقط جوگير شدي اساسي