چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۳
مذاکرات هسته‌ای در وین در روز پنجشنبه

ظریف: مذاکرات رو به جلو می‌رود/ تعیین تکلیف تحریم‌ها دستور کار اصلی

پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 431257
معاون وزیر خارجه ایران با تاکید بر لغو کلیه تحریم‌های اقتصادی از زمان اجرای توافق جامع، گفت: بیشتر موضوعات در نشست‌های کارشناسی خاتمه یافته و گفت‌وگوهای معاونان ادامه دارد و احتمالاً یکی دوموضوع نیازمند تصمیم‌گیری وزراست.
ظریف: مذاکرات رو به جلو می‌رود/ تعیین تکلیف تحریم‌ها دستور کار اصلی
به گزارش جهان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

روز دوم مذاکرات نیز همانند روز اول اخبار داغی به همراه نداشت و دیدارهای دو جانبه ظریف با وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه و معاون وزیر خارجه چین و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتفاقات میدانی چندانی رخ نداد اما در عرصه رسانه‌ای جنگ قابل توجهی از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران در جریان بود که رویترز و آسوشیتدپرس گوی سبقت را از سایر هم خطان خود ربوده بودند و تلاش داشتند تا ایران را مقصر این رخوت به وجود آمده و یا عدم نتیجه گیری احتمالی از مذاکرات جاری بدانند.

روز سوم مذاکرات معاونان و کارشناسان در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین به گفت‌وگو پرداختند. ضمن اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با وزیر خارجه آمریکا و آلمان دیدار داشت. معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری با یکدیگر داشتند.

روز چهارم مذاکرات اما با آمدن ظریف از تهران به وین و نیز حضور صالحی و فریدون کمی گرمتر شد. ظریف در روز سه شنبه با وزرای خارجه آمریکا، روسیه و آلمان و نیز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار به صورت دو جانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. تمدید هفت روزه تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به اما و اگرها درباره تمدید چند روزه مذاکرات پایان داد تا نگرانی از بابت اتمام ضرب الأجل وجود نداشته باشد و طرفین چند روز بیشتر را در هتل کوبورگ به گفت‌وگو بنشینند تا نتیجه‌ای حاصل شود. هر چند سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم ترس از ترک مذاکرات در صورت نرسیدن به اهداف و نیز اظهارات رئیس جمهور کشورمان درباره بازگشت سریع فعالیت‌های هسته‌ای در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود اوضاع کنونی را کمی مبهم.

روز پنجم مذاکرات با نشست وزرای خارجه آمریکا و ایران به همراه معاونانشان و نیز معاون موگرینی و صالحی همراه بود. صالحی که به تازگی وارد مذاکرات شده نیز روز چهارشنبه رایزنی دو جانبه ۴ ساعته با مونیز وزیر انرژی آمریکا داشت. بازگشت ۱۳ تن طلا به کشور از آفریقای جنوبی یکی از اخبار خوب روز چهارم مذاکرات بود.

* * *

۲۳:۴۳ امروز هم رایزنی‌های هسته‌ای در وین در جریان بود و بازار داغ ملاقات‌های دوجانبه وزرای خارجه ایران و ۵ کشور از ۶ کشور.

۲۳:۰۳ یک منبع به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته دیدار سطح وزرای خارجه بین ایران و گروه ۱+۵ به ایجاد فضای مثبت در مذاکرات هسته‌ای منجر شده است.

۲۱:۴۵ صالحی و مونیز برای دومین بار از ساعت ۷:۳۰ دقیقه به وقت وین دیدار خواهند داشت

۲۱:۴۰ پایان دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از یک ساعت

۲۱:۳۵ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به وین سفر کرده است امشب وین را ترک خواهد کرد.

۲۱:۳۱ سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت که موضوعات پیچیده‌ای در مذاکرات هستند که باید حل شوند.

۲۱:۱۳ وزیر خارجه فرانسه که در حال ترک وین بود با بیان اینکه در برخی مسائل پیشرفت داشتیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم، گفت که یکشنبه عصر به وین بازمی‌گردد.

۲۰:۴۴ وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی قبل برای هفتمین بار طی یک هفته اخیر در وین به گفت‌وگو نشستند. در این نشست صالحی و مونیز به همراه کارشناسان حضور دارند.

۲۰:۳۰ دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه پس از یک ساعت پایان یافت

۲۰:۱۲ یک روزنامه آمریکایی از وجود اختلافاتی بین دولت آمریکا و کنگره این کشور بر سر تمدید قانونی برای تحریم‌ ایران خبر داد که در پایان سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود.

۲۰:۰۷ وزیر خارجه اتریش نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای ابراز امیدواری کرد.

۱۹:۰۶ خبرگزاری بلومبرگ از قول یک دیپلمات ایرانی مدعی شده تهران آماده اعطای «دسترسی مدیریت‌شده» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

۱۸:۴۹ قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد نیاز طرف ایرانی به توافق هسته‌ای بسیار بیشتر از گروه ۱+۵ است.

۱۸:۴۸ «بیزینس اینسایدر» در گزارشی درباره استفاده از بمب‌های سنگرشکن علیه ایران نوشت به دلیل دانش بومی هسته‌ای این کشور و عدم تضمین نابودی تاسیسات هسته‌ای آن، گزینه نظامی موثر نیست.

۱۸:۴۱ یک مقام مطلع در هیأت ایرانی خبر صدور قطعنامه‌ مدت‌دار شورای امنیت برای رفع تحریم‌های ایران را تکذیب کرد.

۱۸:۴۰ سیاستمدار مشهور لبنانی معتقد است که پس از توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و قدرت‌های بزرگ، نفوذ ایران افزایش پیدا خواهد کرد.

۱۸:۰۳ وزرای خارجه ایران و چین دقایقی قبل به گفت‌وگو نشستند.

۱۷:۲۰ وزیر خارجه چین در ابتدای ورود به محل مذاکرات هسته‌ای، گفت احتمال حصول توافق میان ایران و گروه ۱+۵ پیش از ضرب‌الاجل مقرر، بسیار زیاد است.

۱۷:۰۰ آغاز دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس

۱۶:۰۹ ایزدی گفت: آمانو در سفر به تهران به نمایندگی از آمریکا تلاش می‌کند ایران را راضی به مصاحبه یا بازجویی از دانشمندان هسته‌ای کند؛ ضمن اینکه در بحث PMD (ابعاد احتمالی نظامی) نیز مباحث مدنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد.

۱۵:۵۱ وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه تائید کرد که وانگ یی راهی اتریش می‌شود تا در مذاکرات هسته‌ای شرکت کند.

۱۵:۵۱ آمریکا و اروپا در تلاش برای دستیابی به مکانیزمی هستند که بتوانند به دنبال انعقاد توافق جامع با ایران، راه را برای تحریم فوری و مجدد ایران باز گذارند؛ سازوکاری که از آن به عنوان «بازنگری تحریم‌های ایران به صورت دوره‌ای» یاد می‌شود.

۱۵:۳۸ تا قبل از توافق ژنو، حفره‌ای طلایی در اختیار ایران بود برای دور زدن تحریم‌های مالی و بانکی. اما عدم دقت کافی در نحوه نگارش «امتیار تعلیق تحریم حوزه طلا»، این فرصت طلایی را سوزاند.

۱۵:۳۱ وزرای خارجه ایران و آلمان دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند.

۱۵:۰۴ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی قبل وارد هتل محل مذاکرات شد و گفت: هنوز به توافق نرسیده‌ایم اما حرکت رو به جلو داریم.

۱۴:۵۱ خبرنگار پایگاه آمریکایی المانیتور خبر داد که جان کری امروز پنجشنبه در وین با وزیر خارجه انگلیس، چین و فدریکا موگرینی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران دیدار و گفتگو می‌کند.

۱۴:۵۰ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا دقایقی دیگر به جمع مذاکره کنندگان در وین می‌پیوندد و قرار است ساعت ۱۹ با ظریف دیدار کند.

۱۴:۳۸ کارشناس ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا موسسه «وریسک پلکرفت» در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی گفت که احتمال حصول توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بیشتر از احتمال عدم توافق است.

۱۴:۲۷ وزرای خارجه ایران و فرانسه قرار است ساعت ۱۷ به وقت محلی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) دیدار و گفت‌‌وگو کنند.

۱۴:۱۹ امروز قرار است پیام یوتیوبی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان منتشر شود.

۱۴:۰۴ مذاکرات دو جانبه وزرای خارجه آمریکا و انگلیس لحظاتی قبل شروع شد.

۱۳:۳۸ رویترز به نقل از یک مقام که نام و ملیتش را مشخص نکرده گزارش داد که «ظریف وزیر خارجه ایران احتمالا روز جمعه به تهران برود البته این موضوع هنوز تایید نشده است».

۱۳:۳۳ وزیر خارجه انگلیس در بدو ورود به محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای گفت طرفین هنوز به هیچ گشایشی دست نیافته‌اند، اما تلاش می‌کنند شتاب گفت‌وگوها را حفط کنند.

۱۳:۲۱ وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی قبل در بالکن هتل محل مذاکرات گفت: مذاکرات رو به جلو می‌رود و باید امیدوار باشم.

۱۳:۲۰ دبیر شورایعالی امنیت ملی با یادآوری برخی موانع همکاری که در گذشته به دلیل اتخاذ رویکردهای متفاوت از جانب آژانس روند تعامل مثبت را با چالش مواجه کرد، افزود: ایران چون گذشته آماده ادامه همکاری نزدیک با آژانس برای حل مسائل باقیمانده است.

۱۲:۵۴ منابع دیپلماتیک می‌گوید بحث در مورد نحوع رفع تحریم‌های ایران اصلی‌ترین دستور کار مذاکرات امروز در وین است.

۱۲:۴۱ شبکه آمریکایی بلومبرگ در برنامه ویژه درباره مذاکرات هسته‌ای با حضور دو خبرنگار ارشد غربی اعزامی به وین و همچنین حسین موسویان به بررسی موضوعات مختلف مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای پرداختند.

۱۲:۳۶ وزرای خارجه ایران و آمریکا برای هفتمین بار قرار است ساعت ١٧:٣٠ به وقت محلی ٢٠ به وقت تهران دیدار کنند.

۱۲:۱۱ معاون وزیر خارجه ایران با تاکید بر لغو کلیه تحریم های اقتصادی از زمان اجرای توافق جامع، گفت: بیشتر موضوعات در نشست‌های کارشناسی خاتمه یافته و گفت‌وگوهای معاونان ادامه دارد و احتمالاً یکی دوموضوع نیازمند تصمیم‌گیری وزراست.

۱۲:۰۱ رئیس بخش امنیتی-سیاسی دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانسی ایران را بزرگ ترین تهدید برای این رژیم خواند و ادعاهای تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

۱۱:۱۴ گرت پورتر روزنامه‌نگار آمریکایی و نویسنده کتاب «بحران ساختگی» تصریح کرد در سفر کنونی خود به «وین» نشانه‌هایی دریافت کرده که می‌تواند بگوید احتمال توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بیش از ۵۰ درصد است.

۱۰:۰۹ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنج شنبه) برای دیدار با شمخانی به ساختمان شورای عالی امنیت ملی رفت.

۰۳:۴۷ خبرنگار تلویزیون سی‌بی‌اس گفت:«کنگره آمریکا نمی‌تواند توافق را از بین ببرد البته می‌تواند برای آن دردسر درست کرده و به دولت باراک اوباما صدمه بزند.»

۰۲:۰۷ یک خبرگزاری روس خبر داد که شورای امنیت سازمان ملل احتمالا قطعنامه‌هایی دارای محدوده زمانی برای رفع تحریم‌های ایران صادر می‌کند.

۰۱:۵۱ نوزده ماه پیش بود که کشورهای غربی در توافق ژنو متعهد به لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها برای ایران شدند؛ تعهدی که تازه یک هفته از عملی شدن آن می گذرد.

۲۳:۰۱ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه بار دیگر بر لزوم دسترسی به تأسیسات نظامی ایران به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های توافق هسته‌ای تأکید کرد.

۲۲:۴۵ نشست صالحی و مونیز پس از حدود ۴:۱۵ دقیقه پایان یافت.
۲۲:۱۵ وزیر امور خارجه آلمان لحظاتی پیش وارد هتل محل مذاکرات هسته‌ای در وین شد.

۲۲:۰۰ نشست صالحی و مونیز از ساعت ۴ به وقت وین (۶:۳۰ به وقت تهران) کماکان ادامه دارد.
۲۱:۵۷ وزیر خارجه کشورمان پنجشنبه با همتایان آلمانی، انگلیسی و چینی و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پس وضع خرابه....
خب به جلو یعنی چی ؟یعنی می ره که چی بشه؟ نفعش برای ما چیه؟
United States
دو ساله دارید همین رو میگید نکنه اقای ظریف فکرده یک هفته است مذاکره رو شروع کرده!!