کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح آل سعود برای فروپاشی نظام سوریه

3 تير 1394 ساعت 11:20

طرح آل سعود در سال ۲۰۱۲ برای فروپاشی نظام سوریه برمبنای تشکیل کمیته نظامی مشترک با ترکیه و قطر برای تجهیز ۳۰۰۰۰ عنصر مسلح و کمک به حامیان مخالفان سوریه در لبنان و عراق به ویژه نظام اردن از جمله اسنادی است که سایت ویکی لیکس از رسوایی های دیپلماتیک سعودی ها منتشر کرده است.


به گزارش جهان، ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار خبر داد، در ژوئیه سال ۲۰۱۲ سوریه شاهد خشونت بار ترین درگیری های میدانی بود و در شانزدهم این ماه ارتش به اصطلاح آزاد عملیات «آتشفشان دمشق» را با هدف شعله ور کردن درگیری های داخلی در حومه های پایتخت سوریه شروع کرد.

دو روز بعد ساختمان امنیت ملی سوریه منفجر و به کشته شدن ژنرال داوود راجحه وزیر دفاع و آصف شوکت جانشینش، ژنرال حسن ترکمانی رییس کمیته مدیریت بحران و هشام اختیار رییس دفتر امنیت ملی منجر شد.

در ۲۴ همین ماه مخالفان مسلح به شهر حلب برای سیطره بر نیمی از این شهر و بخش گسترده ای از ریف آن هجوم بردند.

این اتفاقات با زمانی همراه بود که بندر بن سلطان ریاست دستگاه امنیتی عربستان و پرونده سوریه را برعهده گرفته بود.

تا آن زمان ریاض به طور علنی برحل بحران از طریق دیپلماتیک سخن می گفت و خواستار « توقف حمام خون» بود اما کم کم دست خود را در حمایت از آنچه « انقلاب مسالمت آمیز» می خواند، رو می کرد.

در همین ماه هیات وزیران سعودی به ریاست ملک عبدالله بن عبدالعزیز از « گسترش خطرناک اعمال خشونت آمیز از سوی نظام سوریه ابراز تاسف کرد».

این در حالی است که ملک عبدالله اواخر ماه مه ۲۰۱۲ شیوخ شناخته شده سلفی را فراخوانده و آنها را از « جمع کردن تبرعات برای شهروندان سوری» منع کرده بود.

اما اسنادی که ویکی لیکس از رسوایی های دیپلماتیک آل سعود منتشر کرده است، نشان می دهد که سعودی ها از همان ماه های اول بحران سوریه اهتمام زیادی به مسئله نظامی و تسلیحاتی مخالفان سوریه داشته اند.

هماهنگی سعودی – ترکی برای حمایت از مخالفان مسلح سوری که بعداز سفر آوریل سال ۲۰۱۵ محمد بن نایف ولی عهد سعودی به آنکارا در رسانه ها انعکاسی گسترده یافت، درحقیقت از سه سال قبل شروع شده بود.

نامه ۲۹ آوریل سال ۲۰۱۲ که به امضای مقرن بن عبدالعزیز رییس دستگاه امنیتی و سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی رسیده است ، نشان می دهد که آنها به اهمیت تحرکات برای کمک به مخالفان سوریه و به اصطلاح ارتش آزاد اهتمام و تاکید زیادی دارند.

در این نامه به توافق بین آل سعود با ترکیه و قطر برای ایجاد کمیته یا هیاتی از نظامیان ارشد به عنوان رابط بین شورای ملی سوریه و ارتش آزاد و ضرورت همصدایی و قرار گرفتن |آن زیر چتر رهبری شورای ملی (برهان غلیون» تاکید شده است.

حدود ۲۰ روز قبل از آن سعود الفیصل ابراز امیدواری می کند که « نظر کریمانه » یعنی ملک عبدالله با هماهنگی ریاض با ترکیه که بسیار با اهمیت است، با توجه به وجود پرونده های ویژه در منطقه از جمله سوریه موافق باشد تا آل سعود بتواند از مواضع آنکارا برای افزایش فشار بر نظام سوریه استفاده کند.

نامه ۸ آوریل ۲۰۱۲ ، سعود الفیصل می نویسد: باید تماس های ما با انقلابیون سوری افزایش یابد و بر آنها فشار وارد کنیم تا صفوف خود را یکی کرده و مواضعشان را هماهنگ کنند زیرا به تسریع فروپاشی نظام سوریه کمک می کند.

در سفارت بیروت علی عواض عسیری سفیر سعودی ها پیامدهای خبر کشته شدن اعضای کمیته بحران در ماه مه ۲۰۱۲ را پیگری می کند و در نامه ای می نویسد که « نمی توان شایعات کشته شدن اعضای کمیته مدیریت بحران در رهبری سوریه را تایید کرد به ویژه اینکه گفته می شود آصف شوکت داماد رییس جمهوری سوریه هم در میان آنان است».

عسیری می افزاید: اما این شایعات اهداف دیگری را محقق ساخته و از جمله اینکه کمیته مدیریت بحران با حضور همه اعضا تشکیل نخواهد شد و به مانعی برای برنامه های میدانی رهبری سوریه منجر می شود.

در این نامه ها از رسیدن مقدار زیادی سلاح از طریق ترکیه برای به اصطلاح ارتش آزاد سوریه از جمله حدود ۳۰۰ آر پی جی با ۱۲۰۰۰ گلوله و همچنین حدود ۴۰۰ قبضه مسلسل کلاشینکوف خبر داده شده است.

در این نامه ها با اشاره به میزان سلاحی که قدرت ارتش آزاد سوریه را برای تجهیز اعضای کنونی و جذب نیروهای جدید افزایش می دهد، آمده است:اگر این ارتش سلاح کافی در اختیار داشته باشد می تواند ۳۰۰۰۰ عنصر را آماده کند و در این صورت قادر خواهیم بود بدون اینکه منتظر مواضع روسیه که هیپحکس نمی داند، باشیم، کار نظام سوریه یکسره خواهد شد.

در این نامه ها همچنین آمده است که ناظران از اینکه نقش شورای ملی سوریه در میدان پایان یافته و بی اثر شده ابراز تاسف کرده و نگران هستند که اعضای این شورا خواستار گفت وگو با بشار اسد شوند و به مخالفت خود پایان دهند.

سفیر سعودی از تبدیل ایستادگی به اصطلاح انقلابیون سوری در باباعمرو در شهر حمص و تبدیل آن به پیروزی نیروهای بشار اسد رییس جمهوری که به تقویت اعتماد به نفس نظام تبدیل شده است، ابراز نگرانی کرده و از اینکه درخواست ها برای مسلح شدن مخالفان کاهش یافته ، ابراز تاسف خورده است.

در این نامه ها از اینکه تفاهم های بین المللی موجب شود حمایت از مخالفان سوری از صدر اولویت ها وتوجه های کشورهای عربی خارج و به ترغیب همه طرف ها برای یافتن راه حل های سیاسی منجر شود، ابراز نگرانی شده است.

سفیر سعودی در این نامه نوشته است: کسانی که بحران سوریه را پیگیری می کنند ادامه کمک ها برای ایستادگی مخالفان مسلح سوری را در چارچوب پرداخت حقوق های بالا به نظامیان جدا شده از ارتش سوریه ، ارائه سلاح های بیشتر ، کمک به کشورهای همسایه سوریه به ویژه اردن، تقدیم کمک مالی به ساکنان مناطق نزدیک مرزهای سوریه در لبنان و عراق برای اینکه با مخالفان سوری همراهی کنند، تاکید کرده اند.

در این نامه ها آمده است: در این چارچوب ، نمایندگان گروه جریان المستقبل در منطقه شمالی عکار لبنان نزدیک مرزهای سوریه از مواضع این جریان انتقاد کرده اند و دلیل آن این است که احساس می کنند از ارائه کمک به مخالفان سوری عاجز هستند.

سفیر سعودی پیشنهاد کرده است: شاید مفید خواهد بود اگر کشورهای حامی مخالفان سوریه از این منطقه لبنان و مناطق مشابه حمایت مالی کنند تا شرایط زندگی آنها به سرعت بهبود یابد وبتوانند به بسادگی با مناطق داخل سوریه ارتباط و تماس برقرار کنند به ویژه اینکه میزبانی از تعداد زیادی از پناه جویان سوری برای آنها هزینه ساز و رنج آور شده است.


کد مطلب: 429712

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/429712/طرح-آل-سعود-فروپاشی-نظام-سوریه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com