جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۸
مرتضی طلایی مطرح کرد؛

پیامدهای نگاه سیاسی و پوپوليستي به 'حضور بانوان در ورزشگاه'/ این موضوع اولويت چندم ملت است؟

شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 428832
ورود دولت ها به حوزه هايي اينچنيني علاوه بر لوث شدن موضوع، كمكي هم به حل آن نمي كند بله برعكس زمينه را براي پيچيده تر شدن آن نيز فراهم خواهد كرد.
پیامدهای نگاه سیاسی و پوپوليستي به
گروه جامعه جهان نيوز: يكي از مهمترين معضلاتي كه متاسفانه گيربانگير كشور است، داشتن نگرش سياسي به موضوعات كاملا غير سياسي است. به اين مفهوم كه دولت ها و بطور كلي افراد داراي نفوذ و منافع -فارغ از نگرش سياسي- براي بهره برداري هاي خاص كوشيده اند تا به موضوعاتي غير سياسي كه به نوعي با حساسيت عمومي مواجه مي شود، برخورد سياسي داشته و بعضا از اين فضا به تقويت جايگاه خود در نزد قشري خاص بپردازند. غافل از اينكه رويكرد سياسي در حوزه اجتماعي و فرهنگي نتايجي عكس به دنبال دارد و در بسياري موارد به حاد تر شدن موضوع منجر مي شود.

اين نگاه از گذشته تاكنون با انتقادات فراواني چه در عرصه نخبگان و چه در عرصه افكار عمومي مواجه بوده است.

در روزهاي گذشته موضوع ورود يا عدم ورود زنان به ورزشگاهها- به طور خاص واليبال- يكي از موضوعاتي بود كه توسط افراد مختلف و از تريبون هاي گوناگون به آن پرداخته شده و سخنان عامه پسندي مطرح شده است كه بررسي آن ها نشان مي دهد بيش از آن كه دغدغه زنان و يا موفقيت ورزشكاران ملي مطرح باشد دغدغه سياسي افرادي است كه در يك سوي قصه دنبال بهره برداري خود هستند. آن هم در موضوعي كه نگاه روشن و راي قاطع مراجع تقليد در باره آن بيان شده و حتي طرح كنندگان موضوع هم به خوبي از نتايج آن آگاه هستند.

فارغ از نگاه شرعي و فتواي مراجع عظام تقليد در اين باره، آنچه بيش از هرچيز در اين ميان به چشم آمد و كمتر به آن پرداخته شد، نگاه غيرحرفه اي، پوپوليستي و قشري نگر به اين موضوع بود. در سطح برخي رسانه ها كوشيده شد تا اين موضوع به مهمترين موضوع روز تبديل شود. در حالي كه در ميدان واقعي اينها حتي در اولويت هاي پايين مردم هم به سختي جاي مي گيرند.

در ميان همه مشكلاتي كه در كشور دست به گريبان دولت انداخته، پرداختن به اين موضوع آن هم در سطوح سياسي در نزد افكار عمومي چه قضاوتي مي تواند داشته باشد؟ آيا به راستي اولويت شهر و كشور ما ورود يا عدم ورود بانوان به ورزشگاهها است؟

شايد يكي از مهمترين دلايل حل نشدن اين قبيل مشكلات و تداوم آن در طول حيات دولت ها، همين سياسي نگريستن به موضوعاتي است كه اساسا ريشه اي اجتماعي و فني دارد. به راه انداختن كارناوال رسانه اي و مصاحبه هاي پي در پي و گره زدن موضوعي كاملا روشن به شعارهاي عامه پسند و گمراه كننده، در نهايت نه به سود بانوان و نه به سود ورزش است. اين موضوعات اگر واقعا دغدغه مسئوولان محترم نيز باشد، راه حل آن در تريبون هاي سخنراني و بيان مكرر آن در رسانه ها نيست؛ مگر آنكه همانگونه كه اشاره شد دولت ها از پيگيري اين موضوعات اهدافي غير از آنچه بر زبان مي رانند داشته باشند كه نوعا اينگونه نيز هست.
نكته اينجاست كه بسياري از دولت ها بدون آنكه برنامه مشخصي در حوزه هايي چون جوانان، زنان، دانشجويان، معلمان و ... داشته و يا كارنامه قابل قبولي ارائه كرده باشند، صرفا از نگاه ژستي سياسي و سبد راي به اين موضوعات مي پردازند.

موضوعي ديگري كه كمتر به آن توجه مي شود تلاش براي منحرف كردن افكار عمومي از مشكلاتي است كه گريبانگير مردم است. موضوعاتي چون حل بيكاري، معيشت، ازدواج و... كه در ايام انتخابات معمولا بيشترين وعده دولت ها در همين زمينه هاست موضوعاتي كه فراگير و مشترك ميان همه خانواده ها و اقشار جامعه است اما با كمال تعجب مي بينيم موضوعاتي تبديل به مباحث روز مي شود كه خواسته درصد قليلي از جامعه را شامل مي شود.

همانگونه كه اشاره شد، وظيفه مديران و سياستمردان ،سياسي كردن حوزه اجتماعي و سياسي نگريستن به همه موضوعات نيست. ورود دولت ها به حوزه هايي اينچنيني علاوه بر لوث شدن موضوع، كمكي هم به حل آن نمي كند بله برعكس زمينه را براي پيچيده تر شدن آن نيز فراهم خواهد كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداروشکر که کسی نیومده بود
فدراسیون جهانی والیبال با تک جنسیتی شدن محیط های ورزشی به شدت مخالف است ...
نگاه سياسي زماني است كه در دولت قبل ورود بانوان آزاد بود
مصطفی
United States
شکا که خودتون سردمدار پوپولیست هستین چرا از گسترشش واهمه دارین
....
چه کسی جز آنها می تواند هر کنسرت و سخنرانی را به هم بریزد؟ ...
پوپولیستی هم هست
واقعا خوشحال هستم که باورود زنان به ورزشگاه ها مخالفت شده
فیروزی
پس معلومه یا خیییییییلی از زنها وحشت داری که میترسی بیان تو ورزشگاه یا از اون عقب مونده های صد سال پیش هستی که ادعای مردسالاری داره!! در هر حال خدا بهت کمک کنه!
Romania
احسنت..
چه تحلیل درستی!
قطعاً مضرات حضور بانوان در بازی های مردان بیش از منافع آن است.
فیروزی
پس لطفا نظرات "کارشناسانه" خودتون رو درباره مضرات این عمل توضیح بدید دکتر جان!
ایران
ما فراموش کرده ایم...
Iran, Islamic Republic of
به هرچی که زیاد گیر بدهی لوث می شه ....
اگر ورود بانوان به ورزشگاه اولویت نداره و خیلی مهم نیست پس این همه تبلیغ نکنین علیهش و اجازه ورود به بانوان بدید تا سر موضوع به این کوچیکی این همه وقت گذاشته نشه و حرمت خیلی از بزرگان حفظ بشه!!
ما عادت داریم همیشه سر موضوعات کوچیک بحث کنیم و فرصتها رو از دست بدیم
شهروند
United States
سلام
ببنید سایت جهان نیوز یک حرفش میگه که این موضوع رو نباید سیاسی کرد
حرفش درست ولی اگر بانوان رو راه بدید آیا کار به اینجا کشیده میشه؟
اونا مگه دل ندارن؟
من میگم آقا جان خانم ها رو بذارید بیان اگر دوست داشتین یک قسمت سکو رو در اختیار خانم ها بگذارید که جدا باشند یا اینکه کاری نداشته باشید یک بار بذارید بیان بازتابش رو ببینید اگر خوب بود که هیچی اگر بد بود واون رو تجزیه و تحلیل کنید
یه مورد اخیرا تو مسابقات بسکتبال بود که خانوم ها حضور داشتن. اینقده بی جنبه بازی در آوردن که مخالفای حضورشون دلیل دارن واسه اجازه ندادنشون به ورزشگاه
مطمئنا کمتر کسی مخالف حضور بانوان در ورزشگاهاست ولی هم باید یه سری هنجارها رعایت بشه و هم ورزشگاه ها امکاناتشو داشته باشن
حسین
Iran, Islamic Republic of
چیزی که برای کسی ظاهرا اصلا مطرح یا مهم نیست، دین است. دین چه می گوید و خدا چه خواسته است. شب اول قبر شب حسرت و پشیمانی است ولی سودی ندارد.
علی محمدنصیری لرستانی
بینی وبین الله،دغدغه چند درصد مردم ایران رفتن یانرفتن بانوان محترمه به ورزشگاه هاست؟؟دغدغه حداقل 90تا95%جامعه امروز ایران بیکاریه که خانواده هاحداقل2تابچه لیسانس بیکار توی خونه دارن،دغدغه مردم گرانی وتورمه،کل استان های ایران رودرنظربگیریدبجزتهران،اگر اولویت ودغدغه شون رفتن خانمابه ورزشگاهها بوداونوقت اون کسی که این مسئله رو مطرح کرده دین وگناه این ملت به گردنشه،واماتهران98%مردم شهر واستان تهران اصلا دغدغه یااولویتشون این بحث نیست،اون 2%هم یک درصد شون کسانی هستند که بهره برداری سیاسی میکنن،1درصددیگشون هم کسانی هستند که شب شکم سیرمیخوابند،ودغدغه شغل،اجاره مسکن،اقساط عقب افتاده،گرانی وتورم ندارندوصدالبته هرچی پول بیشتری واسه کالا یاخدماتی پرداخت کنندیک نوع حس اشرافیت رو دارندوپزشو میدن،ودرجامعه خبرازبیکاری،تورم اعتیاد وشکم خالی همسایه شونو ندارن