کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسعود میرکاظمی تاکید کرد:

هزینه جاری و درآمد نفتی دولت به‌اندازه دولت سابق است/ دولت ریال کافی دارد؛ تحریم را بهانه نکند

27 خرداد 1394 ساعت 11:24

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «نمی‌شود تحریم را بهانه کرد، چون ریال به‌اندازه کافی در اختیار داشتید» گفت: سؤال ما این است که دولت این پول را که معادل هزینه جاری هشت سال دولت سابق است، کجا خرج کرده است؟


به گزارش جهان، سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به سخنان روز دوشنبه معاون اول رئیس‌جمهور در گفت و گو با سایت نماینده اظهار داشت: آقای جهانگیری صحبت‌هایی داشته است مبنی بر اینکه نفت الآن ۵۰ دلار شده و نتیجه گرفته‌اند که بی‌انصافی است با وزیر آموزش‌وپرورش این‌طور رفتار شود.

دولت یازدهم از سال ۹۲ تا ۹۴ به‌اندازه هشت سال دولت قبل هزینه جاری داشته

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کل هزینه‌های (فقط) جاری دولت قبل، از سال ۸۴ تا ۹۱، ـ بدون هزینه‌های عمرانی ـ ۴۶۴ هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما جمع سه سال اول دولت یازدهم ـ با احتساب تحقق بودجه مصوب امسال ـ جمعاً ۴۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ یعنی می‌توانیم بگوییم که سه سال این دولت تقریباً به‌اندازه هشت سال دولت سابق هزینه جاری داشته است و این نشان می‌دهد که دولت یازدهم به‌اندازه کافی پول در اختیارش قرار داشته.

وی با ذکر این نکته که «نمی‌شود تحریم را بهانه کرد، چون ریال به‌اندازه کافی در اختیار داشتید» افزود: سؤال ما این است که دولت این پول را که معادل هزینه جاری هشت سال دولت سابق است، کجا خرج نموده؟

گره زدن تحریم‌ها با آب خوردن مردم به دور از انصاف است

وزیر اسبق نفت در ادامه با اشاره به درآمدهای نفتی دولت‌های نهم تا یازدهم گفت: سال‌های ۸۴ تا ۹۱ مجموع درآمد ریالی نفتی کشور ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که به حساب خزانه واریز شده است. درعین‌حال طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ که تصدی امور به دست دولت یازدهم است، ـ با احتساب تبصره امسال ـ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی از فروش نفت برداشت شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خطاب به دولتی‌ها گفت: شما در بودجه جاری و برداشت از نفت، خوب خرج کردید. دولت حتی مشکل آب را به تحریم پیوند می‌زند، درصورتی‌که در کنار همه پول‌های بودجه جاری و درآمد ریالی نفتی، یک مجوز خاص هم برای برداشت از صندوق توسعه ملی از مقام معظم رهبری در خصوص حل مشکل آب گرفته‌اند. در نتیجه گره زدن تحریم‌ها با بعضی موارد مانند آب خوردن مردم واقعاً به دور از انصاف است. وقتی به این وضوح ضعف مدیریتی نمایان است، چرا تحریم را عَلَم می‌کنید؟

«برداشت از صندوق توسعه ملی» و «بودجه جاری» و «درآمد ریالی نفتی» دولت یازدهم را که با هم جمع کنیم،حتی از مجموع برداشت ریالی نفت در ۸ سال دولت قبل بیشتر می‌شود

نماینده مجلس نهم گفت: نکته قابل‌توجه دیگر این است که دولت برداشت‌هایی هم از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی انجام داده است. در یک نوبت ۱.۷ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی برداشتند و به بخش خصوصی دادند که البته قرار بوده این مبلغ را برگردانند ولی هنوز برنگشته است. یک نوبت هم ۴.۱ میلیارد از صندوق توسعه برداشت شده بود و بعداً آن را به نام ذخایر بانک مرکزی تغییر سند دادند. بعد هم گفتند که فقط ۱.۲ میلیارد اتفاق افتاده است. ۸ میلیارد هم که مجوز خاص برای معضل آب است. اگر این‌ها را هم اضافه کنیم که بیش از ۸ سال دولت سابق برداشت ریالی از نفت بوده است.

نگاه دولت اصلاً برگرفته از اقتصاد مقاومتی نیست/ الآن تقریباً همه پروژه‌های نفتی را تعطیل کرده‌اند، منتظرند با ۱+۵ به نتیجه برسند

میرکاظمی در ادامه به موضوع افزایش نقدینگی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش بانک مرکزی افزایش نقدینگی در پایان سال ۹۳ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، درصورتی‌که در ۸ سال دولت سابق این عدد معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. سؤال این است که این نقدینگی کجا رفته است؟

نماینده تهران خاطرنشان کرد: از این بودجه‌ها یک بخش را به حمایت از تولید می‌دادند، بخش دیگری را هم می‌توانستند به پروژه‌های عمرانی اختصاص بدهند.

عضو کمیسیون انرژی با اعتراض به سیاست در پیش گرفته شده توسط دولت تأکید کرد: الآن همه پروژه‌های نفت خوابیده است و تقریباً نفت را تعطیل کرده‌اند. منتظر هستند ۱+۵ به نتیجه برسد تا اروپایی‌ها بیایند سرمایه‌گذاری کنند، حتی چینی‌ها را هم بیرون کردند. متوجه نمی‌شویم که این چه کاری است!

وی گفت: چند درصد از این نقدینگی و هزینه جاری که بالا برده را توانستند برای پروژه‌های عمرانی جذب کنند؟ حداقل ۱۰ درصد را هم برای حل مشکل آب می‌بردند، چرا همه این مبلغ را صرف بودجه جاری کردند؟ این سیاست نشان می‌دهد که نگاه دولت اصلاً برگرفته از اقتصاد مقاومتی نیست.

پس از دو سال فرصت‌سوزی امروز ادبیات دولت تغییر کرده است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: یک نگاه خوش‌بینانه وجود داشت و از ابتدا نیز افرادی دلسوزانه به دولت تذکر دادند که منتظر ۱+۵ نباشید و مسائل داخلی را در با استفاده از توان داخلی حل کنید.

وی گفت: دولت به اینکه ۸۰ درصد مشکلات ما داخلی است توجه نکرده است و امروز می‌بینیم که بعد از فرصت‌سوزی‌هایی که انجام شده ادبیاتش تغییر کرده است. اگر در آرشیو خبرها سخنان سخنگوی دولت، معاونین و خود رئیس‌جمهور در شورای کار را ببینید، ابتدا می‌گویند ۳ ماه دیگر تحریم‌ها حل می‌شود، سپس می‌گویند ۴ ماه دیگر حل می‌شود، نهایتاً قول می‌دهند ۶ ماه دیگر حل می‌شود. دولت از ابتدا اصلاً این بحث را که عمده مشکلات کشور، داخلی است مطرح نمی‌کرد.

میرکاظمی افزود: امروز ادبیات دولت عوض شده است و می‌گویند: «نه!‌ ما منتظر نیستیم.» اما واقعیت این است که ما فرصت را از دست دادیم.

وی گفت: من این را با اطمینان می‌گویم که امروز واقعاً نفت و گاز تعطیل شده است. آن چیزی را هم که مطرح می‌کنند از باقی‌مانده‌های دولت قبل است. فاز ۱۲ پارس جنوبی با ۹۲ درصد پیشرفت تحویل دولت یازدهم شد، حتی در دولت قبل تعدادی تِرَین (Train) گازی آن نیز وصل شده بود. آقایانِ این دولت، افتتاح را هر بار عقب انداختند و بعد از ۲۰ ماه افتتاح کردند تا بگویند این کار در این دولت انجام شده است.

دولت باید به نمایندگان پاسخ دهد که چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید!

میرکاظمی در پایان گفت: این‌ها نکاتی است که نمایندگان مجلس به آن واقف هستند و دنبال خواهند کرد. دولت می‌بایست به این سؤالات پاسخ دهد: هزینه‌های جاری را کجا خرج کرده است؟ مبالغ برداشته شده از صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره بانک مرکزی که تبدیل به ریال شد کجا هزینه شده است؟ درآمدهای نفتی را که به ریال تبدیل کرده، کجا هزینه کرده است؟ همه این‌ها را که جمع ببندیم از ۸ سال دولت قبل بیشتر منابع در اختیار داشتند، بایستی توضیح بدهند که چکار کردند؟ دولت باید پاسخ دهد که چرا واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید؟


کد مطلب: 428399

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/428399/هزینه-جاری-درآمد-نفتی-دولت-به-اندازه-سابق-ریال-کافی-تحریم-بهانه-نکند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com