يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۷
۴

مناظره جنجالی الجزیره درباره ایران و عراق که به درگیری کشید

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 428072
پاسخ به توهین مجری برنامه الاتجاه المعاکس شبکه الجزیره به حضرت آیت الله سیستانی، موجب درگیری فیزیکی میان میهمانان این برنامه شد.
مناظره جنجالی الجزیره درباره ایران و عراق که به درگیری کشید
به گزارش جهان به نقل از رسا، برنامه الاتجاه المعاکس که از شبکه الجزیره پخش می‌شود این هفته شاهد درگیری فیزیکی میهمانان برنامه بر سر اقدامات بسیج مردمی عراق و فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی بود. میهمانان این برنامه سرمد عبدالکریم، سردبیر خبرگزاری الاخبار العراقیه در طرفداری حزب بعث و علاء عبدالخطیب، نویسنده و تحلیل گر سیاسی عراقی حامی بسیج مردمی بودند.

سرمد عبدالکریم که وابستگی به حزب بعث دارد در این گفت و گوی تلویزیونی گفت: ارتش عراق ضعیف و ترسو است که تابع محض تابع فرمانده سپاه ایران و هادی العامری است. ارتش عراق وابسته به طایفه شیعه است و بسیج مردمی این کشور هیچ دستاوردی برای عراق نداشته است.

سردبیر خبرگزاری الاخبار العراقیه، سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را متهم به تخریب و حرکت های تروریستی در عراق کرد و مدعی شد: ایران عراق، سوریه و لبنان را ناامن کرده است و به دنبال سیطره بر این کشورهاست.

فیصل قاسم مجری سرشناس و جنجالی شبکه الجزیره در پی این سخنان عبدالکریم با القای این نکته که ایران به دنبال نابود کردن ارتش عراق است مدعی شد: ایران با ایجاد شبه گروه های نظامی به دنبال سلطه بر این کشور است، چرا که ارتش عراق در جنگ هشت ساله ایران را شکست داد و استفاده امام خمینی(ره) از تعبیر جام زهر به دلیل همین شکست بود.

مجری الجزیره که نتوانست پیروزی پیاپی بسیج مردمی عراق را در پیشروی علیه داعش تحمل کند مدعی شد که بسیج مردمی عراق هیچ دستاورد مهمی را برای این کشور نداشته است و ایران پس از خروج آمریکا از عراق بسیاری از پایگاه ها و مراکز مهم را به اشغال خود در آورده است.

فیصل قاسم که پیش از این به دلیل توهین به ارتش سوریه و مقامات این کشور دستگیر شده بود بار دیگر با توهین شدید و تهمت به حضرت آیت الله سیستانی، جنگ با داعش را وظیفه دولت عراق برشمرد و گفت: تصمیم جهاد باید از سوی دولت عراق گرفته می شد نه اینکه مرجعیت وابسته به ایران مردم را وادار به جهاد نماید! مرجعیت نباید در این گونه مسایل وارد شود.

وی با دروغ پردازی وقیحانه دفتر حضرت آیت الله سیستانی را به دریافت ۲۰۰میلیون دلار از سوی آمریکایی ها متهم کرد و گفت که آیت الله سیستانی نباید در امورات عراق دخالت کند!
پس از سخنان توهین آمیز مجری شبکه الجزیره کارشناس دیگر مهمان این برنامه علاعبدالخطیب از تحلیل گران سیاسی سرشناس گفت: شبکه الجزیره و سایر شبکه های عربی با استفاده از لفظ "دولت اسلامی عراق و شام" از این گروه تروریستی حمایت کرده و مشغول ضربه زدن به بسیج مردمی عراق هستند.

وی بسیج مردمی را واکنشی منطقی و به موقع نسبت به اشغال عراق دانست و تصریح کرد: مرجعیت شیعه عراق برای حفاظت از این کشور این گروه را تشکیل داد و بسیاری از علمای اهل تسنن هم معتقد بودند که اگر حضرت آیت الله سیستانی در این بحران وارد نمی شد حتما عراق در کمتر از چند روز به داعش می افتاد که البته این امر مطلوب شبکه های وابسته به غرب مانند الجزیره است.

علاعبدالخطیب افزود: خیانتی که از سوی برخی فرماندهان ارتش عراق صورت پذیرفت از سوی بازماندگان حزب بعث بود. ایران هیچگاه به تضعیف ارتش عراق نپرداخته است بلکه این کشورهای عربی هستند که با استفاده از نام هایی مانند ارتش مالکی این نهاد نظامی را به باد تمسخر گرفته اند. فرماندهان نظامی ایران با آموزش بسیج مردمی عراق این گروه جهادی را برای نبرد با دشمن مردم این کشور آماده کرد و ارتش نیز توانمندی خود را مدیون ایران است.

این تحلیل گر سیاسی با اشاره به اینکه حضرت آیت الله سیستانی در ایجاد قانون اساسی عراق، صیانت از روند دموکراتیک این کشور و حفاظت از طوایف و مذاهب مختلف همواره پیش قدم بوده است ابراز داشت: در صورت عدم صدور فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد کفایی امروز شاهد حضور نیروهای داعش در بغداد، کربلا و نجف بودیم. این مرجع عالیقدر از موجودیت، ملت و مقدسات عراق به واسطه فتوای خود دفاع کرد.

وی شبکه الجزیره را عامل فتنه در منطقه دانست و تاکید کرد: رسانه های عربی بسیاری از فتواهای تکفیری که در عربستان سعودی صادر می‌شود را ندیده گرفته و به جوسازی علیه فتوای حضرت آیت الله سیستانی می‌پردازند. رسانه های عربی در حالی ارتش عراق را طایفه ای می‌خوانند که در عربستان، قطر و بحرین حتی شاهد یک نیروی شیعه در ارتش این کشورها نیستیم.

سردبیر خبرگزاری الاخبار العراقیه وابسته به حزب بعث در خلال سخنان علاعبدالخطیب با فریاد و جنجال، فضای استدیوی برنامه الاتجاه المعاکس را متشنج کرده و با پرتاب اشیای روی میز به سمت وی مانع از ادامه سخنان این تحلیل گر سیاسی حامی بسیج مردمی عراق شده و با حمله به وی و ایجاد درگیری فیزیکی موجب توقف برنامه شد.

گفتنی است برنامه الاتجاه المعاکس یکی از جنجالی ترین برنامه های الجزیره قطر است که بارها به دلیل توهین به مقامات و شخصیت های منطقه از سوی دولت های منطقه مورد شکایت قرار گرفته است. در آخرین اقدام قوه قضائیه لبنان علیه فیصل قاسم این مجری جنجالی اقامه دعوی کرد. همچنین چندین نفر از وکلا و مقامات قضائی سوریه به العاجل اطلاع دادند که شکایت از «فیصل قاسم» مجری سرشناس شبکه الجزیره قطر به اتهام دروغگویی و اظهارات تفرقه انگیز را به دادگاه رسمی سوریه ارسال کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این قماش هر کجا باشن تحمل حرف حق را ندارن
سید
United Kingdom
با سلام ، لازم بذکر میبینم که بگویم : جام زهر را سیاسیون ترسو و بزدل و رانتخوار و آقازاده پرور تنبل به امام ره عزیزمان خوراندند ، نه برادارن رزمنده، در ضمن پیروز جنگ اخلاص برادارن بسیج و سپاه بود که وفاداری خود را نسبت به امام ره ثابت کردند، و هم اینک آزمایش دیگر در راهست و در رکاب امام خامنه ایی جاودانه ایستاده ایم و آزموده را آزمودن خطاست، والسلام
Mohamad
United Kingdom
جالبه که تا حالا این همه این شبکه قطری به ایران توهین کرده ولی هیچگاه سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احظار نشده
ای بابا محمد چه درخواستهایی داری بعد تجاوز به دو نوجوان ایرانی و زمانیکه عربستان به یمن حمله میکرد و کاغذهای حاوی نوشته هدف ائتلاف جلوگیری از نفوذ فارسی (منظور ایرانی)است را پخش میکرد تو یمن ظریف وزیر خارجه شدن الجبیر رو بهش تبریک گفت چه توقعاتی داری