يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

راه بازتولید سبک زندگی اسلامی ایرانی

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 426743
یک محقق هنرهای ایرانی گفت: سبک زندگی بومی اسلامی ـ ایرانی باید در شهرسازی ما نمود پیدا کند وگرنه آسیب‌های زیادی را به جامعه وارد می‌کند.
به گزارش جهان، محمدعلی رجبی محقق هنرهای ایرانی و عضو هیأت مؤسسه و هیأت امنای انجمن هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با فارس، درباره بحث سبک زندگی اسلامی ایرانی و اهمیت شهرسازی منطبق با آن گفت: سبک زندگی بومی اسلامی ـ ایرانی باید بتواند در شهرسازی ما در جامعه نمود پیدا کند و باید آسیب‌های موجود در این زمینه را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه معماری ما باید براساس اندیشه ایرانی صورت بگیرد،‌ توضیح داد: در زمینه هنر اسلامی ـ ایرانی کمتر الان چنین معماری را شاهد هستیم، البته به استثنای مساجد و منابر ما سایر فضاهای شهری مشکلات زیادی را دارد.

رجبی در ادامه افزود: دیوارنوشته‌های شهری هم از این امر مستثنی نیستند و باید اسلامی ـ ایرانی باشند، یادآور شد: حتی نمادها، رنگ‌ها و اشکال باید منطبق فرهنگ ما باشد امروزه افسردگی‌ها، مشکلات زندگی شهری و دغدغه مردم نیاز به وجود فضاهای شاد و زیبا بدور از آلودگی‌ها را برای ما فراهم می‌کند.
وی با تأکید بر لزوم بازتولید سبک زندگی اسلامی ایرانی گفت: دیوارنوشته‌های شهری می‌تواند در زمان رانندگی یا حتی پیاده‌روی و دیگر زمان‌ها برای ما برداشت‌های مختلفی را فراهم کند، این نیازمند تفکر و اندیشه برای پدیدآوری است.

وی در پایان اظهار داشت: بنابراین فضاهای شهری باید فرهنگ ایرانی و اسلامی و عرفانی ما را در متجلی کند و نباید نمادهای غربی داشته باشد و هیچ قرابتی با فرهنگ ما نداشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *