سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۱۱
حجت‌الاسلام ماندگاری:

اگر برخی دشمنی‌ها نبود ایران گلستان می‌شد/ در مسائل اخلاقی پیشرفت زیادی نداشته‌ایم

پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 426000
یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر برخی دشمنی‌ها نبود ایران گلستان می‌شد گفت: دلیل اصلی پیشرفت حکومت اسلامی مقاومت در برابر ویروس‌های درونی بوده است.
اگر برخی دشمنی‌ها نبود ایران گلستان می‌شد/ در مسائل اخلاقی پیشرفت زیادی نداشته‌ایم
به گزارش جهان، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری استاد حوزه و دانشگاه و دارای لیسانس علوم سیاسی است با وی در این گفت‌و‌گو در خصوص تاثیر حکومت‌ها بر اخلاق اجتماعی و فردی و شیوه مدیریتی حکومت‌های دینی به گفت‌و‌گو و بحث نشستیم.

حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و گو با فارس، در مورد انقلاب و تاثیر آن بر اخلاق اجتماعی اظهار داشت: از نظر دین حکومت حکم قوه عاقله مردم و جامعه محسوب می‌شود.

وی با طرح این پرسش که به نظر شما اگر قوه عاقله در مسیر بهینه سازی قرار بگیرد و عقل ما بهتر و کامل تر بشود‌ و چشمش باز شود در زندگی و اخلاق اجتماعی تاثیر ندارد؟ گفت: قطعاً اثر دارد. اگر رشد عقل و بهینه‌سازی سیستم تعقل در زندگی فردی اثر دارد حتماً تبدیل حکومت‌ها از بد به خوب و از خوب به خوب‌تر تاثیر دارد.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه حکومت طاغوت بد بود و تبدیل کردیم به حکومت خوب، گفت: حکومت جمهوری اسلامی خوب است و قرار است تبدیل بشود به حکومت خوب‌تر. قطعاً این تبدیل حکومت‌ها در روند زندگی اجتماعی و فردی مردم اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: ساده‌ترین و ملموس‌ترین اثری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که قبل از انقلاب سر تا پای زندگی مردم ایران وابسته به غرب بود بعد از انقلاب بخش عمده‌ای از وابستگی نجات پیدا کرد و مستقل شد و روی پای خودمان ایستادیم. به تعبیر خیلی ساده‌تر ما مستاجر بودیم و بعد از انقلاب صاحب خانه شدیم ولو خانه مان کمی مشکلات داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در زمان طاغوت معروف قاچاق و منکر قانونی بود، گفت: در حکومت جمهوری اسلامی، نمی‌گوئیم منکر انجام نمی‌شود ولی منکر به صورت قاچاق انجام می‌شود و معروف به صورت قانونی. همه قوانینی که در قانون اساسی مصوب جمهوری اسلامی است متخذ از آیات و روایات است. مردم به دست حکومت دینی هدایت می‌شوند به سمت یک حکومت دینی و الهی و اسلامی. هرچند مشکلات و مسائلی در سیستم کار است.

وی ادامه داد:‌ تغییر سومی که توانسته ایجاد کند این است که قبل از انقلاب مردم مسئول تعیین سرنوشت خودشان نبودند. حاکمان وابسته به غرب با زد و بندهایی که با کانون های قدرت و ثروت داشتند چه در داخل و خارج،‌آنها سرنوشت مردم را تعیین می کردند. لکن بعد از انقلاب و گذشت ۳۷ سال از انقلاب مردم همین حدود انتخابات را شرکت کرده اند و نمایندگان و روسای جمهور خودشان را انتخاب کرده‌اند.

ماندگاری همچنین اشکالات موجود در جمهوری اسلامی را ساختاری ندانسته و گفت:‌ ساختار از بد به خوب تبدیل و حکومت طاغوت به حکومت الله تبدیل شده است. امام فرمودند جمهوری اسلامی حکومت الله است. ۱۲ فروردین سرآغاز حکومت الله است در این مملکت، ساختار هیچ اشکالی ندارد.

به گفته وی ساختار جمهوری اسلامی ساختار بر مبنای ولایت فقیه است ولو اینکه شکل حکومت جمهوری و تفکیک قوا شده باشد اما زیر نظر مستقیم ولایت فقیه و نائب امام زمان (عج) است.

حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: جمهوری اسلامی امروز ادعا می کند که:‌ولو مسئولینش خیلی معصوم نیستند ولی می تواند بگوید که پاک ترین مسئولین را در نظام های حکومتی در دنیا را دارد.

وی اظهار داشت: دزدی های حکومت های دیگر معلوم نیست ولی اینجا اگر یک ذره دزدی هم صورت بگیرد مشخص می شود. این از برکات حکومت اسلامی ماست که کسی نمی تواند همیشه پشت پرده بماند و مخفی کاری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه اصلاً خاصیت جمهوری اسلامی این است که نفاق و خیانت را بر ملا می‌کند، گفت: از برکات اخلاقی جمهوری اسلامی این است که مدیرانی چون شهید باهنر و شهید چمران و شهید بهشتی تحویل جامعه داده‌ایم. الحمد‌الله این‌ها نمونه‌هایی هستند که امروز هم اعتقاد داریم که هم نسل جوان ما و هم نسل مدیران ما بهترین‌ها در نوع خودشان در دنیا هستند. اعتقاد ما بر این است بهترین ها در نوع خودشان در دنیا هستند. البته هنوز به نقطه کمال مطلوب نرسیده‌اند.

وی نقطه اوج تحول جمهوری اسلامی را در دفاع مقدس، سازندگی، پیشرفت و تعالی، پیشرفت ‌هسته‌ای، نظامی، ارتباطات، صنایع پزشکی و بهداشت و درمان دانست و گفت: تمام این‌ها توسط مدیران نسل بعد از انقلاب و تربیت شده انقلاب هستند و متخصص و متعهد و خدوم بار آمده‌اند.

حجت‌الاسلام ماندگاری تصریح کرد: با تمام مشکلاتی که برای ما درست کرده‌اند مشکلات خاصی برای ما پیش نیامده است؛ موجود زنده موجودیست که در برابر ویروس‌های درونی و در مقابل ویروس‌های بیرونی مقاومت کند و روند رشدش هم متوقف نشود.

*دلیل اصلی پیشرفت حکومت اسلامی مقاومت در برابر ویروس‌های درونی بوده است

وی در پاسخ به این پرسش که نقطه اوج تحولی که جمهوری اسلامی در مردم ایجاد کرد را در کجا بیشتر می‌توان لمس کرد گفت:‌ در بحث دفاع مقدس، سازندگی، پیشرفت و تعالی و پیشرفت های هسته ای و نظامی و ارتباطات و صنایع پزشکی و بهداشت و درمان. تمام این ها توسط مدیران نسل بعد از انقلاب و تربیت شده انقلاب هستند و متخصص و متعهد و خدوم بار آمده اند.

این کارشناس ادامه داد :‌ با تمام مشکلاتی که برای ما درست کرده اند مشکلات خاصی برای ما پیش نیامده است. موجود زنده موجودی ست که در برابر ویروس های درونی مقاومت کند و هم ایضا در مقابل ویروس های بیرونی هم مقاومت کند و روند رشدش هم متوقف نشود.

حجت‌الاسلام ماندگاری تصریح کرد:‌ بالاترین دلیل رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی در این ۳۷ سال این است که در برابر ویروس های درونی مقاومت کرده است. ۱۷ هزار شهید ترور داریم. در برابر ویروس های بیرونی هم مثل تحریم و جنگ و تحریم های اقتصادی و سیاسی مقاومت کرده ایم.

وی ادامه داد: ما ۳۷ سال است که با امریکا و اسرائیل به صورت مستقیم و غیر مستقیم داریم می جنگیم. با وجود این ویروس های درونی و بیرونی که مقاومت کرده ایم از نظر روند رشد از همه کشورهای غرب آسیا به اعتراف دوست و دشمن بیشتر بوده است.

*اگر برخی دشمنی‌ها نبود ایران گلستان می‌شد

به گفته حجت‌الاسلام ماندگاری رمز این موفقیت‌ها تغییر حکومت است یا به عبارتی تغییر قوه عاقله. قوه عاقله آمده است زیر چتر حکومت الله و نه زیر چتر حکومت شیطان. اگر این مشکلات و دشمنی‌ها نبود ایران گلستان می‌شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که «خیلی‌ها می‌گویند کره جنوبی، ترکیه و عمارات خیلی دیرتر از ما شروع کردند و زودتر از ما به پیشرفت رسیدند ولی ایران عقب‌تر از آنهاست.» گفت: کره جنوبی و ترکیه مشکلات درونی مثل ما که منافقین داشته باشیم نداشتند،‌ و مشکلات بیرونی هم مثل امریکا و اسرائیل را نداشتند. این مملکت امتی هستند زیر چتر ولایت. با تمام مشکلات داخلی و خارجی روی پای خودمان ایستادیم و با توکل به خدا روی پای خودمان ایستادیم. امروز با تمام کارشکنی ها در موضوعات مختلف جزء ۱۰ کشور دنیا هستیم. این یعنی قوه عاقله.

وی در مورد تفاوت حکومت اسلامی با سایر حکومت‌ها نیز اظهار داشت: سایر حکومت‌ها به دنبال منافع مادی صرف هستند ولی جمهوری اسلامی هم به دنبال منافع مادی است و هم به دنبال منافع معنوی. هر دو را می‌خواهد. ظاهری و باطنی را می‌خواهد؛ در یک کلمه دنبال اجراء اهداف الهی است.

حجت‌الاسلام ماندگاری در پاسخ به این پرسش که آیا هر نظامی که الهی نباشد طاغوت است، بیان کرد: خیر نمی‌گوئیم که هر نظامی که الهی نباشد،‌ نظام طاغوت محسوب می‌شود،‌ ولی غیر الهی هستند.

این فعال سیاسی ادامه داد: در امریکا اوباما، در روسیه پوتین و در افغانستان هم رئیس جمهور حرف آخر را می‌زند اما حرف آخر زدن آنها کجا و فصل الخطاب بودن رهبری و ولایت کجا.

*در مسائل اخلاقی پیشرفت زیادی نداشته‌ایم/خیلی توقعمان بیش‌تر بود

وی در مورد دستاوردهای اخلاقی نظام نیز گفت:‌ متاسفانه دستاوردهای اخلاقی نظام ما به اندازه دستاوردهای نظامی پیشرفت نکرده است. و توقع مان خیلی بیشتر بوده. ولی باز هم می‌گوئیم اگر مقایسه‌ای تاریخی داشته باشیم از نظر اخلاقی خیلی بالاتر و برتریم .

حجت‌الاسلام ماندگاری همچنین در باره شیوه مدیریتی امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز گفت:‌ شیوه مدیریتی امام و رهبری شیوه علوی ست. نه امام شیوه خاصی داشتند و نه رهبری. شیوه مدیریتی ولایت در نظام جمهوری اسلامی شیوه ولیِ‌ خداست. یعنی کاری نکند مگر اذن الهی پشت آن باشد. اگر اذن الهی پشت کار باشد انجام می دهد. البته تا حدی فقط می تواند انجام بدهد که اذن الهی در آن باشد. اگر اذن الهی نباشد متوقف می شود.

وی «ایران اسلامی»، «طاغوت برود، جمهوری اسلامی بیاید» و «بیداری جهان اسلام» را سه هدف اصلی امام (ره) برای انقلاب برشمرد و اظهار داشت: این‌ها همه‌اش الهی است تلنگر به عدالت خواهان آن دنیا که الحمد‌الله نقطه اوجش نامه حضرت آقاست به جوانان اروپا و امریکاست که هنوز این بحث ادامه دارد و شاهد آن بودیم.

حجت‌الاسلام ماندگاری در ادامه به ذکر خاطره‌ای از حضرت امام پرداخت و گفت: ۱۲ بهمن امام وارد ایران شد. از هواپیما می خواهد بیاید بیرون همه چشم ها منتظر دیدن این وجود نازنین هست. میلیون ها نفر، اشک می ریزند مردم، می خواهند این وجود نازنین را ببینند شهید مطهری رفتند بالا توی هواپیما امام را تعارف کنند بیایند بیرون امام حرکت نمی کند؟ می گویند چرا بلند نمی شوید، می فرمایند اول آقا باید برود، من جلوتر از آقا قدم بر نمی دارم، اقا کیست؟ بردار بزرگترشان آیت الله پسندیده را می گفتند. این یعنی رعایت حدود الهی، ولو جلوتر از برادر بزرگتر حرکت کردن حرام نیست، پشت سرش حرکت کردن واجب نیست، یک حدود مستحبی الهی است، این مرد اینگونه حدود الهی را رعایت می کند.

*ماجرای فریاد حضرت امام به حاج عیسی به خاطر اسراف آب

«یادم هست در یک مسجدی داشتم صحبت می کردم و حاج عیسی خادم حضرت امام آنجا بودند. گفتند حاج آقا بیا جلو من یک خاطره‌ای بگوییم. خانه امام نجس شد. شیلنگ آوردیم آب گرفتیم یک بار آب گرفتیم (می دانیم محل نجس یکبار آب کر گرفته شود پاک است به دفعه دوم نیازی نیست) دفعه دوم آمدم آب بگیریم امام داد زد سرمان: چکار داری می‌کنی، این آب برای بیت المال است، ما اجازه استفاده بیشتر از حد نیاز را نداریم. این مرد به این گونه حدود الهی را رعایت کرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تلاش کنیم که پیشرفت کنیم
United Kingdom
بعید میدونم با الگوهای/....
United States
منافقین داخلی را هم دریابیم
... دو اتشه
اقای ماندگاری مثل خیلیها بصورت مبهم از دشمنان داخلی صحبت میکنی نام ببر ...
همساىه ما سالها قبل به امرىکارفت ىکروز که به اىران اومده بود مىگفت اگر زرنگى نکرده بودم الان بچه هام ىه دزد ومعتاد بىشتر نبودند...
....عیانش کنید
رضا
ایا میدانید اگر تو ایران دزدی واختلاس نبود ایران گلستان میشد
نمیا
توگفتی وما باور کردیم
Romania
اول باید تلا شکنیم دشمنان داخلی را سرکوب ونابود کنیم
حتما بسوی پیشرفت خواهیم رسید
احمد
اگه شماها بگذارید گلستان میشود
بعضی میگویند الان هم گلستان است