پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
سردار یدالله جوانی؛

اهداف پشت پرده عربستان در حمله به یمن

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب: 425272
ما هم اینک با ارتش اجاره ایی روبرو نیستیم بلکه خلبان های اجاره ای داریم که با پول اجیر شده اند و این جنایت ها را انجام می دهند. با این ارتش روز به روز نیز بر انزوای عربستان در جهان اسلام افزوده خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، هر روز که از آغاز حملات هوایی ددمنشانه رژیم آل سعود بر ضد مردم مظلوم یمن می گذرد آثار شکست بیشتر در چهره حکام سعودی آشکار می شود. حکامی که به خیال خام خود جهت نشان دادن اقتدارشان در منطقه و به دستور اربابان نشان یمنی ها را به خاک و خون می کشند لذا بر آن شدیم تا در گفت و گویی از علل و اهداف پشت پرده حمله عربستان به یمن بپردازیم.

از این رو سراغ سردار یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفتیم تا در این زمینه با وی به به گفتگو بپردازیم. آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگو با سردار یدالله جوانی است:

سردار جوانی با عرض سلام و احترام و تشکر از اینکه فرصتی را در اختیار ما قرار دادید تا بتوانیم از اظهارات و نظرات حضرتعالی بهره مند شویم. به نظر شما چرا عربستان در این برهه از تاریخ به یمن حمله می کند و چه اهدافی را از این حمله دنبال می کند؟

سردار جوانی: عربستان یک سری اهدافی را برای تجاوز به یمن عنوان کرده و این اهداف را هم به درخواست رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن یعنی منصور هادی گره زده است. به عبارتی عربستان مدعی است به خواست رئیس جمهور یمن این حملات وحشیانه را انجام می دهد، در حالی که عربستان یک سری اهداف آشکار و پنهانی را دنبال می کند.


*** شواهد فراوانی وجود دارد که عربستان به درخواست آمریکا به یمن حمله می کند

برخی از این اهداف را موقعی می توان درک کرد که به این نکته توجه کنیم که عربستان در تجاوز به یمن در واقع مجری سیاستهای و اهداف آمریکا در جنوب غرب آسیاست. در واقع شواهد گوناگونی وجود دارد که عربستان با نظر و بنا بر خواسته آمریکا ئی ها این طرح را انجام میدهد.


*** تشریح اهداف آمریکا در حمله عربستان به یمن

پس بهتر است بگوییم عربستان مجری سیاست های آمریکا در مسئله است و باید اهداف آمریکا را در حمله به یمن بررسی کرد. به نظر شما آمریکا چه اهدافی را از حمله به یمن دنبال می کند؟

سردار جوانی: هدف اول این تجاوز با توجه به این نگاه که عربستان مجری سیاستهای عربستان در منطقه است تامین امنیت اسرائیل می باشد. در واقع وقتی عربستان با تحولات درونی اش در مسیر استقلال قرار گرفت و مردم یمن جنبشی را شکل دادند و انقلابی را انجام دادند.


*** هدف اول: تلاش برای جلوگیری از بیداری اسلامی و انحراف مسیر انقلاب یمن

خب پیامد این انقلاب یمن می تواند زمینه خارج شدن یمن را از سیطره آل سعود و در واقع غرب فراهم کند ویک کشور مستقل با اندیشه های کاملا ً دینی، اسلامی، استعماری و ضد صهیونیستی شکل بگیرد . این یک خطر جدی برای سران رژیم غاصب اسرائیل محسوب می شود و اینجاست که آمریکائی ها و همرانش به شدت نگران این بودن که تحولات یمن به یک نتیجه نهائی برسد و یمن وارد مرحله جدیدی از تاریخ خودش بشود و یمن جدید یک کشور ضد استعماری و ضد صهیونیستی بشود به همین دلیل آمریکائی ها و صهیونیستها آل سعود را ترغیب کردند و به آنها ماموریت دادند تا برای سرکوب حرکت انقلابی مردم یمن و توفق تحولات یمن جلوی پیشرفتهای انصارا... را در یمن بگیرند و در واقع انحرافی در انقلاب یمن ایجاد کنند.


*** هدف دوم: کیسه دوزی آمریکا برای نفت یمن

هدف بعدی نفت است. خوب ما می دانیم که عربستان بزرگترین صادر کننده نفت است و یکی از نگرانی های آل سعود این است که اگر یمن به یک کشور مستقل تبدیل بشود با توجه به ذخایرنفتی که یمن دارد و با توجه به حکومت های دست نشانده ای که در یمن سرکار بودند و به نوعی اجازه نمی دادند تا این ذخایر استفاده شود ، یمن می تواند در آینده به یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان اصلی نفت در شبه جزیره تبدیل شود، اینجاست که عربستان احساس خطر می کند که این عامل بر اقتصاد عربستان تاثیر بگذارد.


*** هدف سوم: حیات خلوت آمریکا یمن است و انقلاب یمن با منافع آمریکا در تعارض خواهد بود

و اما هدف سوم، عربستان یک نقشه ژئوپلتیک دارد و همواره یمن را در فضای خودش ترسیم می کرده است و به نوعی حیات خلوتش محسوب می شده است. خوب یک یمن مستقل با نگاهی که آل سعود به مسائل شبه جزیره دارد با منافعشان در تعارض است.


*** هدف چهارم: جلوگیری از رواج اندیشه های دینی و انقلابی توسط انصارالله


هدف بعدی جلوگیری از رشد انصار ا... و جلوگیری از رواج اندیشه های دینی و انقلابی در شبه جزیره می باشد. آل سعود به شدت نگران این است که انصار ا... که یک جنبش دینی و انقلابی است در یمن بتواند به اهدافش برسد و یمن را به استقلال برساند و به فقر، محرومیت و تبعیض و فساد پایان دهد و پس از آن به سرعت این تفکر بر سایرمردم شبه جزیره و حتی خود کشور عربستان تاثیر یگذارد و این با اهداف خاندانی آل سعود در تعارض است.

در واقع می توان گفت اهدافی که شما برشمردید اهداف پشت پرده آمریکا در منطقه است که توسط عربستان دنبال می شود ولی این اهداف با آنچه ه عربستان مطرح می کند متفاوت است...

سردار جوانی: بله دقیقا ً همین طور است. این اهداف با مواضعی که برای حمله به یمن بیان می شود بسیار متفاوت است.

ضمن آنکه اگر برگرداندن منصور هادی به قدرت را هم ملاک بگذاریم دیگر امروز مردم یمن نه تنها او را رئیس جمهور خود نمی دانند بلکه به عنوان یک خائن یاد می کنند. پس حمله عربستان به یمن حمله به یک ملت بپا خواسته است و این استقلال با منافع آمریکا؛ صهیونیستها و آل سعود در تعارض است.


*** دلایل شکست ائتلاف عربستان برای مقابله با انقلاب یمن

عربستان در این برهه سعی داشت که ائتلافی را شکل دهد ولی این خواسته آنها محقق نشد. به نظر شما چرا عربستان نتوانست ائتلاف خود را در منطقه شکل دهد؟

سردار جوانی: عربستان دنبال این بود که بر اساس یک دروغ بزرگ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل بدهد که این دروغ در همان روزهای اولیه جنگ بی پایه و اساس بودنش برملاشد به همین جهت خیلی از این کشورها که با آنها برای شرکت در ائتلاف رایزنی صورت گرفته بود پاپس کشیدند و این ائتلاف در حد یک حرف باقی ماند و شکل نگرفت.

آن دروغ این بود که ملک سلمان بن عبدالعزیر و دیگر مقامات آل سعود مطرح می کردند حوثی ها بعنوان یک گروه شورشی که علیه حکومت قانونی منصور هادی شورش کرده در نظر دارند به حرمین شریفین حمله کنند و تهدیدی از جانب این گروه به این اماکن مقدس وجود دارد.

حتی بنابر اخباری که هست خود ملک سلمان بن عبدالعزیزتماس هایی را با برخی از مقامات دیگر کشورهای عربی و اسلامی برقرار کرده و طی آن بر حمله پیش دستانه به یمن تاکید می کرد، با این توجیه که امروز عربستان و علی الخصوص حرمین شریفین از ناحیه حوثی ها در معرض یک خطر جدی قرار دارد.

این درحالی است که این ملت یمن است که به حرکت در آمده و بدنبال یک استقلال است و از ناحیه جنبش انصارا... هیچ تهدیدی برای حرمین شریفین وجود ندادرد بلکه جنبش مردمی انصارا... خواسته هایش بر اساس استقلال یمن شکل گرفته و بدنبال یک عزت برای یمن است. وقتی این دروغ بزرگ اشکار شد خیلی از این کشورها عقب کشیدند و بعضی از آنها هم اعلام کردند که اگر حرمین شریفین به خطر بیافتند مشارکت خواهند کرد. لذا گذشت زمان ثابت کرد مشکل حکام عربستان با یک جنبش نیست بلکه با ملتی است که بپا خواسته و دنبال استقلال است.


*** شکست عربستان در حملات هوایی

سردار عربستان در حمله به یمن ابتدا تاکتیک خود را از طریق حملات هوایی اجرا کرد و سعی داشت حملات را بر محور هوا متمرکز کند. به نظر شما چرا عربستان حمله زمینی را در برخورد با یمن انجام نداد؟

سردار جوانی: آل سعود تصور می کرد بلافاصله پس از آغاز حملات سنگین هوائی و موشک باران یمن، مردم یمن و بویژه جنبش انصارالله مرعوب می شوند و شرطه های آل سعود را می پذیرند که این اتفاق نیافتاد.

حکام عربستان برای مرحله بعد سناریویی دیگری داشتند و آن این بود که اگر انصارالله شروطشان را نپذیرفت با استفاده از ارتش پاکستان و مصر حمله زمینی را انجام می دهد و با این اقدام مقاومت مردم یمن را در هم می شکنند و انصارالله را ساقط خواهند کرد. پس از مدتی مشخص شد که بمباران های هوائی نتیجه بخش نیست و از طرفی ارتش مصر و پاکستان هم قبول نکردند که یگانهای زمینی را در این جنگ مشارکت دهند، به همین دلیل به حملات هوائی خود علیه مردم بیگناه ادامه داد.

نظر شما در رابطه با ارتش اجاره ای عربستان برای مقابله با انقلاب مردمی یمن چیست؟ به نظر شما عربستان می تواند با این ارتش به اهداف خود دست پیدا کند؟

سردار جوانی: ما هم اینک با ارتش اجاره ایی روبرو نیستیم بلکه خلبان های اجاره ای داریم که با پول اجیر شده اند و این جنایت ها را انجام می دهند و این کار را هم نمی شود همواره ادامه داد. چرا که روز به روز بر انزوای عربستان با ادامه این جنگ در جهان اسلام افزوده خواهد شد و کینه مردم یمن هم نسبت به آل سعود بیشتر خواهد شد و قطعا ً ادامه این مسیر نتیجه آن انتقامی می شود که در شرایط مناسب از آل سعود می گیرند که بخشی از آن شروع شده و قبایل یمنی نزدیک مرز عربستان حملاتی را علیه این کشور شروع کرده اند و قطعا ً در بحث حمله زمینی شکست با عربستان است. امروز عربستان با یک ملت، نه یک گروهی به نام انصارالله درگیر شده است.

منبع:سراج۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *