سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

بیمه ناباروری همچنان عقیم ماند!

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 424821
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: با وجود تلاش دولت برای پوشش هزینه‌های اقدامات تشخیصی و دارویی ناباروری، همچنان در زمینه اقدامات درمانی با مشکل عدم پوشش بیمه‌ای مواجه هستیم که بخشی از آن به دلیل عدم سازماندهی اقدامات درمانی است.
به گزارش جهان، محمد مهدی آخوندی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه نرخ ناباروری در کشور حدود ۲۰ درصد است، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ ناباروری در کشور ۷.۵ درصد از میانگین جهانی بیشتر است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که نرخ ناباروری در دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و شیوع ۲۰ درصدی نشان می‌دهد که ما با مشکلات خاصی در کشور مواجهیم.

وی افزود: باید زمینه‌های ناباروری بررسی شود تا بدانیم چرا نرخ‌ آن در کشور بیشتر از سایر کشورهای دنیا است.

وی ادامه داد: همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ عوامل مردانه در مقایسه با سایر کشورها بالاتر است؛ ۴۰ درصد عوامل ناباروری مربوط به مردان، ۴۰ درصد زنان، ۱۵ درصد مشترک و ۵ درصد نیز به عوامل متنوع و ناشناخته مربوط می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: کاهش گرایش برخی از مردم به داشتن فرزند بیشتر به عوامل متعدد فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌شود و اکنون با نرخ پایین زاد و ولد در کشور مواجه هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد با این روند جمعیت جوان رو به کاهش و جمعیت کهنسال افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع هزینه‌های ملی را زیاد کرده و برای کشور در حال توسعه ما نگران کننده است.

وی افزود: ایران به قشر جوان و آماده‌ به‌کار احتیاج دارد گرچه یکی از دلایل عدم تمایل خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیشتر، نرخ بالای بیکاری است اما می‌توان به همان ۲۰ درصد جمعیتی که به فرزند‌آوری علاقه‌مند هستند اما به دلیل مشکلات پزشکی نمی‌توانند فرزند بیاورند کمک شود تا بتوانند اقدام به فرزند‌آوری کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا تصریح کرد: با وجود تلاش دولت برای پوشش هزینه‌های اقدامات تشخیصی و دارویی، همچنان در زمینه اقدامات درمانی با مشکل عدم پوشش بیمه‌ای مواجه هستیم و یکی از دلایل آن این است که اقدامات درمانی در این زمینه بیش از یک بار انجام می‌شود و یک بار اقدام درمانی در مرکزی خوب حدود ۳۰ درصد نرخ موفقیت را در پی دارد.

وی افزود: همچنین وقتی باب اقدامات درمانی در زمینه ناباروری باز می‌شود کنترل آن نیز مشکل است و هزینه بالایی را از دولت یا بیمه‌ها می‌برد در این زمینه اقدامات خوبی در قالب صندوق حمایت از زوج‌های نابارور ایجاد شده است که می‌تواند نقش موثری در درمان این افراد داشته باشد.

آخوندی گفت: متاسفانه با وجود بودجه‌هایی که برای این صندوق در نظر گرفته شده است اقدامات جدی خوب هنوز صورت نگرفته و انتظار می‌رود این اقدامات سازمان یافته باشد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: بخشی از عدم سازمان یافتگی در این زمینه مربوط به اقدامات درمانی می‌شود که در قالب ناباروری نبوده اما در جهت آن هستند مثلاً فردی برای اعمال جراحی زنانه به سیستم بهداشتی درمانی کشور مراجعه می‌کند و دولت و بیمه‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند اما این هزینه‌ها در قالب ناباروری و به اسم تشخیص و درمان محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: عدم سازماندهی در این زمینه به ضرر بیمه‌ها و دولت است و به نوعی اینگونه برداشت می‌شود که دولت کار جدی در این زمینه نمی‌کند در حالی که این موضوع ناشی از عدم سازماندهی است.

آخوندی خاطرنشان کرد: درمان ناباروری و پوشش بیمه‌ای اقدامات درمانی در خصوص زوج‌هایی که با این مشکلات مواجه هستند می‌توانند علاوه بر حل مشکلات فرهنگی اجتماعی ناباروری، مشکل کم شدن نرخ رشد جمعیت را نیز جبران کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *