پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲۰
۵۵
مناظره هسته ای در «نگاه یک»

محمدی: انهدام زیرساخت هسته‌ای در برابر تعلیق تحریم و نه لغو آن غیرمنطقی است/ حضرتی: توافقی خوب است که تحریم‌‏ها را بردارد

يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 422939
مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد با حضور در برنامه نگاه یک به «بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای» پرداختند.
محمدی: انهدام زیرساخت هسته‌ای در برابر تعلیق تحریم و نه لغو آن غیرمنطقی است/ حضرتی: توافقی خوب است که تحریم‌‏ها را بردارد
به گزارش جهان، مهدی محمدی عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد با حضور در برنامه نگاه یک که شب گذشته (شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه) از شبکه یک سیما پخش شد، به «بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای» پرداختند.

الیاس حضرتی در ابتدای این برنامه پرونده هسته‌ای کشورمان را ملی یکی از مهم‏ترین پرونده‌‏ها در طی چند دهه گذشته عنوان کرد و گفت: در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته مذاکراتی در برهه‌‏های مختلف انجام و با تغییر و تحولاتی که انجام شده همه دیدگاه‌‏های خود را بیان می‌‏کنند.

وی با اشاره به صدور ۶ قطعنامه در ۸ سال گذشته و تمجید از فضای بازی که در مذاکرات هسته‏‌ای وجود دارد و انتقاد از افرادی که مذاکرات را زیر سوال می‏برند، افزود: برخی با اصل مذاکرات مخالفند و طرح سه فوریتی یا غنی‌‏سازی ۶۰ درصد را مطرح می‏‌کنند یا به تیم مذاکره ‏کننده تهمت می‌‏زنند و یا قرارداد لوزان را با ترکمن‏چای مقایسه می‏‌کنند که این دور از انصاف است.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد گفت: اراده ما بر این است که در مذاکرات به توافق برسیم و توافقی که در این زمینه نوشته می‌‏شود به صلاح‏دید مسئولین امضا می‌‏شود یا نمی‌‏شود.

*نباید از مذاکرات هسته‌ای استفاده انتخاباتی شود

در ادامه این برنامه مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که ما درباره مذاکراتی صحبت می‏‌کنیم که سرنوشت کشور در اقتصاد، امنیت، علم و سایر ابعاد حداقل در سه دهه آینده به آن گره خورده است با انتقاد از دولت برای آستانه تحمل پایین آن، گفت: در ۱۴ ماه گذشته صداوسیما در را بر روی منتقدین بسته بود تا مذاکره ‏کنندگان در یک فضای بی‏‌رقیب به بیان دیدگاه‏‌های خود بپردازند که این موضوع طبیعی است که البته نباید از مذاکرات هسته‏‌ای موضع‏‌گیری‏‌ها و برداشت‌‏های انتخاباتی شود که متأسفانه مسئولین دولتی به صورت‌‏های مختلف آن را مطرح می‏‌کنند.

وی با انتقاد از بیانیه ژنو عنوان داشت: اگر سه ماه انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتاد در آلماتی توافق بسیار خوبی انجام می‏‌‍‌‌‌‌‌‍‌‌شد که فرسنگ‌‏ها با ژنو فاصله داشت که پیشرفتی که حاصل شد حتی مسئولین این دولت را شگفت زده کرد. باید بدانیم توافقی خوب است که زیرساخت‌‏ها را حفظ و تحریم‌‏ها را لغو کند و مردم به دنبال لغو تحریم هستند و متنی که امضا شده بهتر است برای این که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد از آن به عنوان توافق نام نبریم.

حضرتی: اروپا منتظر است تا به محض حصول توافق قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند!

در ادامه این برنامه حضرتی گفت: ما در مذاکرات به دنبال این بودیم که اولاً از اراده خود دفاع کنیم و در این مذاکرات غربی‏‌ها حقوق ما را پذیرفتند و اصل غنی‌‏سازی پذیرفته شد و ثانیاً لغو تحریم‏‌ها یکی دیگر از اهداف ما بود که تاکنون که هیچ سندی امضا نشده سازمان تحریم به هم ریخته و فدراسیون روسیه تصمیم دارد تا سامانه اس ۳۰۰ را به ایران تحویل بدهد و اروپا قراردادهای تجاری خود را آماده امضا کرده و راه خود را از آمریکا جدا می‏‌کند و منتظر است تا به محض حصول توافق قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند.

وی با اشاره به انشقاق بین آمریکا، اسرائیل و اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای مهم مذاکرات هسته‌‏ای، یادآور شد: انسجام بین آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا کم رنگ شده و اوباما درباره ساختمان تحریم‏‌ها و شکسته شدن زیرساخت‌‏های تحریم اذعان داشته که ما یکسری محدودیت‏‌های نظارتی را پذیرفته‌‏ایم و در قبال آن تحریم‌‏ها لغو می‌‏شود و این به معنای مذاکرات برد – برد است و بنا داریم مذاکرات برد – برد داشته باشیم.

در ادامه برنامه محمدی با اشاره به تلاش آمریکا و برخورد آن با ایران به عنوان یک استثناء در جهت محدود کردن غنی‌سازی در ایران عنوان داشت: طبق ماده ۴ ان.پی.تی هیچ محدودیتی در غنی‌‏سازی وجود ندارد و در مذاکرات با طرف غربی اولاً باید تحریم‏‌ها به طور کامل لغو شود و امنیت کشور را تأمین کند و انتهای این توافق را مشخص کند. یکی از مسئولین آمریکایی گفته است ما تبدیل به نیروی هوایی ایران شده‌‏ایم و سردار سلیمانی در منطقه نقش‌‏آفرینی می‏‌کند.

این کارشناسی مسائل سیاسی افزود: لغو تحریم‏‌ها یکی از فاکتورهای مهم توافق لوزان است و در توافق ژنو یک قرارداد امضا شده که باید تحریم‏‌ها بازگشت‏‌پذیر و تعهدات به صورت هم‏زمان اجرا شود و زیرساخت تحریم‏‌ها باید دستکاری شود.

حضرتی: توافقی خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد

در ادامه برنامه حضرتی با انتقاد از سخنان محمدی درباره مذاکرات دولت گذشته و شکست رویکرد دولت دهم اظهار داشت: شما مدت‏‌ها بحث‏تان این بود که مذاکرات در آلماتی یا بغداد برگزار شود و این که شما می‏‌گویید اگر انتخابات ریاست جمهوری به تعویق می‏‌افتد، به یک توافق خوبی می‏‌رسیدید اصلاً صحیح نیست و جریانی در کشور وجود دارد که می‏‌گوید آمریکا اصلاً قابل مذاکره نیست؛ اما آنچه که مهم است این است که همه چیز در دهم تیر ماه در اتاق مذاکرات مشخص می‏‌شود و تیم مذاکره‏‌‎کننده تلاش می‏‌کند تا تحریم‌‏ها یک شبه لغو شود.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد در ادامه یادآور شد: توافقی خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد و از این نظر واقعیت این است که تحریم‏‌های ریاست جمهوری و اتحادیه اروپا در همان زمان امضای قرارداد برداشته می‌‏شود و تحریم‌‏های شورای امنیت بر اساس زمان لغو می‌‏گردد و تحریم‌‏های کنگره نیز قابل بحث است اما شما در مذاکرات در گذشته تصمیم داشتید که مشکلات جهان اسلام را حل کنید که باید به نکته توجه کرد که تیم مذاکره‌‏کننده صرفاً درباره موضوعات هسته‏‌ای مذاکره می‏‌کند و لاغیر.

محمدی: متن توافق لوزان نگران‏ کننده است

در ادامه برنامه نگاه یک، محمدی با اشاره به این که متن توافق لوزان نگران‏ کننده است، یادآور شد: در تحریم‌‏های اتحادیه اروپا تنها تحریم‏‌های مرتبط با انرژی هسته‏‌ای و آن هم بخش‏‌های اقتصادی و مالی رفع می‌‏شود و این در حالی است که همه این‏‌ها مشروط بر انجام تعهدات کلیدی توسط ایران است که یکی از این تعهدات موضوع نظارت بر تأسیسات دفاعی، موشکی و دانشمندان هسته‏‌ای ماست که آن‏ها کل تعلیق تحریم را به یک کار غیر محقق شده گره زده‌اند و باید به قدرت کشور واقف باشیم و اگر قرار بر این است که بخشی از امنیت ملی را معامله کنیم باید کاغذ را درست مطالعه کنیم و اگر ثمره مقاومت ملت ایران این توافق نیم بند است اصلاً راضی‏ کننده نیست و باید به صورت جدی مطالعه بر روی تفاهم‏‌نامه صورت گیرد.

در ادامه این مناظره الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد با اشاره به دلسوزی و تعهدات تیم مذاکره ‏کننده و توضیحاتی که آن‏ها به ملت ایران داده ‏اند، یادآور شد: بحث ‏های مختلف از جمله غنی‌سازی در روال اصولی خود پیش می‌رود.

در ادامه این گفتگو محمدی درباره تحریم‏‌های آمریکا اظهار داشت: چیزی که درباره تحریم‏‌های آمریکا می‏‌بینیم این است که آن‏‌ها می‏گویند تحریم‏‌ها تعلیق می‏‌شوند و لغت لغو تحریم‌‏ها را به کار نمی‌‏برند، به این معنی که زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‏‌های کنگره باقی نگه داشته می‏‌شود. این موضوع در حالی است که دوستان ما همیشه می‏‌گویند مسائل داخلی آمریکا به خود آن‌‏ها مربوط است و به ما چه ربطی دارد که دولت آمریکا نمی‏‌تواند کنگره را متقاعد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: ما حق داریم وقتی تغییرات بنیادین را در برنامه هسته‏‌ای خود اعمال می‏‌کنیم، زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‌های آمریکا توسط کنگره برداشته شده باشد و این دولت آمریکاست که باید کنگره را متقاعد کند.

وی با بیان این که در این توافقنامه تأکید شده که همه چیز موکول به آن است که ایران تعهدات خود را به طور کامل اجرا کند و پس از آن است که تحریم‌‏های آمریکا تعلیق خواهد شد، گفت: سوالی که اینجا مطرح می‏‌شود این است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و پس از آن آمریکا بهانه آورد، دست‏مان به کجا بند است.

محمدی: روزی که توافق امضا می‌‏شود آمریکایی‏‌ها باید تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند

محمدی ادامه داد: آقای موسویان که جز امنای تیم مذاکره‏‌کننده است، اخیراً طی سخنرانی خود در نیویورک اعلام کرده که زمان بازگشت‏‌پذیری ۶سال است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و در آن زمان آمریکا به تعهدات خود عمل نکند که احتمال آن نیز کم نیست، آن زمان است که برنامه ما ۶ سال عقب خواهد افتاد و این جا این سوال مطرح می‌‏شود که چه کسی قرار است این زمان ۶ ساله را جبران کند. بر این اساس ما تأکید داریم باید در روزی که توافق امضا می‌‏شود آمریکایی‏‌ها تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اظهارات خود به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: بر اساس تعهداتی که ما قبول می‏‌کنیم، ما تأسیسات خود را دستکاری خواهیم کرد یعنی زیرساخت‏‌های خود را جمع کنیم و این در حالی است که طرف مقابل ما تحریم‏‌ها را تعلیق می‏‌کند لذا اگر قرار است طرف مقابل تنها تحریم‏‌های خود را تعلیق کند ما نیز باید فعالیت‏‌های خود را صرفاً به حالت تعلیق نگه داریم.

وی با طرح این سوال که چرا طرف مقابل تنها قرار است زیرساخت تحریم‌‏های خود را نگه دارد اما ما زیرساخت‏ های خود را جمع کنیم، گفت: اگر قرار است موازنه‌ه‏ایی وجود داشته باشد لازم است اولاً تعهدات به صورت یکسان بازگشت‏ پذیر باشد، ثانیاً همزمان باشد و ثالثاً اگر قرار باشد آن‏ها چیزی را لغو کنند ما نیز مانند آن‏ها عمل کرده و اگر قرار است آن‏ها صرفاً تحریم‏ها را به حالت تعلیق نگه دارند ما نیز مانند خود آن‏ها عمل می‏‌کنیم.

در ادامه برنامه حضرتی در پاسخ به این سوال که بحث تحریم ‏های ثانویه شامل چه مواردی می ‏شود و آیا این تحریم‏ ها دست آمریکا را برای عهدشکنی باز خواهد گذاشت یا خیر، گفت: از ابتدای انقلاب ما در تحریم بودیم تا این که این تحریم‏‌ها به مباحث هسته‌ای رسید که در این جا نیز بخشی از تحریم‏ ها توسط رئیس جمهور صورت گرفت و بخشی توسط کنگره انجام شد که در خصوص تحریم‏ های کنگره بحث‏ها پیچیده است.

حضرتی: در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست بپذیرد

وی با تأکید بر این که باید تحریم‏‌ها باید یکجا و همزمان برداشته شود، گفت: این موضوع آرزوی ماست و قطعاً تیم مذاکره‏ کننده نیز به دنبال آن است اما در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست بپذیرد. زمانی آرزوی طرف مقابل این بود که ما غنی‏ سازی خود را به صفر برسانیم اما نتوانست اراده خود را بر ما تحمیل کند. طبیعی است ما محدودیت‏ هایی داریم که در خصوص این محدودیت‏‌ها این تصمیم ‏گیران کشور هستند که به مذاکره‏ کنندگان دستور می ‏دهند این محدودیت‏ ها را بپذیرند یا نپذیرند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد به تشریح تحریم‌های ثانویه پرداخت و گفت: بر اساس بیانیه لوزان قرار است آن چه را که ما بر اساس این تفاهم‌‏نامه تعهد کردیم، توسط آژانس راستی ‏آزمایی شود و پس از آن است که بخشی از تحریم ‏ها برداشته می ‏شود.

حضرتی با تأکید بر این که این تحریم‌‏ها صرفاً در موضوع هسته‏‌ای است، گفت: اگر این داستان به شکلی که عنوان شد، صورت پذیرد، روال طبیعی کار انجام خواهد شد اما اگر بعد از دو سه ماه که آژانس راستی ‏آزمایی کرد آمریکایی‏ ها عهدشکنی کنند ما دوباره می‌ توانیم به فعالیت‏ های پیشین خود برگردیم.

* مشخص کردن تحریم‌های اولیه و ثانویه بدست آمریکا است

در ادامه این گفتگو محمدی در پاسخ به این سوال که گفته شده هرچند توقف تحریم‏‌های آمریکا به دو قید ثانویه و هسته‌ای محدود شده اما در عمل همه تحریم‏‌های مهم که تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته را شامل می‌شود و تحریم‌های باقیمانده تحریم‌ های تأثیرگذاری نیست، اظهار داشت: متأسفانه به این صورت نیست بلکه در آن بخش آمریکا تأکید می‏ کند که تنها تحریم‏ های ثانویه را برمی‌دارد و تحریم‏‌های اولیه باقی می‏‌ماند و این جا این سوال ایجاد می‌ شود که چه کسی قرار است مشخص کند کدام تحریم اولیه است و کدام ثانویه و اینجا یک باب سوءاستفاده وسیع برای آمریکایی‏ ها باز خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اینجا آمریکایی‌ها قادر خواهند بود که انواع بازی‏‌ها را درآورند لذا یکی از مهم‏ترین اصلاحاتی که باید در این متن انجام شود این موضوع است و باید از سوی تیم مذاکره‏ کننده کشورمان مشخص شود که آن‏ها موظف هستند تمام تحریم ‏ها را بردارند و اگر برندارند نمی‏توانند امتیازات از ما بگیرند. نکته ‏ای که حائز اهمیت است این است که وقتی این امتیازات را می ‏دهیم، تحریم ‏ها باید یکپارچه برداشته شود.

وی ادامه داد: بر اساس متن تفاهم لوزان گفته شده که حتی تحریم‏‌های مرتبط با اشاعه یعنی تحریم‏‌های مرتبط با مواد، فناوری و تجهیزات هسته‌ ای باقی خواهد ماند که در این جا باز این سوال مطرح می‏‌شود که چه کسی مشخص می‏‌کند که فلان قطعه‌‏ای که ما قرار است وارد کنیم قطعه‏‌ای مرتبط با مباحث هسته‏ ای است یا نه! لذا این مقدار محدود کردن و زدن گوشه و کنار رژیم تحریم و نگه داشتن زیرساخت تحریم‌ ها یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که آن‏ها نمی‌ خواهند تحریم‏‌ها را بردارند بلکه می‏‌خواهند زیرساخت تحریم را نگه دارند چرا که با تحریم کار دارند و حوزه‏ های منازعه آن‏ها با ما ادامه دارد.

* در قطعنامه جدید ما خود می‌پذیریم که تهدید صلح و امنیت بین المللی هستیم!

محمدی تأکید کرد: آن‏ها به تحریم‏‌ها نیاز دارند لذا تأکید ما به تیم مذاکره‏ کننده این است که سعی داشته باشند رژیم تحریم‏ها یکپارچه برداشته شود. در خصوص تحریم‏ های شورای امنیت اتفاقی که می‏‌افتد این است که تمام قطعنامه‏ ها تجمیع و تبدیل به یک قطعنامه می‏‌شود؛ به این معنی که بخشی از محدودیت‏ ها جمع می‏‌شود و دوباره در قطعنامه‏ ای جدید حفظ می‏ شود.

وی تصریح کرد: یک اتفاق بدتر هم رخ می‏‌دهد و آن این است که ما قطعنامه‏ هایی که تا به حال گرفته‏ ایم مربوط به فصل ۷ و ماده ۴۱ بود ولی در هیچ یک از این قطعنامه‏ ها ما به عنوان تهدید صلح و امنیت بین ‏المللی شناخته نشدیم ولی متأسفانه در این قطعنامه جدیدی که ان شاالله اصلاح خواهد شد ظاهراً ما برای اولین بار به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‏ المللی ذیل بند ۷ شناسایی می‏‌شویم و تحت ماده ۴۱ قطعنامه می‏‌گیریم.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در خصوص تحریم ‏ها بحث اصلی این است که اگر قرار است تحریم باشیم بهتر است با هسته‌ ای تحریم باشیم تا بدون هسته‏ ای و اگر قرار است تحریم نباشیم این متن باید اصلاح شود.

* آقایان از این توهم که مذاکرات برای مصرف انتخاباتی است، بیرون بیایند

در ادامه اظهارات محمدی، الیاس حضرتی گفت: تمام سیاست‏‌های کلی تیم هسته‌ای ما این است که به دنبال یک توافق خوب هستیم و این دستورالعمل تیم هسته‌ای و دولت است و دوستان ما باید از این فضای توهم بیرون بیایند که فکر می‏‌کنند اصلاً بحث توافقی وجود ندارد و یک بازی بیشتر نیست و آن مصرف انتخاباتی برای کشور است.

در ادامه برنامه نگاه یک محمدی در خصوص اقدامات محدودیت‏ ساز در متن بیانیه اظهار داشت: ایران با ۵ کشور بزرگ جهان در حال توافق است لذا این متن باید متن بسیار محکمی باشد و جای سوءاستفاده در آن نماند. در حال حاضر تنها متن مکتوبی که می‏‌توانیم در خصوص آن صحبت کنیم بیانیه سوئیس است. بر اساس این متن حق غنی ‏سازی در این جا به رسمیت شناخته نشده و چیزی که وجود دارد یک برنامه غنی ‏سازی است و شما کلمه «حق» را در سراسر این متون پیدا نمی‏‌کنید، ضمن این که خود آمریکایی‏ ها قبل از توافق ژنو نیز عنوان کرده بودند ما حق غنی‏ سازی را به رسمیت نمی‏ شناسیم تا بتوانیم برنامه‏ ها را محدود کنیم.

* طرف مقابل حق غنی سازی ما را به رسمیت نشناخته است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که حق آن چیزی است که در ماده ۴ ان.پی.تی آمده و هیچ محدودیت ندارد اما آن چیزی که در این متن ذکر شده از ۶ جهت محدود شده است ما از حق استثنا شده‏ ایم و یک برنامه جدید کوچک که زمان گریز را بالای یک سال می‏برد برای ما تعریف شده است. اصلاح دومی که باید در این متن صورت پذیرد این است که اگر قرار است آن‏ها چیزی را تعلیق کنند در این طرف باید بحث تعلیق‌ها مطرح شود به این معنی که در این طرف هم ماشین‏ های سانتریفیوژ ما باید در زمان بسیار کوتاه بازگشت‏ پذیر باشند.

محمدی تأکید کرد: اصلاح سومی که باید صورت گیرد این است که همه قیود تحریم باید برداشته شود یعنی تحریم‏ها نباید به تحریم‏ های مختلف تفکیک شود.

* آژانس عملکرد قابل قبولی نداشته است

در ادامه برنامه حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در پاسخ به اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اجبار ایران در پذیرش بازدید از مراکز نظامی و این که آیا می‏‌توان به آژانس به عنوان یک نهاد بی‌طرف اعتماد کرد، گفت: با توجه به عملکرد سنوات گذشته آژانس این نهاد عملکرد قابل قبولی ندارد.

وی ادامه داد: ما بارها به آژانس اعتماد کردیم ولی آن‏ها گزارش ‏های مختلفی از مراکز نظامی ما تهیه کردند. در دو سه ماه گذشته حرف‏ هایی که دبیرکل آژانس بیان کرده حرف‏ های معتدلی بوده ولی همچنان سوابق آن‏ها نگران کننده است. واقعیت‏های تلخی در دنیا وجود دارد که ما برای گرفتن حق ملت باید با آن‏ها روبرو شویم.

در ادامه اظهارات حضرتی، محمدی در خصوص پی.ام.دی اظهار داشت: خود آمریکایی‏ ها در فکت شیت توضیح دادند که یکی از تعهدات کلیدی پی.ام.دی است و آمانو نیز این موضوع را تکرار کرده است و در این خصوص نیز نهاد ناظر آژانس است. وقتی پی.ام.دی را باز می‏‌گذاریم یعنی همه امتیازات را داده‌‏ایم و مجرای توطئه‏ چینی طرف مقابل باز مانده است.

* اگر پی.ام.دی را باز بگذاریم یعنی هیچ چیز را حل نکردیم

در ادامه این گفتگو محمدی در پاسخ حضرتی در خصوص دستاورد مذاکرات گفت: همان طور که قبلاً گفتم وجود برنامه غنی‏ سازی محدود نسبت به غنی‏ سازی صفر یک دستاورد است ولی این حق ما از ان.پی.تی نیست. دستاورد دوم این است که آمریکایی‌ ها حاضر به بحث در مورد تعلیق تحریم ‏ها شدند.

در ادامه برنامه حضرتی در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در گذشته بارها اعلام کرده بودند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است، اما این روزها از زبان آن‏ها شنیده می‏‌شود که بیانیه لوزان مبنای خوبی برای توافق است، به نظر شما این تغییر ادبیات چیست، گفت: این شعار (توافق نکردن بهتر از توافق بد است) هم شعار آن‏هاست هم شعار ما.

وی ادامه داد: علت این که کنگره اختیارات دولت آمریکا را محدود کرده و خود وارد ماجرا شده نشان می‏‌دهد که این گونه نیست که همه امتیازات را ما داده‏‌ایم بلکه امتیازات خوبی نیز گرفته‏‌ایم و آن‏ها خود می‏‌خواهد که نظارت بیشتری داشته باشند.

در ادامه اظهارت حضرتی، محمدی گفت: در خصوص سوال فوق به نظر بنده تغییر ادبیاتی از سوی آمریکایی‏ ها صورت نگرفته است.

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که علیرغم برگزاری جلسات مختلف از سوی تیم مذاکره‏ کننده اخیراً منتقدان معتقدند که جزئیات مذاکرات هسته‌ای با مردم در میان گذاشته نشده است و به نظر شما این جلسات برای شنیدن جزئیات کافی بوده است، گفت: شاید مرسوم نیست که جزئیات به این شکل در رسانه‏ ها بیان شود ولی آنچه دوستان ما می‌‏گویند نباید با متن مکتوبی که تفاهم کرده‏‌اند متناقض باشد و این جز مطالبات ماست.

* آقایان پارامتر های یک توافق خوب را بیان کنند

وی ادامه داد: بهتر است دوستان یک بار پارامترهای یک توافق خوب را بیان کنند که الزاماً توافقی که از نظر آن‏ها توافق خوب محسوب می ‏شود چه توافقی است.

این کارشناس مسائلی سیاسی با بیان این که ما هیچ وقت مشخصات یک توافق خوب را از زبان دوستان نشنیده ‏ایم، گفت: علیرغم این موضوع آمریکایی‏ ها پارامترهای یک توافق خوب را از نظر خود مکتوب کرده ‏اند و لذا از این پس یک مبنا برای قضاوت آن‏ ها وجود خواهد داشت که آیا آنچه آمریکا به دنبال آن بوده محقق شده است یا خیر.

محمدی در پایان در خصوص بازرسی‏ ها و تحقیق و توسعه اظهار داشت: بر اساس بیانیه سوئیس بازرسی‏ ها، بازرسی‏‌های ویژه است و بازرسی ویژه تنها درباره عراق اعمال شده است که در نهایت منجر به حمله نظامی به عراق شد یعنی در اثر بازرسی ویژه آن‏ها مراکز حساس و ظرفیت ‏های عراق را شناسایی کردند لذا باید توجه داشت که امنیت کشور به مخاطره نیفتد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن عاشق ایران
سلام
خدا قوت به مهدی محمدی...
فکر کنم همه فهمیدند که چقدر منطق موافقان توافق ضعیف بود...و چه کسانی بی سواداند...
سیاح
Iran, Islamic Republic of
آقای حضرتی از بس در روزنامه یک طرفه مطالب به نفع جریان خود نوشته حالا کم آورد و شروع به هجوم آوردن به استاد محمدی کرد
وای چقد خوبه این پسر.سلامتی این جوونای خوشفکر صلوات بفرستین
Iran, Islamic Republic of
استاد چی هستند ایشون اونوقت؟ آقای محمدی خودشونو خدای دانستن میدانند و میگن بقیه چیزی نمیفهمند!!!
خدایی از مناظره های استاد شریعتمدار ی ومحمدی عزیز لذت می برم
مازیار
Iran, Islamic Republic of
بدون هیچ جانبداری میگم
تمام مناظره های مرتبط با بیانیه لوزان رو دنبال کردم
اصلاح طلبان کلی گویی میکنند و در برابر موشکافی اصولگرایان هیچ چیز برای گفتن ندارن.
بوی چیزی مثل فتنه میاد
من دلم برای حضرتی سوخت......

بیچاره باید از چی دفاع میکرد؟ وظیفه حضرتی دفاع از توافق لوزان بود . آخه آدم چطوری میتونه از این توافق با این همه ایراد دفاع کنه؟

اون هم مقابل مهدی محمدی...

وایییییییییییییی
ایرانی شناسنامه دار
لایک برای مهدی محمدی...
dیک دوست
Iran, Islamic Republic of
دیشب مناظره آقای حضرتی ومحمدی در مورد موضوع هسته ای رادیدم . متاسف شدم . آقای محمدی خوب صحبت می کرد ند و موارد و سوالات خوبی را بیان می کردند . ولی متاسفانه آقای حضرتی جواب های در خور جلسه نمی دادند بیشتر به آقای محمدی حمله می کردند تا اینکه جواب های قانع کننده بدهند . بهر حال نمایندگان دولت می بایست با صبر و حوصله سوالات مردم را جواب بدهند و مردم را از دلنگرانی و دلواپسی خارج نمایند . بهر حال مردم حق دارند خون دادند . شهید داده اند نگران آینده مملکت هستند . فرق نمی کند چه کسی برمسند دولت است و دولت ومسئولین باید خادم مردم باشند . چراکه مردم اینها را نتخاب کردند که برا یشان کارکنند نه اینکه آقایی کنند. البته جا دارد از زحمات و خدمات دولت مردان تشکر وقدر دانی نمود ولی از مسئولین اتظار صبر وحوصله بیشتر در پاسخ گویی به ابهامات مردم را داریم . ضمنآ پیشنهاد می کنم د رجلسات مناظره تعدادی از مردم عادی و همچنین خبرنگاران و دانشجویان بعنوان تماشاچی در جلسات حضور داشته باشند و فرصتی هم برای آنان بگذارند تا از طرفین مناظره کننده سوالاتی هم بپرسند . به هر حال مردم ولی نعمت ماهستند .با تشکر موفق باشید .
سلام
آفرین منم با حضور مردم در مناظره موافقم فکر خوبیه
حامد
نمی دانم چرا دولت وتیم مذاکره کننده اگر مسلمانند که هستندبه پیامبر شان در زمان شعب ابی طالب تاصی نمی کنندواینقدر از تحریمهایی که با تمام سختی ومشکلات زیادی که بردوش ملت سنگینی کرده ودر عین حال باعث رشد وپیشرفتهای علمی.پزشکی وصنعتی شده بیم وهراس دارندوبرای برداشتن بخش بسیار کوچکی از تحریمها حاضر به فروش آبرو وعزت واقتدار وپیشرفتهای کشوردر همه عرصه هاونیز به عقب راندن وپائین کشیدن وساقط کردن ایران قدرتمند مطرح در دنیا تا به دوران ننگین شاهنشاهی اصرار می ورزند؟چرامی خواهند کلید گنجینه های با ارزش خود را به دشمنان بسپارند که برای استفاده از این گنجینه ها مجبور به اجازه از آنان باشند؟با اینکه خود می دانند دشمنان هرگز اجازه نخواهد داد.خدایا کمی درک از مسائل وشناخت از دشمن وفهم وبصیرت به این مسئولین عطا کن.آمین.
من برنامه نگاه یک را کامل دیدم آقای مهدی محمدی عالی بود اما آقای حضرتی نتوانست از بیانیه ضعیف لوزان دفاع نماید .
ایرانی
سوال من از آقای حضرتی این است ،:چه تضمینی وجود دارد که بعد از توافق هسته ایی و برداشتن تحریم ها آمریکا مجددا به دلایل واهی مثل حقوق بشر،تروریسم و....همان تحریم ها را برقرار نکنند؟
خدا شفات بده ان شاالله
غیاث مع الفارغ انجام می دهی برادر
در آن زمام وجود با برکت نبی مکرم اسلام(ص) در بطن تحریم ها بود بلکه شخص مبارک ایشان متاثی از تحریم ها بودند نه اینکه مثل برخی از سران مملکتی امروز سربر لاک خود فرو برده و کوچکترین فشاری از تحریم را متحمل نیستند و فقط فرافکنی می کنند و حرف می زدنند بله اینگونه نبود، تا فشار اقشار متوسط و ضعیف جامعه گریبانگریتان نشود فقط متعصبانه مثل داعش به پیش می روید ، مردم جمهوری اسلامی ایران حق زندگی دارند امام خمینی (ره) فرمودند مردم ولی نعمت اند پس بگذارید دولت بخوبی به اقداماتش و مسیر خوب پیش رو ادامه دهد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند همبستگی دولت و ملت
عججججججججججب
در این مناظره آقای حضرتی هیچ پاسخ درستی به سوالات اساسی و با سند و مدرک آقای محمدی نداشت ، فقط از اولش گفت که آقای محمدی به تیم هسته ای بد بین هست تا اخرش
متاسفانه حامیان و موافقان تفاهم لوزان نمیدونن باید از چی این تفاهم دفاع کنن و دربرابر انتقاد منطقی کم میارن و بحث رو به انحراف میکشن
United Kingdom
توی کشتی رقبای هم وزن شرکت میکنند خداوکیلی جناب حضرتی یکبار هم فکت شیت رانخونده بود چه برسه بیا مناظره
آقای حضرتی به منتقدین می گفتند "بدبین" ،باید به ایشان هم گفت خوشبینی بیش از اندازه به دشمن مکار هم سادگی است.
میری
من دیشب ازمناظره آقای محمدی به خودم بالیدم وافتخار کردم ولی ازاین که آقای حضرتی می گفت من فرمانده لشکر بودم واینطور دررابطه با موضوع هسته ای کشور استدلال می کرد از خود که از نسل جنگ هستم ودر15سالگی در کربلای 5 به افتخار جانبازی نایل شدم خجالت کشیدم ویاد فرمایش مقام معظم رهبری در اوج فتنه 88 در مورد ریزش ها ورویش ها افتادم از خداوند بزرگ می خواهم که همه مارا عاقبت به خیر کند وسایه با برکت امام خامنه ایی را بر سر ما مستدام بدارد انشالله تعالی
محمد
جهان نیوز سانسور نکن
به نظر من برای اینکه مذارات نتیجش خراب نشه ودر نهایت ایران تحدید نشه باید اینگونه کاری کرد
که تحدید شدن ایران و نتیجه ندادن مذاکرات ختم بشه به پایان عمر مذاکره کننده ها .اگه مذاکره کننده ها بفهمند که دارن درمیدان نبردی میرن که ممکنه به قیمت جانشان تمام بشه نهایت تلاش خودشان را میکنن و اهداف حزبی را درش دخالت نمیدن
اگه اینجور قاطعیتی در کشور باشه هیچ پروژه اعم از هسته ای و ساختمان سازی مسائل اقتصادی درکشور به بیراهه نمیره
در کشور چین یک مهندس پلی را ساخت وخراب شد پای همون پل به دارش کشیدن
حالا شما فرض کنید مذاکره کننده ها بدانن چنین قاطعیتی پشت سرشان هست منافع مملکت را به باد نمیدن
علی محمدنصیری لرستانی
اتفاقا دیشب هر کسی که برنامه نگاه 1رو دیددرمقابل استدلال های آقای حضرتی قانع شدندوآقای محمدی بجز کلمه کلمه ترجمه کردن بیانیه حرفی واسه گفتن نداشت که آقای حضرتی جوابشو میداد،از صدا وسیمابخاطروجودچنین برنامه های چالشی تشکر،بنظرمن هردونفرشون دغدغه‌های مشترکی داشتندامابازبان متفاوت بیان میکردن
سوده
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم. نظر شما بسیار غیر منصفانه است.
علی جان فکر کنم دچار سوء تفاهم شدی!!!! اونی که طرف راست بود حضرتی بود و اونی که سمت چپ بود محمدی!!!
888
خیلی خوب بود دمت گرم
United Kingdom
منکه از این اظهار نظر کلی کش اومدم یعنی جناب حضرتی استدلال هم داشتند ؟ لابد توی جبهه هم همینجوری بچه ها را دم گلوله میدادند
همشهری عزیز یک ضرب المثل شنیدم که انگار مال چینی هاست که میگه مردم اون چیزی رو قبول میکنن که دوست دارن بشنوند.

حالا شده وصف حال شما.

برادر اینقدر مواضعتون اونوریه که حتی نتونستی ضعف شدید حضرتی رو در مناظره متوجه بشید؟

بنده خدا حضرتی که نتونست هیچ کدوم از ایرادات مهدی محمدی رو جواب بده.

حضرتی بیچاره هلاک شد از بس آسمون ریسمون بافت به هم...
خداوکیلی وقتی این نظرو نوشتی خودت نمی خندیدی؟؟
آنچه ما مردم را بسيار نگران مي کند اين است که تيم مذاگره کننده هسته اي ايران ُ به رهنمودهاي مقام معظم رهبري که پس از بيانيه لوزان ُ در باره مذاکرات هسته اي فرمودند هيچ توجهي نکرده اند ُ زيرا بدون اينکه هيج اصلاحي و تغييري در بيانيه لوزان تاريخ سيزده فرودين نودو چهار ُ بدهند ُ در حال حاضر مشغول نگارش جزء به چزء بيانيه لوزان به همان شکلي که بود هستند ُ تخت روانچي هم در تلويزيون گفت که همان بيانيه لوزان در حال نگارش است ُ سوال ما مردم اين است که چرا تيم مذاکره کننده ايران ُ رهنمودهاي مقام مغظم رهبري را ناديده گرفته ودر متن مذاکرات لوزان وارد ننموده است ُ چون بيانيه لوزان دقيقا به همان شکلي که ظريف و موگريني در تلويزيون در تاريخ ۹۴/۱/۱۳قرايت کردند ُ بدون هيچ تغييري و اصلاحي مشغول نگارش هستند ؟ اين مطلب باعث نگراني و دلواپسي بيشتر ما مردم شده است .
از طرف خودتان صحبت کنید
اگر اقایان اصولگرا اجازه بدهند توافق خوب براساس عزت ایران اسلامی ( بدون هیچگونه طرح سه فوریتی با آن مسائل پیش آمده و امضا های ...) بعمل خواهد امد ولی افسوس که همصدائی با آمریکا....
منظورت از توافق خوب چیه تحریمها رو که نمیخوان بردارن مرحله ای میخوان بردارن و تحریمهای بانکی که اصلی ترین تحریمها هم هست که قرار نیست برداشته بشه مراکز نظامیمونم که میخوان بازدید کنن این توافق بدترین توافقی که ایران انجام میده در موضوع هسته ای اطلاعات مراکز نةامی و درآرن فکر کردید امان میدن سریع حمله میکنن دیگه چیزی هم برای مقابله نداریم کی میخواید بفهمید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اقای حضرتی هیچ حرفی برای گفتن نداشت
توی تمام منظره هایی که در مورد این توافق من دیدم واقعا طرف موافق غیر از حرفهای سیاسی چیزی برای گفتن نداره.و وقتی با استدلال های منطقی روبرو میشن رو میارن به دروغ و اتهام زنی. اینقدر آش شور شده که الان میگن بیانیه لوزان قبول نیست هرچی ظریف بگه.!؟ خدا رحم کنه
شکوفه
Iran, Islamic Republic of
این آقا محمدی بیشتر شبیه بازپرساست تا یک دلواپس از مصاحباتش همه چیز عیان هستش
Iran, Islamic Republic of
جواب شکوفه ، استاد دانشگاه آقای محمدی با منطق حضرتی را بایکوت کرد
United Kingdom
...توی معنای این واژه مشکل داری
نخیر شمایید که منطق رو قبول نمیکنید عوض توضیح منطقی و جواب منطقی شروع میکنید به گفتن دلواپس نگران بازپرس
بدبخت کسی که بعد [....]
هر دم از این باغ شکوفه ای میرسد!!!!!!!!
دوستان!
زین پس بازپرس را هم در کنار لبو فروش، بی سواد، تازه به دوران رسیده، تندرو، افراطی، بی شناسنامه، دلواپس، سرهنگ، به جهنم و... به آلبوم برچسبها و حواله های این جماعت بیفزایید!
مجید
Iran, Islamic Republic of
باسلام واحترام وتشکرازتمامی دست اندارکاران برنامه نگاه یک . آنچه را که می بایست گفت جناب محمدی بیان داشتند نگاه یک کارشناس مسئول که بااستدلات فنی وکاربلد همراه بودودرنقطه مقابل حضورجناب حضرتی بودکه باکلی گویی وفراکنی ادواری و خرج کردن رهبری نظام برای رسیدن به مقاصد خودهمراه بود ،برادرحضرتی لطفا باقربانی کردن آینده توسط گذشته مذاکرات ، پاسخگویی خطا راهبردی خوددرمقابل نسل آینده باشید .
سلام
راستش من از آرامش، خونسردی و سعه صدر و متانت آقای محمدی در برابر منتقدین بی انصاف واقعا شگفت زده شدم
من اگر به جای محمدی بودم با اون حرفهای طرف مقابل به احتمال 99 در صد از کوره در میرفتم . خدا میدونه اگر محمدی هم با منطق طرف مقابل حرف میزد روزی نامه های زنجیره ای با فونت درشت چه تیتر ها که نمیزدند !
درود بر آقای مهدی محمدی الحق و الانصاف که ایشان کارشناس باسواد و شایسته ای هستند .
Panama
کارمندا و خبرنگارای جهان نیوز در حال کار کردن و زحمت کشیدن هستن
ببخشید دوستان که نمیان شمارو لایک کنن
هینوی
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی
من برخی از ارزیابی های شما را در خصوص موضوع هسته ای دیده ام ، به ویژه برنامه دیشب ، انصافا با دقت و ضرافت بی مانندی همراه است. و افتخار می کنم که یکی از هم وطنانم چنین قابلیتی دارد و افسوس می خورم از این که چرا شما در زمان صدور قطعنامه های پی در پی و دانستن صعوبت بر طرف کردن و هزینه یِ مترتب بر آنها ، هیچ نگفتین.من این دو موضع گیری شما را چگونه ارزیابی بکنم؟لطفا پاسخ بفرمایید
قطعنامه های آژانش بطور یک جانبه یعنی از طرف آمریکا و بدون پشتوانه آژانس انرژی اتمی صادر شده بود واسه همین ارزش زیادی نداشتن تنها قطعنامه ای که مارو دچار مشکل کرد و پرونده هستی و به شورای امنیت برد قطعنامه آژانس انرژی اتمی در زمان اقای خاتمی بود چون ایران به تعهدات خود نسبت به 3کشور اروپایی پایبند نبود (آزانس بازرسیهای بیشتر خصوصا از مراکز نظامی میخواست و ایران بصورت محدود اجازه میداد اما در نظر آژانس توافقی که کرده بودن بیان از دسترسی کامل و داشت)از نظر آژانس ما چون تعهد داده بودیم و عمل نکرده بودیم متخلف شناخته شدیم و قطعنامه ای بر علیه ایران صادر شد که مبنای تمام مشکلات ما شد چون تا کسی زیر بار تعهدی نره هیچ کسی نمیتونه کاری بر علیه ش انجام بده مگه یکجانبه و زورکی که ارزشی هم نداره
در همین مزاکرات جدید هم ترس از قطعنامه ای هستش که قرار صادر بشه و ما خودمونو متعهد به اون قرار میدیم زیر بار این مساییل حقوقی رفتن با وجود دشمنی غرب با ما مصیبت اوره
خود ظریف و صالحی و ... بیان نمیتونن در برابر استدلالهای محمدی از توافق دفاع کنن چه برسه به این جماعت که میزنن تو خاکی باند و جناح بازی
8سال شنا مذاکره کردید نتیجه اش چی شد جز تحرین و تحریم و تحریم؟؟؟؟
ت ت ت!
چه منطق و استدلال کوبنده ای!
بگو چه حرررررف جدیدی!!!!!!!!! از آغاز انتخابات یازدهم تا کنون چنین جمله ای رو شنیده بودی!!!!!!!!!!!!!!!
نتیجه مذاکرات گزشته سرمایه ای هست که الان این تیم داره با اون معامله میکنه اگه 10 سال قبلم پلمپ میکردیم و دانشمندان و بیکار میکردیم دیگه فناوری نداشتیم که به خاطرش بشنیم در مقابل کشورهای زورگو مذاکره کنیم
تحریم هم بخشیش هسته ای هستش بخش عمده تحریم بعد فتنه 88و هماهنگی استکبار با منافقین داخلی بودجهت سرنگونی نظام
که بعضیا با دادن ادرس غلط تحریمها و چسبوندنش به هسته ای میخوان نقش فتنگران و در تحریمها پاک بکنند
لطف میفرمایید بگید دستاورد مذاکرات قبل آن 8 سال چه بود?!!! بگید تا بعد راجع به ادعای جنابعالی حرف بزنیم.
نه اینکه توافق ژنو جز تحریمهای بیشتر نتیجه ای داشت
محمدی بسیار مستند و دقیق صحبت میکنه .
مجید
قراردادهای قبلی مثل ایران وعراق (جنگ تحمیلی )ویا ازاد سازی گروگان های امریکا در ازای رفع تحریم های ان موقع و......همه مجرمانه بودند وملت شهید داده نامحرم خق ایران هم پای مال شد صدای کسی هم در نیامد ایا نباید نگران بود ؟؟؟؟
Romania
کسی رو که خوابه میشه بیدار کرد ولی کسی رو که خودشو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد.
آقای حضرتی و همفکران ایشون رو هرگز نمیشه از خواب بیدار کرد. مرغ اونها یک پا داره.