سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۵
۵
جزئیاتی از جلسه اوباما و سران عرب منطقه؛

نشست کمپ دیوید؛ نشانه ضعف اعراب یا اوباما؟

چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 422445
سران اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار است به کمپ دیوید بروند تا با اوباما دیدار کنند.
نشست کمپ دیوید؛ نشانه ضعف اعراب یا اوباما؟
به گزارش جهان نيوز، درباره این دیدار گمانه زنی های متعددی شده زیرا تاکنون بدین شکل کمتر جلسه‌ مشترکی میان کشورهای عربی خلیج فارس با رییس جمهور آمریکا برگزار شده است.

گرچه نرفتن سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به آمریکا سبب ایجاد برخی حواشی شده ولی مسائل مهمی قرار است در این جلسه بی سابق مطرح بشود.

برخی تحلیلگران معتقدند نرفتن سلمان به آمریکا نشان داد، بخشی از نارحتی های آل سعود از سیاست خارجه آمریکا در منطقه است.

با این وجود ولیعهد و جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا رفته اند که این مسئله نشان می دهد عربستان نهایتا نمی تواند بدون آمریکا سیاست خارجه خود را پیش ببرد.

اما علاوه بر سلمان، سران اول سه کشور بحرین، امارات و عمان نیز در این نشست شرکت نمی کنند.

عدم حضور سران اول ۴ کشور عربی به نوعی برای وزارت خارجه اوباما یک ضعف بزرگ نیز به شمار می آید. همچنانکه در داخل آمریکا منتقدین این مسئله را نشانه ضعف اوباما در ایجاد اجماع در میان متحدین منطقه ای خود می دانند.

اما برگزاری این نشست در آستانه توافق احتمالی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ اهمیت آن را دو چندان کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در این باره در گزارشی درباره نشست هفته جاری اعراب با سران آمریکا در «کمپ‌دیوید» اعلام کرد: هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دعوت به این نشست فروختن برنامه‌ هسته‌ای ایران است.

این مسئله به خوبی نشان می دهد که آمریکایی ها احتمال توافق را در مذاکرات هسته تقریبا قطعی می دانند و می خواهند اعراب ناراضی از توافق را با دادن امتیاز با این توافق همراه کنند.

اعراب نیز در ازای موافقت با توافق به دنبال گرفتن امتیازات منطقه ای و تسهیلات برای خرید تسلیحات هستند. تسلیحاتی که به دنبال بهم زدن موازنه نظامی کامل به نفع برخی کشورهای عربی در مقابل ایران باشد.

پیش بینی می شود که خواسته دوم برخی کشورهای عربی به خصوص عربستان و قطر نیز به مسئله سوریه و یمن برمی گردد . بعید نیست که این دوکشور در ازای بحث توافق هسته ای از اوباما درخواست قاطعیت بیشتر در پرونده سوریه و یمن را داشته باشند.

برخی منابع آگاه نیز از تصمیم دولت آمریکا برای در اختیار قرار دادن موشک های پاتریوت و تاد به کشورهای عربی خبر می دهند. در این صورت برآورد می شود که آمریکا معادل ١٥٠ میلیارد دلار سود ببرد. از این منظر البته می توان نشست کمپ دیوید را یک موفقیت بزرگ اقتصادی برای دولت اوباما دانست.

از سوی دیگر طبق گزارش رویترز، مقامات آمریکایی به خبرنگاران گفتند که در این نشست اعلامیه‌ای درباره یکپارچه‌سازی معماری پدافند دفاع موشکی و همچنین انجام مانورهای نظامی بیشتر صادر خواهد شد. هدف از این اقدامات رفع چالش‌های دریایی، هوایی، ضد تروریسم و پدافندهای موشکی عنوان شده است.

در هر صورت به اعتقاد کارشناسان نشست کمپ دیوید علاوه بر آمریکا به نوعی نشانه ضعف های کشورهای عربی نیز خواهد بود.

این نشست به خوبی نشان می دهد که مجموع کشورهای عربی نه تنها نتواستند نهایتا آمریکا را در برخی موضوعات آمریکایی با خود همراه کنند بلکه مجبور به عقب نشینی زیادی نیز خواسته های خود شده اند. این نشست در حالیکه باید در یک کشور عربی برگزار می شد ولی همه مقامات عالی رتبه عربی باید برای دیدار با اوباما به کمپ دیوید بروند که سالها قبل در آن یک قرارداد ننگین را امضاء کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اعراب وحشی عربستان همان کسانی هستند که به جنگ پیامبر (ص) رفتند.
آيا گمان دارى كه بيشترشان مى‏شنوند يا مى‏انديشند؟ آنان جز مانند ستوران نيستند بلكه گمراه‏ترند
سوره 25 آيه 44
معلم
Iran, Islamic Republic of
هردو
اللهم اهلک و العن آل سعود جمیعاً الی یوم القیام
سید مرتضی
سلام

دوستان اتفاقا خیلی هم مذاکرات خوبیه خداکنه بهترین ادوات وتجهیزات نظامی از سوی عربستان آلزایمری خریده بشه بعد که عربستان به دست شیعیان می افته کار آقامون راحت تر بشه بعد ما بگیم اینا همش واس ماست