پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

وزیر خارجه جدید عربستان کیست؟

پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 420206
وزیر جدید خارجه عربستان پله‌های ارتقای شغلی را زود طی کرد و شاید بارزترین نکته در زندگی او ارتباط بسیار خوبش با یهودیان آمریکا و «ایپک» باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان بامداد امروز (چهارشنبه) در کنار چند حکم انتصاب دیگر، «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان را برکنار کرد و «عادل الجبیر» سفیر این کشور در آمریکا را به جای وی منصوب کرد.

زندگینامه «عادل الجبیر»

«عادل بن أحمد بن محمد بن عثمان الجبیر» متولد سال ۱۹۶۲ م (۵۳ ساله) و مجرد است. وی در روستای «حرمه» در منطقه «سدیر» عربستان و در منزلی بدون آب و برق متولد شد. اما پدرش «احمد بن جبیر» تحصیلات خودر ا ادامه داد و به عنوان « وابسته فرهنگی» عربستان در چندین کشور که آخرین آنها آمریکا بود (۳۵ سال پیش) تعیین شد. عادل و به همراه مادر و خواهر و بردارنش ساکن آمریکا بودند و بسیار کم به کشورشان سفر می‌کردند. پدر وی ۱۵ سال پیش بازنشسته شد و به عربستان بازگشت اما همسر و فرزندان او در آمریکا ماندند.

تحصیلات

عادل الجبیر تحصیلات خود را در آلمان زمانی که پدرش وابسته فرهنگی عربستان در این کشور بود، آغاز کرد. پس از آن تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاهی در شمال تگزاس آمریکا ادامه داد و سال ۱۹۸۲ در رشته اقتصاد و علوم سیاسی لیسانس گرفت و در سال ۱۹۸۴ در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه «جرج تاون» در واشنگتن مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد.

عادل در کنار زبان مادری عربی خود، به دو زبان انگلیسی و آلمانی کاملا مسلط است و به زبان فرانسه نیز تسلط نسبی دارد.

مناصب شغلی

در سال ۱۹۸۶ دستیار ویژه «بندر بن سلطان» سفیر عربستان در آمریکا (و رئیس سابق استخبارات) شد. اولین حضور رسمی او مربوط به آغاز بحران خلیج فارس (۱۹۹۰-۱۹۹۱) بود که به عنوان سخنگوی رسمی عربستان در واشنگتن صحبت کرد. در سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر دفتر رسانه‌ای عربستان در واشنکتن و یک سال بعد به عنوان مشاور ویژه سیاست خارجی «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق که در آن زمان ولی‌عهد بود، پس از اینکه عبدالله پادشاه شد عادل را به عنوان مستشار ویژه دفتر پادشاهی با رتبه وزیر تعیین کرد.

در سال ۲۰۰۷ به عنوان سفیر عربستان در آمریکا انتخاب و جایگزین «ترکی الفیصل» شد. «علی عبدالعال» یک نویسنده عرب در آن زمان پس از انتخاب عادل به عنوان سفیر عربستان در مقاله ای اینچنین نوشت: چه بسا ارتقای شغلی عادل الجبیر به دلیل آشنایی قبلی او با بندربن سلطان باشد. وی موفق شده اعتماد بندر را تا حدی جلب کند که او را به عنوان معاون خاص خود انتخاب کرده است و عادل بسیار به بندر نزدیک است.

چهره شناخته شده الجبیر در رسانه‌های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱


الجیبر از شخصیت‌های شناخته شده موسسات رسانه‌ای آمریکاست بویژه پس از حوادث مربوط به ۱۱ سپتامبر که عربستان سعودی پاسخ به انتقادات تند آمریکایی‌ها را بر عهده او گذاشت زیرا از مجموع ۱۹ نفری که در این انفجارها شرکت داشتند ۱۵ نفر آنها عربستانی بودند.

الجبیر در شبکه ‌های «سی.ان.ان» و غیره حاضر شد تا عربستان را از آنچه درباره ارتباط «اسامه بن لادن» رهبر با این کشور منتشر شده بود، مبرا کند. وی همچنین تا کنون چند بار به عنوان مدافع خانواده پادشاهی در آمریکا حاضر شده است.

مهره ارتباطی آل سعود با رژیم صهیونیستی

اما به دلیل توانایی هایی که عادل الجبیر داشت مسئولیت ارتباط با گروه‌های یهودی و اسرائیلی به او واگذار شد.

روزنامه «جروزالم پست» در این باره نوشت: عادل از آغاز دهه ۹۰ در ارتباط و هماهنگی همیشگی با گروه‌های یهودی از جمله قویترین لابی صهیونیسم در آمریکا یعنی «ایپک» بوده است. او تلاش می کند چهر‌ه‌ای نرم‌تر از عربستان ارائه دهد.

مخالفان الجبیر: عادل الجبیر دوست دارد یک آمریکایی با شد تا یک عربستانی


به شکلی کلی عادل در میان آمریکایی ها شخصیتی پذیرفته شده است. علیرغم اینکه نشریه «تایم» آمریکا یکبار به عادل لقب «مرد هفته» را داد اما مخالفان او معتقدند که وی بیشتر دوست دارد یک آمریکایی با شد تا یک عربستانی.

آنها می‌گویند او در یکی از ماموریت هایش ۲۵ هزار دلار خرج کرد ونتیجه‌ این بود که ۶۳ درصد آمریکایی‌ها از عربستان متفرند. همچنین او در یک قضیه مالی با دوست آمریکایی‌اش «مایکل پتروزلو» مالک شرکت روابط عمومی «کورفس» دست داشته، قضیه‌ای که میلیون‌ها دلار به عربستان ضرر وارد کرده است.

تلاش برای انحلال موسسه خیریه «الحرمین»


از جمله اقدامات عادل الجبیر که در ذهن اعراب، مسلمانان و عربستانی‌ها باقی مانده نقش پررنگ او برای انحلال موسسه خیریه «الحرمین» و تحریک برای برکنار صدها خطیب و امام جماعت عربستانی بود به علاوه تلاش او در مسأله تجدیدنظر درباره روش‌های اسلامی و لغو برخی از آیات قرآن در کتاب‌های درسی و آموزشی.

در همین راستا برخی این گفته را منتسب به او می‌دانند: اگر به عهد جدید و قدیم ایمان نداشته باشی نمی‌توانی مسلمان باشی و اگر به یهودیت و مسیحیت ایمان نداشته باشی مسلمان نیستی.

شاه عربستان بامداد امروز (چهارشنبه) در اقدامی غیرمنتظره تغییراتی در ترکیب حاکمیت این کشور انجام داد و ولی‌عهد، جانشین ولی‌عهد، وزیر خارجه و شماری از وزرا و مقامات کابینه را تغییر داد (جزئیات بیشتر).
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *