سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
سفیر سابق ایران در یمن:

مردم یمن متحد هستند

پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 419067
سفیر سابق ایران در یمن گفت: قبایل در یمن رکن اصلی حکومت هستند و در کنار هم زندگی می کنند اما آل سعود در صدد ایجاد اختلاف بین مردم هستند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید علی اصغر قریشی ظهر پنجشنبه در نشست با استادان دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: یمن کشوری برخواسته از قبایل گوناگون است و زیدی ها و شافعی ها در کنار یکدیگر سالها زندگی می کنند اما برخی به دنبال ایجاد اختلاف بین مردم یمن هستند.

وی افزود: اختلاف افکنان سالهاست سعی دارند بین این قبایل اختلاف ایجاد کنند و در نتیجه جنگ و درگیری ایجاد می کنند اما هم اکنون قبایل یمن از جنگ خسته شده اند و سعی دارند متحد باشند ولی آل سعود سعی دارد این اتحاد را خدشه دار کند.

سفیر سابق ایران در یمن گفت: در این کشور چیزی به نام دولت ملی وجود ندارد و این قبایل هستند که نقش اصلی را برعهده دارند. طبق آمار در این کشور هر فرد حداقل سه اسلحه دارد و به دلیل درگیریهای اخیر روی داده در یمن تعداد این سلاحها بیشتر نیز شده است اما در این میان ارتش یمن نقش خود را از دست داده زیرا بر اثر شش جنگ پی در پی این ارتش تحلیل رفته است.

وی افزود: گروه انصارلله اما برخواسته از همین جنگهاست و مردم یمن برای ثبات کشورشان به انصارلله دل بسته اند.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی آل سعود اهداف خود را در خطر می بیند و سعی دارد جنگ را بین قبایل راه بیندازد زیرا سالها با همین روش یمن را ضعیف نگاه داشته است.

سفیر سابقه ایران در یمن ادامه داد: هم اکنون وهابی ها با استفاده از القاعده سعی دارند این کشور را به آشوب بکشانند.

وی گفت: تاریخ و سابقه یمن نشان داده این کشور برای خارجی ها باتلاق است و عربستان در حال فرو رفتن در این باتلاق می باشد.

وی با اشاره به ضعف ارتش عربستان گفت: ارتش عربستان توان حمله زمینی را به یمن ندارد چون می داند نمی توانند در مقابل ملت یمن مقاوت کنند و شکست سنگینی در جنگ زمینی در انتظار آنها خواهد بود و ائتلافی هم برای حمله به یمن شکل نگرفته است.

وی افزود: شیعیان یمن از دیر باز تا کنون با ایرانیان ارتباط تاریخی دارند و این ارتباط از زمان ساسانیان بین دو ملت وجود داشته و ریشه تایخی دارد.

قریشی افزود: هم اکنون طبق آمار جمعیتی ثلث جمعیت این کشور زیدی و شیعه و در شمال این کشور ساکن هستند و در شرق و جنوب شافعی ها حضور دارند و عربستان سعی داشته برای اینکه زیدی ها قدرت نگیرند همیشه بین این دو گروه جنگ و درگیری باشد.

وی مردم یمن را سلحشور دانست و گفت: این مردم اجازه نمی دهند عده ای وهابی در کشورشان حضور یابند و به قیمت شهید شدنشان از عقیده خود دفاع می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم یمن ثبات می خواهند و می دانند که فقط انصارلله می توانند این امنیت را ایجاد کنند.

وی گفت: انصارلله قدرت مسلم یمن است اما عربستان نمی تواند وجود این نیروی قدرتمند را ببیند و سعی دارد آن را کمرنگ کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *