سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱
توصیه های غذایی در هفته سلامت؛

آبگوشت بخورید/ غذایی کامل و پرکالری

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 418446
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو، آبگوشت سنتی را یک غذای کامل و پرکالری خواند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر حسین رستگار در آستانه هفته سلامت که از اول اردیبهشت آغاز می شود، گفت: غذا سالم و با کیفیت غذایی است که غیر از ایجاد انرژی کافی برای فعالیتهای بدنی دارای اثر سوء بر اعضای بدن و سلامتی فرد نباشد.

وی افزود: غذای ناسالم به علت وجود آلودگی و آلاینده های مضر مختلف مانند آلودگی میکروبی (باکتریایی، قارچی یا ویروسی) و آلاینده های مختلف مانند فلزات سنگین، سموم، آنتی بیوتیک ها، هورمون ها اثر سوء برای سلامت داشته و ایجاد بیماری های مزمن به ویژه در مصرف طولانی آنها می نماید.

رستگار تصریح نمود: تولید، آزمایش، نگهداری، توزیع و نظارت مواد غذایی در شرایط تعریف شده بر اساس راهنماهای ملی و بین المللی می تواند نقش موثری در ارائه غذا با کیفیت و نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیمار یها بویژه بیماری های مزمن و صعب العلاج داشته باشد.

وی ادامه داد: با مصرف منطقی غذا و کاهش مصرف غذاهای دارای اثر سوء بر سلامت که مواد غذایی «آسیب رسان به سلامت» نام دارند همانند تنقلات مضر مورد مصرف در کودکان و نوجوانان یا غذاهای فست فود که ارزش غذایی پایین تری نسبت به غذاهای اصلی داشته و همچنین با حضور مواد آسیب رسان بالاتر در آن ها سلامتی را بویژه در طولانی مدت بشدت تهدید می کنند

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود میزان نمک یا شکر بالا در محتوی ماده غذایی، وجود اسید چرب ترانس به عنوان عاملی مهم در بسته شدن عروق و وجود اسیدهای چرب اشباع بالا در ماده غذایی که به علت فعالیت بدنی کم، هضم آنها را مشکل نموده از جمله مواد آسیب رسان معرفی کرد و گفت: مصرف غذاهای با کالری بالا در صورت عدم فعالیت بدنی مناسب و سوخت و ساز کافی در بدن انباشته و منجر به چاقی و بیماری های ناشی از آن ها خواهد شد.

رستگار در پایان آبگوشت سنتی را به عنوان شاهد مثالی از یک غذای کامل و پرکالری خواند و اظهار داشت: این غذا در صورت فعالیت بدنی و سوخت ساز مناسب ضمن ارائه انرژی کافی به بدن می تواند یک غذای سالم و با کیفیت باشد اما مصرف آن بدون تحرک بدنی یا در افراد قلبی و عروقی در مصرف غیر متعارف آن می تواند مضر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هوس آبگوشت بز باش كردم