کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهداشت خوردن و آشامیدن در اسلام؛

20 اندرز از پیامبر(ص) درباره خوردن و آشامیدن

29 فروردين 1394 ساعت 11:26

زیاد خوردن گوشت توصیه نشده و حتی از آن نهی هم شده‎ایم لیکن نباید به رژیم‎های صرفاً بدون گوشت (مثلاً رژیم‎های گیاهخواری یا خام‎خواری محض) هم رو آورد.


جهان نیوز - دکتر محمد لطفی زاده: در این نوشته ۲۰ اندرز از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره خوردن و آشامیدن (برگرفته از کتاب روش تندرستی در اسلام، ترجمه طب النبی صلی الله علیه و آله) را مرور می‎کنیم :

۱ - ما قومی هستیم که تا گرسنه نشدیم نمی‌خوریم و چون خوردیم سیر نشده از غذا دست می‎کشیم.

۲ - معده محل هر بیماری و پرهیز، سرآمد هر دارویی است.

۳ - معده حوض بدن و رگها بر آن وارد است، پس اگر معده سالم باشد رگها هم سالم هستند و اگر مریض باشد رگها هم بیمار خواهند شد.

۴ - فرزند آدم هیچ ظرفی را پر نکرد که بدتر از شکم او باشد. فرزند آدم گمان می‎کند که خوردن زیاد، صلب او را محکم‎تر می‎کند. اگر به ناچار باید خورد، بهتر است که یک سوم آن برای غذا و یک سوم دیگر برای آب و یک سوم دیگر برای تنفس باشد.

۵ - از پرخوری دوری کنید که آن بدن را به فساد می‎کشاند و باعث بیماری می‎شود و سبب می‎شود که عبادت از روی کسالت باشد. (حال عبادت را از انسان می‎گیرد)

توضیح آنکه در قرآن کریم هم می‎خوانیم : کلوا و اشربوا و لا تسرفوا (سوره مبارکه اعراف، آیه ۳۱) یعنی بخورید و بیاشامید (ولی) اسراف و زیاده‎روی نکنید.

۶ - کاسه برای کسی که آن را بلیسد طلب آمرزش می‎کند.

توضیح آنکه متأسفانه امروزه در بسیاری از رستورانها و تالارها در جریان مراسم جشن و غیره غذا با مقادیر زیاد اسراف و دور ریخته می‎شود و ته‎مانده ظروف رها می‌شوند. شاید این بیان نورانی حاوی پیامی به ما هم باشد که غذا را به اندازه در ظرف خود برداریم و نیم‎خورده را رها نکنیم و دور نریزیم.

۷ - بهترین غذای شما نان و بهترین میوه‎ی شما انگور است.

۸ - نان را با چاقو برش ندهید و آن را گرامی بدارید که خدای سبحان آن را گرامی داشته است.

توضیح آنکه لازم است به نان (به عنوان برکتی عظیم) احترام گذاشته شود و این سنت زیبا که اگر نان را در خیابان یا کوچه ببینیم برداریم و به کناری بگذاریم تا زیر پای عابرین نباشد از جمله موارد تکریم نان است. گاهی دیده می‎شود که با بی‎توجهی در نانوایی‎ها، نان به سوی میز جلوی مشتری پرتاب می‎شود و نظایر آن که باید در این خصوص احترام را در پیش گرفت.

۹ - سرور نوشیدنی‎های دنیا و آخرت، آب است.

۱۰ - (غذای خود را) با نمک شروع کنید که آن دوای هفتاد درد است.

۱۱ - وقتی میل به آب داشتید، آن را به صورت مکیدن بخورید و پی در پی (یکسره و یکجا) ننوشید.

۱۲ - هر کس به خوردن زیاد غذا و آب عادت کند قلبش دچار قساوت (سنگدلی) می‎شود.

۱۳ - هر کس چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد می‎شود و قلبش دچار قساوت می‎شود.

توضیح آنکه زیاد خوردن گوشت توصیه نشده و حتی از آن نهی هم شده‎ایم لیکن نباید به رژیم‎های صرفاً بدون گوشت (مثلاً رژیم‎های گیاهخواری یا خام‎خواری محض) هم رو آورد.

۱۴ - خداوند سبحان به یکی از پیامبران خود که از ضعف شکایت کرده بود وحی کرد که گوشت را با شیر بپزد که شفا و برکت در آنهاست.

۱۵ - برنج در میان غذاها مانند رئیس در میان قوم است.

۱۶ - هیچ چیز جز شیر جای خوردن و آشامیدن را نمی‎گیرد.

توضیح آنکه امروزه شیر را غذایی کامل می‎دانند و ذکر اهمیت مصرف شیر از حوصله این نوشته خارج است.

۱۷ - بر شما باد عسل، سوگند به کسی که جانم در دست اوست خانه‎ای نیست که در آن عسل باشد مگر اینکه فرشتگان برای ساکنان آن خانه طلب آمرزش می‎کنند. پس اگر کسی عسل بخورد هزار دوا در درون او وارد می‎شود و هزارهزار بیماری از او خارج می‎شود و اگر در حالی که عسل در درون اوست بمیرد، بدن او را آتش نمی‎گیرد.

۱۸ - هر کس حافظه بخواهد عسل بخورد.

۱۹ - وقتی زنی بچه‎ای به دنیا آورد نخستین چیزی که آن زن می‎خورد رطب و خرمای شیرین باشد، زیرا اگر بهتر از آن چیزی بود خداوند سبحان به مریم (سلام الله علیها) وقتی عیسی (علیه السلام) را به دنیا آورد، عطا می‎فرمود.

۲۰ - خانه‌ای که در آن خرما نباشد در واقع غذایی در آن نیست.


کد مطلب: 417894

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/417894/20-اندرز-پیامبر-ص-درباره-خوردن-آشامیدن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com