پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رهدار: دموکراسی غربی صرفاً یک ادعاست

يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 416857
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: نظام سیاسی هیچ‌یک از کشورهایی که در حمله عربستان به یمن ائتلاف کرده‌اند، براساس دموکراسی تعریف نشده است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که این حمله، حمله کشورهای ضد دموکراسی به کشورهای دموکراسی‌خواه است.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام احمد رهدار، رئیس مؤسسه فتوح اندیشه درباره دموکراسی‌خواهی در یمن و مخالفت عملی کشورهای مدعی لیبرال دموکراسی با این موضوع به فارس گفت: به طور کلی دموکراسی از منظر غربی‌ها بیش از آنکه یک شیوه و روش برای ارتباط مسالمت‌آمیز بین مردم باشد به عنوان یک ابزار و روش سیاسی با هدف فشار بیشتر به مخالفانشان استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: مؤید قضیه نیز این است که آمریکا در هیچ کشوری بر مبنای دموکراسی منافع خود را تعریف نکرده و همینطور با کشورهایی که ضد دموکراسی هستند، روابط حسنه دارد، نظیر: عربستان، مصر (مصر کنونی و مصر زمان مبارک) و لیبی (پیش از اختلاف).

وی یادآور شد: آمریکا از یک سو با کشورهایی که خواهان دموکراسی هستند ارتباط برقرار می‌کند و از سوی دیگر با کشورهایی که خود خواهان دموکراسی هستند، سر ستیز دارد.

* مصادیق رفتارهای دموکراتیک مردم یمن

حجت‌الاسلام رهدار در ادامه افزود: نکته دوم اینکه مردم یمن در ماجرای انقلاب تلاش کردند که با یک روش کاملاً دموکراتیک رفتار کنند، مهمترین مؤید این قضیه این است که یمنی‌ها در شورای انتقالی قدرت که حدود ۵۵۱ نفر در آن عضو هستند از همه احزاب حتی احزاب مخالف حوثی‌ها هم استفاده کردند، یعنی حوثی‌ها از دیگران نیز استفاده کردند با این اعتقاد که آنها هم یمنی هستند و حق تعیین سرنوشت خود را دارند.

وی با تأکید براینکه مصداق دیگر نیز این است که حوثی‌ها وقتی کاخ ریاست جمهوری را گرفتند داعیه قدرت، کودتا و ریاست جمهوری نداشتند، اظهار داشت: آنها حتی حاضر شدند یمن را با شورای رهبری جلو ببرند، این شورا پنج نفر متشکل از نمایندگان همان ۵۵۱ نفر بود و قرار شد تا زمانی که شورای انتقالی بتواند پیش نویس قانون اساسی بدهد تا کارها براساس قانون اساسی جلو برود.

حجت‌الاسلام رهدار در ادامه افزود: حوثی‌ها از پیش اعلام کردند که با مردم خود سر ستیز ندارند ولی با نیروهای بیگانه که در کشور دخالت کنند، تعاملی نخواهند داشت، مهمترین مؤید روشی حوثی‌ها نیز این است زمانی که منصور هادی (جانشین علی عبدالله صالح) سر کار آمد، مخالفین او را فقط حوثی‌ها تشکیل نمی‌دانند بلکه ائتلاف حوثی‌ها با یمنی‌های جنوب باعث پیشرفت آنها شد.

وی علت شکاف بین ائتلاف حوثی‌ها و یمنی‌های جنوب را طرح تقسیم یمن به ۶ اقلیم دانست که در پیش‌نویس قانون اساسی منصور هادی پیش‌بینی شده بود، افزود: از آنجا که این طرح به نفع یمنی‌های جنوب بود ائتلاف را تا حدودی خنثی کرد، ولی در عین حال بخش قابل توجه یمنی‌های جنوب با حوثی‌ها در ائتلاف بودند چرا که می‌دانستند حوثی‌ها به دنبال یک روش انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بر اساس ظرفیت‌های داخلی خود هستند.

* مخالفین عربستان در یمن تنها شیعیان نیستند

رهدار در پاسخ به این سؤال که آیا معیار واقعی حمله به یمن، دفاع از حقوق بشر و دموکراسی است، توضیح داد: مسئله همین است کشورهایی که در حمله عربستان به یمن ائتلاف کردند هیچ کدام نظام سیاسی‌شان بر اساس دموکراسی تعریف نشده است، از جمله مصر، عربستان و شورای همکاری خلیج فارس هیچ کدام بر پایه دموکراسی نیستند، پاکستان هم که صریحاً این مسئله را رد کرد و از آنها حمایت نکرد، ترکیه هم هنوز ورود پیدا نکرده است، بنابراین می‌توان ادعا کرد که این حمله، حمله کشورهای ضد دموکراسی به کشورهای دموکراسی‌خواه است.

رهدار افزود: عربستان یک کشور ضد دموکراسی است، نه به این علت که به زنان اجازه رانندگی نمی‌دهد بلکه در همه مصادیق زیر نظر سیاست موروثی اقلیت شاهزادگان بر اکثریت مردم است. بنده در عربستان با مردم که صحبت می‌کردم مشاهده کردم که حتی خود مردم عربستان هم از حاکمیتشان رضایت ندارند.

وی در با اشاره به اینکه در تحلیل وقایع یمن باید توجه داشت، مخالفین عربستان در یمن تنها شیعیان نیستند، توضیح داد: شیعیان یمن تنها مخالف حکومت نیستند بلکه تعداد قابل توجهی از سنی‌های یمن ضد علی عبدالله صالح و سپس منصور صالح و الان هم ضد عربستان هستند، امروز در منطقه جنوب یمن حوثی‌ها حضور ندارند، بلکه سنی‌ها هستند که ضد آمریکا و فرانسه عمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: اکنون عربستان با همه جامعه یمنی درگیر است که حداکثر ۴۴ درصد آنها شیعه هستند، بیش از نیم آنها سنی هستند. به بیان دیگر، در بمباران عربستان به همان تعداد که شیعیان کشته می‌شوند، از سنی‌ها نیز کشته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *