کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازتاب برخورد شنیع مأموران سعودی با زائران ایرانی؛

طرح‌ مجلس برای‌ لغو حج عمره/ مصاحبه با نزدیکان 2 زائر نوجوانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند +صوت

19 فروردين 1394 ساعت 12:58

سیدحسین نقوی حسینی اعلام کرد که طرح یک فوریتی لغو حج عمره تا حصول اطمینان از امنیت حجاج ایرانی با بیش از ۸۰ امضاء امروز تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.


به گزارش جهان، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس، از تهیه و تدوین طرح یک فوریتی نمایندگان مجلس برای لغو حج عمره تا حصول اطمینان از امنیت حجاج ایرانی خبر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه اخیرا جسارت‌ها و توهین‌ها و بی‌حرمتی‌ها به حجاج عمره ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره افزایش پیدا کرده و به‌خصوص به تازگی نیز این بی‌حرمتی در قبال ۲ نوجوان ایرانی انجام شده، نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی آماده کرده‌اند که مطابق آن تا حصول اطمینان از امنیت، حرمت و احترام حجاج ایرانی حج عمره لغو شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این طرح امروز با بیش از ۸۰ امضاء نمایندگان تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

گزارش رادیو ایران از آزار جنسی دو نوجوان ایرانی در عربستان


نامه کمیسیون فرهنگی مجلس به رئیس‌جمهور


در همین حال، کمیسیون فرهنگی مجلس نامه ای را به رئیس جمهور صادر کرده که مشروح این بیانیه به شرح زیر است:‌

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی

سلام علیکم

با احترام چند سالی است که در ایام عمره مفرده و تمتع شاهد برخوردهای توهین آمیز و سخیف مأموران عربستان با حجاج ایرانی هستیم و اگرچه مسئولان سازمان حج و زیارت پیگیری‌هایی را در این زمینه داشته‌اند اما متأسفانه این رفتارهای وقیحانه ادامه دارد.

به ویژه در روزهای ابتدای سال جاری برخورد شنیع مأموران عربستان با دو نوجوان ایرانی موجب تألمات شدید روحی نامبردگان و جریحه‌دار شدن قلوب مؤمنین به ویژه خانواده و بستگان آن دو عزیز شده‌اند لذا از آن مقام محترم انتظار اکید داریم ضمن پیگیری ویژه در این خصوص برای جلوگیری از رفتارهای مشابه در آینده تدابیر خاصی اندیشیده شود.

دومین نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور درباره هتک حرمت زائران ایرانی


از سوی دیگر، محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره هتک حرمت دو نوجوان ایرانی از سوی ماموران فرودگاه جده گفت: ما در مجلس طرحی را تهیه کردیم که زیارت عمره متوقف شود.

وی با اشاره به ادعای عربستان سعودی در اسلام و دینداری خاطرنشان کرد: این کشور انسان‌های فاسدی را در اموال و آزادی آبروی مسلمانان حاکم کرده است که نمونه‌اش را در ماجرای فرودگاه جده شاهد بودیم و به نظر من این نشان می‌دهد که حکومت عربستان لیاقت خادمی حرمین شریفین را ندارد.

دهقان با یادآوری اینکه در طرح پیشنهادی تاکید شده است که تا زمانی که امنیت زائران ایرانی تضمین نشود باید حج عمره مفرده متوقف شود گفت: ما این مسیر را قطعا طی خواهیم کرد و البته ملت ما هم باید قدری تحمل کنند تا ما این موضوع را درست کنیم چرا که ما فرزندان خود را به سرزمین حج می‌فرستیم تا توشه معنوی برداشت کنند اما عربستان افراد فاسدی را در فرودگاه به کار گمارده است که آبروی اسلام و مسلمانی را برده‌اند.

وی با تاکید بر حساسیت مجلس شرایط اسلامی بر تضمین شدن حرمت و آبروی زائران ایرانی تصریح کرد: از همان روز اول انتشار این خبر ما نامه‌ای با امضای چند نفر از نمایندگان به آقای رئیس‌جمهور نوشتیم که این موضوع را پیگیری کند و از حق ملت ایران دفاع کند و با دولت عربستان برخورد مناسب صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: البته بحث تجاوز به معنی خاص در فرودگاه جده صورت نگرفته است بلکه نوعی بی‌ادبی همراه با تعرض صورت گرفته است.


کد مطلب: 416251

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/416251/طرح-مجلس-برای-لغو-حج-عمره-مصاحبه-نزدیکان-2-زائر-نوجوانی-مورد-تعرض-قرار-گرفته-اند-صوت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com