کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هاشمی: نگذاشتند رابطه باعربستان راحل‌کنم

23 اسفند 1393 ساعت 12:11

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رئیس‌‌ جمهوری بیش از حد قدرت اجرایی به مردم وعده داده است، گفت: این چیزها (آزادی سیاسی) دست جاهای دیگر است اما به هر حال به مردم وعده داده بود و وعده‌های خوبی هم بود.


به گزارش جهان به نقل از فارس، اکبر هاشمی‌ رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی که امروز با روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد انجام داده اظهار داشته است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان بیش از حد قدرت اجرایی به مردم وعده داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت روحانی در زمینه خصوصی‌سازی و بازگرداندن مسیر آن به سمت دیدگاهی که شما و مقام معظم رهبری دارید چه باید بکند، تصریح کرد: آقای روحانی همان وعده‌هایی را که داد و بر اساس آن هم رأی آورد باید دستش را باز بگذارند که به آنها عمل کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: او (رئیس‌جمهوری) وعده داده و مردم به خاطر آنها به او رأی داده‌اند، این یک سند میان مردم و ایشان است و در واقع یک بیعت و تعهد با مردم تلقی می‌شود چرا که مردم صاحب کشور هستند ما هم یکی از همین مردم هستیم.

آیت‌الله هاشمی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند تصمیم بگیرند، گفت: البته در همان شرایط سخت مردم تصمیم خود را گرفتند. من فکر می‌کنم اگر دست آقای روحانی باز باشد مسئله سیاست خارجی در حال حاضر مسئله مهمی است به دلیل اینکه از سمت سیاست خارجی فشار بدی روی مردم است و اگر آن مسئله حل شود ایشان (رئیس‌جمهوری) می‌تواند روی وعده‌های اشتغال، عمران و آبادی و هرآنچه وعده داده بود به خوبی پیش رود.

وی یکی از وعده‌های حجت‌الاسلام حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مردم را مسائل سیاسی و‌ آزادی‌ها در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: فقط دست او (رئیس‌جمهوری) نیست که بخواهد به تنهایی تصمیم گیرد البته ایشان بیش از حد قدرت اجرایی وعده داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ‌این چیزها (آزادی سیاسی) دست جاهای دیگر است اما به هر حال به مردم وعده داده بود و وعده‌های خوبی هم بود. باید بگذارند تا آقای روحانی آنها را عملی کند. این برای همه خوب است. در این شرایط همین وضعیت بین دو نسل هم که شما به آن اشاره کردید انجام این اقدامات در واقع برای نسل بعدی خاطرجمعی بیشتری فراهم می‌کند.

آیت‌الله هاشمی در مورد اجرای رابطه ایران و عربستان نیز،‌ گفت: من برنامه داشتم و روی آن توافق هم شد. در گذشته آن توافق ما را در دوره دولت قبلی عمدا به هم زدند و نگذاشتند ما یک مذاکره طولانی با ملک‌عبدالله، همراهان و نزدیکانشان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در شرایط منطقه‌ای آن روز که هنوز هم باقی است ۶-۷ کمیسیون مشترک داشته باشیم.

یک کمیسیون علمایی داشته باشیم که مسائل عقیدتی را مهار کند یعنی مسائل اهل سنت و شیعه را بنشینند حل کنند که خیلی هم به آسانی در سطح علماء قابل حل است. در واقع اختلافات اینگونه‌ای که به مقدسات یکدیگر اهانت می‌کنند و همدیگر را تحریک می‌کنند دیگر نباشد و اینها مهار شود.

وی اضافه کرد: ما این توافق را با هم امضاء‌ کردیم‌ (ایران و عربستان در زمان ملک‌عبدالله) از ایران هم که من رفتم شورای عالی امنیت ملی از من خواست که این مسائل را حل کنم و به خوبی هم حل شد اما کارشکنی کردند و نشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که رابطه ایران و آمریکا باید برقرار شود به گونه‌ای که در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آفتاب اینگونه پاسخ می‌دهد که البته اگر به عنوان نظر پرسیده می‌شود بله؛ به نظر من این رابطه باید برقرار شود.

آیت‌الله هاشمی ادامه داد:‌ من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیاتشان آنها را حل کنند چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرأت نمی‌کند آنها را حل کند.

وی تصریح کرد: ایشان (امام راحل) چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای را هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم. این «آدم شدن»‌ مفهومش روشن بود یعنی زور نگوید، استکباری با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سیادت داشته باشد. خوب من هم نظرم همین است اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود منتهی این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.


کد مطلب: 412568

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/412568/هاشمی-نگذاشتند-رابطه-باعربستان-راحل-کنم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com