پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

آیا نتانیاهو واقعا با توافق مخالف است؟

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 410840
اما سوال اینجاست که آیا نتانیاهو و اسرائیل با توافق هسته‎ای با ایران، آنچنانکه تبلیغ می‎کند مخالف است!؟ پاسخ به این پرسش را همزمان با جنجال نتانیاهو، جان کری وزیر امور خارجه امریکا نشست استماع وی در سنا که روز ۶ اسفند ۱۳۹۳ برگزار شد و هنگامی که با پرسش‎های متعدد نمایندگان کنگره امریکا درباره توافق با ایران مواجه شد، به خوبی داده است.
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، سخنرانی تبلیغاتی نتانیاهو علیه ایران تکرار ادعاهای دروغ علیه ایران در کنگره امریکا انتقادات گسترده‎ای را به دنبال داشته است و به نحوی که نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‎های کنگره آنرا توهین به امریکا عنوان کرده و گفته است: «به خاطر این سخنرانی نزدیک بود گریه‎ام بگیرد.» اما سوال اینجاست که آیا نتانیاهو آنچنان که در کنگره مدعی شده، مخالف توافق اخیر هسته‎ای با ایران و یا حتی مخالف برنامه مشترک اقدام موسوم به توافقنامه ژنو بوده است!؟ پاسخ به این سوال را کری در جمع نمایندگان کنگره داده و عنوان کرده که حتی نتانیاهو نیز از توافقنامه ژنو خوشنود بوده است.

به گزارش رجانیوز، در هفته‎های اخیر و خصوصا روز گذشته، بنیامین نتانیاهو تلاش کرد تا خود و رژیم صهیونیستی را با جنجال رسانه‎ای پر قدرتی به عنوان مخالف توافق هسته‎ای ایران و ۱+۵ معرفی کند، نقطه اوج این تلاش، حضور در کنگره امریکا و سخنرانی در جمع نمایندگان علیه برنامه هسته‎ای ایران و توافق با ۱+۵ بود.

اما سوال اینجاست که آیا نتانیاهو و اسرائیل با توافق هسته‎ای با ایران، آنچنانکه تبلیغ می‎کند مخالف است!؟ پاسخ به این پرسش را همزمان با جنجال نتانیاهو، جان کری وزیر امور خارجه امریکا نشست استماع وی در سنا که روز ۶ اسفند ۱۳۹۳ برگزار شد و هنگامی که با پرسش‎های متعدد نمایندگان کنگره امریکا درباره توافق با ایران مواجه شد، به خوبی داده است.

جان کری درباره نظر نتانیاهو درباره توافق هسته‎ای با ایران گفت: « من فکر می کنم هر کسی که به توافق موقت نگاه کند، متوجه می شود این توافق واقعا سازنده بود که از جمله آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که اکنون می خواهد این توافق موقت تمدید گردد. این در حالی است که وی ابتدا می‎گفت مخالف توافق است و آن را توافق قرن برای ایران خطاب کرده بود. این توافق به این صورت نبود بلکه موجب جلوگیری از برنامه آنها و متوقف شدن فعالیت در اراک،تبدیل اورانیوم غنی شده در حد بیست درصد به صفر، دسترسی ما به فردو و اراک و دسترسی به استخراج،کارخانه،تولید و سانتریفوژها شده است.»

وزیر امور خارجه امریکا در بیان علت مطلوبیت توافق هسته‎ای با ایران برای چهره‎ای چون نتانیاهو، از توقف ایران بواسطه این توافق سخن گفته و می‎گوید: « ایران در سال دو هزار و سه، صد و شصت و چهار سانتریفیوژ داشت اما امروز آنها ادعا می کنند بیست و هفت هزار سانتریفیوژ دارند و نوزده هزار سانتریفیوژ فعال یا قابلیت فعالیت را دارد.امروز سانتریفیوژهای کمتر از این رقم فعال هستند. بنابراین آنها ظرفیت هسته ای دارند وچند سال پیش زمانی که سیاست دولت وقت (آمریکا) انجام ندادن هیچ غنی سازی بود،آن را بدست آوردند. این سیاست دولت بود اما آیا اجرا شد.اگر اجرا می شد چرا آنها از صد و شصت و چهار سانتریفیوژ به بیست و هفت هزار سانتریفیوژ رسیدند.»

جان کری ادامه داد که امریکا در این مدت تحریم ها را نیز افزایش داده است: « ما هرروز افرادی در سایت داریم و دقیقا در حال بررسی هستیم که سانتریفیوژهای آنها چه کار می کنند و تعداد سانتریفیوژها چقدر است و سطح تولید آنها چیست و زباله کجا می رود. آژانس بین المللی انرژی هسته ای اخیرا در چند هفته پیش مشخص کرده است که ایران حتی از یک مورد از الزامات خود براساس این توافق عدول نکرده است.علاوه براین، چهل شخص حقوقی به فهرست تحریم ها اضافه شده است. پانزده مورد براساس اختیارات مقابله با تروریسم و سی و چهار مورد نیز براساس اختیارات مربوط به نقض تحریم ها و حمایت مادی و سه مورد دیگر براساس اختیارات حقوق بشر، پنج مورد موسسات مالی ایرانی و هشت مورد دیگر بر فهرست تحریم اضافه شدند. این کار نسبتا تحسین برانگیزی برای افزایش تهدید به ایران درباره هر نوع نقض احتمالی است. »

وزیر امور خارجه امریکا درباره مبلغ ناچیزی که ایران بابت امتیازات فراوان توافقنامه ژنو به دست آورده نیز می‎گوید: « مجموع مبلغ کل دوره‎ها حدود چهارده میلیارد دلار است. حقیقت این است که در آن زمان نیز بسیاری از اوقات پول به حسابی انتقال داده می شد که آنها نمی توانستند دسترسی داشته باشند. من می گویم بیست وپنج تا سی میلیارد دلار در هرسال کنار گذاشته می‎شد و آنها نمی‎توانستند به آن دسترسی داشته باشند. آنها اکنون بیش از صد و اندکی میلیارد دلار دارند. من رقم دقیق را ندارم. این رقم از دسترس دور شده است و آنها نمی‎توانند به آن دسترسی پیدا کنند. دلیلی که آنها امروز مذاکره می کنند به خاطر این است که می خواهند از دست تحریم‎ها خلاصی یابند.»

جان کری درباره وضعیت تحریم‎ها علیه ایران در مدت زمان اجرای توافق ژنو نیز نکته جالبی را مطرح می‎کند: « آنها از تحریم‎ها خارج نشدند بلکه ما در حقیقت تحریم‎ها را افزایش دادیم. فقط تحریم نفتی ما علیه ایران موجب شده است ایران بیش از چهل میلیارد دلار از دست بدهد. ما در مجموع از سال دوهزار ودوازده مانع از دسترسی ایران به بیش از دویست میلیارد دلار صادرات و وجوهی شدیم که آنها نمی توانند استفاده کنند و این درآمد در خارج از ایران در حساب های دارای محدودیت است.»

او در نهایت با جمعبندی این نکات می‎گوید: « من فکر می کنم هر کسی که به توافق موقت نگاه کند، متوجه می شود این توافق واقعا سازنده بود که از جمله آن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می خواهد این توافق موقت تمدید گردد.این در حالی است که وی ابتدا با آن مخالف بودو آن را توافق قرن برای ایران خطاب کرده بود. این توافق به این صورت نبود بلکه موجب جلوگیری از برنامه آنها و متوقف شدن فعالیت در اراک،تبدیل اورانیوم غنی شده در حد بیست درصد به صفر، دسترسی ما به فردو و اراک و دسترسی به استخراج،کارخانه،تولید و سانتریفوژها شده است.»

هر چند پیش از این اقدامات کنگره و جنجال‎های نتانیاهو به عنوان کمک و اهرم فشار تیم مذاکره کننده امریکایی برای حداکثری کردن امتیازات غرب در مذاکره با ایران ارزیابی شده بود، اما به نظر می‎رسد سخنان صریح کری این راهبرد را به خوبی روشن و علنی کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا اینقدر اصرار است که مواضع دلواپسان و نتانیاهو اینقدر نزدیک نشان دهید؟
علی الظاهر سخن هاشمی رفسنجانی در مورد «همزبانی دلواپسان و نتانیاهو درست است» البته به قول جلال ادین مولانا « همدلی از همزبانی» بهتر است؟ اینظور نیست؟