پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲۰
در حاشیه سخنان رئیس‌جمهور درباره تورم؛

بگذارید مردم معجزه‌ را در عمل ببینند

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 409631
قرار بوده دولت بر اساس ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبري، كارهاي مهم و كليدي انجام دهد كه برخي از اين كارها «اعمالي» بوده نه «اعلامي» اما در حد اعلام هم به سمت آن نرفته است.
بگذارید مردم معجزه‌ را در عمل ببینند
جهان نيوز - محمدكاظم انبارلويي: رئيس جمهور محترم در همايش اقتصاد مقاومتي در روابط منطقه‌اي گفته است: «خوشبختانه تورم بالاي ۴۰ درصد امروز به كمتر از ۱۶ درصد رسيده، اين كار از لحاظ اقتصادي همان‌طور كه صاحب نظران داخلي و خارجي نوشته‌اند شبيه معجزه است.» امروزه عملكرد اقتصادي دولت زير چكش نقد اقتصاددانان است. حتي اقتصادداناني كه با دولت زاويه ندارند و در درون دولت و با دولت هستند، به اين سخن تفوه نداشته‌اند كه دولت يازدهم كاري شبيه معجزه كرده است.

خوش‌بين‌ترين افراد هر از چندي نقد مشفقانه‌اي در حوزه اقتصاد مطرح مي‌كنند كه معمولا با بي‌مهري و بي‌اعتنايي رو به رو مي شوند.

برخي از دولتمردان كه در حوزه اقتصادي كار مي‌كنند اخيراً به جاي ارائه عملكرد و توجيه سياستها به طرح مسائلي بدون سند و مدرك در حوزه فساد اقتصادي در دولت گذشته براي تشويش اذهان عمومي روي آورده‌اند، كه حتي صداي مقامات قضائي و نهادهاي نظارتي را هم درآورده‌اند.

قرار بوده دولت بر اساس ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبري، كارهاي مهم و كليدي انجام دهد كه برخي از اين كارها «اعمالي» بوده نه «اعلامي» اما در حد اعلام هم به سمت آن نرفته است.

دولت در سال ۹۲ فقط ۳۵ درصد احكام بودجه را بر اساس سند رسمي تفريغ بودجه اين سال عمل كرده و بقيه را بر خلاف قانون نه عمل كرده و نه به اهداف آن رسيده است. دولت در باب مديريت منابع قرار بوده يارانه ثروتمندان را حذف كند و به هزار زخم خود در حوزه بيكاري و توانمندسازي توليد در داخل و حمايت از صادرات بزند اما به اين سمت نرفته است. دولت اصلي‌ترين وظيفه خود را كه گرفتن ماليات حقه است فراموش كرده و بر اساس اعلام و برآورد اقتصاددانان بيش از ۸۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي داشته است. اين مبلغ بيش از يك سوم كل بودجه عمومي دولت در سال ۹۴ است.

سالانه ۲۰ ميليارد دلار قاچاق كالا از مبادي ورودي و غيرورودي، وارد كشور مي‌شود. اين حجم از قاچاق كمر توليد را مي‌شكند، اما دولت راه حلي براي مقابله با آن ندارد.

دولت مي‌توانست در همين يكسال و نيم اخير با اهتمام به اتمام پالايشگاه آناهيتا و پالايشگاه ستاره خليج فارس گام بزرگي براي عبور از خام فروشي نفت بردارد و ركورد تازه‌اي از فروش فرآورده‌هاي نفتي از جمله بنزين به جاي بگذارد. در اين مورد ما نه كمبود منابع مالي داشتيم و نه ضعفي از نظر فني و مهندسي! اما به اين سمت نرفتيم. يك عزم و كار جهادي مي‌توانست به اين آرزو جامه عمل بپوشاند.

اهتمام به ارتقاي بهره‌وري يكي از مهمترين سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي بود. دولت در اين باره چه كارنامه‌اي دارد؟

رفع مشكل كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي فقط يك توجه جدي را مي‌طلبيد كه توليد در داخل جان بگيرد و روح تازه‌اي به اقتصاد كشور دميده شود اما به اين سمت نرفتيم.

اين جهت‌گيريها مي‌توانست در حوزه اقتصاد، معجزه به وجود بياورد، هيچ هزينه‌اي هم براي كشور و هيچ ربطي به تحريم‌هاي ظالمانه آمريكا هم نداشت. اما چرا نرفتيم؟ معلوم نيست.

طرح مسكن مهر را مزخرف ناميدند. اما از مواهب افتتاح و واگذاري و رضايت مردم برخوردار شدند. بازپرداخت منابع عظيمي كه از بانكها در اختيار مسكن مهر گذاشته شده با شروع دولت يازدهم، آغاز شده و اكنون ميلياردها تومان از اين منابع در حال بازگشت به بانكها است. همين خود باعث جمع‌آوري نقدينگي موجود در بازار است. اگر تورمي كاهش يافته و معجزه‌اي رخ داده بخشي از آن مربوط به جمع آوري نقدينگي و آغاز بازپرداخت وام‌ها به بانك‌هاست.

اما چرا اين معجزه رضايت مردم و به تبع آن بازپرداخت وام‌ها را مزخرف مي‌دانيم؟ معلوم نيست. در عين اينكه هيچ طرح عملي و هيچ حرف درست و درماني هم براي رفع معضل مسكن نداريم.

چه اصراري داريم وضعيت اقتصادي كشور را گل و بلبل بدانيم و آن را در حد معجزه توصيف كنيم؟ چه اصراري وجود دارد وقتي مركز آمار ايران تورم را در ماه بهمن ۲ /۱۵ درصد اعلام كرده است، آقاي روحاني بگويد؛ «تورم بهمن ماه صفر بود!»

در حالي‌كه مشاور محترم اقتصادي رئيس جمهور و مغز متفكر تئوري‌هاي اقتصادي دولت يازدهم مي‌گويد: شرايط رفاهي مردم بدترشده است. وي تصريح مي‌كند: تغيير نكردن خالص اشتغال كشور در سال ۸۳ تا ۹۳ و روند بدتر شدن شرايط رفاهي خانوارها از دغدغه‌هاي اقتصاد ايران است.

دولت يارانه‌ها را بدون هيچ افزايشي به نرخ سال اول قانون هدفمندي يارانه‌ها پرداخت مي‌كند. چگونه با همين ادعاي مهار تورم در حد۲۴ درصد معتقد است معجزه‌اي رخ داده است؟

مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت روز ملي مهندسين فرمودند:

- ما مي توانيم را در عمل به مردم نشان دهيد.

- فشار واردات، كشور را دارد از پا درمي‌آورد.

- توليدات جوان‌هاي مؤمن نبايد مقهور واردات شود.

- با تكرار زباني اقتصاد مقاومتي، هيچ اتفاقي نمي افتد.

دولت قدري بايد دغدغه‌هاي مردم و رهبري در حوزه اقتصاد مقاومتي بخصوص ساماندهي توليد ملي و مبارزه با قاچاق كالا را پاسخ دهد و اجازه دهد اگر معجزه‌اي رخ داده در عمل براي مردم رونمايي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
دولت تو...
...امید !!!!!!!!
دولت راستگویان ! تنها توانسته تورم وقیمت جهانی نفت را به زیر صفر بیاورد.
افسانه
.... کم حافظه است...
Iran, Islamic Republic of
من هم امروز در مغازه ام 500هزارتومان فروش داشتم! رشد اقتصادی من نسبت به سال گذشته 700 درصد بوده!؟ یعنی یک روز افزایش را باید به کل سال تعمیم داد؟ اونوقت اگه یک ماه تورم صفر بود خوشبختیم؟
Iran, Islamic Republic of
این است دولت راستگوبان و درستکاران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
France
... اینقدر کش اومدی
France
نه اون اختلاس ها مال پاکترین دولت بود
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آشنا
.....این هم که کش اومد
میلاد
Iran, Islamic Republic of
عزیزم بگو این دولت چی کار کرده
France
واله اون همه خرابی و ویرانی از دولت قبل در هر کشور دیگه بود ورشکسته و نابود میشد به نظر من از معجزه هم بالاتره
ببخشید جناب خرابی دولت قبل در دوسال آخرش شکل گرفت که یه دفعه و ناگهانی تحریم شدیم اقساط نفتی دولت قبل رو هم که این دولت داره میگیره خدا بخیر کنه این اقساط تموم بشه چی میشه این دولت چه معجزه ای داشت جز ریزش بورس و ارزی که از کشور بابت واردات بنزین به ظاهر یورو4 خارج شد و تهش مشخص شد بنزینها اکثرا یورو 1 بودن و از کیفیت و آلودگی هوای تهران و تبریز و اصفهان دیدیم جز واردات بی رویه شکر اونم توسط 4 شرکت مشخص دادن ارز مرجع به واردکنندگان فولاد امری که ظرف چند ماه دیگه اثرش رو به صورت ضربه بر صنعت فولاد خواهیم دید و گرانی به اصطلاح 30 درصدی و در بعضی جاها 50 یا حتی 100 درصدی نان گرانی سه باره شیر ظرف همین سال 93 گرانی قبوض افزایش ارزش افزوده به جای یک درصد به دو درصد در ابتدای سال فعلی و گرانی مرغ و...
العبد
Iran, Islamic Republic of
عمل از این بالا تر که هرچی بود و نبود 100% و یا بیشتر گرون شد تازه سانتی فیوژامونم که دارن دو دستی تقدیم می کنن. باز دولت قبلی اگه رسمون رو کشید لا اقل سرمون بالا بود که انرژی هسته ایمون پا گرفته
خیلی جالب بود
عکسه با ادم حرف می زنه
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
من فقط موندم تو این که این دولتی ها مردم را چی فرض کرده اند؟! اگر دولتی ها در حال و هوای دهه 70 و تا اواسط دهه 80 هستند و تصور می کنند که همان طور که مردم آن زمان چیزی را نمی فهمیدند و دولت آن زمان هم یک طرفه هرچه می خواست می کرد و هیچ کس هم نمی فهیمد و به هیچ کس هم پاسخگو نبود و کسی هم جرات نتق کشیدن نداشت باید بگوییم سخت در اشباهند مردم دهه 90 با مردم دهه 70و 80کلی فرق کرده اند و دیگر چیزی از آنها پوشیده نیست لطفا به فهم وشعور و درک مردم بیش از این توهین نکنید وگرنه پاسخ محکم آن را در خرداد 96 دریافت خواهید کرد.... نمونه کوچک آن همین برنامه استقبال در قم بود...
علی
جنوبشهری جان اول آداب سخن گفتن رایادبگیر بعد اظهارنظر بفرما یعنی چه که مردم دهه هفتاد وهشتاد چیزی نمی فهمیدن اگر همه دهه نودی ها هم فهمشان به اندازه تو باشد وای به حال این مملکت
حامد
مردم با کسی عقد اخوت وبرادری نبستن آقای روحانی شما قول 100روزه دادید والان شده نزدیک به 650روزو750روز دیگر بیشتر نمانده با مردم رو راست با شید وبه مردم راست بگویید ا گر تورم 25درصد است نگویید صفر همان 25درصد بگویید مردم. مردم خوب ونجیبی هستند برادرانه خدمت شما عرض می کنم سعی کنید اگرمشاوره می خواهید ازهمین مردمی که بیسواد نیستند وبا50/8درصد شما را ریئس جمهور قانونی خودشان کردند بگیرید نه ازمشاورانی که به شما اطلاعات د.... می دهندوالعاقبت وللمتقین
يونس
كار اين دولت از نظر دشمنان شبيه يك معجزه بوده چون تا كنون كسي زحمات دانشمندان وجوانان ايراني را اينگونه به باد نداده بود.واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بوسجین
Romania
درست است معجره شده در حالی که تورم صفر درصد شده جیب خالی از پول شده تا در این سال جدید الوده مادیات یعنی پول این چرک کف دست نشویم و هروز سفره زندگی مان کوچک و کوچک تر شده و اینطور که بر می اید رسالت دولت های فخیمه این است که در این مملکت مرناض پرورش دهند مردم کم بخوردند و زنده باشند بابا رسالت و هنر همه دولت ها ایجاد رفاه و توسعه برای مردمش است پس این دولت مردان ما کی به این مسئله خواهند پرداخت هرروز بحران گرانی و گرانی با هنر کتمان دولت مردان وسفره ما کوچک و کوچک و کوچکتر شده
Iran, Islamic Republic of
باش تا............
مردم
هر کسی را بهر کاری ساختند. نمی دانم چه کسی به این ادم گفت شما کاندید رئیس جمهوری شوید.