سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۶
۶۶

محمدرضا خاتمی: در برخی سخنان و مواضع امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 408585
صحبت و ادعای محمدرضا خاتمی، تأکید بر ادامه همان سخنی است که اکبر گنجی ۱۵ سال پیش، در حاشیه کنفرانس ننگین برلین به روزنامه اشپیگل آلمان گفته بود.
محمدرضا خاتمی: در برخی سخنان و مواضع امام(ره) تغییر ایجاد کنیم!
به گزارش جهان، محمدرضا خاتمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در بخشی از گفت‌وگوی تازه خود با سایت جماران گفته است: امام خود را معصوم نمی دانستند. ایشان خود در آخر عمرشان به این نکته اشاره می کنند که در چند جا اشتباه کرده‌اند.

او می‌افزاید: «اکنون بیست و شش سال از رحلت امام می گذرد و شرایط کشور تغییر پیدا کرده است. آیا مشی سیاسی امام می پذیرد که ما تمام سخنان و مواضع امام را در شرایط فعلی بدون هیچ گونه تغییری اتخاذ کنیم»؟

به نوشته فارس، اینکه امام راحل در چند مورد از کلمه‌ی «اشتباه» استفاده کرده‌اند؛ به هیچ وجه نقیض رویکردها و تأکیدات همیشگی آن یار سفر کرده در مباحث مهمی همچون «ضدیت با آمریکا و استکبار جهانی»، «مبارزه با ظلم»، «ولایت مطلقه فقیه»، «ضرورت صدور انقلاب»، «عدم کرنش ذلیلانه در مقابله هژمونی شرق و غرب»، «شجاعت و جسارت در مقابل تهدید نظامی و تحریم»، «اسلام خواهی» و ... نبوده و نیست.

بحث تغییر شرایط و اشتباهات! اما با قصد پررنگ سازی معانی خاص! در کنایه‌ها و تلمیحات یک جریان سیاسی خاص(نظیر آنچه که محمد خاتمی بیان کرده است) بیان می‌شود.

در واقع، صحبت و ادعای محمدرضا خاتمی، تأکید بر ادامه همان سخنی است که اکبر گنجی ۱۵ سال پیش، در حاشیه کنفرانس ننگین برلین به روزنامه اشپیگل آلمان گفته بود.

او اظهار کرده بود: ما (اصلاح‌طلبان) تلاش می‌کنیم خمینی را به گونه‌ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت‌های ما از سخنان اوست. او به هر حال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچکس نمی‌تواند جلوگیری کند!

متأسفانه برخی چهره‌های یک جریان خاص که از رفتارهای مشخصی در باب مفاهیمی همچون آمریکا، صدور انقلاب، عملگری‌های محور مقاومت در منطقه، حوادث براندازی در اوکراین و سوریه، بحث فتنه، اختیارات ولی فقیه و طرز نگاه به مسئله تحریم‌ها برخوردارند، قصد کرده‌اند تا با دستاویز قرار دادن نظیر آنچه که در صحبت‌های اشاره شده از خاتمی بیان شده است؛ مطامع خود را به اسم امام راحل و شبهه‌افکنی در بیانات و تقریرات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به پیش ببرند.

اما ایران، کوبا نیست که ۵۵ سال پس از انقلابش، درباره ضدیت با آمریکا؛ دچار تجدید نظر شود و در سایه نبود تعقل در تفکر و پیر شدن انگیزه‌های انقلابیونش، با آمریکای جهانخوار بر سر میز مصالحه بنشیند.

خاتمی در ادامه صحبت‌هایش با جماران گفته است: من هنوز نظر خودم درباره وقایع ۸۸ را تغییر نداده‌ام...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
آقای خاتمی: ممکن است امام در راه درست و الهی خود دچار اشتباهی هم شده باشند ولی به جنابعالی نیامده که در مسیر اشتباه و غلطی که انتخاب کرده و دارید میرید به راه امام ایراد بگیرید.
محسن
Iran, Islamic Republic of
سر نفاق داره بیشتر باز میشه!
حسین
بهتره ایشون درباره تخصصشون که همون ارولوژی صحبت کنن ویلا مردم میان اون دهنی رو که حرف آمریکا رو تو داخل میزنه گل میگیرن
نسل اول
تفاوت خاتمی با برخی دیگردزاین نکته است که برخی این موضوع را علنا اظهارنمی کنند ولی درعمل انجام می دهند ولی ایشان صراحتا بیان کرده است
اگر به مواضع برخی سابقه داران مبارز و انقلابی بنگرید متوجه صحت عرایض بنده می گردید
نکته دیگراینکه به احتمال زیاد جریان متبوع ایشان خاتمی را برای جاانداختن این موضوع جلو انداخته اند
حتما فراموش نکرده اید که مهاجرانی درزمانیکه مشاور ریاست جمهوری هاشمی بود دریک مصاحبه استارت مذاکره با آمریکا را زد اما موفق نشد!
حسن
فقط میتونم بگم...
گروهبان کرسنت استات اویل
Iran, Islamic Republic of
خاتمی وباند متبوعش بدانند همین مواضع ابگوشتی ونخ نمای به اصطلاح اصلاح طلبان که امروزه نقش ستون پنجم امریکا را در کشور بازی میکنند هم از صدقه سر امام رحمت الله علیه است شما ها در رژیم طاغوت سرتان یا تو درس بود یا تو دیسکوتک ها تانگو می رقصیدید حالا دنبال پست ومقام افتادید وزبان باز کردیدامام خمینی(ره) همیشه خدا زنده است چون مارا زنده کرد.
.
Iran, Islamic Republic of
بلیطت سوخته محمد رضا خان !
...
از آدم منافق پیشه هیچ کاری بعید نیست
سيد
امام سجاد ع ميفرمايد:خدايا آن گاه كه به گناهانم مي نگرم آه از نهادم بر مي آيد و جزع و فزع مي كنم و آن گاه كه به كرم تو مي نگرم طمع مي كنم
ميترسم اينو خاتمي ببينه بگه امام اقرار كرده كه گناه كرده پس معصوم نيست
البته ما نميگيم امام خميني ره معصوم هست ولي نبايد از اين حرف امام ره سو استفاده كرده كه ديگه چون اقرار به اشتباه كرده ديگه نميشه به ان اعتماد كرد و به مواضع ان خرده گرفت.
پانته آ
Iran, Islamic Republic of
لعنت بی کران خدا بر افراد... مزدور .. وطن فروش...
ای وای پانته ا جون شما دیگه چرا؟ خواهر!!!
محمد
شما عقیدتون اینه که قران هم قدیمی شد ه امام رو بهانه میکنید.
امام که حرف خلاف قران نمیزد
مصطفی
لعنت خدا بر کسانی که از اصولگرایی مردم سوء استفاده می کنند ، انشاالله هیچ وقت دیگه برنگردن و به قول رییس جمهور تک تیراندازمون برن به جهنم
مهدی آقائی
Australia
سلام
یکی نیست از این آقای محمدرضا خاتمی سئوال کند
اگر رژیم ستم شاهی بود الآن چگاره بودی وامّا حالا
نون انقلاب رامیخوری . ...
اگر رژیم ستم شاهی بودایشان صد درصد یکی از بهترین نیروهای ساواک بود
زرديني
Iran, Islamic Republic of
راستي ايشون متخصص ارولژي نبودن؟
پس بايد در باره ..اينجور چيزها اظهار نظر کند.
Iran, Islamic Republic of
این افساد طلبها از اول هم دنبال تغییر اهداف انقلابی امام بوده‌!اند.... چیز تازه‌ای نیست...گاهی که امکان بیان این حرفها را بصورت وقیحانه داشته‌اند هیچ ابایی ندارشته و گاهی هم کا ناچار به حفظ حرمت بوده‌اند.... در لفافه همان حرفها را زده اند... این جماعت بی دین اصلا دنبال دغدغه‌های اسلام نیستند و ملاکشان فقط چربتر چریدن است
Iran, Islamic Republic of
این همان توجیه احمقانه ای است که در سال 67 باعث ایجاد جامعه روحانیون و روحانیت شد. اگر امام انطور که خودشان فرمودندمرتکب اشتباه شدند پس شماها چه خواهید کردجواب مشخص است : خیانت . چون امام تهذیب نفس داشت و شماها ندارید
Romania
بوی فتنه میآید همی / خداوند فتنه گران را لعنت کند
محمد
Latvia
این کشور و امت رهبر دارد ، مجلس خبرگان دارد و به امثال کوتوله هایی چون خاتمی نمیاد که بخواهند در نظریه ها و تئوری های امام تغییر ایجاد کند . یعنی قد و قواره این حرفها نیستند.
اراکی
Latvia
شما صلاحیت اداره یک حزب را نداشتی و با آن فضاحت منحل شد چطور خودتو صاحب نظر میدونی که آره نظام باید تغییر در نظرات امام را بپذیرد و اراجیف و خزعبلاتی از این دست .!!!! ضمنا همه مردم میدانند امثال شماها دلتون واسه کشور و مردم نسوخته و فقط فکر پر کردن جیب های خودتونید .راستی بچه های کدومتون بیکاره ؟ کدومتون با ماهی ششصد هزار تومان زندگیتونو اداره میکنید ؟ کدومتون در شمال و کنار دریا ویلاهای آنچنانی ندارید ؟ کدومتون بچه هاتون تو زمینهای خاکی بازی میکنند ؟ کدومتون استخر و سوناتون قضا میشه ؟ کدومتون .....
وایضا دخترهای بی حجاب شما در بغل مردان اجنبی در کانادا چه می کنند
سید
Romania
دوستان اصولگرا چون خودشان را به خدا نزدیکتر می دانند سعی کنند در نظر دادن خدا را حاضر وناظر بدانند.
ریشه کبر و غرور ان است که کسی خود را به خدا نزدیکتر بداند و وخود را بهتر بداند متاسفم اگر کسی این فکر را داشته باشد فردا در مجضر الهی معلوم نیست....
یونس
Latvia
چه غلطا!!!!!!!
شما در خودتون تغییر ایجاد کنید همه فتنه ها از کشور ریشه کن میشه .
بعثت
Latvia
این آقا مثل اینکه رو خودش خیلی حساب وا کرده !!! برو عموفکر نون باش که خربزه آبه !!!!! ماهیت شما فتنه گان بر هیچکس پوشیده نمانده .
Iran, Islamic Republic of
ایشان رکورد بیشترین رای یک نماینده در کل تاریخ ایران را دارد. شما چه رکوردی داری
حزب..
به قول آیت الله طالقانی این جوجه کمو... چه می گوید....
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
جواب شما ...افساد طلب همینه:
مرگ بر منافق فتنه گر
محسن
من فقط با اون آدمای زبان نفهم که مثل کسی که خودش به خواب زده و نمی خواهد بفهمد او(خاتمی) بی سر و صدا می خواهد بگوید با با انقلاب نه روشون نمی شه !!!!!!!!!!!!!!! زهی فکر باطل
Iran, Islamic Republic of
... خدا رحمت کند پدر بزرگوارش آیت الله روح الله خاتمی.....
United States
چرا اول و آخر نظر را سانسور کردین. سانسورچی های افراطی
...دو پسر ناخلف آن بزرگوار را!
اگر خوب دقت کنید تمام نظرات مثبت همه کلا سانسور شده و تمام نظرات منفی همه کاملا نوشته و مشخص است خوب می توان فهمید که جهان نیوز از کدام گروه است که از کدام گروه خوشش نمی آید. (حالا این را هم سانسور کن جهان) یا حق
United States
جهان معیار شناخت حق است. با هر کس مخالف است (از میان شخصیت های داخلی) او برحق است.
باز این افاضه کرد؟؟
Romania
بسیار نکته منطقی و دریستی فرمودند.
اخه عزیزان من از کسی که اعثراف کنددر جواب نامه مرحوم عسکر اولادی که من چون مردم کشورم مسلمانند من هم مسلمان شدم واگر مردم کشورم مسیحی بودند من هم مسیحی می شدم شما چه انتظاری دارید
جانم فدای رهبر
Iran, Islamic Republic of
ما هم نظرمون رو در مورد فتنه گران تغییر نداده ایم
فتنه گران اعدام باید گردن
سید
نوکر مگر میتواند بجز نظر ارباب حرفی بزند نظر این مزدور هنوز به فتنه 88 عوض نشده مگر نظر ابوجهل نسبت به رسول خدا عوض شد
مصطفی ۱۳
وقتی بزرگترین مجرمان سیاسی رو محاکمه نمی کنن بایدم اینطور دُم در بیارن
تقصیر نظام رؤوف ما ست که مثل سال 60 با اين محاربان و براندازان عمل نکرد. واقعاً کار امثال محمد رضا خاتمی و تاجزاده و ميردامادی و ... با جنايت منافقين در 30 خرداد 60 چيست؟! اينها می دانند که اگر امام بود بی ترديد همه آنها بايد الآن سينه قبرستان خوابيده باشند و مردم سنگ قبرهايشان را مانند قبرهای منافقان دهه 60 شکسته باشند.
قبول ندارم
ایرانی
Romania
جمع کنید بابا
...
Iran, Islamic Republic of
به همان رهبر و کاریزمایی که می گویید؛ توهین هم کردند....
مهندس چیز
Iran, Islamic Republic of
ایشون صحبت همه را چیز می کنه
کهروفی
Iran, Islamic Republic of
دادشت سر من و مهندس خورد کم نبود حالا نوبت تو شده؟ لامروت
United States
قياس مع الفارق است
کریمی
پس ما هم به خودمان حق میدهیم که بگوییم مرگ بر ضد انقلاب یعنی مرگ بر خاتمی .....
هزاران بار لعن و نفرین بر کسانی که همچون معاویه لعنت اله علیه نیت موج سواری بر دست آوردهای انقلاب را دارند ...
معاویه بر موج صدور اسلام بر جهان سوار شد و بدروغ به نفع خود حدیث میساخت ووووو.....
اکنون مجددا تاریخ است که تکرار میشود .... ملعون های زمانه قصد دزدیدن ثمره های انقلاب مستضعفین را دارند .....
خدا عاقبت این قماش رو ختم به خیر کنه
حضرت امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور اسیب نرسد ایا خاتمی می خواهد این فرمایش حضرت امام را به بهانه معصوم نبودن تغییر دهد ؟ اگر چنین است ایشان حتی اصولی را که فطرت و عقل و دین تائید می کند قبول ندارد و از انسانیت هم خارج شده است .
Iran, Islamic Republic of
حرف همونه که خبرگزاری فارس میگه! اصلا حرف حق! را باید همیشه از فارس شنید! دیگه نبینم کسی رو حرف فارس حرفی بزنه‌ها!
United States
از این قماش بیشتر از این انتظار دارید؟
United States
مرگ بر همه وطن فروشان
بیش بااار
استاد دانشگاه شریف
....می شوید که کشوربه تاراج برود
درحداین نظردادنها نیستی ...کوچولو برو بازیتو بکن
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
من بچه یزدم . همیشه به بچه محل هام افتخار می کردم ولی این آقا و اخوی شون . . .
خداوند لطف نموده و دشمنان را از ادمهای احمق قرارداده
اقای محمدرضا خاتمی هنوز به این اندازه از شعور دینی و سیاسی واجتماعی نرسیده که بفهمه امام هرزمان و جانشینش در روی زمین برای همین امده اند که تصمیمات صحیح رو بروز بگیرن و نسبت به شرایط زمانه عمل کنند حالا حتما چند وقته دیگه به قران ونهج البلاغه ایراد میگیرن
استغفرا.. نکنه اینا خودشون ...... میدونن؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
اگر نظام جمهوری اسلامی معاندین نظام و سران فتنه را مانند اول انقلاب تیرباران می کردند اینها اینقدر پررو نمی شدند ولی باید بدانند اگر از خشم ملت بخاطربزرگواری رهبر عزیز گریختند از خشم الهی نمی توانند بگریزند ودیر یا زود دامن انان را خواهد گرفت .
United States
از بوی خون خوشت میاد ...
برفرض توانستید فرمایشات حضرت امام را تغییر دهید با ایات قران و سخنان معصومین و علمای حاضر چه می کنید این خیال های باطل را از ذهنتان بیرون کنید .و خود را در چشم ملت خوار و ذلیل نکنید همین گفته های شما نشان می دهد هنوز در اندیشه توطئه هستید .
علی
France
.... ایشان واکنش نشان نمیده
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
...
خائن و وطن فروش است
مرگ بر هردوشون
abbas
فرمایش اقای خاتمی درسته ولی بر اساس زمان سیاست باید اجرا بشه اون زمان سیاست امام درست بود ولی با تغیر شرایط سیاست جدید باید بخرج داد دلیل نمیشه چون اون موقع درست بوده سیاستها الانم درسته و ضرر نداره